Rv 5+ ja esikoinen

Heipparallaa

Haluaisin kovasti tänne alkuraskaana olevia ja esikoista odottavaa juttelemaan omista fiiliksistä ja tuntemuksistaan.
Mikseivät myös kokeneemmatki mammat :)

Olen 5+3 raskaana ja ennen tätä söin pillereitä, kunnes päätimme mieheni kanssa luopua niistä ja rupesimme yrittämään vauvaa ja kas heti tärppäsi :)
4.12 on sitten ensimmäinen neuvola.. kaikki on niin uutta ja hienoa että odotan innolla neuvolaa.. kuuluuko sydän äänet silloin rv8 kunnolla?
Raskausoireisiini kuuluu rintojen arkuus ja alavatsaan tulee sillointällöin aaltoilevaa "kipua".. kuulemma kohtu kasvaa:)
Ja aivan järkyttävä väsymys.. voisin nukkua ympäri vuorokauden eikä olisi mikään ongelma.
Mutta kertokaas.. onkos muita ensimmäistä lastaan odottavaa suunnilleen samassa kohdassa kun minäkin
 
Moikka. Mulla menossa nyt 6+3 rv ja mulla on ennestään tytär 8vuotias. :)
Itse oon 32v. Ja juu alkuraskaus on hämmentävää ja outoa, minullekin vaikka olen jo tämän kokenut ennenkin. Hermoja kiristää, kiukuttelen, väsyttää ja paleltaa. lämpöö nyttekii 37,2 mikä siis ihan normaalia mutta ikävää kun palelee jatkuvasti.
Onnea sinulle plussasta, ja odotuksen iloa. Mulla neuvola rv 8+2 eli 25.11 ja kyllä ne sydänännet silloin pitäisi kuulua ihan hyvin. :)
 
Mulla jo 34+0 ja toinen raskaus, mutta muistan kuinka ekassa raskaudessa alussa kaikki oli niin uskomatonta ja ihmeellistä :) Tietääkseni neuvolassa ei kuunnella rv8 sydänääniä, ei multa ainakaan ole kuunneltu. Mä kävin ekassa raskaudessa varhaisultrassa ku halusin tietää että kaikki on hyvin, tässä raskaudessa en käyny. Kallista lystiä ku yksityiselle piti mennä, mut näinpähän tosiaan että sikiö siellä on :D Toivottavasti sulla mieli malttaa sinne ekaan ultraan!
 
Moi taas:)
Mitenkäs teillä sujuu raskaus? Itsellä nyt menossa rv 12+3 ja huomenna olisi ensimmäinen ultra, joka kyllä jännittää:)
Minua kiusannut väsymys, pahoinvointi ja sen yhteydessä ruokahaluttomuutta toisinaan. Kolme päivää sitten alkoi jumalaton päänsärky, joka alkaa heti aamusta eikä meinaa lähteä särkylääkkeilläkään :( nyt kohdun kasvukivut on meneillään ja muuten mennyt kyllä hyvin.. odotan kovasti että pääsee taas nauttimaan oloistaan ilman väsymystä ja huonovointisuutta.. ehkäpä viikon päästä helpottaa :)
mitäs teille äideille kuuluu? Aiotteko ottaa selvää kumpi sieltä tulee? Itsehän olen kaksonen ja äitini on saanut meidät sekä identtiset kaksoset ja ilman mitään hedelmöitysjuttuja joten ehkä mekin saataisiin kaksi pientä kerralla vai saakohan sitten minun jälkeläiset , että "pompataankohan minun yli"? Se selviää huomenna ;)
 
Moikkamoi!

Pirpana86: Mites meni eka ultra? :)

Itellä menossa 17+6... Nyt ollu tosi helppoo, maha alkaa kasvaa :) Mulla oli viikoilla 13-15 oli hirveetä päänsärkyä.. huh, onneks loppu! Kohtahan tuota sais selvyyden kumpi sieltä ois tulossa (tai toivotaan että saa) Pikkuhiljaa pystyy alkaa suunnittelemaan juttuja! :)
 
Ultra meni hyvin.. kova oli jännitys ja jostain ihme syystä olin ajatellut että ultrakuva oisi niinku "valokuva" että se ei liiku.. ja kun näin pienen lapsen siellä kovasti liikkuvan niin se jos mikä on käsittämättömän liikuttavaa että enhän minä osannut muuta kun kyynelehtiä :) kaikki oli vauvalla hyvin.. raskaus on normaali ja riskit matalat ja tässä voi pikkuhiljaa ruveta nauttimaankin kun väsymys ei ole enään niin kamala ja pahaolokin on jäänyt pois . :)
 
Moikkelis!

