rivari vai omatalo?

  • Viestiketjun aloittaja oma koti haaveissa
  • Ensimmäinen viesti
meillä suht edullinen yhtiövastike 75? ja siihen vesi päälle, taitaa olla 7? per nuppi, tähän päälle sähkölasku, joka on aika kova kun on sähkölämmitys eli 100? kk, yhtiölainaa ei ole, joten tässä periaatteessa ne kulut mitä meillä on rivarista. Tietysti päälle vielä asuntolaina. Mutta noita vastikkeitakin on niin erisuuruisia ja ne kattaa eri asioita, ja sähkölaskukin riippuu paljon siitä mikä lämmitys on, joten joutuu varmaan laskea jokaisen asunnon kohdalla erikseen mitä kulut tekee
 
Elinomassa
Eläminen omakotitalossa tulee kyllä kalliimmaksi kuin rivarissa, vaikka kuinka laskisi ja räknäisi. Omakotitalossa joutuu itse maksamaan kokonaan esim. seuraavanlaisia kuluja: tontinvuokrat, kiinteistöverot, vakuutukset, jätemaksut, likakaivojen tyhjennykset (kallista lystiä haja-asutusalueella), auraukset, nuohoukset, remontit ym. ym.

Rivarissa kulut jakaantuvat mukavasti asukkaiden kesken ja asua voi kohtuullisin kustannuksin.

Toisaalta omasta talosta saa omanlaisensa ...
 
minttu81
juu tai maalla omakotitalo, öljy meillä 10 kertaa 90 euroa, sähkö 2kk välein 60-70 euroa, jäteastian tyhjennys 4 kertaa 30 euroa, nuohous kerran 35 euroa, tontista maksetaan hehtaarin ylimenevältä osalta verot.

Ei se kallista ole jos katsoo missä asuu... =)
 
omakotiasukki
me ollaan asuttu sekä rivarissa että ok-talossa, loppujen lopuksi on kulut menneet aika tasan. rivarit on keksimäärin pienempiä joten kulutkin on silloin pienempiä. huono puoli on se, että rivarissa kuluihin ei voi itse vaikuttaa samalla tavalla kuin ok-talossa, jolloin rempan ajankohdan voi itse päättää paremmin. me asutaan aiak isossa rivarissa nyt (ollaan muuttamassa ok-taloon) ja olen yllättynyt siitä, ettei tämän ole ollut paljonkaan halvempi vaihtoehto.

 

Yhteistyössä