Saako lapsi huutaa kerrostalossa tällä tavalla?

  • Viestiketjun aloittaja ttiina
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";29032468]Siis oikeesti mitä vastauksia tässä ketjussa :O:O että korvatulpat KORVATULPAT naapurille kun kakara huutaa???? Oikeesti?? Missä maailmassa te elätte. Ei lapsi voi terrorisoida koko taloa omaa perhettä ja sen lisäksi vielä naapureita ja kaikkien pitää vaan sopeutua kun on uhma! WTF?? Jos provoatte niin ok, kiva homma. Mut jos ihan oikeesti olette sitä mieltä, että minkäs sille lapsen huutamiselle tekee niin onneksi ette asu mun naapurissa. Lapsen jatkuva huuto ei ole normaalia uhmaa eikä se ole sellaista elämisen ääntä jota vaan pitäisi sietää. Itse tekisin isännöitsijälle kirjalisen valituksen johon keräisin muilta naapureilta nimiä. Jos ei auta lastensuojelu ilmo ja jos ei auta ostaisin rummut ja/tai pianon jota alkaisin soitella päivittäin :kieh:[/QUOTE]

Mistä me tiedämme, että lapsi on normaali? Vain normaalit saavat asua kerrostaloissa?
 
Meistä kukaan ei voi tietää miksi lapsi huutaa, vaikka olisi pahastikin sairas.

Kerrostalossa asumiseen "ihanuuksiin" kuuluu se että sielä on erilaisia naapureita. Jos häiritsee niin voi muuttaa omakotitaloon.
 
[QUOTE="vieras";29032468]Siis oikeesti mitä vastauksia tässä ketjussa :O:O että korvatulpat KORVATULPAT naapurille kun kakara huutaa???? Oikeesti?? Missä maailmassa te elätte. Ei lapsi voi terrorisoida koko taloa omaa perhettä ja sen lisäksi vielä naapureita ja kaikkien pitää vaan sopeutua kun on uhma! WTF?? Jos provoatte niin ok, kiva homma. Mut jos ihan oikeesti olette sitä mieltä, että minkäs sille lapsen huutamiselle tekee niin onneksi ette asu mun naapurissa. Lapsen jatkuva huuto ei ole normaalia uhmaa eikä se ole sellaista elämisen ääntä jota vaan pitäisi sietää. Itse tekisin isännöitsijälle kirjalisen valituksen johon keräisin muilta naapureilta nimiä. Jos ei auta lastensuojelu ilmo ja jos ei auta ostaisin rummut ja/tai pianon jota alkaisin soitella päivittäin :kieh:[/QUOTE]

Miten määritellään normaali uhma?
Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska tunnen esimerkiksi 2-vuotiaan joka saa uhmakohtauksia monta kertaa päivässä ja valehtelematta huutaa sen 45 minuuttia polla punaisena. Ei auta hyssyttelyt eikä komentelut, loppuu sitten kun loppuu.

Tällä lapsella on jatkuvasti ääni käheänä kaiken huutamisen vuoksi. Ja lapsi on kyllä ihan normaali. Iloinen ja touhukas leikki-ikäinen jolla on ikäisekseen tosi hyvät perustaidot.

Ap ei ole kertonut, onko tämän aloituksen lapsi terve. Ap ei luultavasti edes tiedä sitä. Kaikki sairaudet ei näy päälle päin.

Ei sekään nyt oikein ole, että lapsiperhe savustetaan ulos kodistaan vain, koska lapsi nyt sattuu huutamaan uhmassaan.
 
en uskalla edes ajatella, mitähän naapurissa (rivitalo) mahdetaan ajatella tuon 1veen yöllisestä kauhukohtauksista?
:ashamed: saattaa rääkyä kaksikin tuntia kuin tapettava, ei huoli lohdutusta (tutti, syli tms)
& on ihan täydellisen sekaisin. joskus menen alakerran sohvalle makaamaan kädet korvilla
ja ajattelen "lopu jo . lopu" . hirveää kuunnella, kun pieni konttaa hysteerisenä pitkin pinnasänkyä :'(
 
"lissu"
Moni on maininnut kauhukohtaukset. Mekin oltiin niiden takia ihan pulassa, kunnes huomattiin, että lapsi havahtuu irti siitä tilasta, kun pidettiin sylissä sohvalla ja avattiin telkkarista lumisadekuva. Joku outo telkkarissa on, että se lopetti kohtauksen.
 
