Saatteko vammaistukea? ( Ent. Erityishoito raha)

Mekin saadaan se 82 egee.. Ajattelin kyllä kokeilla saada sitä suurempaa tukea, kun poika tulee vaateiden yms muiden juttujen puitteissa suht kalliiksi ja sitten se rasitus, mikä tulee siihen päälle. Meillä pojalla AD/HD plus jotain muita juttuja vielä lisäksi...
 
ainakin vielä tämän vuoden loppuun. Pojalla suulakihalkio ja pierre robin oireyhtymä, erittäin vaikea uniapnea, vaatii nukkuessaan ylipainelaitteen, laajat ruoka-allergiat, astma, hypotonia, refluksin takia leikattu mahaportti, liimakorvatauti, kolmesti putkitettu, niin ja ikää 1v8kk ja nyt tutkitaan kielellisen kehityksen viivettä
 
Mä en siihen hakemukseen kaikkea pojasta kirjoittanut. Sain kuulla tutulta, kellä on kanssa AD/HD lapsi, että hekin saavat korotettua ja toisella kaverilla on dysfasia lapsi ja sama juttu...
Tosin me ei pojan kanssa köydä tällä hetkellä terapiassa, kun hänen ihana opettajansa hämmensi niin paljon soppaa, että kielsi pojalta kuraattori käynnitkin, ennen kuin suostun lääkityksen aloittamaan.
Ja nyt kun on lääkitys pojalla, niin eipä ole ollut kuraattorille aikoja tarjolla. Psykologille ei vielä päästä, ennen kuin on siellä kuraattorilla käynyt. Olen kyllä ottanut yhteyttä poikaani hoitaneeseen psykologiin, mutta hänellä on kamala jono oven takana, että ei siihen väliin oikein päästä.
Olen ajatellut hakea pojalle jotain terapiaa. Toiminta terapiasta sai puhtaat paperit, mutta kaippa hän jotain toimintaa kaipaa...
 
nipsu07
Saadaan korotettua sellaista.Tai siis saadaan maaliskuun loppuun asti.Tytöllä suulakihalkio,liimakorvat, catch 22 -syndrooma.Eivät tuota catchia juurikaan kyllä noteeranneet vaikka pitkät pätkät sepustinkin kaikkea mahdollista hakemukseen.No se ei vielä kovin paljon tytössä näy kun ikää on se 9kk =) Eli uudestaan haen sitten jossain vaiheessa mutta erittäin tyytyväinen olen tuohonkin.
 
nipsu07
Talluska,kyselit catchista.
Se on aika uusi sairaus, tai diagnosoitu varmaan vasta n.10-15 v sitten.Siihen liittyy yli 180 eri oiretta/löydöstä että en nyt lähde tässä niitä luettelemaan.Kromosomipoikkeama siis, kromosomista 22 puuttuu osa.Yleisempiä oireita: syömisongelmat,puheen viivästyminen/epäselvyys, oppimisvaikeudet.Oireiden kirjo vaihtelee henkilöittäin.Veijaritapaus sinänsä että ei tule tavallisessa kromosomitutkimuksessa esille vaan sellaisessa tarkemmassa kromosomitutkimuksessa.Googlettamalla catch 22 löydät varmasti lisää tietoa asiasta jos kiinnostaa. :)
 
korotettua eli sen 190? kuussa.Dysfasia pojalla plus kaikkea muuta ollut ennen 1,5v ikää. EI puhu,viitotaan sekä pojalle kommunikaattori käyttöön ihan tässä lähi aikoina kunhan saadaan kutsu tikoteekkiin.
 
3v pojalle saadaan alinta vaikeiden allergioiden takia sekä viivästyneen kehityksen(esim.puheen tuottaminen vaikeaa).
korotettua saadaan meidän 6v pojalle jolla lievä kehitysvamma,vaikea kehityksen viivästymä(puhe epäselvää,lauseiden muodostaminen vaikeaa ym)sekä astma.
 
Me saadaan korotettua eli se 190.
Tyttö 2v. vaikea CP-vamma eli ei itse edes istu saatikka liiku mihinkään. Lisäksi karsastusta hoidetaan ja kohta alkaa puheterapia kerta viikkoon kun takkuaa sekin osa-alue. Eli tällä hetkellä fysioterapia menossa 3 kertaa viikossa. Lisäksi meillä nyt menossa AAC-ohjaus ja kommunikaatiokurssi. Jossa opetellaan näitä korvaavia kommunikaatiokeinoja.
Pari kertaa jo haettu sitä suurinta, mutta eipä ne sitä anna vaikka on lääkärikin sitä suositellut ja tyttö tarvii koko ajan jonkun aikuisen avukseen.
 
En saa vielä, mutta syksyllä on tarkoitus hakea, kun tyttö toivottavasti pääsee päiväkotiin. Sitten vielä päälle tulevat puheterapiat ja käynnit neurologisella. Mukavaa, että sain tässä vaiheessa tiedon, että voin sitten hakea tällaista tukea.

Ylivilkkaus, levottomuus ja tarkkaavaisuushäiriö sekä lisäksi puheen kehityksen viivästymä. Tytöllä ikää 2v 4kk ja isällään AD/HD, jota vahvimmin epäillään myös tytöllä.
 

Yhteistyössä