Sairaalahoitoon kiusaamisen takia joutuneen pojan äiti toivoo koululle apua

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
"Sairaalahoitoon kiusaamisen takia joutuneen pojan äiti toivoo koululle apua – "Käykö jollekin lapselle vielä todella pahasti?"

HUOLI Vantaalaisperheessä on pienen pojan pelko jatkuvasti läsnä.

Lehtikuusen koulua Hakunilassa käyvän pojan äiti Kati Raitio on hyvin huolissaan. Hänen poikaansa on kiusattu monta vuotta. Raitio ei kuitenkaan halua syyttää kiusaamisesta ketään. Hän toivoo apua – myös koululle.

Pojan pelko on kodissamme jatkuvasti läsnä.”
Raitio on ollut koulussa kymmeniä kertoja ja nähnyt omin silmin kiusaamistilanteita.

– On hakkaamista, haukkumista. Mä tapan sut -uhkaus on lasten puheessa pilkun paikalla.

Jos tilanteeseen ei saada muutosta, huolestunut äiti pelkää pahinta.

– Viidesluokkalaista poikaani on pahoinpidelty kouluaikana. Hän on ollut sairaalahoidossa sekä aivotärähdyksen että vakavien mustelmien vuoksi. Onko edessä se, että jollekin lapselle käy todella pahasti? kysyy Raitio.

Hän kertoo poikansa näkevän painajaisia koulusta ja kysyvän: Jos minut tapetaan, kuolenko minä?

– Pienen pojan pelko on kodissamme jatkuvasti läsnä.

Raitio haluaa korostaa, ettei hän oleta oman poikansa olevan aina vain uhri, tai ainoa uhri.

– Meidän poikakin on välillä kuumakalle. Hänen kanssaan on omat haasteensa.

Poikansa ja koko koulun tilannetta paljon miettineenä, Raitiolla on ehdotuksia tilanteen korjaamiseksi.

– Koulun oppilasmäärä on lähes tuhat. Kouluun tarvitaan lisää aikuisia.

Lehtikuusen koulu on hyvin monikulttuurinen koulu, muistuttaa Raitio.

– Monikulttuurisuus on aivan ihana asia. Se on yksi tärkeimmistä rikkauksista. Jotta se säilyy rikkautena, koulussa täytyy olla enemmän resursseja. Esimerkiksi henkilökunnan on saatava koulutusta erilaisten tilanteiden kohtaamiseen.

Nykyisillä resursseilla Raitio uskoo koulun arjen koostuvan lähinnä ”tulipalojen epätoivoisesta sammuttamisesta”.

– Koululla eivät riitä keinot, vaikka halua olisi. Ongelmatilanteiden tulva on päivittäin niin valtava.

Yhtenäiskoulu Hakunilassa
Lehtikuusen koulu (luokka-asteet 1.–9.) syntyi, kun Hakunilan ja Hakunilanrinteen koulut yhdistettiin.

Koulu aloitti toimintansa elokuussa 2015.

Koulun nimi ideoitiin kilpailulla.

Lehtikuusen koulussa on 958 oppilasta."

https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/662157-sairaalahoitoon-kiusaamisen-takia-joutuneen-pojan-aiti-toivoo-koululle-apua-kayko#kommentit
 
vierailija
Paljonko tulee maksamaan yhteiskunnalle nämä 1000 lapsen yksiköt? Moniko joutuu terapiaan jo kouluaikana ja monenko vahinkoja korjataan vielä aikuisena. Monikulttuurisuus ei ole rikkaus, jos hintana on yhdenkään lapsen terveys ja loppuelämän tuhoaminen.
Yhteiskunta tuhoaa tulevat veronmaksajat itse ja piiskaavat omiansa tuottavaan aktiivimalliin samaan aikaan, kun antavat monikulttuuristen alistaa omiansa ja maksavat heidän olemisensa verovaroin.
Kielletään ongelmat ja syytetään suomalaisten kielteistä asennetta hyväksyä monikulttuurisuus rikkautena.

