Ruokaa riisistä ja makaroonista 8kk ikäiselle?

Onko teillä maittavia "ruokaohjeita" 8kk ikäiselle?

Ruokia joissa käytetään riisiä tai makaroonia. Alkaa jo äitiäkin kyllästyttää perunan, porkkanan ja bataatin ainainen tarjoaminen ja tekisi mieli vähän laajentaa repertuaaria.
 
Tomaattinen lihakastike ja makaroni on meijän likan herkkua eli

Kastike:
-possusuikaleita n.300g
-kesäkurpitsaa 1kokonainen
-sipulia 1 isohko
-tomaattimurskaa 400g pahvitölkki pirkka luomussa ei oo lisäaineta ja suolaa
-vettä
-basilikaa, mustapippuria ja valkosipulia mausteeks
sit vaa keitetyt makaronit joukkoo

lihaa oon vähän soseuttanu keiton jälkee ennen muita aineita mutr muuten en oo soseutellu mut varmasti onnistuu soseutettunakin, tulee reilu satsi joten mä oon pakastanu tosta pilttipurkkeihin valmiita annoksia!

 
jatkan.. sitte olis kasvisrisotto

-porkkanaa
-kukkakaalia
-parsakaalia
-maissia
-sipulia
-riisiä
-mausteeks vähän valkosipulia ja mustapippuria

palottele kasvikset kuutoiks, riisi ja kasviset samaan kattilaan kiehumaan, oon muutaman kerran survimella painellu mössömäisemmäks ku on valmista

Kanariisi mössö:

-kanaa 250g
-iso bataatti
-3 isoa perunaa
-riisiä
-mausteeks mustapippuria

kanan oon keittäny eriksee ja soseuttanu vähän, muut ainekset samaa kattilaa kypsymää, kypsänä oon survimella vähän mössänny sitten vaa kanat joukkoo ja sekasi.

en oikee kauheen tarkkoja ohjeita osaa kertoo ku mun ruuanlaitto on sellasta aika suurta soveltamista mut tähän tyyliin oon näitä tehny!
 
Tästä meidän 8kk pikku-ukko tykkäsi
eli bataattia, porkkanaa, palsternakkaa, purjoa, maissia ja riisi-kauraa...valmiiseen soseeseen olen lisäillyt lihaksi nautaa, possua, broiskua tai hirveä.

Toinen kokeilu oli tällainen eli porkkanaa, bataattia, purjoa, tummaa makaroonia ja tomaattimurskaa ja mausteeksi laitoin kuivattua basilikaa. Tätä on maisteltu lihan kanssa vasta kerran, mutta maistuvan tuntui tämäkin.

Riisin tai makaroonin joukkoon kannattaa laittaa esim. tuo bataatti pohjaksi, muuten tulee sellaista liisteriä :x Muutenkin olen käyttänyt bataattia tosi paljon. Oli meillä aloitus soseenakin =)

Uusia vinkkejä ja ideoita otetaan vastaan :flower: kera... :D
 
Mä olen laiska ruuanlaittaja, joten teen aina kerralla pakkaseen monta purkillista/jääkutiotarjottimellista erilaisia kasvismössöjä, lihat pakastan annoksina (n.1rkl), samoin riisiä ja pastaa olen pakastanut suunnilleen kerta-annoksina. Sitten vaan otan eri laatuja sulamaan luovasti sekoitellen =)

Hyväksi havaittuja ovat olleet mm:

Kahden kaalin broileri/kalkkunapasta, eli (kaura)pastaa+pari-kolme jääpalakuutiota kukka- ja parsakaalia+liha. Määrät tietenkin riippuu vauvan ruokahalukkuudesta...

Risotto/pata, jossa on esim. riisiä+maissia+bataattia+possua/nautaa/broileria/kalkkunaa. Vauvalle laitan useimmiten kokojyväriisiä tai riisi-kaurasekoitusta, mutta myöskin jasmiini- tai basmatiriisi maistuu.

Kasvisriisi/-pasta , jossa on riisin tai pastan lisäksi maissia, bataattia, kukka- tai parsakaalia sen mukaan mitä pakastimesta löytyy.

Perunan kanssa voi helposti sekoittaa myös kaikkia em. vihanneksia + lihoja. Olen tarjonnut vauvalle sekä uusia perunoita että Oolannin pakastemuusiaineksista tehtyä sosetta, tosin meillä perunaa syödään harvoin kun kovettaa mahaa.

Tomaatti , mausteet ja kala ovat vielä kokeilematta (vauva pian 11kk) niiden allergisoivuuden takia. Pikkuhiljaa ajattelin aloittaa yrttimausteista ja musta-, viher, ja valkopippurista, kunhan siitepölykausi alkaa olla ohi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kettukarkki:
Tomaatti , mausteet ja kala ovat vielä kokeilematta (vauva pian 11kk) niiden allergisoivuuden takia. Pikkuhiljaa ajattelin aloittaa yrttimausteista ja musta-, viher, ja valkopippurista, kunhan siitepölykausi alkaa olla ohi.
Tähän on ihan pakko kommentoida, että ei se ruoka-aineiden välttäminen varmuuden vuoksi hyödytä mitään. Meillä oli esikoisella muna-allergia ja kun kuopukselle alkoi tulla samanlaisia iho-oireita kun isommallekin, niin muna jäi häneltä kokonaan kokeilematta silloin kun muut samaan ryhmään kuuluvat tulivat mukaan ruokavalioon. Iho-oireet eivät pahentuneet minkään tietyn ruoka-aineen jälkeen, vaan syy oli samanlainen mysteeri kuin isosiskollakin ennen allergiatestiä. Siskolla oli/on muitankin allergioita, joten sitä alettettiin epäillä nuoremmallakin. Ja kuinkas ollakaan myös hän on testien mukaan muna-allerginen. On saanut munaa ainoastaan äidinmaidon kautta, enkä minäkään sitä jatkuvasti ole syönyt. Joten ei ollut mitään apua siitä, etten sitä hänen ruokaansa lisännyt. Allergiat tulee jos taipumusta on. Näin sanoi mulle lääkäri.

Ja itse aiheeseen eli riisiä ja makaroonia olen keittänyt erikseen ja lisännyt kasvissoseen joukkoon pakastusvaiheessa. Lihat pakastan erikseen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Jeeka:
Alkuperäinen kirjoittaja Kettukarkki:
Tomaatti , mausteet ja kala ovat vielä kokeilematta (vauva pian 11kk) niiden allergisoivuuden takia. Pikkuhiljaa ajattelin aloittaa yrttimausteista ja musta-, viher, ja valkopippurista, kunhan siitepölykausi alkaa olla ohi.
Tähän on ihan pakko kommentoida, että ei se ruoka-aineiden välttäminen varmuuden vuoksi hyödytä mitään.
Jep, tiedän =) Jäi päivällä mainitsematta, että meillä vauvakin näyttäisi olevan allerginen jo syntyjään (oireet äm:n kautta) mm. porkkanalle, omenalle ja kalalle, sekä omaavan atooppisen ihon mikä lehahtelee milloin mistäkin syystä. Siksi en pidä kiirettä noiden vähemmän tärkeiden ruoka-aineiden kanssa, koska ehtiihän niitä antaa talvellakin.

Meillä tuntuu olevan niin "hyvät" allergiageenit, että varmasti jokaiselle jotain tulisi vaikka kuplassa elettäisiin :LOL: ;)

 

Yhteistyössä