Saako lapsi huutaa kerrostalossa tällä tavalla?

  • Viestiketjun aloittaja ttiina
  • Ensimmäinen viesti
ttiina
Naapuriin muutti muutama kuukausi sitten uusi perhe, joilla lapsi noin 3-4 vuotias. Saa joka päivä useita raivokohtauksia jotka kestävät parikin tuntia. Alan olla väsynyt tähän kun teen vuorotyötä ja koskaan saa kunnolla nukuttua. Jos on aamuvuorot niin herään neljältä, mutta lapsi huutaa joka ilta 20-23, pieniä taukoja saattaa olla. Huutaa myös aamuisin 7-9, iltavuoroina olisi taas kiva nukkua pitkään. Perheen äidille pihalla asiasta puhuin ystävällisesti, säikähti hieman ja sanoi että on myös itse hyvin väsynyt lapsensa huutoon. Mutta tarviiko naapureiden kestää ihan kaikki? Milloin tulee raja? Haluaisin yrittää ymmärtää, mutta alkaa ymmärrys loppua. Ollaan asuttu tässä omistusasunnossa vajaa pari vuotta, tuon vuokralla olevan naapurin takia en haluaisi ihanasta asunnostani luopua.
 
Ymmärrän et ärsyttää, mutta todennäköisesti vanhemmatkaan eivät huudolle mitään mahda. Tuntuu, et ei enää nykyisin äidit uskalla hakea neuvolastakaan apua ja tukea, kun siitäkin voi käynnistyä mieletön rumba...

Tietysti tuo klo 23 asti menevä huuto taitaa mennä jo hiljasuuden puolelle. Kysy mitä mieltä isännöitsijä on!
 
"hmh"
Surullista että lapsen pitää huutaa. Sanoiko äiti miksi se lapsi huutaa?

Mutta juu, ei tuolla perusteella häätöä kenellekään tule. Eli jos et osaa käyttää korvatulppia nukkuessasi (niin kuin itse käytin kun tein vuorotyötä), sinun on myytävä se ihana asuntosi sitten.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
"vieras"
Osta korvatulpat ja nuku niiden kanssa. Ainakin vaimentaa sen melun siedettäväksi.
Ite ollaan lapsena saatu hiipiä varpasillaan pitkin taloa isän yövuorojen aikaan..
 
"vieras"
voi helvetti, mitä sä kuvittelet että sen äidin pitäis tehdä? tosiaan teipata suu kiinni, että SINÄ saat nukkua? veikkaan että teistä kahdesta se äiti on kuitenkin väsyneempi. osta earit ja pidä suus tukossa jatkossa tai sitten muuta omakotitaloon niin ei naapurit häiritse.
 
ttiina
Huutaa siis myös yöllä ja aamulla aikaisin silloin kun on hiljaisuus, onko myös silloin täysin ok? Koko kerrostalo muuttamaan pois yhden perheen takia. Tästä on puhuttu muiden naapureiden kanssa ja kaikki lähellä asuvat samaa mieltä. Yksi naapureista joutuu pitämään koirallaan jatkuvasti kuonokoppaa, kun aloittaa kova äänisen ulvomisen aina kun lapsi huutaa. Tulisi myös tosi kalliiksi äänieristeet lyödä muihin asuntoihin. Tiedän että vanhemmat ovat varmasti tehneet kaikkensa, mutta on myös väärin että naapurit kärsitään. Kellään kokemuksia vastaavasta tilanteesta?
 
ei nice
No ei saisi.
Mutta minkäs teet jos huutaa niin huutaa?!? Vanhemmat on todennäköisesti paljon väsyneempiä kuin sinä. Ovat varmasti yrittäneet kaikkensa tehdä, ehkä eivät jaksa enää kun ovat huomanneet ettei mikään auta.

Omallani auttoi vain ikä ja johdonmukaisuus tilanteissa. Raivarit kesti parikin tuntia ja niitä oli monta päivässä.
 
"höh"
Jos kunnon uhmakohtaus tulee ja lapsi alkaa huutamaan niin sillehän ei sitten kukaan mitään mahda, kun ei sitä suutakaan voi teipata kiinni. Ihan kokemuksesta puhun. Siinä ei isännöitsijän nuhteet auta, ellei hän sitten itse ota lasta hoitoon iltaisin, että muut asukkaat saa nukkua. Mutta onneks lapset kasvaa ja rauhottuu.
 
"muu"
Kyllä se lapsi saa huutaa ja eipä sitä pahemmin pysty estää. Äiti on varmaan lopen uupunut, mutta ymmärrän myös sinun väsymyksen. Valitettavasti tälle ei voi mitään. Auttaisko korvatulpat?
 
"muu"
Ja kyllähän lapset huutaa "hiljaisinakin aikoina". Enpä mä pahemmin pysty 3-vuotiaan lapseni öisiä kauhukohtauksia estämään, kun kiljuu kurkku suorana pitkänkin aikaa. Ja varmasti kuuluu naapuriin. Minkä teen??? Ja vauvankin toi huusi öisin kuin syötävä...
 