Koska joku valtamedia julkaisee monikulttuuristen somejulkaisuja, lasten keskinäisiä väkivaltavideoita, partalasten keskusteluja ja alaikäisten ahdisteluja... onko kukaan päättäjistä katsonut ainuttakaan hakkaamisvideota, jossa suomalaisia lapsia, siis omia piestään ja kiusataan. Koulujen tulisi julkaista valvontakameroiden materiaali somessa ja kertoa avoimesti mitä heidän päiväänsä kuuluu. Ei tuollaista jaksa loputtomiin ja joku vielä nousee otsikoihin, mutta ei enää itse kertoen :(
 
vierailija
On enemmän kuin kummallista ettei koulukiusaamista saada aisoihin! Olipa kiusaajana sitten maahanmuuttajataustainen tai ei, ihan samat oikeudet ja velvollisuudet heillä on t u r v a l l i s e n koulupäivän takaamiseksi yhdessä kouluhenkilökunnan kanssa! Aivan turhan moni pieni ihminen menee todella pahasti rikki ja kantaa sitä mukanaan läpi elämänsä. Mustelmat paranevat ajastaan mutta maahan poljettu ja useamman vuoden ajan mitättömäksi arvotettu itsetunto pelkoineen ei niinkään:(.
 
vierailija
Ei millään pahalla,mutta rakkaat vanhemmat olisiko aika ottaa pää pois hanurista ja opettaa lapsillenne itsepuolustusta.Aikanaan oma isäni opetti parit lyönnit joilla selvisin niistä parista kiusaajasta ota kohtasin.Tämä nykyinen megasuvaitsevuushömppä on täysin sairasta suvakkien propakandaa.Jeesus pyysi kääntämään toisen posken ei hyvä.
 
vierailija
Ei millään pahalla,mutta rakkaat vanhemmat olisiko aika ottaa pää pois hanurista ja opettaa lapsillenne itsepuolustusta.Aikanaan oma isäni opetti parit lyönnit joilla selvisin niistä parista kiusaajasta ota kohtasin.Tämä nykyinen megasuvaitsevuushömppä on täysin sairasta suvakkien propakandaa.Jeesus pyysi kääntämään toisen posken ei hyvä.
Jep, tämä toimi vielä jokunen vuosi sitten, mutta nyt kiusattu erotetaan tai siiretään koulusta, lapsesta/vanhemmista tulee ongelma ja ilmoitus viranomaisille, saat syytteet (pienin ongelma), pienen tenavajengin teräaseineen perääsi, näitten pienten isot aivottomat vanhemmat kotiovellesi. Tämä muutunee pian pahemmaksi ja joudumme valitettavasti lukemaan lehdestä, pienien uhrien nimiä ristin alla.
Toivon todellakin, että tähän ongelmaan herätään ja rikosoikeudellinenvastuun ikäraja pudotetaan vähintään 12 ikävuoteen. Rangaistukset kovennetaan ja maahanmuuttajien karkotus välittömästi rikoksen tekijöille ja koko suvulle. Luulisi sisäisen painostuksen perheessä pitävän lapset kurissa.
 
vierailija
On enemmän kuin kummallista ettei koulukiusaamista saada aisoihin! Olipa kiusaajana sitten maahanmuuttajataustainen tai ei, ihan samat oikeudet ja velvollisuudet heillä on t u r v a l l i s e n koulupäivän takaamiseksi yhdessä kouluhenkilökunnan kanssa! Aivan turhan moni pieni ihminen menee todella pahasti rikki ja kantaa sitä mukanaan läpi elämänsä. Mustelmat paranevat ajastaan mutta maahan poljettu ja useamman vuoden ajan mitättömäksi arvotettu itsetunto pelkoineen ei niinkään:(.
Ensimmäisenä pitää alkaa puhumaan kouluväkivallasta eikä kiusaamisesta. Asiaa ei helpota että mamujen tekemistä ei puhuta, ei ilmoiteta kotiin, itse saa olla yhteydessä kouluun ja tietysti poliisiin. Minulla on niin paljon huonoja kokemuksia juurikin maahanmuuttajapoikien väkivallasta, että siitä tulisi puhua julkisesti hyssyttelemättä.
 
vierailija
Ensimmäisenä pitää alkaa puhumaan kouluväkivallasta eikä kiusaamisesta. Asiaa ei helpota että mamujen tekemistä ei puhuta, ei ilmoiteta kotiin, itse saa olla yhteydessä kouluun ja tietysti poliisiin. Minulla on niin paljon huonoja kokemuksia juurikin maahanmuuttajapoikien väkivallasta, että siitä tulisi puhua julkisesti hyssyttelemättä.
Se alkaa kiusaamisesta ja johtaa väkivaltaan. Jos asiaa ei kouluissa hyväksytä ja tiedosteta olemassaolevaksi tosiasiaksi niin sen hoitaminen ja siihen puuttuminen kusee jo siinä.
 
vierailija
Valitkaa asuinalueenne, sillä siitä selviää. On olemassa ihan asiallisia kouluja, jotka ovat rauhallisten asuinalueiden vieressä. Rasistiksi saa haukkua, mutta minä ainakin valitsin niin, että asuinpaikka generoi lapselle mahdollisimman turvallisen ja tasapainoisen kasvuympäristön. Koululla ja koululla on eroa.
 

Yhteistyössä