~Savon Vauvat 2010~

Joko muuten teiltä on ehditty udella et joko on pikkukakkonen tulossa? Minulta on ja kyllä hieman ihmetyttää et miten ihmiset kehtaa, ne kyselijät kun on just jotain puoltuttuja joille en todellakaan olis ekana kertomassa jos oisin raskaana. Ja sit kun vastaa et ei oo tulossa niin aletaan inttämään et eikös se ois sama tehä heti toinen ja siinähän se menis samalla! Argh!
Muutenkin minua on yllättänyt ehkä eniten äidiksi tulemisessa se oman yksityisyyden menetys tietyllä tavalla. Ihan tuntemattomat ihmiset saattavat kysellä todella henkilökohtaisia kysymyksiä ihan tuosta vaan! Minulta kun ei imetys onnistunut niin verenpainetta nosti kun vähän väliä joutui kakistelemaan vastausta kysymykseen "riittääkö maito/imetätkö?" Kyllä suututti!
No, käytiin tänään perhekerhossa ja oli kyllä tosi paljon lapsia tällä kertaa, ihan piti varoa ettei pieni jäänyt jalkoihin, semmosta vilskettä oli! Mut ihmeen hyvin Eetu jakso olla loppuun asti, simahti kyllä heti kun autoon päästiin! Ja oppi muuten kääntymään hallitusti mahalta selälleen! :)
 
Meidän neitokainen täytti tänään tosiaan 6kk:) nyt onkin tullut paljon kaikkea uutta vähässä ajassa. Tänään huomasin, että ylhäällä on yksi pieni hampaanalku, eli kohta on kolme hammasta:) Eilen nousi oikein urakalla konttausasentoon, ja nyt viime päivinä on alkanut kunnolla ryömiä eteenpäin!:)

Sangria78: Onnittelut Eetullekin 6kk -"etapin" johdosta:) Mihin aikaan teidän Eetu syntyi?:) Meidän neiti syntyi silloin klo 6.19. Ja mullekin sanoivat, että sinä yönä oli syntynyt yhteensä 10 vauvaa, eli paljon vauvoja syntynyt silloin:)
Minä olin myös esikoisen kanssa tänään siellä perhekerhossa:) eli ollaan sitten nähtykin. Siellä ei tainnut kovin montaa ihan pikkuista lasta ollakaan!? Ei tullut sitten käytyä "esittäytymässä", kun en ollut ihan varma oletteko juuri tänään olleet siellä ja onko oikea henkilö edes kyseessä:) Mut ensi kerralla sitten:D

Uteluista: Meiltä ei olla kyselty pikkukakkosesta, kun on jo nyt kaksi lasta "suht pienellä" ikäerolla, näille meidän lapsille ikäeroa tuli 1v 10kk. Ja on tosiaan monet aika tuntemattomatkin kysyneet, henk.koht.asioita, joita ei nyt ihan kaikkiean kanssa halua jakaa.. ja eilenkin tuli taas pari kertaa kuultua, että "etkö imetä".. ihan kuin se aina olisi pelkästä haluamisesta kiinni..

m4nsikk4: Tervetuloa!:) Minkä ikäisiä lapsia sinulla on? Ilmeisesti on siis useampia:) Minulla on kaksi lasta, vm -08 ja -10 :)

palaillaan taas myöhemmin!
 
m4nsikk4, kiva kun tulit keskustelemaan joukkoomme! Minulla lapset ovat vm -06 poika ja -10 tyttö.

Sangria78, silloin kun esikoinen syntyi, minulta myös alettiin udella / minulle vitsailla, että "nythän teette heti toisen lapsen perään". Minua raivostutti se aivan mielettömästi ja monelle tokaisinkin, että lapsia saadaan, eikä tehdä! Ja kun jollekin totesin, että saattaahan poika jäädä meidän ainokaiseksikin, niin mulle sanottiin, että "etkö tosiaankaan aio hänelle sisarusta tehdä?!" Aaargh.

