~Savon Vauvat 2010~

Pakkaspäivää!

Tänään en kyllä nokkaani ulos pistä, ellei ole pakko :D Sen verran on vilpoisa keli..

Domertylle tervetulotoivotukset joukkoon mukaan!

Meillä käytetään Jekovit-tippoja, ei ole niistä tullut masuvaivaa. Tai no muutenkaan Isla ei ole koskaan mahaansa valittanut, että sen puolesta ollaan vähällä päästy.

Torstaina käytiin 4kk:n lääkärineuvolassa ja hienosti on Isla kasvanut pelkällä rintamaidolla, joten näin jatketaan kyllä mahdollisimman pitkään. Soseita aloitellaan varmaankin vasta lähempänä 6kk:n ikää, jos Isla pysyy siihen asti tyytyväisenä. Painoa tytöllä oli 7100g ja pituutta 64,5cm. Kääntyä ei vielä osaa, lääkäri katsoi että osaa tekniikan ja kiertoliikkeen, mutta ei vaan ole vissiin kehdannut kääntyä :D Nyt on muutaman päivän sitten vähäsen jopa treenaillut, mutta kun ei heti onnistu, niin sitten vaan makoilee selällään ja juttelee katolle :D Aika leppoisa tyttö on.

Minulla olisi tarkoitus olla kotona ainakin siihen, kun Isla on 2-vuotias. Meidän esikoinen menee ensi syksynä eskariin, joten sen eskarivuoden tahdon ainakin olla kotona. Tulee kyllä tosi tiukkaa taloudellisesti, ihana olisi jos löytäisin vaikka jonkun viikonlopputyön tai vastaavan, niin vähän helpottaisi tilannetta. Kurjaa myös, ettei täällä saa kotihoidontukeen mitään kuntalisää..

Luputupunan pikkuiselle onnittelut konttaustaidosta! :flower:
Mekin taidetaan sitten siirtyä suoraan nokkamukiin, kunhan kiinteät aloitetaan, ei nimittäin meidän mussukallekaan tuttipullo kelpaa.. :)

Nipistys ja Isla 4kk
 
Hei taas,
ihan semmoista nyt kyselisin varsinkin teiltä Ylä-Savossa asuvilta, että tiedättekö löytyiskö Iisalmesta jotain kivaa äiti-vauva-harrastusta? Vauvauinti ei sovi meidän aikatauluihin mitenkään, ja olen nyt yrittänyt netistä kaivella esim. äiti-vauva-jumppaa tai vastaavaa, mutta laihoin tuloksin. Täällä meidän pienellä paikkakunnalla toimi vielä viime vuonna tuollainen jumppa, mutta enää sitä ei harmikseni järjestetä. Ilmoitelkaahan, jos tiedätte jotain :) :)

Nipistys ja Isla 4kk
 
Nipistys: Iisalmesta löytyy seuraavia harrastuksia. Perheentalo-yhteistyöhanke järjestää vanhempi-lapsi vertaisryhmiä Naisten Talolla. Ne löytyy Perheen talo -yhteistyö sivuilta toiminta osiosta ja vertaisryhmät. Sitten musiikkiopisto järjestää muskaria ja sitten nuorisuomi järjestää vuorovaikutustanssi ryhmää mutta sinne Isla taitaa olla liian nuori kun ne ottaa sinne yli 6kk ikäisiä. Mutta ne ryhmät löytyy tuosta linkistä: Ryhmät

Että tämmöisiä harrastuksia minä tiedän täältä. Mukavaa viikonjatkoa kaikille. Lähden tästä hakemaan pikku-ukon päiväunilta kun sieltä kuuluu jo vienoa kutsua :)

Muumimamma1983 ja ukkeli 7,5kk
 
Kiitos tervetulotoivotuksista : )

eikös iisalmessa kokoonnu äiti-lapsi kerhoja ravintola pikku-iidassa? pikku veijarin ootosaikana asuttiin vielä iisalmessa ja äippäneukun seinällä oli niistä jotain lappusia..

