Sektion jälkeen alatie synnytys

Olisko ketään joka olis synnyttänyt sektion jälkeen alakautta? Menikö kaikki hyvin, seurattiinko sektioarpea mitenkään erityisesti synnytyksen aikana? Minkä kokoinen alakautta syntynyt vauva oli? Minulla pian synnytys edessä ja jännittää tuon arven kestäminen ja jos mennään yli lasketun ajan niin voi olla vauva reippaasti yli 4kg...
 
Ei oo vielä kokemusta, mutta pian toivottavasti on :heart: Mutta sen verran mulle ainakin sanottiin, että haavaa seurataan, eikä käynnistämään lähetä. Pikkasen voidaan yrittää, mutta jos ei tule ominavuin, päädytään helposti sektioon.
 
Mulla ei edes mainittu sektiohaavasta. Lieneekö sitten syynä aika?? Pojilla ikäeroa reilu 3vuotta.
Synnytys meni hyvin, käynnistettiin lapsvedenmenon takia rv 35+3 ja seuraavana yönä syntyi vajaa 3 kiloinen ihanuus.
 
Minä olen ja hyvin sujui, arpea ei seurattu missään vaiheessa, ainakaan niin että asiasta oli minulle sanottu. Käynnistykseenkin oli aika varattuna, mutta vauva otti varaslähdön. Synnytys oli 5., kolme vanhinta syntyivät alakautta, sitten sektio ja sen jälkeen vielä yksi alatiesynnytys, väliä sektion ja seuraavan synnytyksen välissä vajaa 2.5v.
Vauva painoi himpun yli 4kg.
 
Minulle tehtiin sektio v-99 ja synnytin marraskuussa -07 tytön normaalisti alakautta. Minulla oli käynti rv37 äitiyspolilla, lähinnä tarjonnan tarkastamiseksi, mutta katsoivat samalla myös arven tilanteen. Tyttö syntyi rv 41+3 ja painoi 4840g ja kaikki meni hyvin, eikä minulla arpea seurattu synnytyksen yhteydessä mitenkään erityisesti.. Sen verran piti avittaa että sain oksitosiinia tipalla, kun omat supparit olivat riittämättömät.
Onnea synnytykseen, kyllä kaikki varmasti hyvin menee =)
 
Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla, ainoa miten vaikutti seuraavaan raskauteen/synnytykseenoli se, että seuraavassa raskaudessa oli synnytystapa-arviointi.

Ei mulle ainakaan sanottu mitään että seurattaisi arpea, mullakin kyllä oli 2 vuotta synnytysten välissä.

Kaikki meni oikein hyvin ja alatiesynnytys oli sektiosynnytykseen verrattuna todella helppo ja jäi pelkästään postiivisia muistoja!

Tyttö painoi 4255g :)
 
Samoissa tunnelmissa täällä. Mulla esikoinen syntyi hätäsektiolla ja tässä näinä päivinä mulla on edessä alatiesynnytys (ainakin toivottavasti). Esikoisen syntymästä tulee kohta jo neljä vuotta, mutta silti mulle on sanottu, että käynnistystä ei suositella just tuon sektioarven takia. Tiiä sitten seurataanko sitä synnytyksessä jotenkin erityisesti. Nyt menossa rv 40+5.
Onnea meille synnytykseen =)
 
Eka syntyi sektiolla, jonka jälkeen olen synnyttänyt 3 lasta normaalisti. Kyllä sitä haavaa muka ultrattiin, mutta lääkäri sanoi, että ei sen tason ultralla, joka oli käytössä, nää oikeesti tilannetta. Siskollani kaikki leikattu ja viimeistä seurattiin tarkasti ultralla, joka oli näitä 4d tai 3d ultra. Sillä mahdollista nähdä mikä oikea tilanne on.

Tiesin eka odottaessani, että haluan monta lasta. Kun kuulin, että joudun sektioon. Minulta kysyttiin miten haluan leikkaushaavan. Kysyin: kumpi on parempi pysty vai vaaka? Lääkäri vastasi, että pysty paranee paremmin ja on kestävempi ja kohtu kestää useamman leikkauksen. Tietenkin valitsen pystyyn.
 
Ekä syntyi suunnitellusti sektiolla perätilan vuoksi. 2,5 vuoden jälkeen synnytin 3660g painoisen pojan alateitse. Synnytys kesti n.22h ja siinä rytäkässä kaiken muun lisäksi sektiohaava repesi parin-kolme sentin matkalta kohdun puolelta. Kipu oli jotain aivan käsittämätöntä. Haavaa ei seurattu mitenkään.
Kolmas syntyikin sitten jälleen suunnitellusti sektiolla mun vastusteluista huolimatta. Eivät ottaneet enää mitään riskiä haavan suhteen.
Itse en ollut ikinä edes kuullut, että noin voi käydä. Ja mulla myös haava pystyyn.
 
^^ Eikö varsinainen leikkaushaava ole AINA pystyyn, eroa on kai siinä, mihin suuntaan iho leikataan, eli pystyyn/vaakaan. Jos koko helahoito leikattaisiin vaakaan, niin siinähän menisi vatsalihaksetkin poikki! Eli kyllä minun käsittääkseni pintaviilto voi olla vaakaan/pystyyn ja varsinainen isompi viilto sitten aina pystyyn, vatsalihasten väliin.

