Se rokote mikä annetaan synnytyssairaalassa

  • Viestiketjun aloittaja puulla päähän lyöty
  • Ensimmäinen viesti
puulla päähän lyöty
Siis se mikä ennen annettiin vastayntyneille automaattisesti, niin nyt kysyivät neuvolassa haluanko sen vai en, kun lapsi on syntynyt.
No mistä minä tiedän.
Pyysin mietintä aikaa.
Sanoi, että nykyään se yleensä annetaan vain riskiryhmä vauvoille.
Otanko sen vai en, kun mun tapauksessani vauva ei kait kuulu mihinkään riskiryhmään.
 
en jaksa kirjautua.
on tuberkuloosia vastaan. suosittelen ottamaan koska antamista vähennetään vain sen vuoksi kun sairautta ei ole ilmentynyt nyt. meillä vanha terveyden hoitaja sanoi että kun nyt kaikilta lopetetaan automaattinen antaminen niin tauti palaa takaisin. olen itse antanut antaa
 
vieras
Calmette on se rokote. Meillä vielä tyttö sai sen automaattisesti, mutta jos nyt saisin valita, niin en antaisi laittaa, koska emme kuulu riskiryhmään. Siis sehän on tuberkuloosia vastaan.
 
Vieras

Jos se oli se BCG-rokotus, niin meile tehtiin kysely et ollaanko käyty Venäjällä tai jossain tai onko toinen vanhemmista jostain ulkomaasta, missä siis ois oikeesti riski sairastua..ja sit saatiin semmoinen keltanen tarra neuvolakorttiin et ei suositella rokotusta; kun ei olla missään käyty eikä kumpikaan vanhempi oo muualta ku Suomensta..

Olipa vaikeesti selitetty, mut en muista tarkkaan..enkä tiiä olikohan se ees tää mitä tuossa tarkotit..
 
Pastori
Alkuperäinen kirjoittaja aapee:
Eivät kyllä kertoneet. Kysyivät vain otanko vai en. Ja ei kannata ottaa, jos ei kuulu riskiryhmään. Mikä riskirymä?
No johan! Tosta voisin neuvolan tätiä vähän ripittää jos olisin sinä. Ja ihan hyvä olisi myös itse kysellä..
 
aapee
Neuvolakortissa on nyt tuollainen keltainen tarra, vaikka en vielä päätöstä tehnyt. Neuvolassa laittoivat.
Jaahas, ja palautetta kyllä saa neuvola ja neuvolan täti !!!!
 
Mulle kyllä neuvolassa vähän selitettiin sitä ja sitten vielä tenttailin, että mitä sillä riskiryhmällä tarkotetaan ja ollaanko me siinä kun minun isä sairasti sen joskus 50v sitte. Ei kuulema sitte oltu, kun lapsi ei edes näe sitä ukkia usein ja ei meidän elämässä satu olemaan ulkomaalaisia tai ulkomaan matkoja. Nyt kyllä vähän kaduttaa... Olis pitäny ottaa.
 
vieras
Kolmelle lapselleni on laitettu.

Suomen rokotusohjelma on maailman laajimpia . Ensimmäinen rokote on BCG-rokote, jolla pyritään suojaamaan lapsi tuberkuloosia vastaan. Jos lapsi on terve, tämä rokote annetaan synnytyssairaalassa tai ensimmäisellä neuvolakäynnillä.
 
oma päätös tietenkin
Alkuperäinen kirjoittaja en jaksa kirjautua.:
on tuberkuloosia vastaan. suosittelen ottamaan koska antamista vähennetään vain sen vuoksi kun sairautta ei ole ilmentynyt nyt. meillä vanha terveyden hoitaja sanoi että kun nyt kaikilta lopetetaan automaattinen antaminen niin tauti palaa takaisin. olen itse antanut antaa
Meille nla -täti kertoi että nykyään on tällä rokotteella riskit kasvanut. Kun ihmettelin sitä että iät ajat rokotettu ihmisiä ja eipä juuri ole ollut harmia. nyt yhtäkkiä ei suositellakkaan. Se selittyi sillä että rokotetta on kehitetty koko ajan tehokkaammaksi jne. ja haitat kasvanut samaa rataa. Aiheuttanut pahimmissa tapauksissa halvaantumista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kolmelle lapselleni on laitettu.

