Saksanpaimenkoira lapsiperheeseen?

  • Viestiketjun aloittaja "Hinni"
  • Ensimmäinen viesti
"Hinni"
Meillä on paljon kokemusta erilaisista koirista. Lähinnä lintukoirista. Ja meillä ollut pitkään haaveena sakemanni ja nyt se olisi ajankohtainen ottaa.
Meillä on pieniä lapsia sekä isompia. Ja pari kissaa. Löysin nyt sopivan pennun meille. Koira tulee saamaan liikuntaa ja aktiviteettejä kyllä. Ja olen perehtynyt koirarotuun jo tovin aikaa.
Kokemuksia niistä perheistä joissa on sakemanni että onko mennyt miten?
 
"heinis"
aivan mahtava valinta lapsiperheelle.meillä on 7lasta ikähaarukalla 2-14v ja aina ollut sakemanni tai kaksi talossa.helppo rotu kouluttaa ja sopivan kokoinen koira vaikka pienetkin halailisi hiukan rajummin.meidän koirat ainakin olleet huippu ystäviä koko perheelle,vahtivat lapsia pihassa.
 
koirakas
Vaikka meillä onkin aina ollut koiria niin saksanpaimenkoiraa en ottaisi lapsi- tai muuhunkaan perheeseen. Sen verran ikäviä piipittäjiä ovat lähestulkoon kaikki nykysakemannit ettei minun hermorakenteeni kestäisi moista kuunnella.
 
Vaikka meillä onkin aina ollut koiria niin saksanpaimenkoiraa en ottaisi lapsi- tai muuhunkaan perheeseen. Sen verran ikäviä piipittäjiä ovat lähestulkoon kaikki nykysakemannit ettei minun hermorakenteeni kestäisi moista kuunnella.
Se aktiviteettimäärä, mitä saksanpaimenkoira tarvitsee, voidaan tyydyttää vain äärimmäisen aktiivisella harrastamisella tai työkäytössä. Kotikoirana, joka käytetään muutaman kerran päivässä tarpeillaan ja joskus pari kertaa kuukaudessa tokossa, alkaa varmaasti piippailla.
 
koiraparka
Kerran eräässä lapsiperheessä oli sakemannin pentu. Sitä ulkoilutti perheen 7-8-vuotias tyttö. No tyttöpä keksi että olis hauskaa kun koira laskisi hänen kanssaan kierreliukumäkeä alas. Kerran se onnistu, tosin koira ei siitä tykänny. Toisen kerran tyttö lasketti koiran yksikseen alas.. Koirapa pomppaskii suoraan reunan yli maahan. Takajalkaan kävi jotain, en muista mitä ja seuraavana päivänä perhe lähti viemään koiraa liki 100km päähän leikkaukseen.

Siellä oli fiksu perhe, kun antoi lapsen ulkoilutettavaksi koiranpennun. Niin no äitihän ei muuta kerinnyt kuin juoda sitä kaljaa, perheen mummo hoiti pikkuvauvaa, kun äiti hyppelehti baareissa.
 
53225
Nykysaksanpaimenkoirilla on aika huono hermorakenne. Liikaa jalostusta. Jos päädytte sakemannin ottamaan, niin EHDOTTOMASTI varautukaa siihen, että selvitätte huolella onko fyysisesti ja henkisesti terveestä linjasta. Ja saksanpaimenkoiran kanssa täytyy harrastaa. Paljon. Vaatii aktiviteettia ja liikuntaa runsaasti, JOKA PÄIVÄ. Mielellään jäljestystä, tokoa, suojelua.. Ja runsaasti lenkkeilyä. Ei riitä, että muutama pikkulenkki joka päivä ja kerran viikossa johonkin tokoon tunniksi, ehei.. Ja koulutusta vaatii, eikä saa lipsua siitä. Ja saku oppii helposti nin hyvät kuin huonotkin tavat.
 
"Minäminä"
Tunnen paljon sakemannin omistajia. Ja en tunne yhtäkään joka harrastais erityisen paljon. Koirat kulkee mukana kotiaskareissa maalla ja siinä saavat aktiviteettiä samalla. Mutta että niitä kuljetettais sen enempi harrastuksissa kuin muitakaan koiria mitä tiedän ni en tunne yhtään. Tasapainoisija ja reippaita hyvin koulutettuja yksilöitä ovat.
 
