Risteyksestä lähtiessä auto pitää vaan naknak ääntä eikä liiku mihinkään. Menikö nyt sit vaihdelaatikko

  • Viestiketjun aloittaja Pärjä
  • Ensimmäinen viesti
bonja
no en voi auttaa paitsi nostamalla, surku on aina kyllä autoparkoja ja niiden lukuisia vaivoja.

Ei taida veikkaamalla tuo ratketa. Pitää viedä se lekurille ja irrotella niitä kukkaronnyörejä jälleen, auton parhaaksi :( syvät empatiat ap lle.
 
bonja
en osaa autoja, yhtään. Mutta on noita kokemuksia ja tuskaa niistä kyllä kertynyt.

Itse tein viimeksi googletuksia ja löysin hyviäkin palstoja, joissa kuvauksia ongelmista. Ehkä uskallat kokeilla, kun ei täällä näytä linjoilla autoihmisiä olevan. Itse sain siitä kyllä sen luokan angstit, että enää en arvaile. Vaan luovutan heti. Autoissa on se ainakin selvinnyt mulle, et jos niinkun yks osa menee ja jatkaa vaan autoparan rääkkäämistä niin sitten menee osa b uusittavaksi ja niin edelleen. Kokemuksen syvä ääni :ashamed:

Oletko koitt. googlettaa merkkikohtaisia autokerhoja, niilläkin ihmisillä on roinaa ja varaosia mahdollisesti puoli-ilmaiseksi, jos ei ihan uus autosi ole...
 
ap
Kävin nyt kokeilemassa vielä. Vaihde oli kyllä päällä, heiluttelin autoa. Kokeilin laittaa vaihteen päälle ilman kytkintä niin kuului kamala paukkuminen, eli ei onnistunut. Kytkimen kanssa vaihteen sai aivan normaalisti päälle, mutta kytkimen pystyi nostamaan eikä auto sammunut tai mitään.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja bonja:
älähän nyt rääkkää sitä oikeesti enempää, jookosta.
Tulee vaan lisää hintaa sille...
päätin jo, että jos on vaihdelaatikko niin en korjauta. Jos taas joku muu pienempi osa niin korjautan. Tuo varmasti tietäväiselle kertoo enemmän :) ettei mene vaihde päälle ilman kytkintä, mutta kyntintä nostaessa ei tapahdu MITÄÄN ja vaihde on kuitenkin päällä kun autoa ei työntämällä saa mihinkään suuntaan
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Suzytte:
Mies tuossa pohtii että vetoakseli tai vaihdelaatikko ja kuulemma primerassa on paljon vaihdelaatikkovikoja. :/

Nak nak kuulemma viittaa että se olisi se vetoakseli. Pikkujuttu väittää...
Vetoakseli.. hmm.. mitäs virkaa se toimittaa?? täytyykin heti katsoa motonetin sivuilta mitä se maksaa.. Kumma juttu ettei katsastuksessa sellaista sitten huomattu kun juuri keskiviikkona kävin katsastuksessa

kiitos sulle :)

Kyselkää muutkin miehiltänne
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Suzytte:
Kuulemma siirtää vaihdelaatikolta voiman pyörille, että auto lähtee liikkumaan siis se vetoakseli. Ilman sitä siis auto ei liiku.
okei, eli saattais olla se sitten. Vaihteet kun menee päälle ihan ok. Ja oikeasti ovat myös päällä koska auto ei hievahdakkaan työntäessä.

Onkohan sellaisen vaihtaminen vaikeaa, mietin vain korjaamolaskun suuruutta :O

Vähän nyt huojensi oloa, ettei välttämättä olekkaan laatikko mennyt

Miksei tuollaista huomattu katsastuksessa
 
Mietin sitä kytkintä minäkin, kun auto ei kerta sammu jos kytkimen nostaa vaihteen ollessa päällä... Pitäishän sen sammua, ellei sitten anna kaasua samalla. Mutta toisaalta, toimiihan se ainaki osittain kun kerta ei mene vaihde päälle ilman kytkintä, mutta kytkimen kanssa kyllä... hmmmmhmmmhmmmh
 
asiaa sen kummemmin tuntematta.
jos sun auto on etuvetoinen niin siitä on menny vetonivelet. Ootko huomannu onko kuulunu viime aikoina sellaista kolinaa etupäästä kun oot kääntäny rattia ajaessa? Se on sen merkki et vetonivelet on kuluneet ja sit ku paukahtavat nii auto ei liiku senttiäkää mihinkää. jos vaihteet menee normisti päälle eivät samatien paukahda pois päältä ku laitat esim ykkösen päälle, nii veikkaan vetoniveliä.
 