Suomen rokotusohjelma on maailman laajimpia . Ensimmäinen rokote on BCG-rokote, jolla pyritään suojaamaan lapsi tuberkuloosia vastaan. Jos lapsi on terve, tämä rokote annetaan synnytyssairaalassa tai ensimmäisellä neuvolakäynnillä.
Ei anneta enää automaattisesti kaikille, vain riskiryhmään kuuluville.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kolmelle lapselleni on laitettu.

Suomen rokotusohjelma on maailman laajimpia . Ensimmäinen rokote on BCG-rokote, jolla pyritään suojaamaan lapsi tuberkuloosia vastaan. Jos lapsi on terve, tämä rokote annetaan synnytyssairaalassa tai ensimmäisellä neuvolakäynnillä.
Ei anneta enää automaattisesti kaikille, vain riskiryhmään kuuluville.
Kopsattu täältä

http://www.avoin.helsinki.fi/laaketiede/EK2_4.html

 
meillä on kahelle ekalle laitettu se ja jos joskus kolmas tulee, niin olisin kyllä tosi tyytyväinen jos hän saisi rokotteen myös... ihan vain varmuuden vuoksi.. jotenkin vaan tuntuu, että tämä rokotteen antamatta jättäminen on vain jokin ovela rahan säästö juttu.. ja kun nyt ei enää rokoteta kaikkia automaattisesti, niin kyllä se tauti takasin tulee. sanokaa mun sanoneen! :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Kopsattu täältä

http://www.avoin.helsinki.fi/laaketiede/EK2_4.html
Sit tuolla linkissä on vanhentunutta tietoa :) Piti ihan nla-kortista tarkistaa että on samasta rokotteesta kyse ja kyllä on, eli tuota ei tosiaan nykyään anneta kaikille vaan pelkästään riskiryhmään kuuluville ja täällä susirajallakaan ei kuulema tuo rajan läheisyys (alle 10 km) vaikuta siihen eli ei olla automaattisesti riskiryhmään kuuluvia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
Alkuperäinen kirjoittaja HelmenTyttö:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kolmelle lapselleni on laitettu.

Suomen rokotusohjelma on maailman laajimpia . Ensimmäinen rokote on BCG-rokote, jolla pyritään suojaamaan lapsi tuberkuloosia vastaan. Jos lapsi on terve, tämä rokote annetaan synnytyssairaalassa tai ensimmäisellä neuvolakäynnillä.
Ei anneta enää automaattisesti kaikille, vain riskiryhmään kuuluville.
Kopsattu täältä

http://www.avoin.helsinki.fi/laaketiede/EK2_4.html
Vanhaa tietoa. Ei anneta enää kuin riskiryhmään kuuluville

 
Vieras
Kansanterveyslaitoksen sivuilta löytyy ajankohtainen tieto tästäkin asiasta!
Rokotteen voi muistaakseni ottaa vielä 7-vuotiaana, eli jos matkustatte esim. Venäjällä/muissa korkean tubiriskin maissa niin rokotus on mahdollista ottaa lapselle myöhemminkin!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
http://www.ktl.fi/portal/suomi/haku/

Rokurukset kansanterveyslaitos
Rokote voidaan antaa ennestään rokottamattomalle lapselle siihen saakka, kun lapsi täyttää 7 vuotta. Rokotettaessa 6 kuukauden ikäistä tai sitä vanhempaa lasta, lapsen tuberkuliininegatiivisuudesta tulee varmistua ennen rokotusta.

 
Tubi on muuttunut niin paljon, ettei calmetointi automaattisesti suojaa enää esim. itärajan takana liikkuvalta tubekuloosilta.
Koska tubi on harvinainen, rokote ei täysin oikea ja rokotusreaktiot saattavat olla voimakkaita on päädytty siihen, että nykyän se pistetään vain riskiryhmän vauvoille.
Calmetointi poistui leisstä rokotusohjelmasta muistakseni joulukuun alussa -05
 
vieras
Käyttöaiheet
BCG-rokotus annetaan Kansanterveyslaitoksen määrittelemien rokotusaiheiden mukaisesti henkilöille, joilla on lisääntynyt vaara saada tuberkuloositartunta. Kansanterveyslaitos on antanut vuonna 2006 suosituksen BCG -rokotuksen käyttöaiheista yleisen rokotusohjelman osana (taulukko 35). Rokote voidaan antaa ennestään rokottamattomalle lapselle siihen saakka, kun lapsi täyttää 7 vuotta. Rokotettaessa 6 kuukauden ikäistä tai sitä vanhempaa lasta, lapsen tuberkuliininegatiivisuudesta tulee varmistua ennen rokotusta.

Ktl:n linkistä
 

Yhteistyössä