Saako teidän lapset juoda energiajuomia?

  • Viestiketjun aloittaja tiukkisko?
  • Ensimmäinen viesti
12-vuotias
Tuo lasten rääkkääminen on laitonta (tiedän ,koska naapuri on lakimies) ja olen nähnyt kahdenlaista sakkia ostoskeskuksien pihalla . Siellä on niitä, jotka juovat energiajuomia . Ja sitten niitä jota juo olutta ja polttaa tupakkaa
 
mhuha
Alemmin koulutettujen lapset juo. Työssäni olen huomannut. Huono-osaisuus periytyy sitten, kun näillä köyhien lapsilla ei ole mitään keskittymiskykyä, koulu menee huonosti jne
 
12-vuotias
Ei ainakaan minun kohdallani . Isäni on käynyt ammattikorkean ja kauppakorkean ja matkannut ties missä . Taidat olla itse käynyt vain amiksen (ei millään pahalla) . Juon säännöllisesti kahvia ja joskus energiajuomia ja olen luokkani paras koulussa . Lisäksi kuntoni on hyvä.
 
mhuha
Ei ainakaan minun kohdallani . Isäni on käynyt ammattikorkean ja kauppakorkean ja matkannut ties missä . Taidat olla itse käynyt vain amiksen (ei millään pahalla) . Juon säännöllisesti kahvia ja joskus energiajuomia ja olen luokkani paras koulussa . Lisäksi kuntoni on hyvä.
Se oli vain yleinen huomio, ei sellaisista pidä ottaa itseänsä ja käydä vastakeskustelijaan henkilökohtaisilla kommenteilla. Minun työhöni ei pääse ammatti- tai ammattikorkeakoululla.

Voit olla ihan pärjäävä, mutta vastuulliset vanhemmat ymmärtävät, että olet kasvavassa iässä ja kofeiininkäyttö vaikuttaa sinuun neurologisesti ja aikuisiässä se saattaa aiheuttaa pahoja ongelmia. Jos vanhempasi eivät ota sinusta vastuuta, niin älykkäänä nuorena tee se itse; älä tee itsestäsi ihmiskoetta ja rääkkää kehittyviä aivojasi aineilla, joista ne vahingoittuvat.
 
12-vuotias
Mutta niistä vastuullisista vanhemmista. Kun vanhemmpani erosivat , isäni jätti työnsä johtoportaalla ja siirtyi rivimyyjäksi . Tämä kaikki minun vuokseni . Ai niin hän lyhensi myöskin työpäiväänsä jotta voisi oolla minun kanssani . Ja kahvia säännöllisest tarkoitin kerta n.kuukauteen.
 
mhuha
Mutta niistä vastuullisista vanhemmista. Kun vanhemmpani erosivat , isäni jätti työnsä johtoportaalla ja siirtyi rivimyyjäksi . Tämä kaikki minun vuokseni . Ai niin hän lyhensi myöskin työpäiväänsä jotta voisi oolla minun kanssani . Ja kahvia säännöllisest tarkoitin kerta n.kuukauteen.
No se kuulostaa jo ihan kohtuulliselta. Taisin itsekin pienenä käydä naapurin mummon luona silloin tällöin ja siellä sain aina "salaa" kahvia.

Kunhan sinusta ei tunnu, että et mitenkään voisi olla ilman energiajuomaa tai kahvia, sitähän voi välillä kokeilla, että onko niihin tullu joku liiallinen himo?

Harmi, että vanhempasi joutuivat eroamaan, mutta hyvin ovat asian näköjään hoitaneet ja sinäkin vaikutat keskimääräistä fiksummalta nuorelta. Onnea ja jaksamista kouluun :)
 
Täti vaan
Minkäs teet kun lapset niitä ite ostavat esim. koulun jälkeen, en minä voi niitä koko ajan vahtia. Ennätys oli varmaan kun kuutos luokalla poika oli ostanut koulun luokkaretkellä 3 litraa energiajuomaa, ei kuitenkaan ollut niitä kaikkia juonut..kun reissusta palasi, oli kyllä niin villissä ku olla ja voi sekä hirveä puheripuli.
Tuollahan nuita alaikäisiä kersoja on jatkuvasti sokkarilla ostelemassa sitä halvinta litkua, megaforce taitaa olla.
 
Oon ite 12v ja kyllä saan juoda. Itse juon siksi ku siitä saa energiaa. En siksi että se on niin "suosittu" kukaan kavereistani ei juo.
Energiaa saa monesta muustakin lähteestä. Nuorena ihmisenä teet viisaasti, jos viitsit paneutua niihin (ravinto)aineisiin, joita sisääsi pistät ja miten ne aineet on tuotettu.

Lyhyt läpivalaisu: energiajuomien kofeiini on psykoaktiivinen aine, jossa on myös mukana usein tauriinia yms virkistävää (sekoittaa metaboliaa). Suurin haitta tulee sokerista (disakkaridi), josta puolet on hedelmäsokeria (fruktoosia). Fruktoosi on todettu liiallisesti käytettynä erittäin haitalliseksi (etenkin ilman kuituja), joka aiheuttaa monenlaisia sairauksia diabeteksestä syöpiin.
 
p@ula
Mulla ei ole edes nimiä tiedossa, mut mitä koodattuja ei-ihmiselle- merkkejä niissä on? Laita tuonne vapaan lauseen hakuun...
Sit siellä on vasta-aihesarake, ossa täytys lukea, ettei saa käyttää, jos on anemia, esimerkiksi fosfaattia, joka estää ravinteiden imeytymisen ja nostaa stressitasoarvoja.
 
xXxYomohaxXx
Jos lapsia edes suunnittelisin, niin todennäköisesti saisivat jo hallittuja määriä juoda noin 13-15 vuoden iässä. Itsehän ei tunnu jomat vaikuttavan millään tavalla, yksi purtilo Monsteria ei pidättänyt sen pidempään valveilla kuin ilmankaan.
 

Yhteistyössä