meillä ei käy mitkään d-vitamiinit pojalle. pitäishän niitä antaa,mutta kun raukan masu ei vaan kestä : ( heti pari päivän antamisen jlk alkaa hirmu masuitkut. koko ikänsä on raukka ollu masuvaivanen. neljää eri d-vitamiini merkkiä ollaan kokeiltu ja nytten noita d3-tippoja kestää yhen tipan,mutta jos lisää kahteen niin heti alkaa itkut. neuvolassa sanottiin,että pitäis vaan antaa se suositus annos,mutta kuin annat jos ei raukan masu kestä?! mie en ainakaan ala lastain kiduttaa!

meilläkin ryömitään jo hirmu vauhtia eteenpäin..selkänsä kääntää niin pikku herra on hävinny toiseen huoneeseen : D konttaamaankin varmaan kohta lähetään..useemman kuukauden on sitäkin harjotellu,mutta ei ihan vielä koordinaatio riitä. Poika istuu kans hyvin ilman tukea,mutta kupsahtelee aina nurin kun alkaa kurottelee jotain..ei ihan osaa ottaa vastaan vielä. saas nähhä milloin alkaa kiinnostaa ylöspäin nouseminen,vähän on nyt ollu mielenkiintoa pinnasängyn laitoja kohtaan : D

nipistys : tosi kaunis nimi teijän tytöllä : )

miulla ei oo työpaikkaa oottamassa. vanhempainvapaa loppuu ens kuussa,mutta en aio vielä töitä hakea. kotihoidontuelle joudun jäämään.rahallisesti tulee tositosi tiukkaa,mutten taho vielä poikaa hoitoonkaan. haaveissa ois päästä yliopistoon opiskelemaan,mutta aika takkusta toi pääsykokeisiin lukeminen vauvan kanssa. voi olla,että jää vaan haaveeksi!

ulkoiletteko kuin ahkeraan vauvojenne kanssa?
 
Domerty, tervetuloa joukkoon minunkin puolesta! Yläsavo tuntuu tosiaan olevan hyvin edustettuna tässä porukassa =)

Töihin paluusta: minulla alkoi hoitovapaa viime viikolla ja hain sitä heinäkuun loppuun asti. Jos talous antaa periksi, niin saatan hakea vielä toisenkin pätkän, mutta pahoin pelkään, että elokuussa työt kutsuu ja tytöllä on ikää silloin 1 v 4 kk. Esikoisen aikaan olin kotona kaksi vuotta.

Ulkoiltua vauvan kanssa tulee päivittäin, jos vain pakkaslukemat ovat pienemmät kuin - 20 c. Vauva siis nukkuu kaikki kolmet päiväunensa ulkona vaunuissa, jos vain ei ole liian kova pakkanen. Riittävän lauhalla säällä tehdään kävelylenkkejä myös niin, että vauva saa olla yhdistelmävaunuissa hereillä istuma-asennossa. Ja seurataan kotipihassa isoveljen touhuja tai vauvapulkkaillaan.

Huoh, esikoinen ei anna mulle nyt hetken rauhaa, joten paremmalla ajalla lisää!
 
Hei!:)

luputupuna: Kiitos sormiruokailu linkistä:) Pitääkin käydä jossain vaiheessa enemmän lukemassa ja sitten katsoa uskaltaisko kokeillakin:)

Nipistys: muumimamma1983 kertoikin hyvin noista tämän paikkakunnan äiti-vauva harrastuksista:) Noiden lisäksi joskus ainakin oli kansanopiston lehdessä, että järjestetään myös äiti-vauva jumppia:) mutta niistä en sen tarkempaan tiedä. Ja sitten on tietysti seurakunnan perhekerhot, mutta siellä sitten onkin eri-ikäisiä lapsia..
Noista äiti-lapsi kerhoista pikku Iitassa en ole kuullut mitään. Onko jollain tietoa niistä?:) Sen ainakin muistan, että neuvolan seinillä on ollut lappusia siitä, että siellä ravintolassa on odottajille ollut aina joku yhteinen ilta tms.. mut kerhoista en ole kuullut:)
Monesti olen miettinyt, että pitäisi mennä tytönkin kanssa käymään jossain kerhossa tms, mutta ei vaan tule yksin aina sit lähdettyä..

