Saako B kortilla ajaa mopoa?

Viestiketju alueella 'Mitäs nyt? Aihe vapaa' , aloittaja Big Boobs, 05.10.2016.

1. Big Boobs

Big Boobs Vieras

2. 0roosa0

0roosa0 Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    08.06.2016
    Saadut tykkäykset:
    1 786
    Mä ainakin saan mutten tiedä miten nykyään korttinsa ajavien suhteen menetellään.

3. Hra Majuri

Hra Majuri Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    22.09.2016
    Saadut tykkäykset:
    542
    Mä oon jo niin vanha, että saan ajaa kortittakn

4. v.70

v.70 Vieras

Mopokortti on oltava erikseen. Jos on tarpeeksi ikää, niin ei tarvita minkäänlaista korttia mopolle.

5. feger

feger Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    21.09.2004
    Saadut tykkäykset:
    777
    Mulla on vain B-kortti, mutta olen ajanut yleisellä tiellä mopolla ja mönkijällä. Olen syntynyt ennen vuotta 1986 (vai milloin se nyt muuttuikin pakolliseksi)

6. 1985 muuttui. Muistan hyvin kun itse olen syntynyt 1984 ja veljeni 1985. Minä saan ajaa kortitta ja veljeni ei.

Alkuperäiseen kysymykseen en osaa vastata. Mulla ei ole mitään ajokortteja.

7. Laki siis muuttui myöhemmin, mutta koskee -85 alkaen syntyneitä.

Minä -84 saan ajaa mopoa, -85set tarvitsevat mopokortin.

Mutta vielä vanhemmat saavat ajaa myös moottoripyörää b-kortillaan ;)

8. vierailijat

vierailijat Vieras

Riippuu siitä koska sä olet syntynyt. Esim. mun -79 syntyneenä ei tarvinnut vielä ajaa mopokorttia eli saan ajaa mopoa ilman mopokorttia. Ajokorttina mulla on B-kortti.

9. Ja siis, et saa ajaa kortitta, tarvitset b-ajokortin kuitenkin

10. vierailijamie

vierailijamie Vieras

Ennen 1.10.1990 ajokortin saaneet saivat vielä korttiinsa tuon maagisen A-kirjaimen, jolla saa edelleen ajaa mopoa, mautoa, kevaria ja minkä tahansa kokoista moottoripyörää, vaikkei olisi sitä koskaan aiemmin ajanut. Turvallista? No, siitä en menisi takuuseen. :)

11. Hra Majuri

Hra Majuri Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    22.09.2016
    Saadut tykkäykset:
    542
    Puhut paskaa, B kortilla saa ajaa mopoa

12. Asiankannattaja

Asiankannattaja Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    26.06.2013
    Saadut tykkäykset:
    5 199
    Mä ( vuosimalli -67) saan ikäni puolesta ajaa mopoa ilman mitään korttia.
    Mopoauton kuljettamiseen tarvitsen ajokortin ja olemassa oleva AB- korttini kelpaa mainiosti koska tolla kortilla saan ajaa moottoripyörän ja alle kolmepuolitonnisen lisäksi kaikkia alemman ajokorttiluokan vehkeitä.

Jos olisin ajokorttiuudistuksen yhteydessä vaihtanut korttini uuteen niin sitä koristaisi ns. "pikku e". Koska en vaihtanut, niin asuntovaunua en sitten enää vedä - peräkärryä kylläkin.

Pahviläpyskässäni lukee, että sen voimassaolo päättyy vuonna -37 mikä ei enää pidä paikkaansa koska lakimuutoksella pahviläpysköjen voimassaolo päättyy muistaakseni vuonna 30 tjsp.

Joten jos poliisi syystä tai toisesta ottaa korttini kuivumaan niin mopolla mä saan ajaa.
    Jos taas lääkäri toteaa, että näköni perusteella ajokorttini tulee peruuttaa, niin sekään ei vaikuta mopoiluuni.
    Eri asia on se, että kannattaako sokean ajella mopolla. Ei ole välttämättä fiksu idea, mutta laki ei sitä erikseen kiellä. Poliisi tosin voi kieltää aina jos yrittää.

Loppuun wanha witsi.
    Poliisi pysäytti ysikymppisen mopopapan ja kysyi, että missäs kypärä?
    Pappa vastasi, että se jäi Syvärille.
    Pappa selvisi huomautuksella.

13. Kyllä saa ajaa. B-ajokorttiluokka pitää sisällään oikeuden ajaa T- ja AM-luokkaan kuuluvia ajoneuvoja. Niihin lukeutuvat traktorit, moottorikelkat ja mopoautot ja mopot.

14. feger

feger Tunnettu jäsen

Rekisteröitynyt:
    21.09.2004
    Saadut tykkäykset:
    777
    Ja myös mönkijät kuuluvat tuohon, tosin, mönkijät yleensä ovat rekisteröity kai traktoreiksi. Tai mistä minä tietäisin, ajan kummiskin mönkijälläkin

15. Näin on. Wikpediassa on selkeä lista asiasta:
    https://fi.wikipedia.org/wiki/Ajokortti#Eurooppalaiset_ajokorttiluokat

16. Itseasiassa saan ajaa täysin kortitta mopoa. Ennen 1.1.1985 syntyneet saavat ajaa mopoa ilman minkäänlaista korttia.

17. vierailija

vierailija Vieras

Itseasiassa laki on astunut voimaan tammikuussa 1986 jolloin tästä vuojesta asti syntyneet joutuu ajamaan esim.mopokortin. tiedän tämän 100%varmuudella koska olen syntynyt 1985 ja asian ovat viranomaiset kertoneet asiaa selvittäessä. 1985 saa siis ajaa vielä auton lisäksi mopoa,kevaria,mönkijää,mopoautoa,moottorikelkkaa.

18. vierailija

vierailija Vieras

Kunhan siis on ajokortti ajettu,ilman tätä ei kuitenkaan saa ajaa, muttei tarvi erillisiä kortteja enempää.

19. Abdi

Abdi Vieras

Mulle sanottiin että saan ajaa vaikka tuplaperävaunulla varustettua rekkaa...... kirjastokortilla. Se on kuulemma täällä ihan okei.

20. vierailija

vierailija Vieras

Eivät saa ajaa bkortilla. Ennen tuli kaupanpäälle A jos ajoi Bn tai Cn.

21. vierailija

vierailija Vieras

Kevariin tarvii A kirjaimen ajokorttiin.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri