Rv 30 ja tuntuu, että olen fyysisesti todella väsynyt. Millä kohentaa vointia/jaksamista?

Viestiketju alueella 'Mitäs nyt? Aihe vapaa' , aloittaja "hiiru", 05.01.2013.

  1. "hiiru"

    "hiiru" Vieras

    Tuntuu, että tuttuni ovat olleet sinne ä-loman alkuun asti fyysisesti todella hyvässä kunnossa ja pirteitä kaikinpuolin. Moni vasta kertoi luopuneensa tässä vaiheessa juoksulenkeistä ja siirtyneensä kävelyyn. Teen fyysisesti suht raskasta työtä. Ei kuitenkaan ihan raskaimmasta päästä mutta kävelyä raskaiden tavaroiden nostelua yms. tulee paljon eikä työpäivän aikana paljoa tule istuttua, yleensä vain syödessä. Arkisin tuntuu, että minulle riittää 8 tunnin työpäivä ja siihen päälle reilu 3 km työmatka jonka kävelen. Kotimatkakin on jo todella hidasta menoa kun nivusia ja alavatsaa pistää jos edes yritän kävellä reippaammin. Joulun ja muiden kiireiden takia jumppa jäi tauolle ja nyt jotenkin väsyttää pelkkä ajatuskin siitä, että lähtisin vielä työpäivän jälkeen jumppaan. En sitten tiedä piristyisinkö vain jos saisi itseään niskasta kiinni ja menisi jumppaan. Eilen oli paljon asioita kaupungilla jonne menin suoraan töistä ja jo reilu 2 tunnin kaupoissa kiertely sai minut niin väsyneeksi, että odotin vain sohvalle loikoilemaan pääsyä.

    Millä olette tsempanneet itseänne urheilemaan ja liikkumaan loppuraskauden aikana? Neuvolassa kun joka kerta painotetaan kuinka tärkeää synnytystäkin ajatellen on pysyä hyvässä kunnossa ja liikkua koko raskauden ajan. Lisäksi tuntuu, että tutut ovat todella pirteitä ja jaksavat vaikka mitä ja minä olen tällainen vetelä laiskamato. En edes aikaisemmin ole pitänyt itseäni mitenkään huonokuntoisena vaan ryhmäliikuntaa ja kuntosalilla käyntiä on tullut harrastettua noin 4 kertaa viikossa. Nyt kaikki on jäänyt, ensin vähensin liikunnana ennen joulua 2-3 kertaan viikossa ja nyt en ole jaksanut tehdä mitään.
     
    #1
  2. Vhj

    Vhj Vieras

    No hei anna itsellesi armoa, kaikki raskaudet ovat erilaisia, jopa samalla ihmisellä. Itse koin samanmoista väsymystä viimeisimmän kohdalla ja todellakin huilasin, kun siltä tuntui. Liikkuu sen minkä pystyy ja tuntuu hyvältä, tuskin sitä nyt maratonia tarttee pystyä juoksemaan.
    Teet nyt vain itsellesi turhaa stressiä vertailemalla itseäsi muihin. Jätä se ja keskity kuuntelemaan vain omaa kroppaasi ja sitä mitä se sulle yrittää viestittää. Tsemppiä!
     
    #2
  3. "henni"

    "henni" Vieras

    höpsishöpsis
    Nyt otat mukavan takakenon ja nostat jalat sohvan kaiteelle =)
    -Moni toimistotyötä tekevä saattaa ehkä jaksaakin liikkua reippaasti koko raskauden ajan. koittaisivatpa edes seistä koko työpäivänsä ajan!
    -Moni liikkuu liikaakin raskautensa ajan ja ihmettelevät sitten miksi supistelee???
    - joo neuvola muistaa patistaa liikkumaan, mutta jaksaa ne täydessä vuodelevossa olleetkin synnyttää vaikka se sen "maratoni rutistuksen" vaatiikin.
    -omaa kehoa PITÄÄ kuunnella. jos väsyttää, PITÄÄ levätä.
    -Pyydä myös tarkistuttaa hemoglobiinisi neuvolassa. Verivolyymisi lisääntyy nyt kovasti. Ja muista Juoda PALJON, pari litraa ylimääräistä päivässä, niin riittää verenkiertoa sinullekin.
    -vaikka nyt paljon marmatetaankin lihavuudesta ja liikkumisesta, niin PITÄÄ myös olla "itsekäs" ja ajatella vauvaakin, jos väsyttää, niin sitten levätään. Meillä ainakin piti sanoa kovaa miehelle asiasta kun ei suostunut uskomaan.
     
