Ruokailuongelmat

Jäin nyt loppuraskaudesta sairaslomalle töistä ja esikoinen on 4-vuotias. Arki takkuaa ruoan suhteen. Ongelma on seuraava:

Tyttöni on todella nirppanokkainen kaiken uuden ruoan suhteen. Esim. vaikka olis häät tai mitkä vain juhlat ja muut lapset syö hyvällä ruokahalulla tarjottavaa, tytärtäni pitää maanitella maistamaan vaikka suklaakeksiä.

Meillä on ollut töiden vuoksi työjako kotona. Isä on kokannut meille ruoat viimeisen 2 vuoden sisään, kun työaikani on ollut sellainen, että en ole voinut kokata kuin viikonloppuisin. No, tyttö on tottunut isin ruokiin: perunaa, jauhelihaa, jauhelihaa ja perunaa, makaronia ja ranskalaisia + makkaraa. Täytyy myöntää, että olen itsekin ollut todella tyytyväinen tilanteeseen, vaikka aina sitä ns. samaa ruokaakin on ollut, mutta mies on ahkerasti tehnyt ruoan puoli kuudeksi ja tyttö tottunut tuttuihin makuihin.

Kun olen nyt kotona, en haluaisi joka päivä syödä samaa ruokaa tai tehdä näitä tällaisia samoja ruokia viikoista toiseen. Teen paljon salaatteja ja syön vihanneksia (mies ei syö). Nyt kun teen ruokaa, tyttöni on kieltäytynyt syömästä mitään. Hän ei syö edes sellaista, mikä on todella hyvää! (mm. jauheliha-makaronivuoka), sillä käytän erilaisia mausteita ja saatan laittaa vaikka tomaattia ruoan sekaan. Tiedän, että hän ajan kanssa tottuu taas mun ruokiin, mutta meinaa olla jo sellainen riidan aihe tämä ruokailu. Enkä missään nimessä ala kokkaan montaa eri ateriaa, vaan olen sitä mieltä, että pitää aina yrittää syödä sitä, mitä on tarjolla.

Vinkkejä kuitenkin... miten tehdä arjen ruoanlaitosta helpompaa ja onko lapsilla jotain muutakin suosikkiruokaa kuin nämä perus... Hyviä reseptivinkkejä kaipailisin, ie. ruokia, joiden koostumus ja maku eivät herätä turhia epäilyksiä... :)
 

Yhteistyössä