sairaanhoitaja AMK -pääsykokeet

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Heip!
Oon menossa amk:n pääsykokeisiin sairaanhoitajaksi ja siellä on lapun mukaan matematiikan, englannin ja ruotsin tehtäviä. Onko jollain kokemusta minkätasoisia/millaisia tehtäviä voisivat olla..?? Oon ollu työelämässä aika pitkään, joten oon ihan kauhuissani varsinkin tuosta matematiikasta... Kiitos!!!!
 
Meillä oli englannin ja ruotsin tehtävät myös. Luetun ymmärtämistä, enkun aiheena oli sektiot ja ruotsin aiheena huumeidenkäyttö. Lisäksi oli jokunen kielioppijutska. Ei olleet vaikeita mun mielestä. Suomen kielen luetun ymmärtäminen oli kaikkein hankalin!
:D
 
.
kertotaulua ja tyyliin matilla on viisi lääkeruiskua joista hän antaa kolme maijalle, montako lääkeruiskua on matilla jos hän antaa omistaan vielä kaksi pekalle. että sellasta ja tervemenoa pääsykokeisiin. älä mene lävistettynä/ tatuoituna. musteläikissä ei ole sitten mitään pahaan liittyvää ja muutenkin muista olla hellantelttu ja aloita ryhmäkeskustelu heittämällä ilmaan että kummastako aiheesta puhuttaisiin. saat siitä pisteitä. muista tervehtiä ja olla asiallisesti kädet sylissä, älä hösää. Huolehdit kunnostasi ja sinulla on harrastuksia. kukaan tuntemasi henkilö, siis EI KUKAAN, ei käytä tai ole kokeillut huumeita. jne. piis of keik. lykka til.
 
IhanPihallaSONE
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä en opiskele sairaanhoitajaksi, mutta tein saman pääsykokeen minkä sh-opiskelijatkin, ja ne matematiikka-jutut oli aika piece of cake.

Ja olen TOSI surkea matematiikassa.
Mie olen myös käynyt jokunen vuosi sitten pääsykokeissa ja miun matikka osuus meni niin riman alta että miut hylättiin jo sen takia :snotty: Ja mie oon tosi tosi surkee matikassa...
 
eh
Alkuperäinen kirjoittaja IhanPihallaSONE:
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä en opiskele sairaanhoitajaksi, mutta tein saman pääsykokeen minkä sh-opiskelijatkin, ja ne matematiikka-jutut oli aika piece of cake.

Ja olen TOSI surkea matematiikassa.
Mie olen myös käynyt jokunen vuosi sitten pääsykokeissa ja miun matikka osuus meni niin riman alta että miut hylättiin jo sen takia :snotty: Ja mie oon tosi tosi surkee matikassa...
No kyllä pitää olla tosi toope. Mulla oli peruskoulun ja amiskan matikka 6 ja silti sain lääkelaskut amk:ssa läpi..
 
Jokke
Terve. Nyt tarvisin jo opiskelevien/hetki sitten valmistuneiden faktatietoa siitä että minkälaista matematiikkaa tuolla amk tason sh-koulutuksessa opiskellaan? Ymmärtääkseni algebrat, derivoimiset yms yli hilseen yhtälöt eivät kuulu mukaan? Kiitos!
 
Matematiikka AMK:ssa on ihan lääkelaskuja. Nämä täytyy läpäistä kaikki ja joka kerta ennen harjoittelukentälle menoa. Ihan perusjuttuja sairaanhoitajan duunissa, toki täytyy osata laskea lääkeannokset oikein.

Vaikeutuu opiskelun myötä. Ensin ihan perusmatikkaa vaikuttavan aineen mukaan annoskoot. En muista oliko meidän pääsykokeissa laskuja joissa piti tietää 1% = 1 g vaikuttavaa ainetta 100 ml (eli 10 mg vaikuttavaa ainetta 1 ml).

