ruumiillinen kuritus?

  • Viestiketjun aloittaja isi72
  • Ensimmäinen viesti
isi72
Eli annatteko lapsillene selkään tai tukkapöllyä ja jos niin miten/millaisissa tapauksissa?
Tai oletteko itse saaneet ja minkä ikäisenä, miksi?
Eniten olen kiinnostunut siitä mitä mieltä olette ruumiillisesta kurituksesta. Auttaako se?
Itse olen saanut usean kerran selkään eikä minulle ollut tullut mitään traumoja ts. haluaisin kuulla muiden mielipidettä..
itse en ole sitä vastaan mutten puolellakaan

omat lapseni 12, 8, 6, 6, 3 2kk
ei olla annettu selkäsaunoja mutta tukistettu ollaan kun sana ei mene perille
 
joku vain
meillä saatetaan sievästi "tukistaa" kun useampaan kertaan samasta asiasta on sanottu ja huomautettu eikä siitä huolimatta totella. yleensä kuitenkin ensin sanotaan sekin, että jos et nyt toimi, kuten äiti tai isä haluaa, niin siitä seuraa tukistus. selkään meillä ei anneta, toi tukistus on ainoa "ruumiillinen" keino meillä. tosin sit miehellä meillä palaa pinna huomattavasti herkemmin kuin mulla ja joskus on uhannu, et antaa "selekään" tai jotai vastavaa, mutta se on ihan vain uhkailu-asteella. tosin, kun minä sitä sivusta joskus kuuntelen, niin itestä tuntuu, en tiiä miksi, että mies suuttuu ja hermostuu joskus ihan liikaa pienistä asioista. tavallaan, kun itse pääsääntöisesti hoidan ja huolehdin meillä lapset, niin tuntuu ettei toisella sit ois "oikeutta" suuttua niin helposti, kun en itsekkään suutu.

ja tuohon vielä, että oon ite saanu penskana piiskaa, samoin mies ja kummallekkaan meistä ei oo mitään traumoja jääny, ennemminki "huvittavat" muistot siitä, että aiheesta on tullu piiskaa, jos on tullu. ruumiillinen kuritus ei auta, ainakin mulla on se kokemus, että lähinnä se toimii vain rangaistuksena, mutta ei estä tekemästä samaa mokaa uudestaan, eli siis on täysin hyödytön. ja se mitä mieltä olen ruumiillisesta kurituksesta yleensä, niin hyväksyn ja en hyväksy. siis en todellakaan hyväksy sellaista ruumiillista kuritusta, missä lapsi kokee pelkoa tai vastaavaaa. mutta esim. toi tukistus tai toinen on kevyt "nippaus" on mun mielestä viimesenä keinona suht ok. mut vain viimesenä keinona. ja se taas on meidän aikuisten vastuulla nähdä tilanne niin, että osaa ja itsellä pysyy kontrolli senkin suhteen, milloin sitä viimeistä keinoa tarvitaan todella. ja ennenkaikkea se, että itsellä pysyy myös oma-kontrolli hallinnassa niin, ettei esim. vihoissaan käytä liikaa voimaa kurittamiseen. ts. hyväksyn sen, että harkitusti ja järki päässä tukistaa tai nippaa. *olipa se sekavasti selostettu.* ;) :whistle:
 
höh
Hei!
Kyllä meidän mielipide on sellanen, että lapset tarvii kuria.
Vanhempien pitää pystyä pitämään ohjat käsissään.
Tukkapöllyä on käytetty ja tullaan käyttämään.
Ja piiskaa lapset on saanut ja tulevat saamaan tarpeen tullen.
Aina ensin yritetään puhuttelemalla saada järkeä lasten päähän, mutta ei se puhe mene aina perille.
Itse olemme saaneet selkäsaunoja lapsena ja aina ne tuli syystä...
Ei siitä mitään traumoja jää.
Aina ennenkin piiskaa on käytetty lasten kurittamisessa ja nyt kun sitä säästetään niin jokainen voi nähdä vapaan kasvatuksen seuraukset.
Pitää olla myös johdonmukainen.
Nimittäin jos lapselle sanotaan että nyt tulee selkäsauna (siis remmiä) kotona niin sana täytyy pitää.
Vaikka lapsi käyttäytyisikin hyvin siitä lähtien, niin lupaus pitää pitää.
Muuten lapset käyttää sitä kyllä hyväkseen ja ajattelee ettei se kuitenkaan mitään piiskaa anna...
No tämmöstä meillä!
Jos lapset tarvitsee selkäsaunan niin ei sitä kannata pelätä antaa.
Kuri on rakkautta.
 
