Sanna Marin ehdottaa 24 tunni työviikkoa

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Hoitoalalla
Jos palkka olisi sama kuin nyt, niin kyllä. Jos palkka laskisi, niin en suostuisi. Ei mulla ole varaa pienempään palkkaan. Lisäksi hoitoalalla olisi todella epäkäytännöllistä jos olisi kuuden tunnin vuoroja. Muutenkin on työvoimapula niin mistä niitä hoitajia saataisiin lisää.
 
vierailija
No tietysti, jos ihminen haluaa tehdä 60% työaikaa, niin siihen pitäisi olla mahdollisuus. Voi vaan olla aika hankala tulla toimeen pienemmällä palkalla perheellisenä ellei sitten tuotteiden ja palveluiden hintoja pienennetä samassa suhteessa. Joten ei toimi laajamittaisesti käytännössä.
 
r0s
Kai toi joillain aloilla voisi toimia.

Niinko vaiks meillä. Ku duuni on sen verran raskasta että kuudessa tunnissa voi kyllä rykäistä kahdeksan tunnin duunit ja sit vaan lähteä kotiin. Eivät ne viimeisety pari tuntia useimmiten tuo sen suurempaa palkkalisää ku ei vaan jaksa.

Tosin on työmaita joilla katsotaan tuomiten ellet oo aamuseiskasta iltapäiväneljään paikalla.
 
vierailija
Itse olen kokeillut kuuden tunnin työpäivää kahdeksan tunnin palkalla. Siinä ei sitte ruokataukoa pidetä. Kuukausi meni ok samalla tuloksella kuin ennenkin, sitten kroppa ei vaan kestänyt
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Itse olen kokeillut kuuden tunnin työpäivää kahdeksan tunnin palkalla. Siinä ei sitte ruokataukoa pidetä. Kuukausi meni ok samalla tuloksella kuin ennenkin, sitten kroppa ei vaan kestänyt
 
vierailija
Huh huh.
Vähemmän tunteja = pienempi palkka. Voihan sellaisen sopia jo nykyisinkin monella alalla.
Mulla ei ole varaa pienempään palkkaan, eikä tällä palkalla riennetä maksullisissa kulttuuririennoissa tai harrastuksissa.
 
vierailija
Kuuden tunnin vuoroja tarvittaisiin neljä, nykyisen kolmen sijaan. Aika helppo jakolasku.
hoitoalalla työvuorot menevät vähän eri tavalla. Tiimin työajat voivat olla esimerkiksi 7-15, 8-16, 10-18, 13.30-21.30, 13-21 ja yövuoro on lähes joka paikassa kymmentuntinen, meillä 21.15-7.15.

jos työvuoroja lyhennettäisiin, se tehtäisiin vain vähentämällä työntekijöiden päällekkäistä työaikaa mikä lisäisi yksintyöskentelyä. niin tehdään tälläkin hetkellä osa-aikaisten työvuorojen kanssa.
 
vierailija
Hei huhuuu.... halojata halloo!! Kuulettako työ? Ook sie siellä?

:D

Jos puhutaan virallisen työajan laskemisesta kuuteen tuntiin, se tarkoittaa että palkka pysyy tietenkin samana. Ei se nykyinen 8h ole mikään jumal-olion antama päiväkäsky kivipaalissa, joka ihmiskunnalle on ojennettu. Se on aivan yhtä lailla ihmisen keksimä juttu, kuin mitä 6h työpäiväkin olisi.

70-luvulle saakka lauantaikin oli työpäivä. Se muuttaminen vapaaksi ei kaatanut valtiota. Tuskin tämäkään kaataisi.
 
vierailija
Tietenkään ei voisi olla niin, että tehtäisiin lyhyttä päivää samalla palkalla. Sitähän tuossa varmaan haetaan, mutta se on älytön ajatus.

Sen sijaan muuten tuo olisi ihan kokeilukelpoinen juttu. Moni ihminen on tilanteessa, jossa siirtyisi mielellään kuuden tunnin päivään tai kolmen päivän työviikkoon tjms. vaikka se tarkoittaisi pienempää palkkaa. Moni muu taas ei sitä pystyisi tekemään, vaikka haluaisi koska kaikki raha tarvitaan. Kaikissa yrityksissä se ei olisi mahdollista työvuorosuunnittelun takia ja toisissa firmoissa se olisi tervetullut helpotus epäsäännöllisen työmäärän tasaamiseen. Kyse on siitä miten paljon joustoa voidaan sallia ennen kuin siitä tulee pakkojousto koska muuten ei palkata.
 
Tietenkään ei voisi olla niin, että tehtäisiin lyhyttä päivää samalla palkalla. Sitähän tuossa varmaan haetaan, mutta se on älytön ajatus.

Sen sijaan muuten tuo olisi ihan kokeilukelpoinen juttu. Moni ihminen on tilanteessa, jossa siirtyisi mielellään kuuden tunnin päivään tai kolmen päivän työviikkoon tjms. vaikka se tarkoittaisi pienempää palkkaa. Moni muu taas ei sitä pystyisi tekemään, vaikka haluaisi koska kaikki raha tarvitaan. Kaikissa yrityksissä se ei olisi mahdollista työvuorosuunnittelun takia ja toisissa firmoissa se olisi tervetullut helpotus epäsäännöllisen työmäärän tasaamiseen. Kyse on siitä miten paljon joustoa voidaan sallia ennen kuin siitä tulee pakkojousto koska muuten ei palkata.
Tietenkin voi, miksei voisi? Työnantajalle on hyvin useassa työssä tärkeintä tulos, ei se montako minuuttia kukakin istuu ruutunsa äärellä. Missään nimessä se ei jokaisella alalla näin toimi, mutta keskiarvollisesti menisi varmaan aika tasan. Jos työnantaja haluaa, että työntekijä kaivaa päivässä 100m ojaa, niin mitä sillä on väliä missä ajassa se tehdään?

Olen ollut töissä useammassakin toimistossa elämäni aikana. Niissä jokaisessa vaellellaan kahvikuppi kädessä juttusilla, pidetään palavereja ei-niin-tärkeistä asioista ja käydään aivan jokainen messu, konferenssi, aamiaistilasuus ja vastaava läpi. Miksikö? Koska varsinaista "kovaa työtä" ei ole jokaiselle päivälle kahdeksaksi tunniksi.

Silloin kun yhteiskunta oli teollinen, niin työtunti oli oiva tapa laskea työn määrää. Ja noissa ammateissa se on sitä edelleen. Mutta robotisaatio, automaatio jne. jatkuvasti laskee ihmisen tarvetta olla fyysisesti paikalla.

Ja nämä kaikki sanon aitona ja pesunkestävänä kapitalistina. Meillä firmassa lopetin työajat jo aikoja sitten. Jokainen tekee mitä tekee. Tulosta minä seuraan ja laskutusta. Jos sä voit laskuttaa oman osuutesi tekemällä töitä viikon verran kuukaudesta, niin tee sitten niin. Mitäpä se minä hyödyn siitä, että joku tuossa istuu pelaamassa candy crushia tympääntyneenä.
 

Yhteistyössä