Saako lapsi huutaa kerrostalossa tällä tavalla?

  • Viestiketjun aloittaja ttiina
  • Ensimmäinen viesti
"xxx"
[QUOTE="ahaa";29034263]No siis jos on muita lapsia, niin ne huutavat takaisin sille yhdelle, tai lyövät nokkaan tai vaihtavat seuraa, miksi ei voi huutaa takaisin isommalle lapselle, esim. 2v, eivät kaikkii muuten tajua.

Minusta meteli on väkivaltaa. siinä kuuin nokkaan lyöminenkin.[/QUOTE]

Mielipide asioista voi olla, tosin asumme Suomessa. Täällä väkivallan määrittelee lakikirja. Kunniamurhakaan ei ole sallittua, joidenkin mielipide voi olla, että se on ok ja hyväksi.

Meidän taloyhtiössä asuu yksi lapsi, joka on "terroristi". Huutaa, sotkee ja pilaa leikit. Sen kanssa vaan ei kukaan leiki, mutta ei sitä kukaan nokkaan ole tempaissut.
 
"ahaa"
Jos sulla on puoliso joka karjuu sulle 3 tuntia putkeen, väitätkö että ei muuta sinun persoonaa tai tee vakavaa haittaa, samaa kuin väkivalta? jos jatkuu pitkään.

En kyllä ymmärrä tätä etä oma penikka asetetaan muiden yläpuolelle ja saa harjoittaa väkivaltaa, jota melu on.
"kiljuu ja huutaa itsensä hiljaiseksi", jos huutamalla huuto loppuu, niin miksi sitä jatkuu samoilla penikoilla päivästä toiseen?
ja kouluiässä todetaan adhd.
koska kuria ei ole eikä toisten kunnioittamista.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";29034274]Jaahas. No 6-vuotiaan voit pistää ovesta ulos kiljumaan. Kylmä ilma rauhoittaa.
En kyllä tajua näitä selityksilä. Ei kenenkään naapurin tarvitse kuunnella tällaista.
Ja sitäpaitsi ei mitään 6-vuotisuhmaa ole olemassa. Tiedän, koska itselläni on 6-vuotias. Jos se yrittää ottaa valtaa haltuunsa, laitan tiukemmat rajat, karkkipäivät pois, telkkarin katsomisen pois jne. Katsos, rangaistuksia, ihan oikeita sellaisia, ei v ain uhkaamista niillä! Miksi katsoisin 6-vuotiaan uhmaamista, joka ymmärtää jo puhetta vallan mainiosti, ja jolle voi sanoa että nyt turpa umpeen.

Miksi sulle on ok että 6-vuotiaasi karjuu ja kiljuu? Voi hyvä ihme sentään![/QUOTE]

Ai laitan tuohon rappukäytävään huutamaan? Vai kannanko alas neljännestä kerroksesta?

Ja 6-vuotisuhma todella on olemassa. Ole iloinen omasta uhmattomasta 6-vuotiaastasi.

Tästä olen neuvolassa jo puhunut, ja pitkään työtään tehnyt terkkari oli sitä mieltä, että aivan normaalia rajojen hakemista tämän ikäiseltä lapselta. Jokusilla se vain on pirusti äänekkäämpää ja hankalampaa kuin muilla. Mutta ei tämä ikuisuuksia kestä.

Ja todella meillä on rangaistukset käytössä.

Onneksi viereisessä rapussa asuu samanlainen 6v uhmailija :D
 
"xxx"
Mitä muuta sille pitäisi tehdä, kuin
-kehoittaa olemaan hiljaa ja keskustella asiasta myös silloin, kun se on rauhallinen
-laittaa jäähylle
-laittaa lelu jäähylle
-perua joku kiva asia

Teipata suu umpeen? Antaa periksi? Työntää karkkia suuhun(meidän uhmaaja ei kyllä uhmassa ottaisi edes sitä)? Ja yhä edelleenkään, melu ei laissa määritelty väkivallaksi.

