Sähköshokkihoidoista? (Lumina)

  • Viestiketjun aloittaja Emmanmamma
  • Ensimmäinen viesti
Heips! Harvoin käyn näillä muilla palstoilla kuin tuolla Mitäs nyt- palstalla. Nyt kurkkasin tänne ja huomasin tuosta sähköshokkihoidosta kiinnostuneita. Sitä käytetään vakavan masennuksen hoitoon. Kun ensin on kokeiltu kaiken maailman lääkkeet ja terapiaa ja mistään ei tunnut olevan apua ja mullakin ainakin alkoi olla itsetuhoista käyttäytymistä. Sain vuosi sitten helmi-maaliskuuss kuusi kertaa shokkihoitoa. Se annetaan nukutuksessa ja mukana oli ylilääkäri, anestesialääkäri, lääkintävahtimestari ja sairaanhoitaja. Jälkeenpäin tuosta ei tiedä mitään ja muistikin pätkii jonkin aikaa. Toimin kyllä ihan järkevästi tuon hoidon aikana mutta kaikki vieraat jotka mulla kävi sairaalassa unohtuivat. Ja asia hävisi joksikin aikaa mielestä. Hoitoa annettiin aina ma, ke ja pe-aamuisin se kuusi kertaa. Voidaan antaa jopa 10 kertaa. Mulle ainakin tuo auttoi tosi paljon. Viime keväänä olin kuin uudesti syntynyt, elämä tuntui elämisen arvoiselta ym.
 
Emmanmamma
Tämän masennuksen kourissa kun tulee mietittyä kaikkia mahdollisia hoitomahdollisuuksia. Joutuuko sairaalassa olemaan kauankin sen jälkeen? Ja annetaanko sitä miten helposti ja kaikissa sairaaloissa?
 
Minä olen vain yhden dokumentin aiheesta nähnyt ja siinä eräs hoidettavaista ei saanut apua masennukseensa kyseisestä hoidosta. Osa muistoista vain katosi (mm. lasten syntymät ym). Osa muistoista kuulemma voikin kadota hoitojen yhteydessä.
 
Minä sain sähköshokkihoitoa yliopistollisen sairaalan psykiatrisella osastolla. Olin sairaalassa kolme viikkoa ennen hoitoa juuri masennuksen ja itsetuhoisuuden takia. Hoidon jälkeen olin vielä tavallaan tarkkailtavana muutaman päivän. Muhun tuo hoito kyllä tehosi. Olisikohan sen tehot yksilöllisiä niin kuin moni muukin asia.
Ja muisti palasi aika nopeasti eikä multa hävinnyt mielestä mitkään vanhat asiat koko aikana vaan ainoastaan osa niistä sairaalassa ennen hoitoa vietetyistä päivistä. Mutta silloinkin pidin päiväkirjaa.
Jos masennukseni noin vakavana uusii, suostun ehdottomasti sähköhoitoon uudelleenkin.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.01.2005 klo 13:15 Emmanmamma kirjoitti:
Tämän masennuksen kourissa kun tulee mietittyä kaikkia mahdollisia hoitomahdollisuuksia. Joutuuko sairaalassa olemaan kauankin sen jälkeen? Ja annetaanko sitä miten helposti ja kaikissa sairaaloissa?
itse olen ollut mukana kun sähköhoitoa annettiin ja nähnyt kuinka mahtavasti se auttaa masennuksen ja psykoosin hoidossa. hoitoa annetaan myös polikliinisesti avopotilaille.
 

Yhteistyössä