Sähkötupakan passiivinen tupakoitsija

  • Viestiketjun aloittaja KÖH
  • Ensimmäinen viesti
KÖH
Hei!
Onko täällä jollain tietoa tai tietoa siitä mistä löytäisin varmaa tietoa sähkötupakan vesihöyryn ainesosista? Siis tarkoitan, että mitä haittaa niistä voi olla tupakoitsijan lähellä oleville ihmisille sisätiloissa poltettaessa.Netistä yritin kyllä hakea,mutta en löytänyt.

En ole sähkötupakkaa vastaan, mutta en pidä siitä että mieheni on ruvennut polttamaan sitä jatkuvasti nykyään sisällä kotonamme. Hän tupakoi niin vessassa, saunassa, olkkarissa kuin makuuhuoneessakin. Olen jo useasti kysynyt häneltä eikö hän voisi lopettaa sitä, koska ensinnäkin hänen polttamansa maut haisevat pahalle ja toisekseen siksi että meillä on pieni lapsia.

Lapset eivät ymmärrä mitä eroa sähkö- ja tavallisella tupakalla on, eivätkä ymmärrä miksi isi polttaa sisällä. Itse olen saanut sen verran selville, että vesihöyryn ainesosat sisältävät paljon mm. kosmetiikkateollisuudessa käytettyjä aineita. Ja itse olen pahasti allerginen nimenomaan mm. kosmetiikassa, pesuaineissa käytettäville säilöntäaineille.

Nyt olenkin huomannut, että minun on jollain tapaa vaikea hengittää nykyään samassa huoneessa missä mieheni polttaa, sekä olen alkanut yskiä ulos paksua vihreetä limaa.

Uskon itse, että noilla oireilla on jotain tekemistä allergiani ja sähköröökin kanssa, mutta mies väittää että se ei ole mahdollista.

Voisiko joku ystävällisesti neuvoa mistä saisin tietoa noista haitoísta passiivisille tupakoitsijoille?

En haluaisi, että lapsillekkin tulee jotain oireita:(

Kiitos kaikille, jotka viitsivät neuvoa!
 
Lex
[QUOTE="Urpo";26380904]Miehesi on lopettanut tupakoinnin ja sä ilkeet urputtaa vielä jostain sähkötupakasta. Menes vähän itseesi.[/QUOTE]

Samat sanat. Tsemppiä miehellesi, ettei kohta aloittaisi uudelleen! =)
 
"hmmm"
mun mielestä ihan turha koko sähkötupakka! ite poltin 13vuotta ja lopetin kuin seinään!nyt ensikuussa vuoden ilman ja tiukkaa tekee ettenkö ostais tupakkaa vielä,mut pakko olla polttamatta vaan,luonne ei anna periksi et ostasin askin vaik mieli tekis:/
 
Höyryttelijä
Propyleeniglygoli ja glyserori

Jotain tuonnepäin.. Eivät ole vaaraksi. Ainoa mikä saattaa olla haitallisa on se nikotiini, mutta en usko että sitä siinä höyryssä on. Meillä ei edes kissat oo moksiskaan höyrystä, vaikka yleensä kissat lähtee heti pois jos tulee epmiellyttävä haju.
 
En todellakaan anna miehen polttaa sähkötupakkaa sisällä! Tuota ei ole juurikaan tutkittu, joten sen haitoista ei ole mitään tietoa (vähemmän haittoja kuitenkin kuin tupakista). Mies ulos polttelemaan, tai ei tarvi poltella ollenkaan!
 
"vieras"
Propyleeniglykolin on todettu olevan haitallista keuhkoille eli ei todellakaan pidä käyttää sähkötupakkaa toisten läsnäollessa. Kaikkia vaikutuksia ei edes tiedetä vielä, mutta ei ole todellakaan haitatonta, koska muitakin kemikaaleja siitä syntyy. Moni on kaiken lisäksi vielä allerginen propyleeniglygolille. En ymmärrä miksi annat miehen käyttää sitä sisällä. Revi kädestä, jos et muuta keksi.
 
"vieras"
meillä kanssa sähkötellään sisällä mutta ei silloin kun lapset on sisällä, en tiedä mitä niissä höyryissä on muttei tunnu oikealta sauhutella lasten lähellä..
 