Ja kuten kerroin, meidän huutaja (joka ei tosin päivittäin huuda, mutta kun huutaa, on hermot kireellä kyllä), saa pääsääntöisesti erittäin hyvää palautetta päiväkodista. Kunnioittaa muita, ei moksi, läpsi, revi.. Ja on taitava. Meillä huudetaan, kun rajoja asetetaan.

Onneks meidän naapurit ymmärtää, ihan niinku mekin ymmärretään niiden bileitä tai remppaääniä joskus hiljaisuudenkin aikaan.
 
"ahaa"
[QUOTE="Vieras";29034284]Onkohan päiväkodintädeille perustettu jo kriisiryhmiä? He kun kohtaavat tätä väkivaltaa päivittäin..
Ja kai meille vanhemmillekin jotain apua pitäisi saada, kun tätä väkivaltaa meitäkin kohtaan lähes päivittäin harjoitetaan.

Ei, pienen lapsen huutokonsertit eivät ole väkivaltaa! Helvetin tuskastuttavaa ja ärsyttävää, mutta ei väkivaltaa.[/QUOTE]

No ei, mutta jos palstaa yhtään seuraa, niin aika ilkeitä osaavat olla eli puolestaan purkavat vitutuksen johonkin toiseen, tehty ls-ilmo kun ei sadetakkia ole ostettu.
kun nykyään on vallalla kasvatus että meteli on ok ja toisten kuuluu vaan kuunnella. Ei vaan muualla maailmassa ole ja kaikkki viihtyvät paremmin koulussa 4vuotiaana.
 
Niin no, ehkei niitä lapsia ole aina niin helppo vaientaa? Paha sanoa kun omilla ei tuollaista ole ollut, tai siis ihan vain satunnaisina pätkinä ovat saattaneet yöllä huutaa ja silloinkin hiljentyä huomattavasti nopeammin.

Tosin muistan senkin vaiheen kun ehkä vajaan viikon verran(?) tein yökävelyitä siinä kl 02-04 muksut rattaissa, näin ajatuksena että saisivat edes naapurit nukkua. Tosin, jos ei olisi ollut koiraa niin olisivat nuokin kävelyt jääneet tekemättä...
 
"vieras"
[QUOTE="ahaa";29034291]Jos sulla on puoliso joka karjuu sulle 3 tuntia putkeen, väitätkö että ei muuta sinun persoonaa tai tee vakavaa haittaa, samaa kuin väkivalta? jos jatkuu pitkään.

En kyllä ymmärrä tätä etä oma penikka asetetaan muiden yläpuolelle ja saa harjoittaa väkivaltaa, jota melu on.
"kiljuu ja huutaa itsensä hiljaiseksi", jos huutamalla huuto loppuu, niin miksi sitä jatkuu samoilla penikoilla päivästä toiseen?
ja kouluiässä todetaan adhd.
koska kuria ei ole eikä toisten kunnioittamista.[/QUOTE]

Just näin! Tästä ketjusta näkee, kuinka moni on ihan hukassa lastensa kanssa.
Ei hyvä ihme lapsen anneta kiljua tuntikaupalla joka päivä, ei varsinkaan nämä 6-vuotiaat, niinkuin joku sanoi. Millaisia lapsia te ihmiset kasvatatte???

Suomessa ei lapsilla oikeasti ole kuria. Eilen yksi ipana(koululainen) roikkui kauppakeskuksen liukuportaissa niin ettei kukaan päässyt niihin, ja sanoin vain kohteliaasti että meneppä pois siitä edestä että ihmiset pääsevät portaisiin, niin tää kersa sanoi minulle ilkeästi irvistellen "Vali, vali".