Töihin paluu: En ole vielä tarkemmin suunnitellut, että milloin olisin töihin menossa. Itselläni ei ole työpaikkaa odottamassa, joten ei sinänsä mitään kiirettä ole. Haluaisin kyllä olla mahdollisimman pitkään kotona hoitamassa tyttöä ja esikoista..:)

Ulkoilu: riippuu nyt talvella aika paljon säästä, että miten paljon ulkoillaan.. Silloin kun oli kovat pakkaset pitkään, niin ei kauheasti päässyt edes ulos.. mutta nyt kun on lämpimämpää ollut, niin tulee sit käytyä vaunuilemassa tai sitten muuten vain ollaan ulkosalla:)

Täällä neiti kovasti jo liikuskelee, ei pysy enää juuri paikoillaan:) eteenpäin ei vielä kauheasti ryömi, mutta itsensä ympäri pyöritään kovasti ja peruutellaan:) eli ei taida enää kovin pitkään mennä ennenkuin ryömitään ihan kunnolla:)
Hieman on neiti ollut taas kiukkuisempi, varsinkin illalla.. en sitten tiedeä olisko taas tulossa lisää hampaita!? Alkuyöt olleetkin vähän katkonaisia, mutta loppuyön onkin vielä nukkunut ihan hyvin:) onneksi, on saanut itsekin sitten paremmin levättyä:)

Muttah, täytyy taas mennä, joten palaillaan!:)
 
Viimeksi muokattu:
Muumimamma, minun mielestä ainakaan ette ole missään nimessä myöhässä pottaharjoittelun kanssa. Voihan sitä, jos tahtoo, alkaa tutustua pottaan, kun vauva osaa kunnolla istua, mutta itse esimerkiksi en ole vielä tytölle edes pottaa näyttänyt (ikää hänellä ensi viikolla 10 kk). Esikoisen kanssa taidettiin aloittaa pottaan tutustuminen hänen ollessa noin vuoden ikäinen, mutta siitä oli vielä kyllä piiiiitkä matka siihen, että pottaan mitään tuli, saati kuivaksi oppimiseen.

Onpa ollut nyt aivan mahtavat ulkoilukelit pari päivää! Tänään on pihalle syntynyt lumiukkoja ja -lyhtyjä ja vauva on saanut nauttia pulkkailusta.

Hyvää viikonlopun jatkoa kaikille!
 
Mäkin vaan lukemassa en kerkiä paljoa kirjoittelemaan, mut tulin toivottamaan domertyn tervetulleksi! Ja kysyisin et millaset ohjeet tota sitterissä syömistä koskee?

Felessa ja Aleksi 4kk 1vko ja 4pvä

Aini ja meil on d-tipat sopinu hyvin
 
Felessa, minä en ainakaan tiedä sitterissä syöttämiseen olevan sen kummempia ohjeita. Ihan pötköttelyasentoon ei tietenkään vauvaa kannata laittaa, ettei ruoka mene vääräänkurkkuun, mutta puoli-istuvassa asennossa sitteri on mitä mainioin syöttöpaikka vauvalle, joka ei vielä istu tukevasti.