Vastaus ap:lle: Esikoiseni syntyi suunnitellulla sektiolla. Toinen lapseni syntyi alakautta, oksitosiinitipalla käynnistettynä (yli ajan takia). Leikkausarpea ei seurattu mitenkään. Joskus olen kuullut väitteen, ettei sektion jälkeen mielellään käynnistettäisi, mutta kyllä minulle käynnistettiin, ja moni muukin oli oksitosiinia tässäkin ketjussa saanut.

Arpea ei sen kummemmin ultrattu tms. synnytystapa-arvio kyllä tehtiin.
 
Jestas - en edes ole tullut ajatelleeksi että haava voisi revetä...

kaksi ensimmäistä syntyivät reippain tahdein alateiste, kolmannen kanssa jouduttiin hätäsektioon..

nyt olin hieman ajatellut yrittäväni alakautte vielä, mutta ehkä valitsenkin sitten sen mitä mieheni on "jankuttanut" - ts. leikkauksen.. hän sai melkoisen sätkyn tuosta hätäsektioon johtaneesta tapauksesta ja siksi siis hänene mielestään sektio viisain..

Noh, ehkä asiaan saadaan selvyyttä kun 1.4 on kunnon lääkäri käynti S-joella.
 
Eka syntyi sektiolla ja toinen synty alakautta 1v10kk siitä sektiosta. Ei tuota arpea mitenkään seurattu, ei siitä ainenkaan miulle mitään sanottu. Sektio haava on vaakaan tossa bikinirajalla. Ja alakautta syntyny painoi 4390g ja kaikki meni oikein hyvin.
 
Kimppa
Alkuperäinen kirjoittaja Hiiviö:
Esikoinen syntyi kiireellisellä sektiolla, ainoa miten vaikutti seuraavaan raskauteen/synnytykseenoli se, että seuraavassa raskaudessa oli synnytystapa-arviointi.

Ei mulle ainakaan sanottu mitään että seurattaisi arpea, mullakin kyllä oli 2 vuotta synnytysten välissä.

Kaikki meni oikein hyvin ja alatiesynnytys oli sektiosynnytykseen verrattuna todella helppo ja jäi pelkästään postiivisia muistoja!

Tyttö painoi 4255g :)
Mulla hyvin samanlaiset kokemukset :) Ei ollut tosiaan mitään muuta erikoista kuin synnytystapa-arvio loppuraskaudesta. Mulla oli synnytysten välissä 2,5 vuotta. Vauva oli 3800g.

Mullakin jäi hyvät muistot synnytyksestä ja olin tyytyväinen, että sain kokea normaalin synnytyksen ensimmäisen päädyttyä kiireelliseen sektioon uhkaavan hapenpuutteen takia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Huiskahäntä:
^^ Eikö varsinainen leikkaushaava ole AINA pystyyn, eroa on kai siinä, mihin suuntaan iho leikataan, eli pystyyn/vaakaan. Jos koko helahoito leikattaisiin vaakaan, niin siinähän menisi vatsalihaksetkin poikki! Eli kyllä minun käsittääkseni pintaviilto voi olla vaakaan/pystyyn ja varsinainen isompi viilto sitten aina pystyyn, vatsalihasten väliin.

Vastaus ap:lle: Esikoiseni syntyi suunnitellulla sektiolla. Toinen lapseni syntyi alakautta, oksitosiinitipalla käynnistettynä (yli ajan takia). Leikkausarpea ei seurattu mitenkään. Joskus olen kuullut väitteen, ettei sektion jälkeen mielellään käynnistettäisi, mutta kyllä minulle käynnistettiin, ja moni muukin oli oksitosiinia tässäkin ketjussa saanut.

Arpea ei sen kummemmin ultrattu tms. synnytystapa-arvio kyllä tehtiin.
Tuo oli minulle aivan uutta, että jos leikataan vaakaan, sisällä vaihdetaankin suuntaa. Toisaalta se puoltaakin esikoiseni leikkaajan kantaa, että pysty on kestävempi. Kun kaikki kerrokset samassa suunnassa. Tiedän äitejä, jolla kohtu revennyt kun leikattu vaakassa... Eli lopulta repeääkö kohtu, on paljon kiinni siitä miten leikkausarpi parani sektion jälkeen. Minulla ei ollut sen kans mitään ongelmia. Ja nyt olen jo 3 lasta synnyttänyt alateitse..

Minua on myös käynnistetty tipalla nelosen syntymässä. Jokaisen kohdalla minulle lääkäri sanonut, että käynnistämään ei aleta muuten kuin tipalla ja vedenpäästöllä. Siis tehokkaimmilla lääkkeillä ei ainakaan meidän sairaalassa käynnistetä. Tässäkin on kuulema sairaala kohtaista vaihtelua.
 
Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
Samoissa tunnelmissa täällä. Mulla esikoinen syntyi hätäsektiolla ja tässä näinä päivinä mulla on edessä alatiesynnytys (ainakin toivottavasti). Esikoisen syntymästä tulee kohta jo neljä vuotta, mutta silti mulle on sanottu, että käynnistystä ei suositella just tuon sektioarven takia. Tiiä sitten seurataanko sitä synnytyksessä jotenkin erityisesti. Nyt menossa rv 40+5.
Onnea meille synnytykseen =)
Okei, nyt on takana synnytys ja hyvin meni :) Ja kaikista varoituksista huolimatta käynnistettiin rv 41+4 (suun kautta tabletit). Sektioarpi ei millään tavalla ollut ongelma; nopea synnytys ja palkintona komia poika :heart:


 

Yhteistyössä