Imetys myös tosiaan tuntuu olevan asia, joka kuuluu aivan kaikille. Minulle oli todella kova paikka, kun en pystynyt ollenkaan imettämään esikoista hänen synnynnäisen vammansa vuoksi ja silloin jopa tuntemattomien ihmisten kommentit "eikö noin pienen vauvan pitäisi syödä vielä tissiä eikä pulloa" satuttivat minua melkoisesti. Jotenkin tuntuu, että monesti etenkin vanhemmat ihmiset eivät aivan hallitse hienotunteisuutta...

Mukavaa viikonloppua Savon äidit ja vauvat! :wave:
 
HeJo: Eetu syntyi klo 1.04 yli 24h urakan päätteeks. Olihan se kokemus mutta loppupelissä kuitenkin positiivinen sellanen!
Eetu näytti olevan perhekerhon nuorin osallistuja, muut lapset oli kävelyikäsiä. Ehkä ensi kerralla törmätään, on minulla tarkotus käydä siellä joka kerta jos ei ihmeitä satu. Samoin tiistaisin perhekahvilassa.
m4nsikk4: Tervetuloa keskusteluun mukaan!
 
m4nsikk4, tervetuloa mukaan kirjoittelemaan! Meidän muruset ovat syntyneet -05, -08 ja -10. Esikoinen ja kuopus ovat tyttöjä, keskimmäinen pieni pojankoltiainen :D

Onpas hauska yhteensattuma, että Sangria78:n ja HeJo:n vauvelit ovat syntyneet samana päivänä. Ja siitä tulikin mieleen, että minkäs kokoisina teidät kaikkien vauvat ovat syntyneet, ja oliko mitkä raskausviikot menossa?? :)

Isla syntyi rv 40+2 ja pullukalla neidillä oli painoa 4350g ja pituutta 52cm :heart:

Tuosta pikkukakkosen kyselemisestä vielä sen verran, että meillä kun on jo 3 lasta, niin usein tulee aika tylyä kommenttia, että ettehän te enää tee, teillähän on tarpeeksi.. Mun mielestä sekään ei muille kuulu, että kuinka monta lasta me tahdotaan :kieh: Ja tosiaan imetyksestä kysellään paljon, sekä nukkumisesta, siis että missä lapsi yönsä nukkuu.. Toisaalta tän kolmannen muksun kohdalla on tuo nahka jo sen verran paksu, ettei noi imetys-nukkumis-kyselyt oikein enää jaksa hetkauttaa. Vastaan aina lyhyesti, hymyillen, ja vaihdan aihetta.. :D Ja siis mun mielestä on kyllä tosi mukava jutella näistä asioista muiden tuttujen äitien kanssa, mutta kun noi kyselijät on usein melkein tuntemattomia vanhempia naisihmisiä..

Mulla on ollut nyt muutaman päivän tosi vetämätön ja tukkoinen olo, toivottavasti ei tästä pahene, sunnuntaina on kummitytön ristiäiset ja maanantaina ollaan lähdössä Päivä Tukholmassa -risteilylle koko perheen kanssa :) Issukin pääsee laivalle, ensimmäistä kertaa!

Nipistys ja Isla (melkein 5kk)
 
Eetu syntyi raskausviikolla 40+5 ja mitat oli 3510g ja 50cm. Samana aaumuna ois ollu käynnistys kysissä, mulla kun oli raskausajan diabetes niin eivät anna mennä paljoo yli. Mut onneks lähti sit ite tulemaan saunan päätteeks :)
 
Sangria78: Sulla on tosiaan aikamoinen urakka ollut, kun niin pitkään kesti synnytys! Näkyillään tosiaan sit seuraavan kerran perhekerhossa, tai sitten jo siinä vauva -ryhmässä:)

Meidän neiti syntyi rv 41+5, painoa oli 3380g ja pituutta 51cm:) Käynnistys olisi ollut edessä sinä päivänä, mutta tyttö päättikin syntyä ennen käynnistystä.. ja synnytys kesti huimat 2h:)