Opettakaa nyt jumalauta niille kersoillenne käytöstavat! Jos kaikki antavat periksi lastensa kasvatuksen suhteen, niin millaisessa maailmassa elämme 10 vuoden sisällä? Miettikäähän hetki. Ja vaivautukaa opettamaan niille kersoillenne miten tässä maailmassa eletään. Jos pikkuapinat saa huutaa naama punaisena kotonaan niin kauan kuin ääntä lähtee, niin millaisen mallin annatte lapsillenne? Kuinka hyvin he kuuntelevat auktoriteettiä koulussa yms kun kasvavat vähän isommiksi? Niinpä.
 
"vieras"
[QUOTE="Vieras";29034308]Ai laitan tuohon rappukäytävään huutamaan? Vai kannanko alas neljännestä kerroksesta?

Ja 6-vuotisuhma todella on olemassa. Ole iloinen omasta uhmattomasta 6-vuotiaastasi.

Tästä olen neuvolassa jo puhunut, ja pitkään työtään tehnyt terkkari oli sitä mieltä, että aivan normaalia rajojen hakemista tämän ikäiseltä lapselta. Jokusilla se vain on pirusti äänekkäämpää ja hankalampaa kuin muilla. Mutta ei tämä ikuisuuksia kestä.

Ja todella meillä on rangaistukset käytössä.

Onneksi viereisessä rapussa asuu samanlainen 6v uhmailija :D[/QUOTE]

NIin, no kanna vaikka ulos. Ja sano että meillä ei huudeta. Piste. Ja katso kuinka kauan jaksaa huutaa kylmässä ulkona? Seisot itse tietysti vieressä, en ehdota että hylkäät siihen. Vaan laitat ihan oikeasti lapselle rajat. Ei sitä huutoa kenenkään vanhemman tai naapurin tarvitse sietää, oli sitten naapurissa toinen "6-vuotias uhmaaja"tai ei.
 
"ahaa"
[QUOTE="Vieras";29034308]Ai laitan tuohon rappukäytävään huutamaan? Vai kannanko alas neljännestä kerroksesta?

Ja 6-vuotisuhma todella on olemassa. Ole iloinen omasta uhmattomasta 6-vuotiaastasi.

Tästä olen neuvolassa jo puhunut, ja pitkään työtään tehnyt terkkari oli sitä mieltä, että aivan normaalia rajojen hakemista tämän ikäiseltä lapselta. Jokusilla se vain on pirusti äänekkäämpää ja hankalampaa kuin muilla. Mutta ei tämä ikuisuuksia kestä.

Ja todella meillä on rangaistukset käytössä.

Onneksi viereisessä rapussa asuu samanlainen 6v uhmailija :D[/QUOTE]

En tiedä. Jos kunnnioitat muita ihmisiä, niin sinä hoidat asiat niin ettäkohtuuttomasti kukana ei kärsi takiasi, oli sinulla laspia tai ei.
 
"Vieras"
[QUOTE="vieras";29034331]NIin, no kanna vaikka ulos. Ja sano että meillä ei huudeta. Piste. Ja katso kuinka kauan jaksaa huutaa kylmässä ulkona? Seisot itse tietysti vieressä, en ehdota että hylkäät siihen. Vaan laitat ihan oikeasti lapselle rajat. Ei sitä huutoa kenenkään vanhemman tai naapurin tarvitse sietää, oli sitten naapurissa toinen "6-vuotias uhmaaja"tai ei.[/QUOTE]

Haluaisin nähdä ihmisen, joka kantaa rimpuilevan 6-vuotiaan neljännestä kerroksesta rappuja pitkin alas (kaikissa taloissa ei nääs ole hissejä).Jos mä koitan, niin oltaisiin luultavasti hengettömiä lapsen kanssa sen jälkeen..

Eikä meillä lapsi huuda tuntitolkulla. Ei huuda edes joka päivä. Mutta silloin kun huuto alkaa, tulee se kovaa, korkealta ja kestää tovin.

Ja usko pois, on sanottu että huutaa ei saa. Useammankin kerran.