Sitten alkaa tulla tippalaskuja ja annosten sekoituksia ym.
Esimerkkilaskuja:

Muunna 43,5 g= _________ mg 18 mg= _________ g 8 ml= _________ l
0,5 mg= _________ µg 2830 ml = _________ l 0,14 g= _________ mg
100 cl = _________ l 6,5 µl = _________ ml 0,07 cl = _________ µl
0,0008 l = _________ ml 0,1 mg = _________ g 0,95 dl = _________ ml


1.Potilaalle on määrätty tabletteja 0,6 g/vrk jaettuna kolmeen yhtä suureen annokseen. Tablettien vah-vuus on 80 mg ja niissä on jakoviiva. Tabletteja on määrätty N:eek: CL.
a) Montako tablettia annat hänelle kerralla? Kuinka moneksi kokonaiseksi vuorokaudeksi tabletit riittävät?

b)Potilas ei voikaan syödä tabletteja vaan sama lääke annetaan mikstuurana, jonka vahvuus on 50 mg/ml. Kuinka monta ml on nyt kerta-annos?

Tämän tyyppisiä meillä oli pääsykokeissa.
 
Vuonna -01 oli myös matikkaa, englanti+ruotsi, varmaan äidinkielikin. Lisäksi liuta persoonallisuustehtäviä ja luovuustehtävä jossa piti keksiä esineille uusia käyttötarkoituksia.

Matikassa oli vissiin viisi sanallista tehtävää ja liuta peruslaskutoimituksia joista oli otettu numeroita pois ja piti sitten osata laittaa oikeat numerot niin että laskutoimitus oli oikein, tyyliin:

( )0
x 6( )
______
18( )0

äsh, ei tuo näy ihan niinko piti mutta ymmärtänette pointin. Noita oli siis kerto-, jako-, miinus- ja pluslaskuja
 
hoitopoika
Hain nyt ennen joulua aikuiskoulutukseen ja vastaavat tehtävät oli kun Logottarella vuonna -01. Äidinkielessä, enkussa ja ruotsissa oli luetun ymmärtämistä. Kaikkea ei tarvitse ehtiä tehdä eli tee ensin ne mitkä saat heti tehtyä ja varmasti oikein ja sit jos/Kun jää aikaa, teet ne mitä et ekalla kierroksella ehtinyt. En ehtinyt kaikkia tehdä mut pääsin sisään.
 
aku
Alkuperäinen kirjoittaja tasamaan tallaaja:
Matematiikka AMK:ssa on ihan lääkelaskuja. Nämä täytyy läpäistä kaikki ja joka kerta ennen harjoittelukentälle menoa. Ihan perusjuttuja sairaanhoitajan duunissa, toki täytyy osata laskea lääkeannokset oikein.

Vaikeutuu opiskelun myötä. Ensin ihan perusmatikkaa vaikuttavan aineen mukaan annoskoot. En muista oliko meidän pääsykokeissa laskuja joissa piti tietää 1% = 1 g vaikuttavaa ainetta 100 ml (eli 10 mg vaikuttavaa ainetta 1 ml).

Sitten alkaa tulla tippalaskuja ja annosten sekoituksia ym.
Esimerkkilaskuja:

Muunna 43,5 g= _________ mg 18 mg= _________ g 8 ml= _________ l
0,5 mg= _________ µg 2830 ml = _________ l 0,14 g= _________ mg
100 cl = _________ l 6,5 µl = _________ ml 0,07 cl = _________ µl
0,0008 l = _________ ml 0,1 mg = _________ g 0,95 dl = _________ ml


1.Potilaalle on määrätty tabletteja 0,6 g/vrk jaettuna kolmeen yhtä suureen annokseen. Tablettien vah-vuus on 80 mg ja niissä on jakoviiva. Tabletteja on määrätty N:eek: CL.
a) Montako tablettia annat hänelle kerralla? Kuinka moneksi kokonaiseksi vuorokaudeksi tabletit riittävät?

b)Potilas ei voikaan syödä tabletteja vaan sama lääke annetaan mikstuurana, jonka vahvuus on 50 mg/ml. Kuinka monta ml on nyt kerta-annos?