"hmh"
[QUOTE="lissu";29032599]Moni on maininnut kauhukohtaukset. Mekin oltiin niiden takia ihan pulassa, kunnes huomattiin, että lapsi havahtuu irti siitä tilasta, kun pidettiin sylissä sohvalla ja avattiin telkkarista lumisadekuva. Joku outo telkkarissa on, että se lopetti kohtauksen.[/QUOTE]

Myös minulla on ollut neljä-viisivuotiaana yöllisiä kauhukohtauksia. Muistan että heräsin peilikuvaani, kun näin että tyttö huutaa peilissä.

Tuo kommenttisi herätti ajatuksen, että olisko siinä telkkarin kuvassa jotain samaa kuin peilissä huutavassa tytössä...
 
"Vieras"
Kauhukohtaukset, juu niitä ei ole ikävä. Lapsi rauhoittuu parhaiten sylissä pitämällä rintaa vasten ja paijaamalla, puhua ei saa. Omaan peittoon voi myös kääriä.

Aloittajalle voimia. Kovin on onneton tilanne. Häätöä tuon perusteella ei saa. Sen sijaan metelöimään ryhtyvät aikuiset voivat saada varoituksen ja riitävän monen jälkeen häädön, että en suosittele metelöintiä.

Äiyi voisi neuvolan kautta saada apua, jos pyytää. Myös sinä voit tehdä ls-ilmoituksen nimettömänä. Myös sitä kautta voi saada apuja.
 
"vieras"
Miten määritellään normaali uhma?
Ihan mielenkiinnosta kysyn, koska tunnen esimerkiksi 2-vuotiaan joka saa uhmakohtauksia monta kertaa päivässä ja valehtelematta huutaa sen 45 minuuttia polla punaisena. Ei auta hyssyttelyt eikä komentelut, loppuu sitten kun loppuu.

Tällä lapsella on jatkuvasti ääni käheänä kaiken huutamisen vuoksi. Ja lapsi on kyllä ihan normaali. Iloinen ja touhukas leikki-ikäinen jolla on ikäisekseen tosi hyvät perustaidot.

Ap ei ole kertonut, onko tämän aloituksen lapsi terve. Ap ei luultavasti edes tiedä sitä. Kaikki sairaudet ei näy päälle päin.

Ei sekään nyt oikein ole, että lapsiperhe savustetaan ulos kodistaan vain, koska lapsi nyt sattuu huutamaan uhmassaan.
Normaali lapsi, jolla on (tämä on hyvin tärkeää) normaalit turvalliset vanhemmat jotka kykenevät vastaamaan lapsen tunteisiin ja lohduttamaan tätä, ei saa päivittäin useita lähes tunnin tai pidempään kestäviä huutokohtauksia. Jos lapsesi huutaa päivittäin useita kymmeniä minuutteja kerralla, etkä kykene häntä lohduttamaan, ottamaan syliin ja saamaan huutoa loppumaan ei ole normaalia uhmaa vaan todennäköisesti vuorovaikutus suhteessanne on jotakin pahasti pielessä.
 
"vieras"
en uskalla edes ajatella, mitähän naapurissa (rivitalo) mahdetaan ajatella tuon 1veen yöllisestä kauhukohtauksista?
:ashamed: saattaa rääkyä kaksikin tuntia kuin tapettava, ei huoli lohdutusta (tutti, syli tms)
& on ihan täydellisen sekaisin. joskus menen alakerran sohvalle makaamaan kädet korvilla
ja ajattelen "lopu jo . lopu" . hirveää kuunnella, kun pieni konttaa hysteerisenä pitkin pinnasänkyä :'(
Kyllä mahtaa olla turvallinen olo pienellä kun äiti makaa sohvalla hokemassa, että lopu jo :O:O oikeesti :O
 
lol
Siis huutaako teidän muiden 3-4 veet aamuisin ja iltaisin noin paljon? Miksi helketissä ne huutaa? Mikä meidän omissa on vikana kun ne ei huuda yhtään? Meluavat kyllä muuten kun leikkivät, mutta eivät huuda tai raivoa...
 