Nipistys: meilläkin on sit aika samanikäiset nämä meidän lapsukaiset:) Milloin sinun poika on syntynyt? Meidän poika on syntynyt 10/08:)

Mukavaa viikonloppua kaikille!:)
 
Moi! Ja tervetuloa mukaan m4nsikk4. Meillä poika täyttää tänään 8kk. Yöllä nousi kuume yli 39 asteeseen ja yskii sen kuuloisesti että saattaa olla kurkunpääntulehdus. Meillä poika syntyi viikoilla 41+3. Poika painoi 3950g ja pituus oli 52cm. Synnytys kesti oikeastaan 25h tai lähdettiin kuopioon säännöllisien supistusten takia n. 16 ja poika syntyi seuraavana päivänä 17.30. Koko tuo aika oli kyllä aika tiukkaa työtä. Kätilö merkkasi papereihin että synnytys kesti 13h 15min eli niin kai oikeaoppisesti on. Minullahan ei kohtu supistunut ja tyhjentynyt ja minut vietiinkin heti synnytyksen jälkeen leikkuriin kohdun kaavintaa. Verenhukka oli 2,1litraa. Joo, mutta nyt lähden hoiteleemaan pikku potilasta sain hetkeksi hänet nukahtamaan.

T. Muumimamma ja poika 8kk
 
Tervetuloa uusille!

Multa kyselee vieraat kansssa monesta asiasta, yleisimmät ovat kyllä imetys ja mitenkä yöt nukutaan (miten usein herätään). Olen aika hanakasti kertonu kysymättä, et me ei aateltu tehä enempää lapsia niin se on tyrehyttäny nää kyselyt alkuunsa. Mullakaan ei imetys onnistunu, mut kukaan ei oo siitä tuominnut ainakaan päin naamaa. Se asia harmitti mua, vaikka näennäisesti koitan siihen suhtautua hyvin niin ilmeisesti paha mieli kuitenki näkyy naamasta ja tukkii kyselijöitten suut. Ja joudun kyllä häpeissäni myöntämään, että ennen Aleksia ( on minun esikoinen) niin mäkin jotenki kuvittelin imetyksen onnistuvan vaan jos haluaa, mutta nyt olen viisaampi. Semmoiset naiset, joilla on jo lapsia ja silti päästelevät suustaan ajattelemattomuuksia ovat kyllä vaan ilkeitä, koska niiden pitäisi tietää paremmin.

Munki rupee tekemään mieli käyä jossain kerhossa tai kahvilassa, mut sillon ristiäisissä oli pää niin täynnä kaikkee et en mitenkään muista missä ja millon pappi sano niitä tuolla syvänniemellä järjestettävän, pitää varmaan rueta ottamaan selvää.

Aleksi synty viikolla 41+4 et käynnistys oli mullakin jo lähellä ja painoa oli 4170g, pituutta 52cm.

Felessa ja Aleksi 4kk ja reilu 2vko
 
Meidän tyttö syntyi rv 39+4 ja mitat hänellä olivat 3215 g ja 49,5 cm. Sairaalassa kerettiin olla ennen vauvan syntymää 1 h 40 min. En muista, mitä synnytyksen koko kestoksi merkattiin, olisiko ollut kolmisen tuntia. Synnytys oli erittäin helppo ja nopea esikoisen synnytykseen verrattuna.

Toivottavasti Muumimamman pienokainen on jo parantunut! On niin ikävää, kun vauva sairastaa. Meillä ollaan koko perhe pidetty flunssaa ja illalla vauvallakin oli lämpö 38 c. Viime yö olikin sitten levoton.

Tulehan nipistys kertomaan, kuinka teidän matka meni. Itsekin kaipaisin jonkinlaista irtiottoa kotiympyröistä. Toivottavasti siihen onkin pian mahdollisuus, kun mies pitää talvilomaa.
 
