SDP haluaa ohjata ihmisten käyttäytymistä ilmaston kannalta parempaan suuntaan

vierailija
SDP:n ilmasto-ohjelma kertoo mihin demarien maailmankuva perustuu. Keppiä kepin perään. Miksei koskaan porkkanaa? Koska vaalikarja tottelee parhaiten sähköpiiskaa!

Vähä- ja nollapäästöisten autojen määrän lisäämiseksi tarvitaan selkeät tavoitteet. KAISU-suunnitelman 250 000 auton tavoite vuonna 2030 on riittämätön. SDP tukee Smart Energy Transition hankkeessa esitettyä 750 000 vähä- tai nollapäästöisen auton tavoitetta vuodelle 2030. Seuraavalla hallituskaudella tulee laatia aikataulu uusien poltto-moottoriautojen kieltämiseksi henkilöliikenteessä ja biopolttoaineisiin siirtymiseksi raskaassa liikenteessä. Lisäksi on otettava käyttöön riittävät taloudelliset ohjauskeinot sähköautokannan kasvattamiseksi ja panostettava latausinfrastruktuurin kehittämiseen.

Sähköautojen yleistymisen merkittävimmät pullonkaulat ovat sähköautojen polttomoottoriautoja korkeampi hinta sekä latausinfrastruktuurin kehittymättömyys. Sitran tuoreen raportin mukaan sähköautojen hinta saavuttaa polttomoottoriautojen hinnan noin vuonna 2025, mutta kaikki kustannukset ja verot huomioon ottaen vasta vuonna 2030. Saavuttaaksemme
hiilineutraaliuden jo 2035 on tämä liian myöhään. Autoilun tarvetta tulee vähentää esimerkiksi liikkuminen palveluna (MaaS) -ratkaisujen ja yhteiskäyttöautojen avulla. Sähköautojen osuuden kasvattaminen voidaan helpoiten aloittaa esimerkiksi asettamalla kannusteita ja päästörajoituksia yritys- ja leasingautoille. Lisäksi tulee kiristää autoveron hiilidioksidipäästön mukaista progressiota tavoitteena ohjata kulutuskäyttäytyminen mahdollisimman vähäpäästöisiin tai päästöttömiin autoihin.
 

Yhteistyössä