Tämän tyyppisiä meillä oli pääsykokeissa.
 
heheh
Pakko oli nostaa vanhaa ketjua.. ei ainakaan tänä vuonna ollut ihan noin helppoja laskuja! Menin kokeisiin ja olin netistä harjoitellut juurikin noita tuollaisia edellä mainittuja laskuja... huheijaa, ei tod. ollut tuollaisia vaan ihan "hiukan" vaikeempia laskuja siellä! =(
 
m
Onko tietoa minkälaiset pääsykokeet olivat tänä vuonna? Käsittääkseni ovat tällä ja ensi viikolla.. Lähinnä juuri matikkaa tarkotan, oliko lähinnä kerto/jako/prosentti laskuja vai todella jotain annos muutos ym. laskuja?!
Oon ollu lähihoitaja pääsykokeissa ja siellä oli vaan kerto- ja jakolaskuja.. Ei itsellä niiden enempää matikkapäätä löydy! Niin ja heheh, olitko missä päin kokeissa? :)
 
Sitten niissä tehtävissä ei muuten kannata jäädä jäkittämään ja junnaamaan jos yhtä tehtävää ei osaa, jatka eteenpäin ja palaa vaikeaan tehtävään kun muut on tehty. Muutenkin noissa enemmänkin testataan sitä paineensietokykyä kuin matikkapäätä koska tehtävät on ajastettu.
 
m
Totta, tosin itse menin kerran paniikkiin kun rupesin silmäilemään tulevia laskuja ja niitä miettimään "samalla".. Itselleni sopii ennemmin hitaasti ja perusteellisesti järjestyksessä teko kuin tehtävästä toiseen pomppiminen..
Niin toivotaan että matikka osion painotus ei ole suuri lopullisesta pistemäärästä :)
 
SISÄÄN PÄÄSSYT
Hain sh:ksi syksyn 2010 pääsykokeissa aloitan nyt keväällä 2011. pääsykokeet-
1 psykologin haastattelu (tehdyn esitehtävän pohjalta.. jossa kysellään tyyliin miksi haluat /sopisit sh:ksi jne..) ja tässä samassa ainut matemaattinen kohta 1 kertotaulu kysymys :) sitten 4 hengen ryhmätyö jossa mietittiin virikkeitä vanhuksille 2 psykologia seurasi kaikkien touhuamista ja casen ajan. Ei mitään muuta. Hakijoita oli kuitenkin melko paljon 5 hakijaa yhtä paikkaa kohden eli varmaankin jo hakijoiden todistusten keskiarvot olivat kaikilla jo melko hyvät että niilläkin tehtiin karsintaa.
 
v
Pääsykokeet vaihtelevat kovasti eri koulujen välillä. Pelkästään pääkaupunkiseudun kouluissa on jo paljon eroavaisuuksia. Itse kävin Laurean pääsykokeissa 2009 syksyllä, jossa oli ennakkotehtävä, psykologinen haastattelu opettajan tekemänä sekä ryhmätilannetehtävä. Samaan aikaa Metropoliassa oli kirjatenttiä, anatomiaa ja fysiologiaa jne + ennakkotehtävä ja ryhmätilanne. Lappeenrannassa taas samana ajankohtana psykologin haastattelu, ryhmätehtävä ja ennakkotehtävä.
 
"Teps"
Pääsykokeet vaihtelevat kovasti eri koulujen välillä. Pelkästään pääkaupunkiseudun kouluissa on jo paljon eroavaisuuksia. Itse kävin Laurean pääsykokeissa 2009 syksyllä, jossa oli ennakkotehtävä, psykologinen haastattelu opettajan tekemänä sekä ryhmätilannetehtävä. Samaan aikaa Metropoliassa oli kirjatenttiä, anatomiaa ja fysiologiaa jne + ennakkotehtävä ja ryhmätilanne. Lappeenrannassa taas samana ajankohtana psykologin haastattelu, ryhmätehtävä ja ennakkotehtävä.
Ei siis matematiikkaa ollenkaan? :O
 
vierailija
Heip!
Oon menossa amk:n pääsykokeisiin sairaanhoitajaksi ja siellä on lapun mukaan matematiikan, englannin ja ruotsin tehtäviä. Onko jollain kokemusta minkätasoisia/millaisia tehtäviä voisivat olla..?? Oon ollu työelämässä aika pitkään, joten oon ihan kauhuissani varsinkin tuosta matematiikasta... Kiitos!!!!

No mää tein täällä pohjanmaalla sen kokeen ja oli vaikea. Matematiikassa oli jopa lääkelaskuja yms ja aikaa todella vähän mutta mää en mikään matikkanero olekaan kyllä..
 

Yhteistyössä