"höh"
Huutaa siis myös yöllä ja aamulla aikaisin silloin kun on hiljaisuus, onko myös silloin täysin ok? Koko kerrostalo muuttamaan pois yhden perheen takia. Tästä on puhuttu muiden naapureiden kanssa ja kaikki lähellä asuvat samaa mieltä. Yksi naapureista joutuu pitämään koirallaan jatkuvasti kuonokoppaa, kun aloittaa kova äänisen ulvomisen aina kun lapsi huutaa. Tulisi myös tosi kalliiksi äänieristeet lyödä muihin asuntoihin. Tiedän että vanhemmat ovat varmasti tehneet kaikkensa, mutta on myös väärin että naapurit kärsitään. Kellään kokemuksia vastaavasta tilanteesta?
Ja ihan taatusti on LAITONTA ja väärin häätää perhe pois asunnosta pienen lapsen huutamisen takia jos sitä mietit. Mullakin kuukauden ikäinen vauva joka herää itkemään yöllä, kun pitää syöttää. Ja asutaan kerrostalossa. Ei sillekkään mitään voi niinkuin ei uhmakohtauksillekkaan.
 
Tiedän yhden tapauksen jossa vittumainen naapuri teki LS-ilmoituksen tuollaisessa tilanteessa. Luuletteko että helpotti kyseisen perheen oloa mitenkään kun sieltä sitten otettiin yhteyttä ja perhe merkittiin tuen piiriin siksi että vauva oli kova itkemään.

Niin sitä tuhlattiin taas lastensuojelun varoja!
 
Ymmärrän aloittajan harmituksen. Ikävä tosi asia vaan on. Että lapset itkee, huutaa ja raivoaa. Kellon ajasta huolimatta. Sitten kun on oikein temperamenttinen uhmaikäinen, niin ääntä riittää toisinaan enemmän kuin omat tai naapurin korvat sitä kestää.

Mutta sille huudolle ei vaan voi mitään. Lapselle ei voi asioista antaa periksi vain sen takia, ettei lapsi huutaisi.

Onneksi yleensä nuo pätkät ovat suht lyhyitä. Voisitko kokeilla esimerkiksi korvatulppia?
 
Tiedän yhden tapauksen jossa vittumainen naapuri teki LS-ilmoituksen tuollaisessa tilanteessa. Luuletteko että helpotti kyseisen perheen oloa mitenkään kun sieltä sitten otettiin yhteyttä ja perhe merkittiin tuen piiriin siksi että vauva oli kova itkemään.

Niin sitä tuhlattiin taas lastensuojelun varoja!
Ystävästä kanssa tehtiin ls-ilmoitus. Koska heillä oli temperamenttinen uhmaikäinen. Joka tosissaan sai raivokohtauksia. Ei yöllä vaan päivällä. Onneksi asiasta ei tullut isompaa haloota.
 
Be creative
Tuollainen tapaus vaatii järjestelmällistä kouluttamista. Siis äidin. Onko itselläsi lemmikkejä jotka voivat tuottaa meteliä? Kannattaa opetella perheen päiväohjelma. Esimerkiksi kun kersa nukkuu päikkäreitä kannattaa kotona kolistella ja pudottaa jotain kovaänisesti. Naapuriin muutti joku vuosi takaperin koko rappua terrorisoiva (minäminäminä) pikkulapsi sekä vauvaperhe. Tuo tavaroiden putoaminen päiväunien aikaan on tosi ikävää. Toinen mitä voi tehdä kun vaunut ovat parvekkeella ja lasit auki on mennä omalle parvekkeelle röökille ja pitää vain naapurin puolen parvekkeen lasit auki. Lapsiperheiden kuriin saamiseksi on monia hyviä ja laillisia keinoja. Äitien ei ole pakko teipata lapsen suuta kiinni, mutta toisaalta ethän sinäkään mitään voi jos joskus jotain melua aiheutuu... ;)
 
ttiina
Te jotka haukutte minua naapurina, miettikää omalle kohdalle? Mä kyllä yritän ymmärtää ja tiedän että lapsen vanhemmat ovat varmasti paaaaaaaaljon väsyneempiä kuin minä, mutta on kuitenkin heidän lapsensa ja me (viattomat) naapurit kärsitään myös.
 
"muu"
Te jotka haukutte minua naapurina, miettikää omalle kohdalle? Mä kyllä yritän ymmärtää ja tiedän että lapsen vanhemmat ovat varmasti paaaaaaaaljon väsyneempiä kuin minä, mutta on kuitenkin heidän lapsensa ja me (viattomat) naapurit kärsitään myös.
No mietitään toki, mutta kun lapsille (pienille) ei vain voi mitään! Meiltäkin kuuluu usein yläkerrasta lapsen ulvontaa (on jo kyllä koululainen) ja se häiritsee meidän mukulan nukkumist, mutta ei vaan voi antaa häiritä. Lapset on lapsia.
 
"mona"
Ite en oikeesti jaksais tosiaankaan kuunnella naapurista tollasta huutoa, en usko että kukaan jaksaisi. Miksi ton ikäinen lapsi huutaa? Mutta sitä en tiedä mitä asialle voi tehdä, itse en onneksi asu kerrpstalossa.
 

Yhteistyössä