ristiäislahja kummilapselle

  • Viestiketjun aloittaja mikä olisi kiva
  • Ensimmäinen viesti
mikä olisi kiva
Voi apua, ensimmäistä kertaa kummiksi ja aivan tietämätön siitä mitä ristiäislahjaksi "kuuluu" viedä?! Kummilusikkaa ei ajateltu ostaa kuitenkaan. Olisi hienoa kuitenkin jonkinlainen pysyvä muisto hommata, ettei nyt mitään vaatetta ehkä? Kiitollisena otan vastaan kaikki vinkit!
 
Meillä yks kummi avasi säästötilin tytöllemme! Ja lupauksen että tallentaa tilille joka kuukausi 5euroa. Tilin saa käyttöön vain ja ainoastaan lapsi itse sitten kun täyttää 18 vuotta. Eli kukaan ei pääse käsiksi tähän tiliin aikaisemmin. Minusta todella hieno lahja ja varmasti lapsikin arvostaa sitä sitten kunhan saa sen!
Mekin avattiin sit kummipojalle tämmynen ja muille kummeille annettiin tilinumero kans. Ja tallennetaan sinne rahaa jouluna, synttäripäivänä, nimppareina jne aina sen mukaan kun haluamme/pystymme.

Sittenhän on olemassa koruliikkeissä kaikkia ihania kummilusikan tapasia juttuja eli sormuksia, tauluja yms...
Eniten on jääny mieleen semmonen ihana putki minne voi kääriä kastetodistuksen talteen ja siihen putkeen saa sit kaiverrettua kaikki syntymäajat, nimet yms
 
No se kai nyt on vähän vanhemmista riippuvaista. Ostin omalle kummitytölleni hopeisen mukin, johon kaiverrutin nimen, painon, pituuden ja synt.päivän. Kyllä vanhemmat minulle nimen kertoivat etukäteen.
 
ilpukka
Me olemme pojillemme saaneet kummilusikan (vain toiselle) ja toiselle saatiin säästölipastraktori ja auto. Nuo nyt on herttaisia mutta toisaalta vähän turhia pölynkerääjiä minun mielestä.

Tuo tili-idea vaikutti ihan hyvältä. Tosin aika vaativa asia. Paitsi onhan se turhaa että kummi joka vuosi ostelee lahjojakin (?) Nuo tuo on niin makuasia. Me saimme minun vanhmemilta 1000e molemmille ja niillä piti ostaa osakkeita pojille. Sekin on hyvä lahja mutta ei kyllä kummilahja :)

Minun idea on tilkkutäkki johon voit tilata lapsen nimet, synytmä-ajan jne. No tämä on minun ideani ja samalla ehkä joku näkee sen mainoksena mutta hypätkää silloin seuraavan lauseen yli. Tilkkutäkkejä saa tilattua CaK-design nettikaupasta. Minulla on tuollainen täkki ja moni on ihaillut. Idea on minun joten :p tyytyväinen olen.

 
Voi ne kaiverrukset teettää myöhemminkin. Ainakin meillä tuossa liikkeessä laittavat oman leimansa ja merkinnän et saa kaiverruttaa myöhemmin.
Ja kyllä jotkut vanhemmat kertovat etukäteen ne nimet, ite en oo kertonut ja oon sit jälkikäteen käyny ne kaiverruttaa. Yhessä liikkeessä saa käydä ilmaiseksi kaiverruttaa vaikka ei oo sieltä edes ostettu. Tosi hyvä palvelu ja nyt käytänki ainoastaa tätä liikettä ku koruliikkeeseen on asiaa...
 
Jäärä
Joillakin kultakauppa-ketjuilla on mahdollista maksaa se kaiverrus etukäteen jopa toisella paikkakunnalla ja lahjan mukaan tulee lappu, jolla vanhemmat voivat hakea kaiverruksen lähimmästä ketjun liikkeestä.
 
neljä lasta
meillä jokainen lapsi on saanut kummeiltaan hopeisen valokuvakehyksen, mihin saa kaivertaa nimen, syntymäajan, painon, pituuden ja kastepäivän. kuvaksi olemme laittaneet kehykseen kastepäivänä otetun kuvan. yksi pojistamme sai lisäksi kummeiltaan kultaisen kantasormuksen joka oli sitten kastepäivänä sormessa. isompana sormuksen voisi sitten laittaa kaulakoruun. kiva idea myös tytölle.
 
Hyviä lahjoja; Tinaiset ja hopeiset valokuvakehykset ja albumit ja se rulla jonne laitetaan kastetodistus, vauva-valokuva-albumit ja vauva-kirjat, askartelusetti, jolla tehdään kipsi(?)taulu johon painetaan vauvan jalanjälki tai kädenjälki, pankkitili, jokin ihana satukirja, sitten kaikki käyttötavarat, vaatteet, huppupyyhe, turvaistuin, mitä kukanenkin tarvii.

Kannattaa etukäteen vähän kysellä että mitä vanhemmat haluaisivat vaikkapa tietyllä budjetilla ja "varata" jokin lahja. Meillä kävi niin että tyttö sai 4 erilaista valokuvakehystä ja pari albumia, mutta ei juurikaan muuta.