"vierailija"
[QUOTE="Urpo";26380904]Miehesi on lopettanut tupakoinnin ja sä ilkeet urputtaa vielä jostain sähkötupakasta. Menes vähän itseesi.[/QUOTE]

Ihminen saa todellakin ajatella, millaista ilmaa saa joutuu hengittämään. Ei tässä nyt ap.n tarvitse mennä itseensä. Ihan oikein, että pohtii tota asiaa. Eihän sitä ole kunnolla tutkittukkaan sähkötupakan haittoja!!!! Mä en ainakaan antais polttaa mun lähettyvillä.
 
"vieras"
[QUOTE="Käkkärä";26381181]Onko parempi että jatkaa tupakanpolttoa? Huomattelet jatkuvasti niin kyrpiintyy siihen ja aloittaa röökaamisen uudelleen.[/QUOTE]
No parempi, että vaurioittaa itseään kuin että lapsia.
 
Mä oon passittanut äijän ulos sähkötupakalle. Tai siis, se on mennyt sinne ihan mielellään.

Sisällä nyt vaan ei polteta, edes sähkötupakkaa.

Ja koulussa luin jonkun Duodecimin tms artikkelin siitä, että sähkötupakan vaaroista ei ole tarkkaa tietoa, ja ne on kiellettykin joissain maissa juuri siksi. Oon raskaana, oon astmaatikko, poikani on astmaatikko, mulla on oikeus olla nipo :xmas:
 
"Aloittaja"
Taidan tosiaan vaikuttaa aika nipolta... Mutta selvennykseksi nyt... Olen itse tupakoinut 16 vuotta, mutta nyt raskauden vuoksi lopettanut. Mieheni EI ole lopettanut tupakointia, vaikka niin voisi ehkä luulla, vaan hän polttaa ihan yhtä paljon kuin ennenkin...nyt vain lisäksi vielä tuota sähkötupakkaa. Eli kysymyksessä ei ole siis ex-röökaaja, joka paikkailisi satunnaista nikotiinin himoaan tuolla sähköversiolla.

Ja tavallista tupakkaa polttaa toki ulkona, mútta nyt sitten vielä tuota sähköversiota KOKO AJAN SISÄLLÄ.

Lapsetkin on sanoneet sen haisevan omituiselta, eli en ole ainut. Ja kun tosiaan itse olen allerginen sellaiselle ainesosalle, jota löytyy melkein kaikista pesuaineista, saippuoista, kosmetiikasta...niin ajattelin että nuo sähkötupakin eri ainesosat varsinkin ne jotka tuottavat makua ja tuoksua saattavat pitää sitä sisällään.

Siksi olisin kaivannut jotain linkkiä, josta olisin löytänyt varmaa tietoa.
 
Gaga
[QUOTE="Aloittaja";26383048]Taidan tosiaan vaikuttaa aika nipolta... Mutta selvennykseksi nyt... Olen itse tupakoinut 16 vuotta, mutta nyt raskauden vuoksi lopettanut. Mieheni EI ole lopettanut tupakointia, vaikka niin voisi ehkä luulla, vaan hän polttaa ihan yhtä paljon kuin ennenkin...nyt vain lisäksi vielä tuota sähkötupakkaa. Eli kysymyksessä ei ole siis ex-röökaaja, joka paikkailisi satunnaista nikotiinin himoaan tuolla sähköversiolla.

Ja tavallista tupakkaa polttaa toki ulkona, mútta nyt sitten vielä tuota sähköversiota KOKO AJAN SISÄLLÄ.

Lapsetkin on sanoneet sen haisevan omituiselta, eli en ole ainut. Ja kun tosiaan itse olen allerginen sellaiselle ainesosalle, jota löytyy melkein kaikista pesuaineista, saippuoista, kosmetiikasta...niin ajattelin että nuo sähkötupakin eri ainesosat varsinkin ne jotka tuottavat makua ja tuoksua saattavat pitää sitä sisällään.