Käytiin just vauvaryhmässä ja näkyihän siellä tuttujakin :) Paljon oli taas vauvoja, jos oikein laskin niin 12!Eetu alkoi vaan taas loppua kohti väsymään ja sai hirmu raivarit vaippaa vaihtaessa (olisiko outo paikkakin hieman pelottanut?) Piti sit lähtee kotia ja toinen nukahtikin heti autoon.
Eetu nukkui viime yönä ensimmäistä kertaa koko yön (10h) heräämättä! Pidensi tosiaan jo vähän aikasemmin yöunia tuohon 10 tuntiin ja huomasin ettei enää kovin hanakasti syönyt aamuyöstä kun heräsi. Jospa tästä tulisi tapa ja yösyötöt jäisivät historiaan! :) En minä tässä vielä kovin huolestunut ole ollutkaan kun kyllä sen 1-2 herätystä yössä jaksaa kun poika kuitenkin nukahtaa heti syötyään mutta hyvä jos näin ihan itsekseen alkaa yösyöntejä lopetella ilman mitään unikouluja!
Pikaista paranemista pienokaisille muumimamma ja kuutäplä!
 
Neidin 6kk neuvolassa käyty, ja hyvin oli neiti kasvanut:) Eikä tällä kertaa enää vierastanut neuvolatätiä, ja muutenkin oli hyväntuulinen tyttö:) Vauvakerhossa käyty myös tänään ihmettelemässä tytön kanssa ensimmäistä kertaa, ja hienosti tyttö jaksoi ollakin siellä.. loppuajasta tosin alkoi hieman jo väsymys painaa.. ensi viikolla uudelleen, jos ei mitään ihmeempiä tule:)

Kuutäplä: Sullakin ollut sitten todella nopea synnytys! Hyvä, että ehdit kuitenkin ajoissa sairaalaan:) ja pikaista paranemista pikkuiselle!!

muumimamma1983: Mukava kuulla, että teillä voidaan jo paremmin:) Oliko pikkuisella se kurkunpääntulehdus? :/

Muuten, jos joku kaipailee vaunuilu-, kahvittelu-, juttuseuraa tms tältä samalta alueelta (iisalmi), niin minulle ainakin voi laittaa esim. yv:tä:)

Mutta täytyy tästä lähteä laittamaan lapset kohtapuoliin iltaunille, palaillaan!
 
Kirjoittelenpa kuulumisia tännekin... Eetu lähti alkuviikosta ihan tosissaan ryömimään, oppi oikean tekniikan! Muutamana päivänä ei uskaltanut lähteä olohuoneesta mihinkään vaan katseli ja jutteli eteiseen, mitä lie selittänyt... :) Mut voi sitä riemua kun uskaltautui siitä eteenpäin niin sieltähän avautui ihan "uusi" maailma, nyt tutkailee jo kovasti muita huoneita!
Yöt ovat asettuneet yhteen syöttöön, välissä oli yksi levotonkin yö: heräsi kolme kertaa ja valvoi tunnin aamuyöstä! Mutta onneksi nukkuu muuten ihan hyvin et ei ainakaan vielä oo liikkuminen häirinny pahemmin unia.
Kokeilin antaa banaania paloina mut ei Eetu vielä älynnyt niitä suuhun laittaa (hassua koska kaikki muu menee ekana suuhun!) mutta söi niitä kyllä ihan hyvin kun suuhun laittoi. Tein kans kasvissosetta johon laitoin jauhelihan ihan sellaisenaan, en siis soseuttanut sauvasekoittimella. Saa nähdä miten se menee alas.
Nyt pitää mennä, alkaa olla epäilyttävän hiljaista tuolla! :) Kirjoitelkaahan muutkin kuulumisia!
 