Kuulemma parin tunnin homma se vetoakselin vaihto, jos vika siinä on. Hinnasta ei ole tietoa, mutta korjaamolta kysymällähän tuo selviää. Vetoakselista voi kuulemma mennä kuulat, booriurat, voi jopa katketa... ja voi hajota vain yllättäen ilman sen suurempia oireita. Mies tuossa kyseli vielä oletko kokeillut useampaa vaihdetta laittaa ja menivätkö hyvin päälle.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja asiaa sen kummemmin tuntematta.:
jos sun auto on etuvetoinen niin siitä on menny vetonivelet. Ootko huomannu onko kuulunu viime aikoina sellaista kolinaa etupäästä kun oot kääntäny rattia ajaessa? Se on sen merkki et vetonivelet on kuluneet ja sit ku paukahtavat nii auto ei liiku senttiäkää mihinkää. jos vaihteet menee normisti päälle eivät samatien paukahda pois päältä ku laitat esim ykkösen päälle, nii veikkaan vetoniveliä.
joku nivel siellä on paukkunut aina silloin tällöin. Luulin sen olevan joku pallonivel.. ehkä 4 kertaa olen 5kk aikana kuullut. Ostaessa jo myyjä sanoi, että voi olla että se pitää korjata jossain välissä. MIKSEI KATSASTUKSESSA huomattu mitään jos olisi se nivel ollut?? Kun nehän paukuttelevat niitä, vai johtuuko tämä nyt justiinsa siitä että niitä keskiviikkona paukuteltiin

Sellaista räpäti ääntä piti kyllä kerran aina kun painoi kaasua lujempaa, mutta sekin ääni lähti pois kun ajeli muutaman kilometrin, tuskin liittyy tähän asiaan.
 
asiaa sen kummemmin tuntematta.
Alkuperäinen kirjoittaja Suzytte:
Kuulemma parin tunnin homma se vetoakselin vaihto, jos vika siinä on. Hinnasta ei ole tietoa, mutta korjaamolta kysymällähän tuo selviää. Vetoakselista voi kuulemma mennä kuulat, booriurat, voi jopa katketa... ja voi hajota vain yllättäen ilman sen suurempia oireita. Mies tuossa kyseli vielä oletko kokeillut useampaa vaihdetta laittaa ja menivätkö hyvin päälle.
Meillä vetoakselien vaihto maksoi reilu 200e ku toissavuonna tehtiin.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Suzytte:
Kuulemma parin tunnin homma se vetoakselin vaihto, jos vika siinä on. Hinnasta ei ole tietoa, mutta korjaamolta kysymällähän tuo selviää. Vetoakselista voi kuulemma mennä kuulat, booriurat, voi jopa katketa... ja voi hajota vain yllättäen ilman sen suurempia oireita. Mies tuossa kyseli vielä oletko kokeillut useampaa vaihdetta laittaa ja menivätkö hyvin päälle.
kokeilin kaikkia vaihteita ja menivät ihan normaalisti päälle. Kysyppä mieheltäs tuo vetonivel juttu, liittyykö akseliin jotenkin :D
 
Ne vetonivelet ovat vetoakselin molemmissa päissä. Toisessa päässä vetonivel on vaihdelaatikossa sitten akseli ja ulompi vetonivel on renkaan puoleisessa päässä. Sen koko systeemin nimitys on se vetoakseli. Tälläisen selostuksen sain tuolta sohvalta.
 
asiaa sen kummemmin tuntematta.
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja asiaa sen kummemmin tuntematta.:
jos sun auto on etuvetoinen niin siitä on menny vetonivelet. Ootko huomannu onko kuulunu viime aikoina sellaista kolinaa etupäästä kun oot kääntäny rattia ajaessa? Se on sen merkki et vetonivelet on kuluneet ja sit ku paukahtavat nii auto ei liiku senttiäkää mihinkää. jos vaihteet menee normisti päälle eivät samatien paukahda pois päältä ku laitat esim ykkösen päälle, nii veikkaan vetoniveliä.
joku nivel siellä on paukkunut aina silloin tällöin. Luulin sen olevan joku pallonivel.. ehkä 4 kertaa olen 5kk aikana kuullut. Ostaessa jo myyjä sanoi, että voi olla että se pitää korjata jossain välissä. MIKSEI KATSASTUKSESSA huomattu mitään jos olisi se nivel ollut?? Kun nehän paukuttelevat niitä, vai johtuuko tämä nyt justiinsa siitä että niitä keskiviikkona paukuteltiin

Sellaista räpäti ääntä piti kyllä kerran aina kun painoi kaasua lujempaa, mutta sekin ääni lähti pois kun ajeli muutaman kilometrin, tuskin liittyy tähän asiaan.
Kyllä se sitte saattaa olla vetonivelistä kiinni. Niiden vaihto on pikkuhomma kytkin- tai vaihdelaatikkoremppaan verrattuna. Sun kannattaa viedä auto jonnekki korjaamolle ja käsket niiden kattoa mistä kiikastaa ja vian laadun ja korjauksen hinnan perusteella sit mietit kannattaako korjata. vaihdelaatikkoremppa on sen verran kallis että ton ikäiseen autoon ei ehkä kannata, saat toisen samanikäisen auton sillä rahalla. Ellet sit saa esim autopurkamolta halvalla käytetyn laatikon ja jonku halvan tyypin vaihtaan.
 

Yhteistyössä