aika sairaita kommentteja...

kuri on mielivaltaa! ja sitä paitsi, ruumiillinen kuritus on _laitonta_ ja lapsenne saattavat järkiintyessään vaatia teiltä oikeusteitse korvauksia. toivottavasti näin tapahtuu! :LOL: :LOL:
 
Kurissa kasvanut
rajansa kaikella, myös kurituksella...mutta selkään vain jos ei muu auta, pakkohan ne on keinot keksiä ja se piiska on tehonnut joka kerta. Tukkapöllyä on saatu lapsena niin ettei jalat maahan yltäny ja kipiää teki mutta ei siitä mitään traumoja jääny, päinvastoin hyvä että karsitaan penikalta turhat luulot pois! ;)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.07.2005 klo 20:55 sini43 kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 20.07.2005 klo 19:33 just joo kirjoitti:
en ikinä antaisi lapselle selkäsaunaa....olen itse saannu lapsena remmistä #&%£$!* monet kerrat ja auttanut on. mutta en tekisi niin omalle lapselle milloinkaan
peesi
jep!! en ikinä lyö/löisi omaa lastani! kyllä rajat tulee antaa muilla tavoin, kun ruumillisesti kurittamalla.
 
Supermam
Ruumiillinen koskemattomuus on ihmisen perusoikeus, eikä vanhemmilla ole mitään oikeutta tätä omilta lapsiltaan riistää. Heidän tulisi lapsen huoltajana huolehtia lapsen oikeuksista ja toimia hänen suojanaan. Väkivalta on aina julmaa ja nöyryyttävää toista ihmistä kohtaan, se vie luottamuksen. Jos ette muilla keinoilla pääse lopputulokseen, vika on teissä. Joustakaa ennemmin kuin loukkaatte.
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2005 klo 12:48 vieras kirjoitti:
aika sairaita kommentteja...

kuri on mielivaltaa! ja sitä paitsi, ruumiillinen kuritus on _laitonta_ ja lapsenne saattavat järkiintyessään vaatia teiltä oikeusteitse korvauksia. toivottavasti näin tapahtuu! :LOL: :LOL:
Joo samaa mieltä jos "kuristus" on hakkaamista mustelmille. Tukkapöllyä saa antaa jos tarve vaatii. Laitonta tai ei, aion silti lastani napata tukasta jos muu ei auta. Eihän siitä tulee mitään jos kaikki lapset kasvai kuin pellossa, muutamankin pellossa kasvaneen kanssa on vaikeaa, ajattele jos koko yhteiskunta olisi täys sellaisia...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2005 klo 14:05 mie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2005 klo 12:48 vieras kirjoitti:
aika sairaita kommentteja...

kuri on mielivaltaa! ja sitä paitsi, ruumiillinen kuritus on _laitonta_ ja lapsenne saattavat järkiintyessään vaatia teiltä oikeusteitse korvauksia. toivottavasti näin tapahtuu! :LOL: :LOL:
Joo samaa mieltä jos "kuristus" on hakkaamista mustelmille. Tukkapöllyä saa antaa jos tarve vaatii. Laitonta tai ei, aion silti lastani napata tukasta jos muu ei auta. Eihän siitä tulee mitään jos kaikki lapset kasvai kuin pellossa, muutamankin pellossa kasvaneen kanssa on vaikeaa, ajattele jos koko yhteiskunta olisi täys sellaisia...
ajattele jos yhteiskunta olis täynnä sinunlaisiasi...
 
pikkuviikinki
vapaakasvatus ja väkivallaton kasvatus kaksi ihan eri asiaa!!!
hakoteillä olevat ja avuttomat,taitamattomat vanhemmat antavat piiskaa,tukistavat tuppoja ja läpsivät!!!!
 
mie
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2005 klo 18:18 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2005 klo 14:05 mie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.07.2005 klo 12:48 vieras kirjoitti:
aika sairaita kommentteja...