Ite plussasin vasta launataina, kun alavatsakivut jatkuivat jo toistavikkoa eikä menkkoja kuulunut. Eli nyt on vasta rv 5 menossa. Tänään pitäisi sitten ekaa neuvola-aikaa varailla. Oon ihan innoissani tästä raskaudesta! Me ei miehen kanssa varsinaisesti yritetty raskausta, mutta oltiin sillä ajatuksella, että jätetään ehkäisy pois ja lapsi on tervetullut sitten, kun on tullakseen :) Eikä siinä sitten ihan hirveän montaa kuukautta mennyt. Nyt vaan pitää toivoa, että kaikki menisi hyvin. Jännitän koko ajan vähän, jos tapahtuu jotain ikävää.
 
Terdey: Mites raskaus on menny? Joko sait neuvolaan ensimmäisen ajan? :)

Ja tuo jännitys/panikointi jatkuu koko raskauden, ainakin minulla! Nyt menossa 23+1 ja oon käyny neuvolassa pari kertaa kuuntelee sydänäänet varalta kun liikkeitä ei ole ollut, mutta kaveri ollu vaan eri asennossa :) Eka raskaus ja ihan pikkusta panikointia :p
Mutta täällä jäbällä voimistuu päiväpäivältä potkut ja liikkuu valtavasti!
 
Terdey: onneksi olkoon ja tervetuloa odottamaan meidän kanssa :) vielä en ole tuntenut potkuja, mutta kun neuvolassa on kuunneltu sydänääniä niin se on potkinut niin että sen itse kuulin .. vielä siis joutuu odottelemaan että rupean tuntemaan. Argh tää päänsärky vaan kiusaa mua tosi usein ja välillä ollut vielä pahoinvointia mutta ei niin paljoa kun alussa.. nyt siis alko rv 20. Tässä pitäisi vielä viikko jännitellä niin saataisiin tietää mitä vauvalle kuuluu ja onko tyttö vai poika. Hyvin muuten näkyy jo vauvamasu.. ei oo mikään valtava mutta kumpu näkyy.. painoa tullut sen pari kiloa lisää.
 
Viimeksi muokattu:
Mulla päänsärky ajoittui sinne alkuraskauteen ja oli myös viikoilla 12-15 särkyä tosi paljon.. nappia vaan naamaan pahimmassa kivussa! :/

Itellä alkaa olemaan kanssa ihan mukava kumpu :p ja mutkuilee kovasti masussa! huomenna tasan 25+0... Pirpana86: näkykö selvästi kumppi tulossa?
 
Moi.. tossa pari viikkoa sit alko potkutki tuntumaan .. on kyllä ihana tunne ainaki vielä tässä vaiheessa:) ultrassa kaikki hyvin vauvalla ja vilkas poikahan se siellä :)) mulla alkaa just rv 22. Syötkö muuten mitä vitamiineja? Mä syön multivita niitä raskaana oleville ja samoin omega3 ja nyt maitohappobakteereita kun parin viikon päästä lähdetään kanarian saarille.. täytyy vaan olla tarkkana syömisistään ja juomisistaan :)
 
Ne potkut tuntuu kyllä aika kivalle! :) Meille tulee kanssa poju ja 3viikon päästä on tarkistus ultra, että kaikki on hyvin ja mahtuu olemaan masussa!

Mä syön kanssa niitä multivita-tabuja ja kalsiumia.. syön/juon maitotuotteita tosi vähän.. Lisänä oon nyt alottanu maitohappobakteerit! :)

Hauskaa reissua!!
 
Reissu meni hienosti.. ei mitään ongelmia :) mutta nyt rv 27 mulle tullut järjetöntä jalkakipua.. yleensä aina pohkeisiin ja reisiin ja rupee olemaan tuskaa jo töissä kun teen seisomatyötä eikä jalat meinaa jaksaa eikä myöskään alaselkä :( pitäisi vielä kuukausi sinnitellä ja sitten aloitan kesäloman ja siitä suoraan äitiyslomalle. Pahoinvointia tulee myöskin aina töissä ja huimausta.. nyt syön rautaa että jospa se nyt auttaisi kun oon taas ihan väsyksissä. Poika on tosi vilkas masussa.. potkii ja möyrii minkä kerkiää. Neuvolalääkärikin olisi tuossa ensiviikolla.. alkanut tulla jo harjotussupistuksia. Mites siellä voidaan?
 