[QUOTE="vieras";29032643]Normaali lapsi, jolla on (tämä on hyvin tärkeää) normaalit turvalliset vanhemmat jotka kykenevät vastaamaan lapsen tunteisiin ja lohduttamaan tätä, ei saa päivittäin useita lähes tunnin tai pidempään kestäviä huutokohtauksia. Jos lapsesi huutaa päivittäin useita kymmeniä minuutteja kerralla, etkä kykene häntä lohduttamaan, ottamaan syliin ja saamaan huutoa loppumaan ei ole normaalia uhmaa vaan todennäköisesti vuorovaikutus suhteessanne on jotakin pahasti pielessä.[/QUOTE]

Lapsi ei ole minun.
Ja tosi vaikea uskoa, että vika olis vuorovaikutuksessa. Lapsen vanhemmat ovat aivan ihania, lämpimiä ihmisiä. Myös tälle kyseiselle lapselle. Perheen isommat lapset eivät ole olleet tälläisiä "huutajia". Vain tämä yksi.
 
fgh
[QUOTE="vieras";29032650]Kyllä mahtaa olla turvallinen olo pienellä kun äiti makaa sohvalla hokemassa, että lopu jo :O:O oikeesti :O[/QUOTE]
Niin, joskus. Itse saman kokeneena, väsyneenä, turhautuneena, vihaisena (lue: vittuuntuneena) tilanteeseen on parempi mennä pois tilanteesta. Neuvolassakin neuvottiin meitä näin; parempi ottaa itse happea ja rauhoittua kuin antaa tilanteen kiehua yli.
Oletko itse kokenut samaa?? Pelkäät nukkumaanmenoa koska tiedät että puolenyön jälkeen se alkaa taas. Käytimme omaa lasta lastenlinnassa tutkimuksissa, todettiin normaali, terve lapsi. Välillä vain on pakko päästä siitä tilanteesta pois.
 
"trolli"
Kuulostaa uskomattomalta, että kukaan noin huutaa ja vanhemmat eivät voi tehdä mitään vaientaakseen metelin. Luulenpa että häätö tulisi, jos yksikään valittaisi isätnnöitsijälle, ei ole huutaminen normaalia ja mmetelin aiheuttaminen mihinkään aikaan.
Sanooko äiti lapselleen, että åpitää olla hiljaa, koska täällä asuu muitakin? Kyllähän noin iso ihminen ymmärtää puheen.

Itse tosin en valittaisi, koska ei ole tahallista häiriötä, kuten hauskanpito toisten kustannunnuksella esim. lasten kiljuminen yhteisissä tiloissa kuten rappukäytävässä tai pallon pelaaminen autojen parkkkipaikalla pelikentän sijaan.
 
Meilä 3v6kk tyttö huutaa toisinaan, niin paljon kun ääntä vaan lähtee. Mutta, useimmiten on iloinen ja hyväntuulinen. Tosin hyväntuulisenakin on hivenen äänekäs, koska on luoteeltaan sellainen. Toki käskystä hiljentää leikkejään :). Raivareita tulee korkeintaan aamusin, kun joutuu mennä päiväkotiin, mutta ei oikein muuten. Onneks, meijän kerrostalossa on paljon lapsiperheitä ja heillä pieniä lapsia ja välillä on meteliä aika paljonkin. Mua ei haittaa tuo lasten meteli, koska se on normaalia elämisen ääntä ja sen ymmärtää hyvin kaikki naapuritkin meillä :).

Mua tasan tarkkaan haittaa se, että meijän naapurissa asuu nuori pariskunta ja he ottavat viikollakin kaljaa ja kuuntelevat musiikkia keskellä yötä, kun normaalit työssä käyvät ihmiset on nukkumassa. Yläkerran naapuri jytisee muuten vaan ja kuulostaa välillä siltä, että tulee katosta läpi huonekalujensa kanssa. Illalla alkaa jumalaton (ilmeisesti raskaitten huonekalujen) siirtely ja siitä lähtee ilkeitä ääniä. Nää on raivostuttavia varsinkin sillon, kun haluu nukkua. Lasten huutaminen ei ole vielä, mitään noitten kahen rinnalla.
 
voi voi
Ei niille huutajille mitään voi. Ikä kasvattaa. Oli meilläkin niihin aikoihin meteliä, temperamenttinen poika jolla todettiin tokalla luokalla adhd. Itse en voinut asialle mitään ja olin aika nolo jos naapurit mainitsi. Sitä huutoa en saanut loppumaan.