kuri on mielivaltaa! ja sitä paitsi, ruumiillinen kuritus on _laitonta_ ja lapsenne saattavat järkiintyessään vaatia teiltä oikeusteitse korvauksia. toivottavasti näin tapahtuu! :LOL: :LOL:
Joo samaa mieltä jos "kuristus" on hakkaamista mustelmille. Tukkapöllyä saa antaa jos tarve vaatii. Laitonta tai ei, aion silti lastani napata tukasta jos muu ei auta. Eihän siitä tulee mitään jos kaikki lapset kasvai kuin pellossa, muutamankin pellossa kasvaneen kanssa on vaikeaa, ajattele jos koko yhteiskunta olisi täys sellaisia...
ajattele jos yhteiskunta olis täynnä sinunlaisiasi...
En hyväksy että lasta hakataan ym., mutta jos joskus joutuu vähän tukasta ottamaan kiinni (ei repimään, mutta niin että vähän tuntuu!) niin mielestäni se ei ole pahaksi. Ehkä lapselle pahempaa on vapaa kasvatus, jos puhe ei auta niin tehköön mitä tekee. Olkaa rauhassa mitä mieltä vaan, ja olen sitten kuinka huono vanhempi tahansa, niin tukasta nappaan jos sana ei mene perille. Pahempaa on nipata nivelille kuin tukistaa...
 
lapselle ihmisoikeus
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.07.2005 klo 11:58 mie kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2005 klo 18:18 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.07.2005 klo 14:05 mie kirjoitti:
En hyväksy että lasta hakataan ym., mutta jos joskus joutuu vähän tukasta ottamaan kiinni (ei repimään, mutta niin että vähän tuntuu!) niin mielestäni se ei ole pahaksi. Ehkä lapselle pahempaa on vapaa kasvatus, jos puhe ei auta niin tehköön mitä tekee. Olkaa rauhassa mitä mieltä vaan, ja olen sitten kuinka huono vanhempi tahansa, niin tukasta nappaan jos sana ei mene perille. Pahempaa on nipata nivelille kuin tukistaa...
tukistamisesta _on_ maksettu lapselle korvauksia.

ei kannattaisi puhua vapaasta kasvatuksesta jos ei tiedä mitä se tarkoittaa.

jos sinulla on vanhemmuus hukassa niin siihen voit hakea apua!

miksi kukaan haluaa aiheuttaa lapselleen kipua? miksi te teette lapsia: pelkän kurin takiako?
 
Kyllä pieni tukkapölly ei traumoja aiheuta.Jos lapsi on lellitty niin piloille että terrorisoi muita ihmisiä kaikilla mahdollisilla tavoilla, nimittelee muita ja roskaa ja räkyttää, eikä tottele tasan mitään, niin kyllä tukkapöllystä on kyseiselle "kuninkaalle " vähempi haittaa kun jatkuvasta hyssyttelystä. \|O
 
Kaikella on rajansa, sanotaan. Sellainen lapsi joka saa yhtäpaljon rakkautta kuin kuriakin kasvaa tasapinoiseksi vanhempiaan arvostavaksi aikuiseksi jolla on ollut rajat jotka hän pystyy sen aikuisena antamaan *perintönä omille lapsilleen*

JOs on sellaista ihmistä on olemassa kenellä on superpinna ja jaksaa sanoa lapselleen satoja kertoja rauhallisesti hermostumatta jostain asiasta mitä lapsi ei saa tehdä . Täytyy nostaa hattua. Nämä asiat ovat kiinni paljolti myös lapsen luonteesta, ja sellaiseksi lapsi tulee kuin oma vanhempi/vanhemmat.
MInä kannatan tukkapöllyä jos tarve siihen vaatii, lapsi kokeilee rajojaan tälläkin uhalla joten siitä ei mitään tarumoja jää, vai onko teillä jäänyt traumoja tukkapöllystä?? jos on ollut rakastavat vanhemmat jotka ovat rakastaneet/Rajoittaneet yhtäpaljon.

Kaikille ei edes tukkapölly auta, ja oma poikani on niin sisukas että siitä ei ole mitään apua, kerron hänelle aina mitä hän on tehnyt ja juttelemme asiasta. Kiukuttelun päätteksi saan aina pinet kädet kaulaani ja rakastavan hymyn.
 
tukistamisesta _on_ maksettu lapselle korvauksia.
(kopio)


Kyllä on elämä mennyt päin p'''''
Mihin tämä maailma on menossa, jos tässä katsoo nykyajan ihmisiä niin ei kukaan täällä saakkaan mitään aikaiseksi täällä on pelkkiä laiskoja paskoja makaamassa himassa ja yhteiskunta on mennyt mihin mennyt ja tämä vapaakasvatus kostautuu joku kaunis päivä kunnolla!

