Saako muiden toiset lapset vähemmän huomiota isovanhemmiltaan kuin esikoiset?

  • Viestiketjun aloittaja MayaMehiläinen
  • Ensimmäinen viesti
MayaMehiläinen
Kysymys tulikin otsikossa. Mua on ruvennut jotenkin harmittamaan mun kuopuksen puolesta se, että hän jää niin paljosta paitsi verrattuna isosiskoonsa. Syntyessään sai vähemmän onnittelukortteja yms., näkee isovanhempiaan todella paljon harvemmin kuin esikoinen (ja huomaa, että isovanhemmille ei ole muodostunut samanlaista kiintymyssuhdetta häneen kuin esikoiseen), muutoinkin saa huomattavasti vähemmän lahjoja yms. kuin esikoinen aikanaan.. Onko muilla näin? Itse ainakin koen, että jokainen lapsi on yhtä tärkeä ja rakas ja pyrin huomioimaan ystäväpariskuntienkin lapsia samanarvoisesti, olivatpa esikoisia tai kuopuksia.
 
"vierailija"
Kyllä meilläkin esikoinen tuntuu mummolle olevan erityinen (papalle kaikki saman arvoisia). Tilanne meni sellaiseksi, että oli jo pakko huomauttaa asiasta mummolle ja suuttuihan tuo kuin syötävä, mutta on sittemmin korjannut hieman käytöstään lasten suhteen.

Meillä tilanne oli se, että lahjat yms oli kyllä samanarvoisia, mutta kohtelu ei. Vanhin sai tehdä mit vaan ja häntä vaan paapottiin ja hyssyteltiin ja keskimmäinen sai aina syyt niskoilleen. Nuorin, ainoa tyttö, oli erityinen hänkin (ei tosin esikoisen veroinen).

Papalle marisin ensin tästä mummon tyylistä ja hän myönsi itsekin havainneen saman ja lupasi puuttua tilanteeseen. Seurauksena oli sota papan ja esikoisen välillä (joku kun kehtasi mummolassa laittaa hänelle rajat) sekä papan ja mummon välillä. No tämän ja muidenkin sotien ja muutaman kuukauden etäisyyden oton jälkeen tilanne on tällä hetkellä jo ihan hyvä. Mummo yrittää tosiaan olla tasapuoleinen ja esikoiselle (9 v) on ilmoitettu, että jos jatkaa mummon pompottamista, niin tulee porttikielto mummolaan. Mummo ei siis edelleenkään halua mitenkään esikoisen toimia rajoittaa, mutta tuo esikoinen vaan alkaa olla sen verran iso, että saamme homman toimimaan näinkin. Oikeinhan tämä ei ole, koska mummon pitäisi mummolassa rajoja asettaa eikä meidän kotoa käsin, mutta näin tämä toimii ainakin paremmin. Pappa toki pitää järjestystä yllä mummolassakin ja hänellä ja keskimmäisellä on oikeinkin lämpimät välit.
 
"qwerty"
Tuttua, niin tuttua. Meillä ei edes onniteltu toisesta lapsesta. Mummon ainoa huoli tuntuu edelleen olevan se, että esikoinen varmasti saa enemmän kuin muut. Jos nuoremmat onnistuu, mummo kysyy että "pahoittaako "jaakko"(esikoinen) mielensä kun pienempi saa kehuja jne. Esikoinen saa törttöillä ihan miten vaan, ja aina silitetään päätä mummolassa ja haukutaan meitä vanhempia jos joku rangaistus esikoiselle annetaan( siis ihan perinteisiä viikkoraha pois tyylisiä on ollut).
Ei aina huvita mummolassa kyläillä tällaisen takia, kun lapset itsekin tuntuu asian tajuavan. Tosin meillä paappa sitten huomioi kaikki, eli meillä vain mummo suosii esikoista.
 
vieras..
Ehkä joo. Kaks vanhinta syntyi ennenkuin muut sisarukset sai lapsia eli oli meidän suvun ekat lapsen lapset. Mutta vaikka ne pari eka vuotta saivatkin isovanhempien huomion niin nykyään kun muillakin sisaruksilla lapsia niin ei kyllä saa huomiota yhtään. Vanhemmillani 20 lastenlasta. Ja siskon kaks lasta saa samanverran huomiota kuin muut 18 yhteensä.. Yritä siinä sit lapsille selittää tilannetta.
 
"vieras."
Kyllä saa enempi huomiota, mutta toisaalta osaa sitä enempi vaatiakin. Esikoinen touhuili aika paljon mummin ja papan kanssa ennenkuin pikkusisko syntyi, esikoisemme sattui olemaan vielä ihan ensimmäinen lapsen lapsi, vaikka mummi ja pappa yrittää olla mahdollisimman tasapuolisia, niin eihän se niin mene.
 
saa nähdä
Toinen on vielä niin pieni, että isovanhemmat eivät ole vierastamisen vuoksi päässeet luomaan syvempää suhdetta häneen. Nyt vasta lähempänä vuoden ikää on alkanut mummojen ja paappojen syli kelpaamaan.

Esikoinen on ensimmäinen lapsenlapsi sekä mun että miehen vanhemmille ja siten aivan erityisasemassa, mutta toivon, että jatkossa heitä kohdeltaisiin samanarvoisesti.

Itse olen ensimmäinen lapsenlapsi isäni puolelle ja olen kyllä saanut aina "salaa" vähän enemmän joulurahaa ja vähän enemmän sitä ja tätä kuin pari nuorempaa serkkuani.
 

Yhteistyössä