:wave:

Onnea Eetulle uudesta taidosta! Meillä Isla on oppinut kierimään, joten leikkimatolta karkailee muutaman metrin päähän, yleensä jää sohvaa silittelemään tai sitten ihan vain lattiaa nuoleskelemaan.. :)

Ja terveisiä Tukholmasta! Mukava reissu oli ja sujui tosi hyvin 3 lapsen kanssa :) Meillä oli tilava perhehytti ja aika paljon laivalla vietettiin aikaa lasten leikkihuoneessa. Issu oli aivan innoissaan pallomerestä, jaksoi niitä palloja tuijottaa ikuisuuksia ja hihkui ja kiljahteli niille koko ajan. Isla myös nukkui laivalla tosi hyvin, ja Tukholmassakin kierrellessä suurimman osan ajasta. Ollaan tosiaan vielä pelkällä rintamaidolla, joten ruokailu onnistui missä vain :) Kotimatkalla viimeiset 100 kilometriä olivat vain Islalle vähän liikaa, ei olisi enää tahtonut turvakaukalossa olla, itkeskeli ja huusi eikä mikään auttanut :( Olin jo varma, että tytölle jää kauheita traumoja autoilusta, mutta 10 minuuttia ennen kotia huuto loppui, ja loppumatkan Isla sitten jutteli ja naureskeli. Eli kotiin saapui oikein hyväntuulinen reissaaja :)

Nyt täytyykin lähteä unta metsästämään, huomenna on 5kk neuvola, kiva taas nähdä miten vauva on kasvanut!

Nipistys ja Isla 5kk
 
Hyvää ystävänpäivää savon mammat ja vauvat.

Nipistys: Mukava että reissu oli onnistunut ja että loppumatka kääntyi nauruksi :)
Sangria: onnea uusista taidoista.

Täällä on vuorostaan äiti nuhassa. Katsotaan päästäänkö huomenna vauvaryhmään.

muumimamma ja Eetu 8kk
 
Hei!

Mietin myös tuossa jokunen aika sitten, että minne kaikki on hävinneet.. kun on tämä palsta ollut niiiiin hiljainen :( tosin, eipähän tuota itsekään ole tullut kirjoiteltua..

Toivottavasti tänne joku muukin vielä "eksyy" paikalle :) Kiva olisi kuulla kaikkien kuulumisia! =) Enemmän omiakin kuulumisia kerron seuraavalla kerralla, jos täällä nyt vielä joku muukin käy.. :)
 
Heissan

Tosiaan pino hiljentynyt, mutta empä tuota itekkään ole kirjotellut pitkilleen. Jos nyt vähän tormistautuisi..

Eli meillä poika täytti toissapäivänä 11kk ja kovasti kävelee tukia vasten ja harjottelee tuetta seisomista. Puhetta ei vielä tule muuta kun vauvamongerrusta, mutta kaikki aikanaan. Yöt meillä on rauhoittuneet ja läpi yön nukutaan tosi hyvin. Tuttipulloa ei olla enää käytetty vajaaseen kuukauteen, mut tutti unikäytöstä vielä löytyy.

Kohta kolkuttelis synttärit ovella ja kovasti pitäs miettiä mitä tarjotaan ja minne majotetaan pidemmältä tulevat vieraat. Synttäreistä tulee pienet lähipiirin pippalot :)

Syksyllä koulu kutsuis ja poikaa hoito, ihan sydäntä raastaa ajatella,että toinen menee hoitoon vaan kait se pitää välillä käydä koulussa ihmettelemässä elämää. Tiijä vaikka se pikkukakkonen sieltä joskus meille tulis :)

Ja poika syntyi 20.7 rv 39+5 4270g ja 53cm

Mut kirjotelkaa toki muutkin elostanne :)
 
Moi! Tässäpä meidän kuulumiset. Eetu on siis nyt vuosi ja kaksi viikkoa vanha. Tukea vasten kävelee hurjaa vauhtia, mutta konttaaminen on pääasiallinen liikkumismuoto. Ilman tukea ei vielä kävele eikä seisokkaan. Minulla olisi tarkoitus olla vielä vuosi eetun kanssa kotona ja ehkä senkin jälkeen jos tulee pikku yllätyksiä. Oletko HeJo käynyt taskuravut ryhmässä vielä. Me ei olla pitkään aikaan käyty, en tiedä minne se aika häviää. Olisi mukava kuulla mitä teille kuuluu. Aurinkoista juhannusta kaikille :)
 

Yhteistyössä