Hieno juttu jos kaikki meni hyvin reissun ajan! :)

Nyt menossa rv 31.. ihan ok olo vieläkin, välillä vihlasuja, mutta onneksi suonenvedot loppunut.. kauhea väsymys painaa kyllä koko ajan! :( Jalat on kyllä kanssa väsyneet kun töissä joutuu kävelemään niin paljon ja tämä viikko muutenki kotona ollut melko vauhdikas.. 4viikkoa olis äippäloman alkuun.. :) Mulla mennyt harjoitussupparit ihan ohi jos niitä on ollut... en vaan oo sitten hoksannut :D
 
Moi taas :) oli tuossa se neuvolalääkäri.. painoa kertynyt rv 28 mennessä se 7kg ja hemoglobiini tippunut alusta 148:sta 119:sta.. ei ihme että väsyttää :D no rautaa vaan ja toukokuun alussa kesälomalle :) neuvolalääkäri ei ollut kyllä mieluinen kokemus kun lääkäri oli nuori mies ja arkailin sitä tosi paljon, mutta siitåkin selvisin :D kaikki on kunnossa.. paikat kiinni ja olokin rupee helpottumaan kun sain lääkettä kovaan närästykseen ja refluksiin.. ennen raskautta en edes tiennyt mitä närästys on ja voin kertoa että nyt tiedän.. ilman tuota lääkettä oon kun tulessa ja tosi huonovointinen.. nyt sentään pystyn olemaankin ihan normaalisti :) eipä tässä tällä kertaa muuta... palataan asiaan kun taas jotain uutta jännää tapahtuu.
 
Hei tänne!

Mitkäs fiilikset on odottajilla? mulla nyt menossa 38+2 ja voisin lähtee synnyttämään.. :)
Alkaa maha painamaan! Vaikka suht.hyvin pystyy lenkkeilee,siivoilee yms.. alavatsakipuja ollu jo 3vkoa, mutta supistuksia ei ole ollut... Niitä odotellessa! :p
 
Hyvin täällä menee lomaillessa.. ihanaa että on saanut huilata ja touhuta vielä kun pystyy.. viikkoja nyt 34+4 eli perässä tullaan :) ootan jo kovasti että viikot kuluisivat ja pääsisin itsekkin synnyttämään.. rupeaa jo pikkuhiljaa riittämään tämä raskaana oleminen;) tänäaamuna alko kovempia supistuksia ja alaselän polttelua.. onneksi meni sitten kuitenkin ohi ne. No mutta kerrohan miten meni synnytys.. eihän sinne ole enään pitkä matka :) ja tsemppiä!
 
No moikkamoi!

Nyt on kärvistelty ja saatu maailmaan 2730g 48cm poika :) <3
Synty 10.6. aamuyöllä.. lapsivedet alko menemään pikkuhiljaa su iltana ja maanantaina mentiin sitten neuvolan kautta sairaalaan. Ti käynnisteltiin kahteen otteeseen ja illalla alko semmoset alavatsapoltot,että hui.. itse synnytys oli helpompi ja jäi kyllä aika hyvä fiilis ja kokemus siitä! :) Eilen kotiuduttiin ja aika ihanaa on! :)
Mites siellä voidaan?
 
Voi ihanaa ja paljon onnea vauvasta<3 ihanaa että oot ollut alusta asti mukana tässä keskustelussa. Täällä voidaan hyvin.. juuri käynnisty rv 37 ja samoja alaselän polttoja on tullut ja voimakkaampia supistuksia.. väsymys painaa aina sillontällöin ja sitten on vaan levättävä. Kauheasti odotan tämän pojan syntymää mutta onneksi ei enään kovin kauaa:) hyvä että synnytys meni hyvin ja mun omaaki mieltä kyllä helpotti kun kerroit että jäi hyvä fiilis.. itsehän eniten pelkään sitä kipua, mutta uskon että kaikki menee siinäkin hyvin.. :)
 
Minäkin nukuin ja otin rennosti jos kovasti väsytti, mutta jaksoin loppuun asti touhuta! :) sinä päivänä kun lapsivedet alko menemään, niin kannoin halkoja miehen kanssa tunnin verran... tais olla sillä jotain osuutta asiaan!

Ollu kyllä niin ihanaa vauva-arkea... kohta se on sulla edessä! :) ja turha sitä synnytystä on jännittää... sen vaan haluaa pihalle sieltä ja mulla ainakin ku sai sen nyytin syliin, niin unohtu samantien kaikki kivut... :) <3
 
Moikka moii... miten on vauvan kanssa mennyt? Täällä ollaan vielä kasassa 39+4 ja vauva on laskeutunut lähtöasemiin :) kamalia ns. Sukkapuikkokipuilua ja nivusista vetää niin että meinaa välillä jalat lähteä alta. Hieman supistellut napakasti mutta siinäpä se.. koskahan tämä poika tulisi.. en malta enään odottaa :D
 

Yhteistyössä