Sitten pistäin ruveta tekeen supervanhempia joilla on teräshermot!!

Kukas sellaisen aineen keksis
 
Norrsu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.07.2005 klo 22:25 siiri kirjoitti:
Kyllä pieni tukkapölly ei traumoja aiheuta.Jos lapsi on lellitty niin piloille että terrorisoi muita ihmisiä kaikilla mahdollisilla tavoilla, nimittelee muita ja roskaa ja räkyttää, eikä tottele tasan mitään, niin kyllä tukkapöllystä on kyseiselle "kuninkaalle " vähempi haittaa kun jatkuvasta hyssyttelystä. \|O

Ehkä ei pidä ensin lelliä lasta piloille ja sen takia sitten antaa tukkapöllyä?! LApsenko vika se on että on kasvatettu lellitellen?
 
mieheni kotona ollut ankara kuri. isä antanut erräänkin kerran piiskaa. mutta minusta lapset ei voi tehdä niin pahoja asioita että koivuherraan tarvis tarttua. siskon perheessäni on koivuherra kaapin päällä mut se on ollut vain pelottina.
kyllä me tukkapöllyä joudumme antamaan, jos semmonen tilanne, mutta ei pienestä ensin koitetaan juttelu konstit.
voisin kuvitella kuinka maailma olisi täynnä narkkareita yms, jos kasvatuksessa ole maalaisjärjellä tiukka. en tarkoita mittään yli tiukkaa vaan tavallisia rajoja joita lapsetkin tarvitsee.
RAJAT ON RAKKAUTTA!!!!!!! jos lapsille ei ole kuria, kutewn eräässä tuttava perheessäni niin kyllä on aikuiset liemessä. lapset määrää mitä aikuiset tekee!!!!suunnilleen näin.isällä ja äitillä ei ole valtaa. mutta turvatonta semmonen on lapsellekkin kun tietää ettei voi turvautua vanhempiin, kun vanhemmat lasten tossujen alla!
 
pikkuviikinki
täällä on joillakin sellainen kuva vanhemmuudesta,lapsuudesta,kasvamisesta ja kasvatuksesta että ainoa
mahdollinen keino tehdä ja kasvattaa lapsista kunnon kansalaisia on ruumiillinen kuritus, minusta on todella huolestuttavaa kuulla esim. ystäviltä niinkin kapeita näkemyksiä kuin että ainoastaan kurituksella kasvatetaan ahkeria,tottelevaisia ja kunnon kansalaisia.
vapaakasvatusta on kuulemma väkivallaton ohjaaminen kunnon ihmiseksi.

ihan totta, teillä on aivan väärä kuva vapaakasvatuksesta ja hyvinvoivasta lapsesta.
lapsi on lapsi ja hänellä on siihen täysi oikeus, vanhemman tehtävä on ohjata häntä oikealle tielle elämässä lempeästi mutta varmaotteisesti, ilman väkivaltaa joka voi viedä pahimmassa tapauksessa täysin kaidalle tielle.
kaikki me olemme joskus kokeilleet rajoja, niin lapsina kuin nuorinakin, se on täysin normaalia kasvamista ja siihen ei liity vapaakasvatus ja olen huomannut että lapset jotka ovat saaneet elää koko lapsuutensa pelossa ja ruumiillisessa rankaisemisessa ovat paljon kokeilunhaluisempia ja villimpiä teiniiässä.
 
täällä on kovasti toitotettu ettei tukkapöllystä jää traumoja. no ei tietenkään eikä kukaan niin ole väittänytkään. kyse on siitä kunnioitetaanko lapsen fyysistä koskemattomuutta vai ei.

miltä teistä lasten pahoinpitelijöistä tuntuisi jos työpaikalla pomo antaisi tukkapöllyä tai piiskalla #&%£$!* kun ette tee töitä kunnolla? ei siitä mitään traumoja jäisi mutta ei kukaan sellaista hyväksy.

miettikääpä: kun viimeksi tuotitte tuskaa lapsellenne oppiko hän siitä mitään? yrittäkää mielummin ennalta ehkäistä tilanteet esim. jos lapsi juoksee autotielle on jotain pahasti vialla eikä sitä voi tukkapöllyllä korjata. lapsi kokee kurituksen mielivaltana.

rajat tappavat luovuuden antakaa lapsille tilaa ja luopukaa sovinnaisuuden vaatimuksista!
 

Yhteistyössä