Saako teinin huoneenovessa olla lukko?

  • Viestiketjun aloittaja "Lila"
  • Ensimmäinen viesti
Ilmeisesti monessa perheessä vaikeuksia puolin ja toisin ymmärtää yksityisyyttä ja omaa rauhaa. Minusta ihmisen pitäisi saada olla rauhassa ihan sillä ilmoituksella, ettei saa häiritä. Huonoa kasvatusta, jos sellaista ei ole kotona opittu.
Mä voisin nähdä nuoren hallittavissa olevan oman, lukittavan tilan myös tavallaan ulkoisena merkkinä itsemääräämisoikeuden lisääntymisestä, vaikka perheessä osattaisiinkin kunnioittaa toisten yksityisyyttä. Ennen omaan kotiin muuttoa nuori saa laajemmat oikeudet (ja velvollisuudet) ja vanhemmat luottavat siihen, ettei laita pystyyn huumeluolaa tai bordellia, vaikka saakin lukolla estää muiden perheen jäsenten pääsyn huoneeseensa.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
vierailija
Siinäpä kysymys tuli. Itse olen sitä mieltä, että saa olla, koska tarvitseehan teini myös yksityisyyttä ja omaa rauhaa. Nuorisopsykiatrilta sain moitteet huoneiden lukoista. Mutta sain "synninpäästön", kun kyseessä on vessan oven lukko, jonka saa tarvittaessa auki.
saa olla. mä tarttisin lukon huoneeseeni koska a) äitini ei osaa koputtaa b) siskoni ei osaa koputtaa ja tulee huoneeseeni kuin huoneeni olisi hänen
 
vierailija
Minä sain teininä haan oveen. Isäni ei vaan kypsään ikään mennessä ollut oppinut koputtamaan JA odottamaan, joten kaikki vaatteidenvaihdosta masturbointiin sisälsi liikaa jännityskertoimia mun makuun. Onneksi sain sen haan. Ei siellä oven takana mitään kiellettyä tehty, seksiä harrastin sit poikakaverin luona.

Omat saa harkinnan mukaan. Miksi ei? Jos pelkää esim. että siellä harrastetaan seksiä tai vahingoitetaan itseä niin ei siihen ensisijainen tai paras lääke ole lukon kieltäminen (kun ei noi ole omaan huoneeseen sidottuja) vaan puhuminen. Toki sellaisen että se on hätätilanteessa avattavissa ja sen käyttöön olisi säännöt.
 
vierailija
Mä oon kohta 14 ja oon miettinyt että viittisinkö pyytää huoneeni oveen lukkoa. Huoneeni on siis alakerrassa ja kukaan muu ei alakerrassa asu. Ja huoneessani on ulkoovi jossa ofc lukko. Ongelma onkin se että pikkusisarukset tunkevat huoneeseeni vähän väliä ja menevät ulkooven kautta trampalle eivätkä tottele minua. Myös vanhempani koputtavat tullessaan mutta ei se mitään auta kun kuuluu koputus, sekunti ja ovi on auki.
 
Mä oon kohta 14 ja oon miettinyt että viittisinkö pyytää huoneeni oveen lukkoa. Huoneeni on siis alakerrassa ja kukaan muu ei alakerrassa asu. Ja huoneessani on ulkoovi jossa ofc lukko. Ongelma onkin se että pikkusisarukset tunkevat huoneeseeni vähän väliä ja menevät ulkooven kautta trampalle eivätkä tottele minua. Myös vanhempani koputtavat tullessaan mutta ei se mitään auta kun kuuluu koputus, sekunti ja ovi on auki.
Kiertäkööt toista kautta trampalle. Ei sinun huoneesi ole mikään läpikulkupaikka vaan sinun huone - paikka jossa voit olla rauhassa.
Keskustele vanhempiesi kanssa asiasta; voisiko tehdä toisenlaisia järjestelyjä.
Kerro, että sinusta tuntuu kurjalta kun ei ole omaa rauhaa.
Toivottavasti asia järjestyy, tsemppiä!
 
vierailija
Mä oon kohta 14 ja oon miettinyt että viittisinkö pyytää huoneeni oveen lukkoa. Huoneeni on siis alakerrassa ja kukaan muu ei alakerrassa asu. Ja huoneessani on ulkoovi jossa ofc lukko. Ongelma onkin se että pikkusisarukset tunkevat huoneeseeni vähän väliä ja menevät ulkooven kautta trampalle eivätkä tottele minua. Myös vanhempani koputtavat tullessaan mutta ei se mitään auta kun kuuluu koputus, sekunti ja ovi on auki.
Ilman muuta ota asia puheeksi vanhempiesi kanssa. Oma huone on turvapaikka, jossa pitää saada olla rauhassa. Lukko oveen, haka tai vastaava systeemi, niin pikkusisarukset oppivat nopeasti kiertämään toista kautta.

Muistan kanssa miten otti päähän tuo vanhempien tapa kopauttaa samalla hetkellä kun ovenkahva kääntyy. Siinä ei ole rauhasta tietoakaan.
 

Yhteistyössä