    #3
  4. "hiiru"

    "hiiru" Vieras

    Neuvolastakaan en viitsi kysellä vinkkejä kun terkkari muutenkin syylistää todella ilkeillä kommenteilla jos on vähänkin aihetta. Esim. painostani tuli varmaankin viidellä ensimmäisellä käynnillä kamala saarna ja ruokavalion kertausta (etten saisi lihota montaakaan kiloa raskauden aikana) koska BMI oli ennen raskautta jo 22,5. Nyt on onneksi lopettanut sen kun olen saanut painon nousun pidettyä noin 150-300g/ vko. Vaikka olen kuvitellut tuon BMI 22,5 olevan vielä normaalin rajoissa vaikka en nyt ihan hoikimmasta päästä olekkaan.
     
    #4
  5. "Lii"

    "Lii" Vieras

    Täh, BMI 22,5 on ihanteellinen. Kysy suoraan terkkarilta, mitä tarkoittaa kommenteillaan ja päästä asiattomat toisesta korvasta ulos! Terkat saattavat joskus sanoa tökerösti, vaikka tarkoittavat hyvällä, eli älä passiivisena kuuntele syyllistämistä, vaan sano suoraan esim. että "minusta tuntuu, että minua syyllistetään, tarkoitatko todella tätä..." jne. Normaali painonnousu raskausaikana on 6-15 kg.

    Seisomatyö on todella raskasta, ei ihme, ettet jaksa liikkua! Nyt kuuntelet kroppaasi ja lepäilet ihan fiiliksen mukaan. :) Kantsii käyttää muuten tukisukkia, jos joudut paljon seisomaan...
     
    #5
  6. pha

    pha Vieras

    Sano sille terkkarille, että liikut minkä kerkiät. Kotona sitten ota just niin rennosti kuin haluat ja viittaat kintaalla kaikille stressaaville neuvoille. Sulla on varmasti hyvä pohjakunto, joka kyllä kestää aktiivisuustason väliaikaisen tipahtamisen. Ensin vauva ulos ja sitten vaan kunto uuteen nousuun kun siltä tuntuu.

    Joku toinen voi olla tosi energinen raskauden loppuun asti, joku toinen saattaa esittää olevansa, mutta itkeä iltaisin uupumustaan. Älä vertaa muihin:)
     
    #6
  7. auttoi mulla

    auttoi mulla Vieras

    Mä jouduin raskausdiebeteksen takia sille diettiruokavaliolle. Ylipainoa ei ollut, mutta määrättiin kuitenkin noudattaa 1600kaloria/päivä diettiohjeita. Niillä kun olin syönyt viikon niin väsymys helpotti ja olo tuntui ihanan kevyeltä ja pirteältä. Paljon siis kasviksia ja kuitus kehiin ja hiilareita vähemmälle :) Ja mä en voinut liikkua kahtena viimeisenä kuukautena järkyttävien selkäkipujen takia. Oletko muuten kokeillut uintia? Sitähän voi harrastaa niin kauan kuin paikat on kiinni. Tsemppiä loppuraskauteen :)
     
    #7
  8. ---

    --- Vieras

    Mulla on helppo istumatyö, joten olen ihan eri tilanteessa, mutta kaksi asiaa on auttanut jaksamaan. Ensinnäkin kävelen joka päivä työmatkat, mutta aina jos tuntuu pahalta, hidastan tahtia. Ja toisekseen menen illalla nukkumaan yhtä aikaa esikoisen kanssa.
     
    #8
  9. "titta"

    "titta" Vieras

    Nuku enemmän.
    Nosta jalat ylös työpäivän päätteeksi.
    Seisomatyötä jos teet yritä tauottaa ja istahtaa tunnin välien ja juoda vesilasi samalla....
     