Meillä neiti on pitänyt muutaman päivän ajan syömälakkoja: ei kerta kaikkiaan suostu aukaisemaan suuta ja huutaa ja huitoo ihan raivona, kun tuon lusikkaa lähemmäs. Välillä saattaa syödä esim. aamupuuron ihan ok, mutta torjuu kaikki soseet. Yleensä isänsä saa hänet sitten iltapäivästä syömään vallan mainiosti, kun töistä kotiutuu... ja sormiruoka ja tissi kyllä kelpaisi paremmin kuin hyvin! :)

Missäs kaikki Savon mammat luuraa?! :wave:
 
Viimeksi muokattu:
Kirjoittelempa minäkin kun satuin tämän ketjun huomaamaan! Täällä on äiti Iisalmesta ja Eetu-poika 6kk. Poika juuri tänään oppi ryömimään ja sitä haikeana ihmettelin että mihin se minun pikkuvauva oikein hävisi... :)
Yöt nukutaan yhdellä syötöllä ja kiinteitä syödään jo monipuolisesti, kohta voisi sitä sormiruokailuakin kokeilla. Yöunet ovat kummasti lyhentyneet pojalla, nukkuu vain 8,5h. Onneksi nukkuu kuitenkin aamupäivällä päikkärit että saan itsekkin nukuttua jos väsyttää.
Seurakunnan perhekerhossa käytiin tutustumassa ja nyt ajattelin alkaa käymään myös Onnissa ja Ilonassa, siellä olisi enemmän pojan ikäisiä vauvoja.
Pitää kirjoitella myöhemmin lisää, moi!

Sangria ja Eetu
 
Hei!:)

On tosiaan hieman hiljentynyt taas tämä palsta:)

Sangria78: Tervetuloa!:) Itsekin olen iisalmesta, ja minulla myös kohta 6kk:n ikäinen tyttö:) Missä srk:n perhekerhossa olette käyneet tutustumassa?:) Itsekin olen käynyt, mutta tuon esikoisen kanssa.. ja itsekin olen miettinyt tuolla Onnissa ja Ilonassa käyntiä tytön kanssa:)

Meille ei sen erikoisempia, tyttö täyttää siis tällä viikolla jo 6kk:) <3 Eteenpäin ei vielä ryömitä, mutta edelleen kova yritys on:) Taaksepäin peruutellaan ja ympäri kyllä pyöritään. Ja yksi päivä neiti nousi myös jo konttausasentoon! hetken oli siinä, ja sitten taas lysähti masulleen:) nopeasti ne pikkuiset kasvaa:)

Täytyy taas mennä, mutta palaillaan myöhemmin!:)
-HeJo ja neiti kohta 6kk:)
 
Viimeksi muokattu:
Moi!
Lippuniemessä käydään perjantaisin. Tänään just käytiin ekaa kertaa Onnissa ja Ilonassa Taskuravut-ryhmässä ja olipa mukavan oloinen paikka, Eetu tahtoi vain hieman väsyä kun nukkui aika lyhyet päikkärit mut ensi tiistaina uudelleen! Mukava oli nähdä samanikäisiä vauvoja, kaikki siis n. puoli vuotta.
Ei onneksi Eetu kuitenkaan vierastanut, sitä on ollut viime aikoina ilmassa. Yks ilta säikähti isäänsä kun oli pipo päässä ja talvitakki päällä. Rauhottu sit äkkiä kun iskä riisu ne, hassu :)

Palataan!
Sangria ja Eetu
 
Moi! Kokeiltiin pojan kanssa potalla käyntiä sunnuntai iltana, mutta itkuhan siitä tuli. Eli tutustelleen siihen ihan rauhassa. Ärsyttää kun kaikki aina kyselee että joko teillä osataan tehdä sitä ja sitä ja voi hyvänen aika eikö lapsesi osaa sitä ja sitä. Tämä äiti on ainaskin herkkä arvostelulle, vaikka pitäisi varmaankin antaa mennä toisesta korvasta ulos. Mekin käydään taskuravuissa, tosin tänään ei päästy eikä ensikään viikolla kun on neuvola. Muskarissa käytiin viime syksy, mutta lopetettiin se kun meillä olisi ollut aina aikainen herätys kun asutaan täällä maalla. Joo, mutta nyt poitsu huutelee jo sängystään äitiä, heräsi juuri unilta. Tulee aina kirjoiteltua niin hätäseen tänne, mutta ainakin ketju pysyy pystyssä :)

Aurinkoisin terveisin Muumimamma ja poika pian 8kk
 
Nopeasti taas kommentoin:

Sangria78: Mekin ollaan käyty siellä lippuniemessä:) eli ehkä ollaan nähtykin:) tosin toisella kertaa käytiin silloin to.. ja nyt viime kerroilla tosiaan ollut mukana vain tuo 2v esikoinen:)

Tytön kanssa olen meinannut myös lähteä käymään juuri siellä onnin ja ilonan tiistai -ryhmässä:) Onko siinä ryhmässä paljon porukkaa?:) lapset siis n. 6kk?:) ehkäpä ensi viikolla saisi aikaiseksi lähdettyä :)

Mukavaa päivänjatkoa!:)
-HeJo
 
Viimeksi muokattu:
:wave:

Tervehdys pitkästä aikaa!

Sangria78:lle tervetuloa joukkoon mukaan :)
Me ollaan tästä Iisalmen alapuolelta eli aika läheltä myöskin. Mihin aikaan tuo tiistain ryhmä kokoontuu? Kuulostaa niin mukavalle, kun on samanikäisiä vauvoja siellä. Meillä tuo tiistai on vain niin hankala päivä, kun aamupäivällä käyn koko kolmikon kanssa perhekerhossa ja iltapäivällä on esikon kerho, on aika täysi päivä siis :) Ja kiitos noista harrastusvinkeistä!

Onkos Iisalmessa joskus järjestetty vauvakinoa? Tai Kuopioonkaan ei olis pitkä matka, jos siellä olisi joskus. Yritin guuglettaa, mutta lähin löytyi Kajaanista, siellä on joka kuun eka keskiviikko vauvakino.

Meitähän alkaa olla tässä jo ihan mukava poppoo, pitäisikö tuohon kejun ekaan viestiin mun laittaa pieni lista meistä kaikista?
Tyyliin nimimerkki - tyttö/poika - vauvan syntymäpäivä??

Meidän murunen oppi kääntymään selältä vatsalle tuossa muutama päivä sitten :) Nyt ei sitten selällään makoile enää hetkeäkään, onneksi viihtyy jo ihan pitkiä aikoja mahallaan, kunhan joku lelu tai harso on siinä hypisteltävänä. Vielä mennään pelkällä rintamaidolla, kun näyttää tyttö olevan siihen täysin tyytyväinen :D

Tuohon potta-asiaan sen verran, ettei asialla ole tosiaankaan mikään kiire!! Lapsi oppii hallitsemaan rakkoaan ja tunnistamaan hädän vasta paljonpaljon myöhemmin, vaikka häntä olisi kuinka pienestä potalla istutettu.

Nipistys ja Isla (kohta 5kk)
 
Hei!
Taskuravut-ryhmä kokoontuu klo 10 tiistaisin, mut voi sinne mennä aiemminkin. Meillä ainakin alkaa päiväunet painamaan päälle yheltätoista et ajattelin mennä ens tiistaina puol kymmeneen niin kerkee olemaan vähä pitempään.
Nyt on onneks Eetu pidentäny vähän yöuniaan ja nukkuu jopa yli kuuteen, saan minäkin nukkua vähän pidempään. Välillä pitää syöttää vielä kaks kertaa yöllä.

Sangria ja Eetu 6kk
 
Sangria, tervetuloa mukaan! Meitä alkaa tosiaan olla niin mukavankokoinen joukko, että nipistyksen ehdottama listaus etusivulle olisi ihan kätevä. Tässäpä minun tiedot kyseiseen listaukseen:
Kuutäplä - tyttö - 5.4.2010

Muumimamma, minä olin myös esikoisen aikaan melkoisen herkkä arvostelulle ja tulin vertailleeksi, mitä taitoja toisten samanikäiset vauvat hallitsevat, joita meidän vauva vielä ei. Nyt toisen lapsen kanssa tuo vertailu on jäänyt kokonaan pois, sillä jotenkin sen nyt vasta todella tajuaa, että jokainen lapsi tosiaan omaksuu asiat omaan kehitystahtiinsa, eikä ole millään tavalla "huonompi", vaikka taidot eivät tulisikaan tasan keskikäyrien mukaan.

