Saako koneeseen viedä rattaat?

Koppa
Jos mietit vauvalle mahdollista nukkumapaikkaa koneeseen ja siksi mietit sinne rattaita, niin kysypä lentoyhtiöltä, onko heillä jotakin vauvankoppaa. Olen joskus kuullut, että jollakin on ollut sellainen. Kopan lisäksi pitäisi saada vielä eturivin paikka, jossa on paljon edessä jalkatilaa. Sinne koppakin mahtuu.
 
Pari päivää sitten kotiuduttiin Santorinilta...ainakin meillä homma toimi niin että rattaat jätettiin samaan aikaan muiden matkatavaroiden kanssa. Ja lentokoneessa meillä oli mennen tullen eturivin paikat. Mennessä otettiin vauvankoppa mutta kun ei tuo meidän neiti siinä ottanut kuin pienet torkut niin poistullessa ei otettu koppaa vaan neiti sai nukkua sylissä. Pikkuisen oli kyllä äitin käsi puuduksissa... =)
 
hi-5
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.09.2005 klo 15:47 Koppa kirjoitti:
Jos mietit vauvalle mahdollista nukkumapaikkaa koneeseen ja siksi mietit sinne rattaita, niin kysypä lentoyhtiöltä, onko heillä jotakin vauvankoppaa. Olen joskus kuullut, että jollakin on ollut sellainen. Kopan lisäksi pitäisi saada vielä eturivin paikka, jossa on paljon edessä jalkatilaa. Sinne koppakin mahtuu.
Koppa tulee seinään kiinni ja siinä on pituus- ja painorajoitukset, joita kannattaa kysellä lentoyhtiöltä suoraan. Koppapaikkoja on hyvin rajoitetusti, joissakin koneissa ei ollenkaan ja joissakin muutama, joten asian kanssa kannattaa olla ajoissa liikkeellä.
 
Rattaita ei saa ottaa koneeseen ja koppatilannekin on kehno useimmilla lentoyhtiöillä. Ainakin me ollaan aina reissattu ihan vaan pikkuinen sylissä istuskellen. Joskaan emme ole pitkiä lentomatkoja tehneet alle 1v kanssa.
 
Tuota... voi olla etta on eri kaytantoja, mutta tahan asti lennoilla joilla olen ollut on voinut ottaa rattaat mukaan kun odottaa lennolle paasya ja jattaa ne juuri ennen koneeseen menoa ruumaan laitettavaksi ja ne saa saman tien kun astuu koneesta ulos.

En ole edes kysellyt istuimista tai muista koneen sisalla kun vaavi aina istunut sylissa vaan...
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2005 klo 11:47 krahu kirjoitti:
Tuota... voi olla etta on eri kaytantoja, mutta tahan asti lennoilla joilla olen ollut on voinut ottaa rattaat mukaan kun odottaa lennolle paasya ja jattaa ne juuri ennen koneeseen menoa ruumaan laitettavaksi ja ne saa saman tien kun astuu koneesta ulos.

En ole edes kysellyt istuimista tai muista koneen sisalla kun vaavi aina istunut sylissa vaan...
tähän lisäisin sen et koneesta poistuttaessa rattaita ei saa vaan ne saa sit samalta hihnalta matkalaukkujen kans. ja kuulin et olikohan sas, saa 70e oman turvaistuimen ottaa.. mut ainakin finnairilla on pari vauvan kaukaloa etummaisilla penkkiriveillä.
 
Selvitin asiaa tuolta finnairilta ja sanoivat, että jos aivan pienet sateenvarjorattaat, niin niitä joskus saa koneeseen ottaa! Meidän tyttö jo liian suuri siihen vauvakoppaan, joten koitetaan sitten vaan muuten pärjäillä! Mites ne n. 1 vuotiaat on siellä lennoilla pärjännyt? Mitä tekemistä olette keksineet? Oletteko antaneet kontata käytävällä (meillä ei vielä kävellä)? Koitimme toivoa eturivin paikkaa, katsotaan nyt saadaanko. Jos te olette toivoneet eturivin paikkaa, jossa siis hieman enemmän jalkatilaa, niin oletteko saaneet?
 