Tosin vielä itse aikuisena 37-vuotiaana saan kauhukohtauksia öisin joihin herään kirkuen tai en herää. Aviomies mut painaa nukkumaan takaisin, yleensä en herää näihin kohtauksiin.
 
"Mä vain"
Naapuriin muutti muutama kuukausi sitten uusi perhe, joilla lapsi noin 3-4 vuotias. Saa joka päivä useita raivokohtauksia jotka kestävät parikin tuntia. Alan olla väsynyt tähän kun teen vuorotyötä ja koskaan saa kunnolla nukuttua. Jos on aamuvuorot niin herään neljältä, mutta lapsi huutaa joka ilta 20-23, pieniä taukoja saattaa olla. Huutaa myös aamuisin 7-9, iltavuoroina olisi taas kiva nukkua pitkään. Perheen äidille pihalla asiasta puhuin ystävällisesti, säikähti hieman ja sanoi että on myös itse hyvin väsynyt lapsensa huutoon. Mutta tarviiko naapureiden kestää ihan kaikki? Milloin tulee raja? Haluaisin yrittää ymmärtää, mutta alkaa ymmärrys loppua. Ollaan asuttu tässä omistusasunnossa vajaa pari vuotta, tuon vuokralla olevan naapurin takia en haluaisi ihanasta asunnostani luopua.
Miksei saisi, hänkin asuu siellä. Monilta taloyhtiöiden asukkailta unohtuu juuri lapset, lapsillakin on oikeus asua. Eihän se ns. hiljaisuuskaan tule kuin 23 ja kestää aamu 6... oletkos kysynyt naapureiltasi kuinka paljon itse häiritset muita esim. viikonloppubileillä tms? Ja, jos pienen lapsen ääni tulee teille seinien "läpi" niin aika huono on äänieristys. Itse muuttaisin rivariin tai ok-taloon, jos naapureiden äänet häiritsevät...
 
"vieras"
[QUOTE="mona";29031081]Ite en oikeesti jaksais tosiaankaan kuunnella naapurista tollasta huutoa, en usko että kukaan jaksaisi. Miksi ton ikäinen lapsi huutaa? Mutta sitä en tiedä mitä asialle voi tehdä, itse en onneksi asu kerrpstalossa.[/QUOTE]

Vähän samaa mieltä tämän kanssa. En jaksaisi kuunnella. Ja jos lapsi on jo 4, ei se kyllä uhmaikää ole enää, eli silloin saattaa huom SAATTAA olla vikaa äidissä, joka ei laita rajoja lapselle. Neljävuotiaalle voi jo selittää asioita, ja sanoa että huutaminen häiritsee naapureita. Itse en ole koskaan kuullut nelivuotiaasta, joka huutaisi kahta tuntia.
 
"vieras"
[QUOTE="vieras";29032468]Siis oikeesti mitä vastauksia tässä ketjussa :O:O että korvatulpat KORVATULPAT naapurille kun kakara huutaa???? Oikeesti?? Missä maailmassa te elätte. Ei lapsi voi terrorisoida koko taloa omaa perhettä ja sen lisäksi vielä naapureita ja kaikkien pitää vaan sopeutua kun on uhma! WTF?? Jos provoatte niin ok, kiva homma. Mut jos ihan oikeesti olette sitä mieltä, että minkäs sille lapsen huutamiselle tekee niin onneksi ette asu mun naapurissa. Lapsen jatkuva huuto ei ole normaalia uhmaa eikä se ole sellaista elämisen ääntä jota vaan pitäisi sietää. Itse tekisin isännöitsijälle kirjalisen valituksen johon keräisin muilta naapureilta nimiä. Jos ei auta lastensuojelu ilmo ja jos ei auta ostaisin rummut ja/tai pianon jota alkaisin soitella päivittäin :kieh:[/QUOTE]