    #9
  10. Jellybeany

    Jellybeany Aktiivinen jäsen

    Rekisteröitynyt:
    01.11.2010
    Viestejä:
    2 923
    Saadut tykkäykset:
    0
    Minä olen molemmissa raskauksissa ollut väsynyt ihan alusta loppuun. Muita vaivoja ei suuremmin ollut, vain tuo kamala väsymys. Esimerkiksi toista lasta odottaessa menin iltaisin yhdeksältä nukkumaan ja nukuin aamuseitsemään ja yöunien lisäksi kahdet päiväunet esikoisen kanssa. Esikoisen raskauden aikaan olin töissä ja otin usein ruokatunnilla nokoset ja iltapäivällä vielä päiväunet.

    Mulle ei tuohon väsymyksen helpottamiseen mitään ohjeita tarjottu neuvolasta.
     
    #10
  11. "hiiru"

    "hiiru" Vieras

    Kiitos vinkeistä!! Uimisesta kyllä tykkään, mutta omistan atooppisen ihon ja kloorivesi kirvelee todella pahasti ihon ollessa rikki ja siksi uiminen on jäänyt viimevuosina vähemmälle. Tietysti voisi koittaa tehdä työmatkojen yhteydessä pidemmän lenkin kiertämällä. Nyt tosiaan kävelen työmatkat mutta matkaa on vain reilu 3 km/ suunta kun kävelen lyhyintä reittiä. Ruokavalio on jo aika kasvis painotteinen/terveellinen (ainakin opas vihkojen mukaan) kun olen stressannut tuota painonnousua koko raskaudenajan todella pahasti.
     
    #11
  12. Ssaraa

    Ssaraa Jäsen

    Rekisteröitynyt:
    29.07.2012
    Viestejä:
    53
    Saadut tykkäykset:
    0
    Heii,

    Mulla parhaillaan samoilla viikoilla tismalleen samanlaisia tuntemuksia. Väsyttää ja tuntuu, että fyysinen jaksaminen ihan tipo tiessään. Syyksi paljastui alas painunut hemoglobiini -> anemia ja avuksi rautakuuri. Onko Sun hemppa mitattu, voisiko olla sama syy?

    Nyt pitäisi jotenkin saada liikuntavaihdekin taas päälle, helpottaisi sekin varmasti kokonaisvaltaisesti oloon :)
     
    #12
  13. "hiiru"

    "hiiru" Vieras

    Hemoglobiini katsottiin noin 2 viikkoa sitten ja oli 127 ja samaa tasoa kuin ennen raskautta. Syön Obsidania kun yhdessä vaihessa hb laski alemmas ja olen sen jälkeen syönyt tabletin/vrk.
     
    #13
  14. "henni"

    "henni" Vieras

    eei ei ei, etkä kävele yhtään pidemmälti ! hommaat linkkikortin ja menet linkillä tuonkin välin! =) jos illalla tuntuu hyvälle niin sitten menet hieman jalottelee :D
    ...ja neuvolasta voi tosissaan olla aika raskas paikka käydä... itse väsymyksen vuoksi nukahdin auton kanssa liikennevaloihin, ajoin päin punasia ja lepäsin puoli tuntia kun laahustin kodimme portaat yläkertaan, niin S I L T I K I N neuvolan tätu sanoi vain että "raskaana ollessa tulee kaikkea mikä kuuluu raskauteen" !!! --lääkäri sanoi että järkikäteen ja soita neuvolaan. -yritin kertoa mutta kun jo kaksi kertaa soitin.... :D
     
    #14
  15. "Vieras"

    "Vieras" Vieras

    Täällä rv 27, ihan istuma-/toimistotyötä teen ja en tosiaan tiedä, miten jaksan tulevilla viikoilla käydä töissä. Oon ihan totaalisen loppu koko ajan, väsyttää, illalla turvottaa ja tukala olo. Liikkuessa supistelee ja sattuu selkään ja vatsaan - yritä tässä sitten urheilla. Kävelylenkeillä olen yrittänyt käydä päivittäin, mutta tämä väsymys alkaa tuntumaan ylitsepääsemättömältä niidenkin suhteen.. Painokin noussut liikaa (nouskoon, en jaksa ottaa stressiä siitä), nälkä on koko ajan. Ei tää viiminen kolmannes kyllä mitään herkkua ole :/
     
    #15
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri
Kotiliesi
Koululainen
Ruoka.fi
Parnasso
Seura
Suomen Kuvalehti
TM Rakennusmaailma
Tekniikan Maailma
Vauhdin Maailma
Golfpiste
Vene
Nettiauto
Ampparit
Plaza
Muropaketti