meillä on ihan hyvin menny lennot, mut melkeimpä se pitää omalla paikallaan sitä lasta viihdyttää..eikä se edes onnistuisi käytävällä konttaus ku ruokakärrit siinä edestaas pörrää! mut se on kyl hyvä jos on kaksi tai vaikka useampikin aikuinen reissussa mukana et voi sit syliä vaihtaa et saa itsekin huilata ja syödä. Onko pitkäkin lentomatka?
 
lento kestää 4 tuntia ja 10 minuuttia eli ei nyt kovin pitkä, mutta kuitenkin... Minä ja mieheni ollaan yhdessä lähdössä, joten täytyy sitten koittaa yhdessä keksiä jos jonkin moista viihdykettä. Ainakin kuulemma jotain uusia leluja kannattaa ostaa, niissä ehkä mielenkiinto säilyy kauemmin kuin läpitutuissa!
 
Meillä kävi viime reissulla kesäkuussa huono-hyvä tuuri! Meidän istumapaikat paluulennolla oli nimittäin 2 istumapaikkaa ikkunalaidalla ja toiset 2 käytävän toisella puolella ikkunalaidalla ja vielä rivin taempana...no, siinä sit pähkäilin et miten tätä sylimatkustajaa siirrellään ruokailun ja wc käyntien ajaksi äiskältä iskälle ku viereisillä paikoilla käytävän puolella oli myös matkustajat...no, onneksi sattui koneessa olemaan joku vapaa paikka niin sain sit tän sylivauvan unillekin ihan vapaalle penkille kun lentoemäntä ohjas sit miun vieruspenkkiläisen muualle..kiitos sille/niille! :) jos lento sattuu vielä päikkäreitten aikaan niin se on jo iso etu.
 
Sitä mäkin vähän jännitän, että jos joudutaan miehen kanssa erikseen istumaan, niin miten tota vauvelia sitten siirrellään! Mutta kyllä niin näämmä on käynyt muillekin, joten kait mekin pärjätään. Kiitos muuten viesteistäsi, jotenkin tulee helpottunut olo, kun kuulee muiden kokemuksista!
 
hi-5
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.09.2005 klo 20:37 Nanna04 kirjoitti:
Sitä mäkin vähän jännitän, että jos joudutaan miehen kanssa erikseen istumaan, niin miten tota vauvelia sitten siirrellään! Mutta kyllä niin näämmä on käynyt muillekin, joten kait mekin pärjätään. Kiitos muuten viesteistäsi, jotenkin tulee helpottunut olo, kun kuulee muiden kokemuksista!
Yleensä kaksi ihmistä saadaan vierekkäin istumaan helposti, mutta jos on kyse isommasta perheestä, niin silloin voi joutua erilleen, varsinkin, jos tekee lähtöselvityksen hieman myöhässä. Meillä on pari kertaa ollut 2+2 paikkaa niin, että käytävä on ollut välissä ja se on itseasiassa helpottanut lentoa, koska nassikat eivät olleet vierekkäin. Välillä vaan vaihdettiin paikkoja, niin saivat vieettää aikaa sekä isän että äidin kanssa.
 
Nyt taas tyhmänä täällä kyselen, että miten se lähtöselvityksen tekeminen vaikuttaa niihin paikkoihin? Mä olen luullut että ne paikat varataan jo muutamaa päivää ennen lentoa, mutta onko tää vaan mun luuloni?
 
joku vaan
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.09.2005 klo 22:39 äippä72 kirjoitti:
mullakin on kyllä se mielikuva että paikkojen valintaan ei voi enää vaikuttaa lähtöselvityksessä, mutta en tiedä 100varmaksi

Riippuu kai lennoista tai firmasta tai mistä lie, mutta kyllä meillä ainakin on käynyt niin että vaikka lapsiperhe ollaan ja on oltu lähtöselvityksessä "ei ensimmäisten joukossa" niin perhe on voinut hajautua ympäri konetta kun ei oltu "ajoissa". Mutta meillä onkin ollut reittilentoja jotka on ite varattu netistä. En tiedä miten lie pakettimatkoilla sitten.
 