Ja omat astiat esim. arabian muumit ja hackmanin muumi aterimet on hyvä lahja.

lisäilen vielä kun jotain tulee mieleen.<br><br>
 
me annoimme kummipojallemme lahjaksi pyöreän mallisen rasian jonka kylkeen kaiverretteen paino/pituus/syntymäpäivä ja rasian sisällä oli sametista valmistettu vuoraus ja pieni lasipullo. Lasipulloon laitettiin kasteessa käytettyä vettä. Saas vaan nähdä kauankos se kastevesi siellä pullossa säilyy.... Ideana kuitenkin kaunis.
 
vilijonkka
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.08.2006 klo 13:46 mikä olisi kiva kirjoitti:
Voi apua, ensimmäistä kertaa kummiksi ja aivan tietämätön siitä mitä ristiäislahjaksi "kuuluu" viedä?! Kummilusikkaa ei ajateltu ostaa kuitenkaan. Olisi hienoa kuitenkin jonkinlainen pysyvä muisto hommata, ettei nyt mitään vaatetta ehkä? Kiitollisena otan vastaan kaikki vinkit!

Ensiksi suosittelen että kysäiset ihan lapsen vanhemmilta onko heillä jotain toiveita ja sitten jos mahdollista puhukaa muiden kummien kanssa mitä kukin on viemässä niin ei tule samoja lahjoja.

Me toivottiin esikoiselle kummilusikka, sylikummin, ostamana (on ollut meillä myös suvussa tapana että sylikummi ostaa lusikan). Ja kun miehelläni ja minulla oli samanlainen lusikka niin pyydettiin josko saisi samanlaisen. Tämä kävi hänelle oikein hyvin.
Ja toinen kummiehdotti hopeista pankkia ja mielestä se oli oikein kiva lahja (ja on ollut sen jälkeen myös käytössä).
Loppupelistä siinä sitten kävi niin että olin mukana kun tämä toinen kummi osti tämän pankin ja ostin sitten samalla sylikummin puolesta sen lusikan. Kirjoitin pienet lappuset joissa oli koko nimi ja kaikki kriittiset tiedot ja ne annoin sitten liikkeessä myyjälle. Olisin siis antanut ne kyllä kummeillekkin (jos siis itse en olisi ollut mukana) ja he olisivat itse halutessaan kyllä saaneet katsoa mitä siellä lukee.

Esikoinen sai myös lahjaksi sellaisen hopeisen soittorasian, joka mielestäni on ollut epäkäytännöllinen (on myös iso kooltaan). Tuo pankki on ollut kiva koriste ja siitä on myös hyötyä.

Omalle kummilapselleni ostin aikoinaan kummilusikan, joka sekin kaiverettiin etukäteen. Silloin homma toimi niin että kummilapseni äiti puhui minun kännykään koruliikkeenmyyjän kanssa (takahuoneessa). Eli itse siis en kuullut puhelua. Jossa siis tämä äiti kertoi nimen, ja kriittiset tiedot tälle myyjälle. Ja kun hain lusikan niin se oli paketissa valmiina, eli en itse nähnyt mitä siinä luki ennen ristiäisiä.


 
Ollaan ostettu mm. kuksakaiverruksineen, tutulta lastenkirjakuvittajalta taulu, jossa piilotettuna mm. nimi ja syntymäaika (ja aihe perheen harrastuksista). Uusin kummilapsi saa äitinsä toiveesta kummilusikan, joka löytyi kalevalalta. Oli mielestäni tyylikäs. Tuota jo mainittua tilkkutäkki-ideaakin olen harkinnut, mutta haasteeksi on tullut nimi, jota ei aina missään nimessä haluta kertoa etukäteen. Toki täkin voisi antaa lahjaksi myöhemmin, mutta esim. taaperokoon täkille/päiväpeitolle alkaa tulla hintaa turhan paljon.
 
peppiinan äiti
meillä/ meidän suvussa tapana että sylikummi hankki kummilusikan. esikoinen sai lusikan, hopeisen säästönallen, pienen valokuvakehyksen ja kastevesipullon ja kakkonen sai lusikan, moottoripyöräpankin, valokuvakehyksen ja vauvakirjan mihin voi kirjotella muistoja.

kannattaa kysyä vanhemmilta ja vähän sopia muiden kummien kanssa lahjasta. mielestäni kummilahja on kuitenkin jotain mikä säilyy pitkän aikaa muistona.

ainakin meillä päin kaikissa liikkeissä kaiverrus kuuluu kummilahjan hintaan ja sen voi tehdä myös jälkikäteen kun säästää laatikot/paketit missä on kyseisen liikkeen tarra tai leima
 
tuo tili hommeli vaan taitaa nykyisin olla vähän vaikeempi juttu kun tiliä ei voi avata muut kuin lapsen huoltajat ni niitte vanhempienhan pitää konkreettisesti olla avaamassa se tili ja alaikäisen kohdalla vielä että käyttöoikeus on vanhemmilla kunnes lapsi on 18v. kannattaa tarkkaan kysellä pankista ettei tule yllätyksenä...
 

Yhteistyössä