Siksi olisin kaivannut jotain linkkiä, josta olisin löytänyt varmaa tietoa.[/QUOTE]

Siis mitä miehesi nyt tosta hyötyy. Saa vaan enemmän nikotiinia kehoonsa kun aikasemmin ja koko lopetus tulee aina vaan vaikeemmaksi. Nipottaa ei kannata ei todellakaan, mutta koita nyt jotain jöötä laittaa ettei sitten koske lainkaan sähkötupakkaan ja polta sisällä sitä jos polttaa normaalistikin muuten ulkona. Ukkos itteään tossa nyt huijaa tai haluaa vaan piruilla nyt tolla sähkötupakalla sulle jostain syystä. Mitään järkeä ei tossa touhussa kuitenkaan ole.
 
"Jussi"
Passiivisen tupakoinnin vaaran muodostaa ns. sivusavu, eli savu joka tulee suoraan ilmaan käryävästä savukkeesta. Ns. pääsavu, joka on tupakoijan hengityselimistön suodattamaa, ei juurikaan aiheuta vaaraa terveydelle. Sähkötupakoidessa ei muodostu sivusavua (sivuhöyryä) ollenkaan. Sähkötupakoijan hengityselimistön suodattama höyry muodostuu propyleeniglykolista, glyserolista, vedestä ja elintarvikearomeista. Nikotiinia siinä ei ole oikeastaan ollenkaan. Se häviää pääasiassa käyttäjän elimistöön. Pg ja vg ovat GRAS-luokiteltuja, mikä tarkoittaa sitä että ne ovat tutkitusti turvallisia. Myöskään elintarvikearomeissa ei ainakaan lähtökohtaisesti ajatellen ole mitään vaarallista. Ne on tarkoitettu suun kautta nautittaviksi ja höyrystyessään ne tuskin muuntuvat kiintetätä olomuotoaan vaarallisemmiksi. Pikemminkin päinvastoin. Jokaisella voi tietysti olla omat yliherkkyytensä, mutta käytännöllisesti katsoen "passiivinen höyryttely" ei muodosta terveysriskiä.
 
Passiivinen sähkötupakoitsija
Mielestäni on ei pidä polttaa sähkötupakkaa kodissa/sisätilossa höyryn sisltämän NIKOTIININ takia!!!
Lapset/puoliso altistuvat nikotiinille!!
 
Exynos
...nää vastaukset lähinnä. "Ei ole tutkittu paljoa" kyllä on mutta kun terveyshaittoja ei ole löydetty niin noi terveysvirastot pysyy hiljaa.
Mitä tulee noihin höyryäviin nesteisiin, me ovat ovat: PG = propyleeniglykoli = elintarvikkeissa aromien kantaja-aine. VG = Kasvisglyseroli = orgaaninen, hajuton, mauton, väritön yleisesti kosmetiikkateollisuudessa käytetty neste. Google kertoo kyllä.

"Itse en anna mieheni polttaa sähkötupakkaa sisällä" ...Ei siinä pala mikää joten polttaminen lienee huono sana.
"Lapset ja lemmikit altistuu nikotiinille" ...Se nikotiini imeytyy käyttäjän elimistöön. Höyry suodattuu hengityselimissä ja uloshengitetty höyry sisältää vain PG tai VG höyryä+elintarvikemakuja.
"Muttakun haisee" Osa nesteistä haisee.Vaihda voimakas tupakkamaku johonkin hedelmäiseen niin pääset hajuista eroon. Höyry ei myöskään aiheuta pidempiaikaisia hajuhaittoja. Haihduttuaan hajutkin häviää.
 
  • Tykkää
Reactions: Sirionful
kfkfkf
Palstamammojen ei sit kannata ikinä mennä mihkään baariinkaan, savukoneessa on aivan samaa ainetta kuin sähkötupakassa.. taitaapi jossain elintarvikkeissakin olla :LOL: ja kyllä sitäkin on tutkittu, että paljonko siinä höyryssä on ulostullessa nikotiinia, ei juuri yhtään...

Jos et suoraan toista päin puhalla, niin ei se sitä höyryä hengitä. Ei kannata mitään tuoksukynttilöitäkään poltella, ties mitä myrkkyjä hengität.

Kaikki sähkötupakan ainesosat on ihan ennestään tuttuja aineita...
 
  • Tykkää
Reactions: Sirionful
salli mun nauraa
  • Tykkää
Reactions: Sirionful

Yhteistyössä