"hauhau"
Todella paljon tiedän tapauksia joissa sakemanni on täytynyt lopettaa jo ennen aikuisikää lähinnä rakenteeseen liittyvien ongelmien vuoksi. Tiedän myös useamman joka on täytynyt lopettaa esim. allergioiden vuoksi aikuisiällä. Koirapuistossa ja harrastuksissa törmään usein saksanpaimenkoiriin ja usein on tullut juttuun terveysasiat. Vielä en YHTEENKÄÄN terveeseen ole törmännyt. Ja kaikilta tuntuu löytyvän näitä huonoja kokemuksia entisten koirienkin kanssa (piti lopettaa lonkkien takia jne). Ainut terve jonka henk.koht. tiedän on yhdellä sukulaisellani.

Näyttelylinjaiset on rakenteeltaan todella riskialttiita, mutta pehmeämpi luonteisia. Ns.käyttölinjaiset taas suoraselkäisempiä, mutta luonne voi olla kovempi ja haastavampi. Näin minulle selitti yksi pitkänlinjan kasvattaja. Kuitenkin nykyään voi löytää, jos todella paljon vaivaa näkee, myös kasvattajan joka teettää pentuja suoraselkäisillä, mutta pehmeillä kotikoiriksikin sopivilla vanhemmilla (vaativat silti liikuntaa yms).

Ja samaa mieltä olen siitä, että tämä on rotu joka vaatii aktivitetteja ja osaamista. Voimakkaasti laumavietikäs ja herkkä koira, jonka kanssa pitää osata toimia tietyllä tavalla tai voi saada helposti itselleen ongelmakoiran. Itselläni on ollut isoja palveluskoiria jo pitkään, mutta silti olen ollut yllättynyt miten erillaisia sakemannit ovat, kun olen päässyt heidän maailmaan vähän kurkistelemaan. Ja selväksi on tullut myös etten kyseistä rotua itselleni halua vaikka loistokavereita oikein pidettyinä ja terveinä ovatkin.
 
"..."
Niitä, joilla selkä alkaa laskeutua jo puolesta välistä, ei kannata missään nimessä ottaa! Jo pentukuvista näkee miten selkä menee.

Saku tarvitsee aivojumppaa ja liikuntaa, muuten se tylsistyy ja tuhoaa kämpän, räyhää lenkeillä jne. Sen kanssa on oikeastaan pakko harrastaa jotain, juurikin siksi, että ns. pää kestää.
 
hmph
Jos oikeasti resurssit riittävät pitämään sakemannin virkeänä ja toimeliaana ja pystyy tyydyttämään sen liikunnantarpeen niin miksipäs ei. Tosin sakemanni vaatii hyvän koulutuksenkin. Itse en ottaisi sakemannia lapsiperheeseen enkä varmaan muutenkaan juurikin näiden rakennevikojen takia. Usein sakemanneilla on huono hermorakennekin mikä näkyy adhd käyttäytymisenä, eroahdistuksena yms käytöshäiriöinä joita ei voi kitkeä pois.

Mutta jos tosiaan on tilaa ja aikaa sekä taitoa ja löytää pennun jonka vanhemmat ovat luonnetestatut ja pennut on kuvattu terveiksi niin siinä tapauksessa ota ihmeessä. Kaunis koirahan se on jos on käyttölinjainen.
 
Minun piti oikein palata tähän, kun päivällä pääsin vain harmailemaan.

Mulla on tällä hetkellä puremajälki jalassa, ihan polven yläpuolella. Tämän pureman teki kaverin saksanpaimenkoira. Se on ihan pienestä pennusta asti suhtautunut tosi epäluuloisesti minun koiraani, vaikka meidän koira ei ole ikinä tehnyt sille mitään, halunnut vaan leikkiä.
Nyt kun molemmat ovat jo aikuisen kokoisia, niin tämä vastapuolen sakemanni haluaa suorastaan repiä koirani palaseksi.
Oltiin lenkillä ja koirat hihnassa, tämä sakemanni ärjyi meille hampaat irvessä, täydessä iskuvalmiudessa. Yhtäkkiä se hyökkäsikin meitä kohti, ohjasin omaa koiraani äkkiä pois sen toisen ulottuvilta ja sen oli ihan pakko päästä puremaan edes jotakin, niinpä se torkkasi minun jalkaan kiinni.