Jep. Ei yksi lapsi voi terrorisoida koko taloa, vaikka kuinka olisi uhma tai mikä lie adhd, tai käytöshäiriö.
Mielestäni tuossa tapauksessa voisi hyvin ottaa lastensuojeluun yhteyttä, he voivat mennä selviittämään miksi lapsi huutaa, ja miksi äiti ei saa huutoa loppumaan. Jos on niin kivipäinen lapsi ettei tottele mitään , äiti voisi vaikka pukea ja viedä ulos rauhoittumaan. Kuka idiootti antaa lapsen huutaa 2 tuntia, tekemättä mitään, PÄIVITTÄIN? Ja todennäköisesti lapsihan yrittää saada tällä huudollaan huomiota äidiltään, mikä ei ilmiselvästi onnistu... Ja hei te kaikki uhma-selittelijät, "lapsella on uhma, mitäs sille voi?"-tyyliin: uhmakkaalle lapselle voi joskus vaikka huutaa, että hänkin tajuaa millaista ääntä pitää. Se voi saada lapsen hätkähtämään ja lopettamaan uhmailunsa. 3-vuotias on vielä aika pieni, mutta jos lapsi on jo lähes 4, niin vähän jo ihmetyttää miksi äiti ei saa lasta kuriin?
Mitä tempperamenttisempi lapsi, sitä tiukemmat säännöt pitää olla. Ei se auta että äiti vaan istuu sohvalla ja toivoo että huutaminen loppuu. Lapsihan silloin manipuloi koko ympäristöään ja on saanut täyden vallan äidistään.
 
just joo
Meistä kukaan ei voi tietää miksi lapsi huutaa, vaikka olisi pahastikin sairas.

Kerrostalossa asumiseen "ihanuuksiin" kuuluu se että sielä on erilaisia naapureita. Jos häiritsee niin voi muuttaa omakotitaloon.
Mutta eikö vanhempien pidä roudata meluhaitta lääkäriin?

Mihin saakka yhden oikeudet toteuttaa omia tarpeitaan voivat aiheuttaa kaikille muille vakavia terveyshaittoja? Minkä ikäisenä ei saa enää karjua jos tekee mieli, niin että muut kärsivät, melu aiheuttaa stressiä.

Minkä ikäisenä ei saa potkia toisten ikkunoita hajalle toisten ikkunoiden alla?l

Itse kun kuvittelin, että lapsen ja aikuisen erottaa se, että lapsi ei ymmärrä välttämättä milloin aiheuttaa toisille haittaa, tai ei huomaa, mutta jos lapsi on yli 1v, alkaa kasvatus, jolloin vanhempi kertoo, että pidäpäs leipäläpeäsi pienemällä, olisiko sinusta kiva jos joku muu huutaisi ja karjuisi alvariinsa.

Eli lapsi kokeilee mutta kyllähän vanhemman pitäisi kertoa realiteetit, ei omia "tarpeita" voi toteuttaa kaikkien muiden kustannuksella. sitä paitsi tuollaisesta huutamisesta tulee tapa.

Jos mulla olisi 1v lapsi joka kokeilisi tuota, niin aivan varmasti kertoisin, että miksi huudat, ja veisin heti lääkäriin jos huutaisi putkeen monena päivänä.

3-veelle kyllä jo huutaisin takaisin korvaan muutaman tunnin putkeen, jos kaikki lääkärintutkimukset tehty, eikä mitään fyysistä vaivaa.
 
"hmmm"
Sellaiset perheet jossa lapset ei uskalla korottaa ääntään, ja näyttää tunteitaan on juuri niitä joissa lapset on hakattu hiljaisiksi. Tulee luunappia, läimäystä, tukkapöllyä. NÄISSÄ perheissä lapset on kummallisen hyväkäytöksisiä ja HILJAISIA. Tosin vaikutukset tunne-elämään ja kaikkeen muuhun on erittäin ikävät.

Terve lapsi huutaa jos sillä on uhma-ikä tai on sopivassa iässä. Lapsi huutaa jos se juuri haluaa saada jotakin jota ei saa. Tunnista toisen jatkuva huuto voi olla astetta pahempi uhma-vaihe. Tai sitten lapsi voi olla kipeä. Tai ihan mitä tahansa. Kun ei tälläisiin ole yhtä ainoaa vastautta.
 