Eikä aikuisellakaan mielipaha siihen lopu, että joku sanoo, että ryhdistäydyhän nyt. Tunteet on käytävä läpi. Siltikin, vaikka se kurjaa olisikin.

Mä lohduttaudun sillä, että lapsi on muuten kiltti, rauhallinen ja tottelevainen. Nyt vaan tämä uhmakausi on päällä, ja se loppuu aikanaan.
 
"ahaa"
No entä jos huudat kersann korvaan muutaman tunnin? Vai onko niin että teidän keisarille ei saa aiheuttaa vakavia vammoja väkivallalla, mutta teidän keisari saa aiheuttaa muille?
 
[QUOTE="Vieras";29034405]Haluaisin nähdä ihmisen, joka kantaa rimpuilevan 6-vuotiaan neljännestä kerroksesta rappuja pitkin alas (kaikissa taloissa ei nääs ole hissejä).Jos mä koitan, niin oltaisiin luultavasti hengettömiä lapsen kanssa sen jälkeen..

Eikä meillä lapsi huuda tuntitolkulla. Ei huuda edes joka päivä. Mutta silloin kun huuto alkaa, tulee se kovaa, korkealta ja kestää tovin.

Ja usko pois, on sanottu että huutaa ei saa. Useammankin kerran.

Eikä aikuisellakaan mielipaha siihen lopu, että joku sanoo, että ryhdistäydyhän nyt. Tunteet on käytävä läpi. Siltikin, vaikka se kurjaa olisikin.

Mä lohduttaudun sillä, että lapsi on muuten kiltti, rauhallinen ja tottelevainen. Nyt vaan tämä uhmakausi on päällä, ja se loppuu aikanaan.[/QUOTE]

Meillä saadaan kantaa rimpuilevia 7- ja 8v ikäisiä vähän paikasta jos toisestakin, myös rappusissa. Usein mukana muitakin lapsia. Minkäs teet, elämä nyt on välillä tuollaista. :D

Mutta ymmärrän kyllä ettei sitä(kään) ihan huvikseen tee ja samat keinot ei tepsi kaikkiin.
 
"Vieras"
Meillä saadaan kantaa rimpuilevia 7- ja 8v ikäisiä vähän paikasta jos toisestakin, myös rappusissa. Usein mukana muitakin lapsia. Minkäs teet, elämä nyt on välillä tuollaista. :D

Mutta ymmärrän kyllä ettei sitä(kään) ihan huvikseen tee ja samat keinot ei tepsi kaikkiin.
No kiva jos pystytte :)

Mä tosiaan en uskalla koittaa, että päästäiskö alas asti ehjänä. Tässä talossa vielä kierreportaat, niin vähän hankalammat kuin ihan tavalliset raput.
Ja mä olen niin onnettoman pienikin vielä, että sekin tekee kantamisen hankalaksi :D
 
"xxx"
[QUOTE="ahaa";29034411]No entä jos huudat kersann korvaan muutaman tunnin? Vai onko niin että teidän keisarille ei saa aiheuttaa vakavia vammoja väkivallalla, mutta teidän keisari saa aiheuttaa muille?[/QUOTE]

Toki voisin mennä seinän taakse huutamaan keisarille sen samaisen kolme tuntia, tosin en ole varma, ilahduttaisiko se sinua yhtään sen enempää jos äitikin kiljuu lisäksi. Korvaan en huuda, keisarinikaan ei ole sinun (eikä minun) korvaan huutamassa, vaan suljetun oven takana.
 
Vuorotyöläinen
Lopettakaa tuo korvatulppien ehdottaminen!! Mä en ainakaan saa nukuttua ne korvissa koska kuuluu koko ajan ärsyttävä kohina. Huomaa myös, että teillä päänaukojilla ei ole kokemusta vuorotyöstä. Koittakaa itse tehdä kolmivuorotyötä niin, että ette saa koskaan nukkua kunnolla.
 
"Vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Vuorotyöläinen;29034501:
Lopettakaa tuo korvatulppien ehdottaminen!! Mä en ainakaan saa nukuttua ne korvissa koska kuuluu koko ajan ärsyttävä kohina. Huomaa myös, että teillä päänaukojilla ei ole kokemusta vuorotyöstä. Koittakaa itse tehdä kolmivuorotyötä niin, että ette saa koskaan nukkua kunnolla.
Hmm, varmaan aika moni vanhempikin tekee vuorotyötä? Heilläkin varmasti univajetta.
Mutta nää on näitä itsetehtyjä valintoja kaikki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vuorotyöläinen;29034501:
Lopettakaa tuo korvatulppien ehdottaminen!! Mä en ainakaan saa nukuttua ne korvissa koska kuuluu koko ajan ärsyttävä kohina. Huomaa myös, että teillä päänaukojilla ei ole kokemusta vuorotyöstä. Koittakaa itse tehdä kolmivuorotyötä niin, että ette saa koskaan nukkua kunnolla.
On kyllä kokemusta vuorotyöstä ja siitäkin että on ollut pakko opetella käyttämään niitä korvatulppia että saa edes jonkin verran nukuttua (esim yötyöt viikonloppuisin kun lapset ovat kotona). Kyllähän se alkuun tuntui ettei noilla pysty nukahtamaan mutta kyllä se silti alkoi sujua.


Vaikka ei siis ole tarkoitus olla päänaukoja. Hankala tilanne varmaan kaikille tuo, vaikkei omaa kokemusta ole kummastakaan roolista (huutajan äitinä tai naapurina).
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Vuorotyöläinen;29034501:
Lopettakaa tuo korvatulppien ehdottaminen!! Mä en ainakaan saa nukuttua ne korvissa koska kuuluu koko ajan ärsyttävä kohina. Huomaa myös, että teillä päänaukojilla ei ole kokemusta vuorotyöstä. Koittakaa itse tehdä kolmivuorotyötä niin, että ette saa koskaan nukkua kunnolla.
Kannattaa opetella käyttämään niitä korvatulppia niin kohise...
Ja kokemusta on vuorotyöstä, päivisin pystyy hyvin nukkumaan korvatulpat korvissa, ilman kohinaa :)
 
"vieras"
Nytkö tässä aletaan syyllistää sitä naapuria, joka ei osaa käyttää korvatulppia?
Kyllä jokaisen lapsen kasvatukseen kuuluu se, että muita kunnioitetaan. Ja äitiä kuunnellaan.
Jos niitä raivokohtauksia tulee monesti päivässä, ja kestävät tuntutolkulla, niin kyllä äiti voisi jo ottaa yhteyttä neuvolaan, eikä kiduttaa naapureitaan.
 
"sipsi"
Milloikas se ap kävikään töissä? Jos kerta tiedät lapsen huutavan joka päivä pariki tuntia kerrallaan? Meillä ei ykskään lapsista ole joka päivä samalla kellon lyömällä huutanu. Mutta pahimpana aikana lähes joka päivä johonki aikaan päivästä/illasta huusivat.
Ottaahan se päähän seinän molemmin puolin mutta aikansa kutakin.
 
nyt ei ymmärrä
[QUOTE="sipsi";29034621]Milloikas se ap kävikään töissä? Jos kerta tiedät lapsen huutavan joka päivä pariki tuntia kerrallaan? Meillä ei ykskään lapsista ole joka päivä samalla kellon lyömällä huutanu. Mutta pahimpana aikana lähes joka päivä johonki aikaan päivästä/illasta huusivat.
Ottaahan se päähän seinän molemmin puolin mutta aikansa kutakin.[/QUOTE]

Mitäs tämä tarkoittaa? Miten siis aloittajan työssäkäynti liittyy asiaan millään tapaa?
Vai tarkoitatko että kunnioitat vain jos käy töissä?
 
