Ruokatorvi

  • Viestiketjun aloittaja Help
  • Ensimmäinen viesti
Help
Tietääkö ketään, minkälaista vaivaa ruokatorven ärsyyntyminen voi aiheuttaa. Olen nimittäin syönyt kuukauden aikana 3 suun kautta otettavaa hiivalääkettä (1 tabletin vaikutus on 1 viikko Diflucan). Minulla on ollut inhottavaa juilimista ylävatsalla vasemmalla puolella heti kun suustani alas jotakin laitan (siis välittömästi nielemisen jälkeen).
Olenko ainoa, jolla tällaista vikaa?
 
Nöppäri harmaana
Ruokatorventulehduksen ja sappikivivaivojen tunnusmerkeissä ei juurikaan ole eroa, parhaiten ne erottaa sillä kun "kohtaus" tulee, niin jos menee vaakatasoon ja kivut vaan yltyvät, on kyseessä todennäköisesti ruokatorvi, mutta jos olo alkaa helpottamaan, niin varmemmin se sitten on sappikivivaivoja. Sapea ärsytää eniten rasvaiset ja suolaiset ruoat, suklaa (minuulla esim geisha sieppasi heti, mutta muut suklaat vasta suuremman määrän jälkeen), sipuli, paprika, omena, kahvi. Molemmat vaivat minulla on ollut, sekä refluksitauti, sappikivet on vuodenvaihteessa poistettu, ja kyllä elämänlaatu parani huomattavasti. :)
 
Mamsku
Mun miehellä oli todella paha refluksitauti jossa vatsaa ja rintalastan alta rupesi polttelemaan rajustai pitkin päivää,ylipainoa ei ole,on urheilullinen ym.Söi jatkuvasti reseptilääkettä Nexium 40mg joka auttoi vaivaan.Siinäkin kesti kauan että saatiin oikea diagnoosi ja kun sitten tehtiin gastroscopia,lääkäri oli sitä mieltä että leikkaus olisi hyväksi.Nyt leikkauksesta on 4kk ja vatsa voi todella hyvin.Auttoi jopa atmaankin jota kyllä epäiltiin kun lääkärit kertoivat että voi auttaa.Kannttaa siis tutkituttaa eikä anaa mennä niin pahaksi.
 

Yhteistyössä