[QUOTE="vieras";29033721]Vähän samaa mieltä tämän kanssa. En jaksaisi kuunnella. Ja jos lapsi on jo 4, ei se kyllä uhmaikää ole enää, eli silloin saattaa huom SAATTAA olla vikaa äidissä, joka ei laita rajoja lapselle. [/QUOTE]

Minulle tulee kyllä mieleen, että lapsella juurikin on rajat kun täytyy uhmata. Jos saisi kaiken haluaman miksi pitäisi vielä huutaa?
 
[QUOTE="vieras";29032650]Kyllä mahtaa olla turvallinen olo pienellä kun äiti makaa sohvalla hokemassa, että lopu jo :O:O oikeesti :O[/QUOTE]

kerro, mitä muuta voin tehdä koska lapsi ei tunnista minua ja kosketus ruokkii pakokauhua ? sydän särkyy, kun ei voi mennä ottamaan syliin mutta niin on paras.
 
Toteutunut
Mutta eikö vanhempien pidä roudata meluhaitta lääkäriin?

Mihin saakka yhden oikeudet toteuttaa omia tarpeitaan voivat aiheuttaa kaikille muille vakavia terveyshaittoja? Minkä ikäisenä ei saa enää karjua jos tekee mieli, niin että muut kärsivät, melu aiheuttaa stressiä.

Minkä ikäisenä ei saa potkia toisten ikkunoita hajalle toisten ikkunoiden alla?l

Itse kun kuvittelin, että lapsen ja aikuisen erottaa se, että lapsi ei ymmärrä välttämättä milloin aiheuttaa toisille haittaa, tai ei huomaa, mutta jos lapsi on yli 1v, alkaa kasvatus, jolloin vanhempi kertoo, että pidäpäs leipäläpeäsi pienemällä, olisiko sinusta kiva jos joku muu huutaisi ja karjuisi alvariinsa.

Eli lapsi kokeilee mutta kyllähän vanhemman pitäisi kertoa realiteetit, ei omia "tarpeita" voi toteuttaa kaikkien muiden kustannuksella. sitä paitsi tuollaisesta huutamisesta tulee tapa.

Jos mulla olisi 1v lapsi joka kokeilisi tuota, niin aivan varmasti kertoisin, että miksi huudat, ja veisin heti lääkäriin jos huutaisi putkeen monena päivänä.

3-veelle kyllä jo huutaisin takaisin korvaan muutaman tunnin putkeen, jos kaikki lääkärintutkimukset tehty, eikä mitään fyysistä vaivaa.
Ihanaa nää vakaat käsittkset kasvatuksesta, kun omia lapsia ei ole. Uhmahuudosta lääkäriin? Ei kyllä tehoa pienen uhmaan mitenkään... Ja huutaminen isommalla, opettaa kyllä vaan sille pienelle, että huutaminen on ok. Sama, kuin opettaisit lasta, ettei väkivalta ole sallittua lyömällä lasta.
 
eh
Siis huutaako teidän muiden 3-4 veet aamuisin ja iltaisin noin paljon? Miksi helketissä ne huutaa? Mikä meidän omissa on vikana kun ne ei huuda yhtään? Meluavat kyllä muuten kun leikkivät, mutta eivät huuda tai raivoa...
Minäkin ihmettelen lähinnä sitä, että miksi se 3-4v niin paljon huuta? Ja varsinkin aamuin-illoin tuntitolkulla? Ei kuulosta ihan perus uhmalta...

Mulla itselläni kolme muksu, josta nuorin täytti juuri 3v ja on aivan kamala uhmis :D jooh, kyllä siitä ääntä lähtee, korkeelta ja kovaa, mutta ei se nyt kyllä tuntitolkulla huuta? Samoin esikoinen sai todella pahoja raivo/uhmakohtauksia kaksivuotiaana, hän saattoi tosiaan huutaa sen 45min putkeen, mutta ei nyt ihan niin monta kerta päivässä. Lisäksi uhmiksen kanssa oppii kyllä myös ennakoimaan, selvittelemään kohtauksia ja läytämään ne parhaat keinot lapsen rauhoittamiseksi. Yhdelle auttaa kiinnipito, toiselle lohdutus, kolmas tarvitsee hetken omaa aikaa... Eli tälläinen jatkuva, kova huuto kuulosta ainakin kolmen erittäin temperamenttisen äitin korvaan jo aika oudolta.
 

Yhteistyössä