Täällä esikoinen on ollut kuumeessa jo muutaman päivän ajan. Nämä sisäpäivät ovat kuolettavan pitkiä!!
 
Viimeksi muokattu:
Tässä vielä minun tiedot: Sangria78 - poika - 4.8.2010
Tuosta vertailusta, huomasin just siellä vauvaryhmässä et tuossa puolen vuoden tietämillä vauvojen kehitys on niin huimaa et vauvat ovat todella eri vaiheessa kehitystä, osa ei vielä käännykkään ja joku nousee jo konttausasentoon. Jokainen kehittyy omaan tahtiin joten vertailu on vain turhaa päänvaivaa itselle. Kyllä sitä silti tulee itsekin tehtyä, ensimmäinen lapsi kun on.
 
Hei:)

Pitääpä yrittää ensi tiistaina tulla mukaan sinne vauvakerhoon:) Kiva olisi nähdä muita äitejä ja samanikäisiä lapsia:)

Nipistys: Itsekin joskus yritin etsiä että oisko iisalmessa vauvakinoa.. mutta en ole ainakaan huomannut että olisi :/

Vertailusta.. Itsekin tuli esikoisen aikaan enemmän vertailtua muihin.. ja tietysti kun ei tiennyt asioista niin paljoa, niin "varmisteltua" että lapsi kasvaa ja kehittyy normaalisti.. Ei tosiaan hyvältä tunnu tuollaiset kommentit just, että "ai eikö teillä vielä osata sitä ja sitä".. Jokainen tosiaan kehittyy omaan tahtiin:)

Sangria78: Meidän lapsilla onkin näköjään ihan sama syntymäpäivä:) ja huomenna pikkuiset jo 6kk:) <3

Tuo listaus etusivulle on tosiaan ihan hyvä idea!:) Meidän tiedot; HeJo - tyttö - 4.8.2010

Neiti on tänään harjoitellut kunnolla taas konttausasentoa, koko ajan nousemassa konttausasentoon:)

Täytyy taas rientää iltatoimiin, mukavaa illanjatkoa!:)
 
Viimeksi muokattu:
Heh, täällä on äitee, joka ei tiedä vauvansa syntymäpäivää! :D Eli voisitko nipistys muuttaa vielä minun kohdalle tytön syntymäpäiväksi 5.4.2010. Kiitos! En tiedä, mitä olen ajatellut, kun olin laittanut syntymäpäiväksi 3.4. tuonne viestiini... muokkasin oikean päivämäärän nyt sinne, mutta nipistys olit ollut tehokas ja joudut nyt korjailemaan mun hajamielisyyttä. =)
 
HeJo, hauska yhteensattuma! 4.8.2010 syntyikin Kysissä paljon vauvoja, 10 kpl samana yönä! Ajatella että siitäkin on jo puoli vuotta!
Meillä oli todella levoton yö, alkaneekohan liikkuminen vaikuttaa uniin vai mikä on? Poika heräsi monta kertaa mut onneks rauhottu tutilla, tosin maitookin piti antaa kolme kertaa. Se niistä yhen syötön öistä! Toivottavasti ei ole korvatulehdusta, meillä oli nimittäin joulukuussa eka ja se alko oireilemaan samalla tavalla levottomina öinä. Mut Eetu ei oo kyl ollu räkänen et jospa se ei ois korvatulehdusta...
Eetu on muuten ihastunu Rihannan uuteen musiikkivideoon! Huvittavan näköstä kun pää kääntyy kesken leikkien heti kun ensi tahdit alkaa soimaan ja sitten tuijotetaan telkkaria kuin hypnotisoituneena! :) Varmaan se punanen väri siinä videossa kiinnostaa!
Nyt pitää lähtee kaivamaan auto lumihangesta et päästään lähtemään perhekerhoon!
Palataan!
 

Yhteistyössä