Saako B kortilla ajaa mopoa?

  • Viestiketjun aloittaja Big Boobs
  • Ensimmäinen viesti
Mulla on vain B-kortti, mutta olen ajanut yleisellä tiellä mopolla ja mönkijällä. Olen syntynyt ennen vuotta 1986 (vai milloin se nyt muuttuikin pakolliseksi)
 
vierailija12312312
Mulla on vain B-kortti, mutta olen ajanut yleisellä tiellä mopolla ja mönkijällä. Olen syntynyt ennen vuotta 1986 (vai milloin se nyt muuttuikin pakolliseksi)
1985 muuttui. Muistan hyvin kun itse olen syntynyt 1984 ja veljeni 1985. Minä saan ajaa kortitta ja veljeni ei.

Alkuperäiseen kysymykseen en osaa vastata. Mulla ei ole mitään ajokortteja.
 
vierailijaas..
Laki siis muuttui myöhemmin, mutta koskee -85 alkaen syntyneitä.

Minä -84 saan ajaa mopoa, -85set tarvitsevat mopokortin.

Mutta vielä vanhemmat saavat ajaa myös moottoripyörää b-kortillaan ;)
 
vierailijat
Riippuu siitä koska sä olet syntynyt. Esim. mun -79 syntyneenä ei tarvinnut vielä ajaa mopokorttia eli saan ajaa mopoa ilman mopokorttia. Ajokorttina mulla on B-kortti.
 
vierailijamie
Ennen 1.10.1990 ajokortin saaneet saivat vielä korttiinsa tuon maagisen A-kirjaimen, jolla saa edelleen ajaa mopoa, mautoa, kevaria ja minkä tahansa kokoista moottoripyörää, vaikkei olisi sitä koskaan aiemmin ajanut. Turvallista? No, siitä en menisi takuuseen. :)
 
Mä ( vuosimalli -67) saan ikäni puolesta ajaa mopoa ilman mitään korttia.
Mopoauton kuljettamiseen tarvitsen ajokortin ja olemassa oleva AB- korttini kelpaa mainiosti koska tolla kortilla saan ajaa moottoripyörän ja alle kolmepuolitonnisen lisäksi kaikkia alemman ajokorttiluokan vehkeitä.

Jos olisin ajokorttiuudistuksen yhteydessä vaihtanut korttini uuteen niin sitä koristaisi ns. "pikku e". Koska en vaihtanut, niin asuntovaunua en sitten enää vedä - peräkärryä kylläkin.

Pahviläpyskässäni lukee, että sen voimassaolo päättyy vuonna -37 mikä ei enää pidä paikkaansa koska lakimuutoksella pahviläpysköjen voimassaolo päättyy muistaakseni vuonna 30 tjsp.

Joten jos poliisi syystä tai toisesta ottaa korttini kuivumaan niin mopolla mä saan ajaa.
Jos taas lääkäri toteaa, että näköni perusteella ajokorttini tulee peruuttaa, niin sekään ei vaikuta mopoiluuni.
Eri asia on se, että kannattaako sokean ajella mopolla. Ei ole välttämättä fiksu idea, mutta laki ei sitä erikseen kiellä. Poliisi tosin voi kieltää aina jos yrittää.

Loppuun wanha witsi.
Poliisi pysäytti ysikymppisen mopopapan ja kysyi, että missäs kypärä?
Pappa vastasi, että se jäi Syvärille.
Pappa selvisi huomautuksella.
 
tietoa on tässä
Kyllä saa ajaa. B-ajokorttiluokka pitää sisällään oikeuden ajaa T- ja AM-luokkaan kuuluvia ajoneuvoja. Niihin lukeutuvat traktorit, moottorikelkat ja mopoautot ja mopot.
 
vierailija
Itseasiassa laki on astunut voimaan tammikuussa 1986 jolloin tästä vuojesta asti syntyneet joutuu ajamaan esim.mopokortin. tiedän tämän 100%varmuudella koska olen syntynyt 1985 ja asian ovat viranomaiset kertoneet asiaa selvittäessä. 1985 saa siis ajaa vielä auton lisäksi mopoa,kevaria,mönkijää,mopoautoa,moottorikelkkaa.
 
vierailija
Itseasiassa laki on astunut voimaan tammikuussa 1986 jolloin tästä vuojesta asti syntyneet joutuu ajamaan esim.mopokortin. tiedän tämän 100%varmuudella koska olen syntynyt 1985 ja asian ovat viranomaiset kertoneet asiaa selvittäessä. 1985 saa siis ajaa vielä auton lisäksi mopoa,kevaria,mönkijää,mopoautoa,moottorikelkkaa.
Kunhan siis on ajokortti ajettu,ilman tätä ei kuitenkaan saa ajaa, muttei tarvi erillisiä kortteja enempää.
 
vierailija
Itseasiassa laki on astunut voimaan tammikuussa 1986 jolloin tästä vuojesta asti syntyneet joutuu ajamaan esim.mopokortin. tiedän tämän 100%varmuudella koska olen syntynyt 1985 ja asian ovat viranomaiset kertoneet asiaa selvittäessä. 1985 saa siis ajaa vielä auton lisäksi mopoa,kevaria,mönkijää,mopoautoa,moottorikelkkaa.
Kevariin tarvii A kirjaimen ajokorttiin.
 

Yhteistyössä