"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Vuorotyöläinen;29034501:
Lopettakaa tuo korvatulppien ehdottaminen!! Mä en ainakaan saa nukuttua ne korvissa koska kuuluu koko ajan ärsyttävä kohina. Huomaa myös, että teillä päänaukojilla ei ole kokemusta vuorotyöstä. Koittakaa itse tehdä kolmivuorotyötä niin, että ette saa koskaan nukkua kunnolla.
On kokemusta vuorotyöstä ja silti ehdotan (ja ehdotin jo aikaisemmin) niitä korvatulppia. Olen joutunut tekemään vuorotyötä ja nukkumaan päivällä kerrostalossa, jossa tehtiin julkisivuremppaa samaan aikaan. Kyllä niitä korvatulppia oppii käyttämään, jos halua on.

Mun mielestä kyse on siitä, että oltiin tuon kyseisen lapsiyksilön vanhempien kavastustaidoista mitä mieltä hyvänsä, ei naapurit tai palstalaiset sitä lasta saa hiljaiseksi. Ei ketään häädetä kerrostalosta lapsen huudon takia, vaikka raastavaa tuo mökä naapureille tietysti on. Omaan nukkumiseen voi niillä korvatulpilla vaikuttaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="vieras";29033950]No voi vidu sentään. No sitten laitetaan vaikka jäähylle. Eihän uhmaikäinen tottele, ellei rajoja aseteta, tai ellei koskaan anneta rangaistuksia. Ei varsinkaan se tempperamenttinen lapsi, josta tässä ilmeisesti on kyse.

Ookko ihan tyhmä? "Entä jos se lapsi ei tottele". Just noita kommentteja tulee äitien suusta aivan liian usein. "Mutta kun ei se meijän Nicopetteri vaan tottele.."VOI VOI![/QUOTE]

No voi "vidu" sentään, kun säkään et tajua, että ei se jäähylle laitto auta siihen huutoon yhtään.
Meillä eilen NORMAALI 6-vuotias joutui jäähylle ja huusi jäähyllä ollessaan niin kovaa että varmasti kuului omakotitalosta kadulle asti.
Toki huuto loppui 5 minuutin jälkeen, mutta varmasti ois joku elämäänsä kyllästynyt valittanut siitäkin huudosta kerrostalossa.

Kyllä ootte hyviä neuvomaan. "Lapselle voi sanoa että huuto seis". Ihanko totta?! Ette voi olla tosissanne. Jos tempperamenttinen lapsi menettää hermonsa, on ihan sama vaikka komennat jääkaappia istumaan, käskyt menee perille tasan yhtä hyvin.

Ja musta se, että lapset saa niitä raivareita siellä kaupassa ja muualla ihmisten ilmoilla, kertoo nimenomaan siitä, että rajoista pidetään kiinni. Jos sanotaan, että leluja ei osteta, niin niitä ei osteta vaikka NicoPetteri kuinka temppuilis ja huutas maailman tappiin asti. Eihän se ole mitään kädettömyyttä!

Ja paras vinkki oli tuo, että vois tehdä muiden naapureiden kanssa valituksen isännöitsijälle, että perhe tajuaa aiheuttavansa häiriötä muille. Ihanko oikeesti meinaatte, ettei ne vanhemmat ymmärrä että se huuto kuuluu naapuriin ja saattaa häiritä..?! Huhhuh.
 
M32
Jos lapsi ei kykene hallitsemaan omaa käytäytymistään, vanhempien on se tehtävä. Taloyhtiön säännöt esimerkiksi metelin aiheuttaisesta koskevat ihan kaikkia, samoin hyvät tavat. Jos kasvatusote on sellainen, että eihän temperamenttista lasta nyt pysty mitenkään hiljentämään, syy on kyllä vanhemmissa.
 
  • Tykkää
Reactions: Tepadj

Yhteistyössä