Ja tämä ei ollutkaan kun vasta toinen saksanpaimenkoiran hyökkäys minua kohtaan. Edellinen sakemanni hyökkäsi suoraan minun kurkkua kohti, mutta onneksi silloin oli sellaiset tosi isokauluksiset villapaidat muodissa, niin se koira sai otteen ainoastaan siitä kauluksesta.

En voi sanoa, että tykkäisin kyseisestä rodusta. Ennemminkin pelkään.
Osa niistä on ihan nättejä jne. mutta en pysty enää koskaan luottamaan.
 
Yhdellä tuttavalla on perheessä sakemanni ja aivan metsään menty sen kanssa. Tosi voimakas suojeluvietti eikä kukaan voi mennä sinne ellei hurtta ole kiinni. käy kimppuun heti jos joku menee pihaan ja koira vapaana. Jos se käy kiinni, isäntä rankasee selkäsaunalla...Toisessakin tuttavaperheessä on sakemanni, tosi luttana luonne sillä. Näyttää vaan hirveälle se kävely linjan takia. Pers laahaa maata. Sen kohdalla taas isännyys ja johtajuus toimii ja se että vieraat eivät ole uhka isäntäväelle. ite en ottas vaikka muutama koira on ollutkin.
 
Suomesta en ottaisi pentua. Käyttölinjaisen euroopasta kyllä, ja sekin tarkkaan katsottu, ettei ole suvussa nuppivikaa tai sammakkoreisiä.

Muuten ehdottomasti lempirotuni, kasvoin sakemannien kanssa. Ikävä kyllä rotu pilattu täysin jalostamisen takia :(
 
Suomesta en ottaisi pentua. Käyttölinjaisen euroopasta kyllä, ja sekin tarkkaan katsottu, ettei ole suvussa nuppivikaa tai sammakkoreisiä.

Muuten ehdottomasti lempirotuni, kasvoin sakemannien kanssa. Ikävä kyllä rotu pilattu täysin jalostamisen takia :(
MIkä tae on, että ulkomailta tuotu yksilö olisi jotenkin parempi? Ihan rehellinen kun haluan olla. Ulkomailla ei tutkita koirien terveyttä juuri ollenkaan, riippuen toki mistä maasta on koiraa hankkimassa.
Ja joo, oman rodun tilannetta kun seurailen tässä, kun koko ajan tulee uutta negatiivista infoa vastaan. : /
Omalta koiralta on viralliset kuvat ottamatta, mutta esim. DM-testi oli puhdas, mikä on käsittämättömän hyvä tuuri meidän osalta, kun kantajia on paljon.
 
MIkä tae on, että ulkomailta tuotu yksilö olisi jotenkin parempi? Ihan rehellinen kun haluan olla. Ulkomailla ei tutkita koirien terveyttä juuri ollenkaan, riippuen toki mistä maasta on koiraa hankkimassa.
Ja joo, oman rodun tilannetta kun seurailen tässä, kun koko ajan tulee uutta negatiivista infoa vastaan. : /
Omalta koiralta on viralliset kuvat ottamatta, mutta esim. DM-testi oli puhdas, mikä on käsittämättömän hyvä tuuri meidän osalta, kun kantajia on paljon.
Eipä se olekaan tae, vaan mitä itse seuraillut.
 
Saksmanni
Liian aikaista oikeastaan vielä kommentoida, koska oma saksalainen on vasta 8kk. Mutta varsin nappivalinnalta meille on tuntunut. Omat lapset vasta 3v & 1,5v & 3kk, että pahimmat riehumisleikit vasta edessä jne. Toistaiseksi yhteiselo ainakin tuntunut varsin hyvältä. Fiksu ja kauniisti leikkivä pentu. Johdonmukainen ja reilu kasvatus sekä lapsille että koiralle, niin eiköhän elämä suju.
 

Yhteistyössä