Sattuuko kohdunkaulapuudutteen laitto?? :/

  • Viestiketjun aloittaja iiiiiiiiikkkkk!
  • Ensimmäinen viesti
ap..
Ooooh tarkistinki täst suunnitelma lapusta minkä sain sieltä sairaalasta, se siis olikin PUDENDAALIPUUDUTUS. Mut se näytti sen vehkeen niin siinä oli kyl 2 neulaa joilla se laitetaan..

Mut siis en mä sitä pudendaalia halua jos sen laittaminen on karmeempaa... haluisinkin nyt mielummin sit sen paraservikaalipuudutteen jota kehuttu?. suostuukohan ne laittaa sen jos vaadin??
 
"vieras"
Ei sattunut, oli niin helvetilliset synnytyskivut päällä etten edes huomannut kun laittoi sen :D Mutta tosiaan melkoinen kapine, mulla oli kanssa reaktio "ei saatana mikä neula!" ja sitten laitoinkin silmät kiinni etten näkisi sitä.

Mua ei muuten puudutettu ollenkaan, kun repeämät ommeltiin. Lääkäri ompeli ja kätilö oli sitä mieltä, että ilokaasu riittää kun "eihän tää nyt enää satu". Eipä sattunut ei, huusin koko 45 minuuttia minkä mua ommeltiin (eppari + repeämät ). Mies istui penkillä vauva sylissä ja ihmetteli miksei puuduteta. Vastausta ei saatu.
 
"jaa"
Laittajasta riippuu. Itse kieltäydyin kolmannessa synnytyksessä, koska edellisessä se oli kauheinta koko synnytyksessä. Kätilö onnistui kuitenkin puhumaan minut ympäri, kun sanoi että ei ole sama lääkäri ja että joku lääkäri ei sitä osaa kunnolla tehdä. Ja ei se sitten sattunutkaan ollenkaan ja viimeinen synnytys oli hyvä kokemus.
 
ap..
Hyi kauhee toi et mennää tikkaamaan ilman puudutteita " ei se enää missää tunnu ".. Jotenki ihan sairasta :( yök. Sanoinki pelkokäynnilläni tälle kätilölle et oon kuullu kans tollasii juttuja, nii se vaan tokas siinä että "kyllä aina puudutetaan".... Mut vähän tulee sellanen olo et voiks noihin luottaa ollenkaa.. kai nyt synnytyksen jälkeen olis asiallista et se tikkaaminen voitas oikeesti hoitaa kivuttomasti ja antaa siihen sopiva puudutus.
 
"..."
Hyi kauhee toi et mennää tikkaamaan ilman puudutteita " ei se enää missää tunnu ".. Jotenki ihan sairasta :( yök. Sanoinki pelkokäynnilläni tälle kätilölle et oon kuullu kans tollasii juttuja, nii se vaan tokas siinä että "kyllä aina puudutetaan".... Mut vähän tulee sellanen olo et voiks noihin luottaa ollenkaa.. kai nyt synnytyksen jälkeen olis asiallista et se tikkaaminen voitas oikeesti hoitaa kivuttomasti ja antaa siihen sopiva puudutus.
sit vaan koivet ristiin, ja sanot että sinne ei kosketa ennen kun on puudutukset laitettu.. näin mä ainakin aion tehdä jos yrittää tikkaamista ilman puudutteita. mulla oli epiduraali, se toinen piikki pudendaalista ja sit viel puudutettiin ku tikattiin :) ja nyt myös tällä toisella kertaa aion kyllä sen puudutuksen tikkaamiseen vaatimaan jos ne yrittää ilman tikata..
 
Hyi kauhee toi et mennää tikkaamaan ilman puudutteita " ei se enää missää tunnu ".. Jotenki ihan sairasta :( yök. Sanoinki pelkokäynnilläni tälle kätilölle et oon kuullu kans tollasii juttuja, nii se vaan tokas siinä että "kyllä aina puudutetaan".... Mut vähän tulee sellanen olo et voiks noihin luottaa ollenkaa.. kai nyt synnytyksen jälkeen olis asiallista et se tikkaaminen voitas oikeesti hoitaa kivuttomasti ja antaa siihen sopiva puudutus.
Mulla oli kätilön kanssa ns sanasotaa siitä, kun piti muutama ompele laittaa, niin sanoin ettei ilman puudutetta ommella, mutta hän vaan sanoi että se puudute on vaan yksi pistos lisää, että kyllä sä pärjäät ilman sitä ja olihan hän oikeassa...mä pärjäsin, eikä tuntunut missään, mutta kyse olikin vaan muutamasta ompeleesta.Ajatuskin siitä, että ommellaan pidempään ilman puudutetta, puistattaa.
 
Mulle laitettiin pudendaali ja se oli kyllä ihan pelastus. Avautuminen olo jäänyt 9,5 senttiin, odoteltiin että se viimeinen "lipare" häviäisi siitä edestä, ja ponnistutti tosi paljon. Pudendaalin laitto sai sen viimeisenkin reunan katoamaan saman tien, pääsin heti ponnistamaan, ponnistusvaihe 15 min ja täysin kivuton. Saman haluan ensi kerralla!
 
