Saako päiväkodista heti täit ja kihomadot?

Heh olin pari vuotta töissä päiväkodeissa eikä kumpiakaan tullu. Tosin lapsellehan ne helpommin tarttuu. Kerran olin päikyssä jossa todettiin täitä, kihomatoihin en törmännyt kertaakaan. Hyvä hygienia ei siinä muutakaan voi.
 
meille ei ihme kyllä tullut, vaikka pojan päiväkodissa oli sekä täitä että matoja. Siellä oli täti aikoinaan ovella jakamassa aanelosia joissa hoito-ohjeet.
Kumma juttu että kun kuuli että siellä on täitä niin heti alkoi päätä kutittamaan ja kun kuuli että matoja niin.. no arvaatte varmaan mitä kutitti.
 
vv
Eipä ole 11 vuoden aikana tarttunut ainuttakaan, ei myöskään vesirokkoa eikä korvakierrettä eikä mitään muutakaan milla aina pelotellaan. Ensimmäiset täit tarttui koulussa, mutta pikkuriesa nekin oli (yks täishampoo pesu).
 
vieras
Lapset aloitti viime syksynä päiväkodissa ja joulun alla oli kihomatoja. Laitoin heti hakemuksen perhepäivähoitoon kun ne huomattiin ja pyysin henkilökuntaa kiinnittämään huomiota lasten käsienpesuun. Meidän päikyssä vanhempien pitäisi pestä kädet kun lapset tulevat hoitoon mutta kummasti se vaan monilta "unohtuu".

Ei ollut todellakaan mukava kokemus ja johtuu vain ja ainoastaan puutteellisestä käsihygieniasta. Kihomadot tarttuu likaisten käsien välityksellä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mmak:
Kaksi lasta on päiväkodissa hoidatettu eikä kumpikaan saanu täitä eikä kihomatoja, vaikka niitä välillä hoitopaikassa löytyikin.
Ootko katsonut taskulampulla kihomatoja? Mun lapsilta päiväkodissa ollessa löytyi matoja ja kellään muulla ryhmässä ei muka ollut. No me sairasteltiin niin paljon viime syksynä että eipä kyläilty juuri missään lapsiperheessä, että käytännössä ainut tartuntalähde on se päiväkoti.

Ja mun pojallakin täytyi taskulampulla katsoa nukahtamisen jälkeen että onko peffassa matoja vai ei, koska ei se sitä osannut itse kertoa. Tartunta jää helposti huomaamatta ja kun yhdellä lapsella päiväkotiryhmässä on hoitamaton kihomatotartunta, niin niitä matoja on helposti sitten muillakin.

Mua vaan niin ärsyttää tää että ihmiset on sitä mieltä että "ei meillä" eivätkä edes tarkista vaikka päiväkodista tulee lappu että matoja on löytynyt. Tää on se syy miksi ne epidemiat vaan kiertää eikä pääty.
 
Riippuu paljon miten asioita aletaan päiväkodissa hoitaa. Jos heti asiasta tiedotetaan ja aletaan hoitaan niin ei pääse pahaksi! Ei ole meilläkään vielä onneksi matoja eikä täitä tullot. Mahataudit ja räkätaudit kylläkin sitä useammin.. :|
 
Omat lapseni ovat kihomatotartunnan saaneet ja todennäköisimmin päiväkodista.
Ne levivät kyllä pienten lasten ryhmissä kohtalaisen helposti, mutta kaikilla ne eivät oireile yhtä selvästi. Eli ihminen voi kyllä oikeasti tietämättään olla kihomatotartunnan kantaja.
 

Yhteistyössä