Löysin Aurinkomatkojen oppaasta tällaisen kohdan: Finnairin lomalennoilla on käytössä automaattinen paikanvarausjärjestelmä, joka jakaa paikat jo muutamaa päivää ennen lähtöä.
Siis juuri näillä lomalennoilla ainakin paikat jaetaan etukäteen, saattaa sis olla nin, että reittilennoilla paikat jaetaan vasta lähtöselvityksessä!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.09.2005 klo 21:01 Nanna04 kirjoitti:
Nyt taas tyhmänä täällä kyselen, että miten se lähtöselvityksen tekeminen vaikuttaa niihin paikkoihin? Mä olen luullut että ne paikat varataan jo muutamaa päivää ennen lentoa, mutta onko tää vaan mun luuloni?
Riippuu lennosta, Atlantin yli lennoille voi varata paikkoja jo lipunoston yhteydessä, lyhyemmille ei voi kaikilla yhtiöillä varata etukäteen. Siksi kannattaa olla ajoissa lähtöselvityksessä, niin paremmat mahdollisuudet saada vierekkäisiä paikkoja. Ja jos koneessa on vapaita paikkoja, niitä voi sitten kysellä emoilta, voivat järjestellä kyllä matkustajia, jos nämä suostuvat paikan vaihtoon.
 
hi-5
Mahtaa riippua lentoyhtiöstä. Me ollaan lennetty vain reittilennoilla ja pari kertaa paikat ovat olleet onneksi varattuina (SASn lennot). Muuten ollaan lähtöselvityksessä kyselty ja suhteellisen hyvä tuuri on ollut.
 
Catnip
Meillä on ollut niin, että Finnair/Helsinki-Vantaa aina kaappaa rattaat, mutta muut lentoyhtiöt antavat tuoda sateenvarjorattaat lentokoneen ovelle, ottavat ne siitä ja tuovat takaisin samaan paikkaan koneen laskeuduttua. Vaikka muuten Finnair onkin kiva, niin tuo heidän rataskäytäntönsä ei kyllä ole kaikkein paras. Perusteluina on se että kentällä on niitä rattaita matkustajien käyttöön. No, onhan niitä Helsinki-Vantaalla, mutta muualla maailmalla ei olekaan.
 
Käytiin neidin ( 1 v.) kanssa toukokuussa "kyläilemässä" eteläisessä Englannissa. Lento oli Brussels airlinesin operoima (yhteistyössä Finnairin kanssa) välilaskullinen lento Helsingistä Brysselin kautta Bristoliin. Helsingissä kysyttiin lähtöselvityksessä, jotta voidaanko matkarattaat (peg perego) ottaa sisälle koneeseen välilaskun vuoksi ja virkailija pyysikin selvittämään asian lähtöportilla. Ekan osuuden kone oli Finskin iso kone, ja rattaat mahtuivatkin sinne "hattuhyllyn tavaransäilytyslaatikkoon" juuri ja juuri, mutta mikä tärkeintä; olivat heti käytettävissä kun koneen vaihto parin kilometrin siirtymineen oli edessä Brysselissä. Seuraava kone olikin sitten sellainen Bra:n pikkuräpsy, jossa koneen henkilökunta otti kärryt ja kävi laittamassa ne erikseen ruumaan, ja ottivat ne taas esille heti perillä Bristolin kentällä koneestanoustessamme. Paluumatkalla kävikin sitten niin, että ensimmäisellä "matkaetapilla" Bra:n miespuolinen lentoemo otti kaiketi turhan ronskisti vaunut pienen koneen ruumasta, koska muoviset turvavyön lukitusosat olivat ilmeisesti jääneet jonnekin väliin ja hajonneet. Meillä oli niin pahuksen kiire juosta Helsingin jatkolennolle, etten ennättänyt jäädä tekemään rikkoutuneesta vyöstä ilmoitusta ( ja nyt harmittaa). Hesan päässä piti taas kiiruhtaa rautatieasemalle, jotta ennätettiin junaan.
Ajattelinkin, että vaikkei se lentoasemalta saatava muovipussi muutoin vaunujen rakennetta suojaakaan, niin pitääpähän ainakin "kaikki killuttimet" yhdessä nipussa, ja estää tämän tyyppiset rikkoutumiset. Kaikkiin koneisiin kun ei edes niitä pieniä rattaita huolita sisälle.
 

Yhteistyössä