  • Tykkää
Reactions: Anatolia
IhanaValo
Hyi kauhee toi et mennää tikkaamaan ilman puudutteita " ei se enää missää tunnu ".. Jotenki ihan sairasta :( yök. Sanoinki pelkokäynnilläni tälle kätilölle et oon kuullu kans tollasii juttuja, nii se vaan tokas siinä että "kyllä aina puudutetaan".... Mut vähän tulee sellanen olo et voiks noihin luottaa ollenkaa.. kai nyt synnytyksen jälkeen olis asiallista et se tikkaaminen voitas oikeesti hoitaa kivuttomasti ja antaa siihen sopiva puudutus.
Miulle laittoivat kai jotain suihketa puudutteks, en sit tiedä oliko se puudutetta vai mitä:)
 
Tää menee ohi aiheen, mutta onko teillä epiduraalin laitto sattunut? Kun mä en edes tuntenut koko neulaa tai yhtään mitään, pelkästään sen viileän jonkun desinfiointiaineen jota laitettiin selkään. Ja valehtelematta voin vannoa että en tuntenut yhtään kipua tai muutakaan siinä kun epiduraali laitettiin.. Oli niin järisyttävät tuskat näin muuten.
 
"Tiina"
Kätilö kirjasi kivunlievitys suunnitelmaani ( oon pelkopotilas ) että mahollisesti haluaisin sen puudutteen, mutta pelottaa kauheesti et sattuuks sen laitto tosi paljon? mua pelottaa nimenomaan se ponnistusvaiheen tuska, joten ehdotteli et mahollisesti siihen vois auttaa tuo.
Se laitto sattu aivan HELVETILLISESTI! Anteeksi, mutta ihan turha sanoa,että ei sattuis! EIkä se edes auttanut mitään, en tiedä mihin se gyne sen pisti...
 
"Tiina"
Olin käymässä sairaalassa siis pelkokäynnillä ja pääsin synnytys saliin vierailulle. Siellä siis tehtiin mun kivunlievitys suunnitelma. Kätilö siinä sitte näytti sitä neulaa ( tai niitähän on kaks) joilla se kohdunkaulanpuudute pistetään ja selitti että "hurjan näköinen kapistus" kun on niin pitkä ( jotta ylettyy sinne), mutta todellisuudessa se itse neula ei oo kovin pitkä ja sekään ei kokonaan sinne tungeta. Sitten kysyin kätilöltä että sattuuko se, niin kätilö sanoi että vaikee sanoo sattuuko se mua, koska joillekkin synnyttäjille tipan laitto tai verikokeen otto on ns "kivuliasta" ja toisen potilaan mielestä pikkujuttu.. joten mahoton mennä lupaamaan yhtään mitään, jos joku jo itkee verikokeen ottoa..
Hohhoijaa tuota viimeistä kommenttia! Ite en huomannut tipan laittoa ollenkaan. IHmettelin vain ku kätilö sanoi, että anteeksi ku tuli mustelma. Eikä mulla tuntunut epiduraalin laittokaan missään, tosin ei sekään auttanut, mutta se paraservikaali!!
 
Mulle laitettiin kaks kertaa kohdunkaulapuudute viime synnytyksessä. En kyllä muistanu, että se olis sattunu. Mulla autto kyllä hyvin kipuun.

Ja siitä neulasta, mie en edes huomannu, että millä se lääkäri sen puudutteen sinne tuikkasi. Ei just silloin jaksanu mitkään neulat kiinnostaa.

Ne aquarakkulat.. niitten laitto kävi kipeää, mutta kipu kesti vaan pari sekuntia.
 
Fff
Hyi kauhee toi et mennää tikkaamaan ilman puudutteita " ei se enää missää tunnu ".. Jotenki ihan sairasta :( yök. Sanoinki pelkokäynnilläni tälle kätilölle et oon kuullu kans tollasii juttuja, nii se vaan tokas siinä että "kyllä aina puudutetaan".... Mut vähän tulee sellanen olo et voiks noihin luottaa ollenkaa.. kai nyt synnytyksen jälkeen olis asiallista et se tikkaaminen voitas oikeesti hoitaa kivuttomasti ja antaa siihen sopiva puudutus.
Juu ei laitettu toisessa synnytyksessä mitään puudutetta tikkuen laittoon. Pyysin ja pyysin ja kätilö vaan sanoi, että ei tule kuin neljä tikkiä, aivan sama puuduttaako vai ei :( Ekan synnytyksessä repesin kunnolla ja tikkauksen alussa spinaali vaikutti vielä. Jossain vaiheessa alkoi taas tuntua niin lääkäri (joka siis laittoi tikit) lisäsi puudutetta. Sanoi vielä, että pitää heti sanoa jos alkaa tuntua, niin hän heti pistää lisää puudutetta.
 

Yhteistyössä