Selkäkivut ja triptyl

Hei
Lääkäri määräsi kauan jatkuneisiin selkäkipuihin Triptyliä, ensin 10 mg ja lisätään aina 10 mg lisää joka viikko. Ylläpitoannos 50mg.
Olen hankkinut lääkkeen, mutta aloittaminen vastustaa. En halua enää lisää väsymystä. Enkä ajatellut ruveta absolutistiksi. Vai onko se ehdoton kielto?
Ehkä sivuvaikutukset käytön myötä hiipuvat... :O

Mutta kuitenkin tuntuu jotenkin oudolta ettei lääkärit löydä syytä kipuihin.
Kipu SI niveten seudussa, olkapää kipuilee ja välillä sormiin sattuu, väsyttää.
Selkä jäykkä aamuisin. Mutta helpottaa päivän kuluessa (jäykkyys).
Suolisto-ongelmia, mutta lääkäri vain pyytää aloittamaan lääkityksen...

Olisi helompaa, jos tietäisi mikä on vikana! :(

Toki Burana 800mg on jo kokeiltu, eikä se auta. Röntgen kuvassa ei outoa.

Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä lääkkeestä?
Ja miten vaikuttaa ja milloin kipu pitäisi helpottaa?
Vielä jos jollain samanlaisia oireita, kuin minulla, ja saaneet diagnoosin; olisi kiva kuulla enemmän :)
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ollut Trityl 25 mg päivässä selkäkipuihin, on ollut apua. Väsytysvaikutus on aikaa myöten hävinnyt, alussa 10 mg väsytti kovasti ja nukuin kuin tukki, vaikka muuten herkkäuninen. Valitettavasti nykyisin ei auta juuri nukkumaan, tosin olen huomannut, etten pysty ottamaan 4 tuntia ennen nukkumaanmenoa, niin kuin pitäisi, koska aavistuksen väsyttää kuitenkin. Kai muuten tiedät, että raskaana ei saisi Triptyliä saisi käyttää? Mutta ilmeisesti et ole, jos lääkäri vähän aikaa sitten määrännyt?

En tiedä fibrosta ja mahakivuista, mutta alaselkää kannattaisi jumpata (tiedät varmaan), auttaa. Ja piikkimatto ja Mobilat auttaa hiukan myös (tämä huomattavasti enemmän kuin Burana mulla).
 
Mulla on ollut Triptyl käytössä puolisen vuotta 10-20 mg lihaskipuihin. Ensin käytin vain 10 mg ja nostin sitten 20 mg:n, mutta nyt kesällä olen pärjännyt tuolla 10 mg:lla. Mulla vaiva on lähinnä niska-hartia-aluella ja lonkissa harvakseltaan. Kivut ovat jatkuneet niin kauan kuin muistan, mutta pahenevat ajoittain. Lääkäri epäili mulla myös fibroa. Mulla on vatsaoireita (ärtynyt suoli ) aika ajoin ja olen tullut herkkäunikseksi lasten syntymän jälkeen. Mulla ei ole Triptylistä mitään huonoa sanottavaa. Sopii mulle hyvin. Aluksi oli väsyneisyyttä aamulla ja suuta kuivasi, mutta oireet menivät nopeasti ohi. Lääke kannattaa ottaa pari tuntia ennen nukkumaan menoa. Jos olet töissä, ota lääke 12 tuntia ennen heräämisajankohtaa, niin jaksat aamulla nousta ylös. Mulla kipuoireet alkoivat helpottaa parissa päivässä ja parissa viikossa tuntui selvää tulosta parempaan. Väsyttävä vaikutus on siitä hyvä, että lääke parantaa unenlaatua, joka taas vähentää kipua. Ei kannata pelätä lääkkeen aloittamista. Minä jarruttelin monta kuukautta ihan suotta jälkikäteen ajateltuna. Olen aina ollut skeptinen lääkkeiden suhteen. Olen saanut siitä huomattavan avun, enkä usko, että siitä kovin suurta haittaa noin pieneillä annoksilla ole.Mulla ei myöskään tulehduskipulääkkeet auttaneet, mutta Triptyl vahvistaa/tukee muiden kipulääkkeiden vaikutusta. Nykyisin otan harvakseltaan Panadolia ja se tuntuu riittävän.
 
Ps. minä voin ottaa lasin, korkeintaan kaksi viiniä silloin tällöin, vaikka lääkettä otankin, eikä se ainakaan ole minua tappanut. Tosin en tiedä, mitä uskaltaisin ottaa, jos lääkettä ottaisin 50 mg:aa.
 
Mulla on ollut Triptyl käytössä puolisen vuotta 10-20 mg lihaskipuihin. Ensin käytin vain 10 mg ja nostin sitten 20 mg:n, mutta nyt kesällä olen pärjännyt tuolla 10 mg:lla. Mulla vaiva on lähinnä niska-hartia-aluella ja lonkissa harvakseltaan. Kivut ovat jatkuneet niin kauan kuin muistan, mutta pahenevat ajoittain. Lääkäri epäili mulla myös fibroa. Mulla on vatsaoireita (ärtynyt suoli ) aika ajoin ja olen tullut herkkäunikseksi lasten syntymän jälkeen. Mulla ei ole Triptylistä mitään huonoa sanottavaa. Sopii mulle hyvin. Aluksi oli väsyneisyyttä aamulla ja suuta kuivasi, mutta oireet menivät nopeasti ohi. Lääke kannattaa ottaa pari tuntia ennen nukkumaan menoa. Jos olet töissä, ota lääke 12 tuntia ennen heräämisajankohtaa, niin jaksat aamulla nousta ylös. Mulla kipuoireet alkoivat helpottaa parissa päivässä ja parissa viikossa tuntui selvää tulosta parempaan. Väsyttävä vaikutus on siitä hyvä, että lääke parantaa unenlaatua, joka taas vähentää kipua. Ei kannata pelätä lääkkeen aloittamista. Minä jarruttelin monta kuukautta ihan suotta jälkikäteen ajateltuna. Olen aina ollut skeptinen lääkkeiden suhteen. Olen saanut siitä huomattavan avun, enkä usko, että siitä kovin suurta haittaa noin pieneillä annoksilla ole.Mulla ei myöskään tulehduskipulääkkeet auttaneet, mutta Triptyl vahvistaa/tukee muiden kipulääkkeiden vaikutusta. Nykyisin otan harvakseltaan Panadolia ja se tuntuu riittävän.
Kiitos, ehkä rohkenen aloittaa viikonloppuna, kun on vapaatakin.
Eli kuudelta illalla pitäisi ottaa. Olisi ihanaa jos saisi nukuttua koko yön. :)
 
Sinuna kokeilisin. Viikonloppu on hyvä aloittaa. Ekoina iltoina, jos otat lääkkeen kuuden maissa, voit kuukahtaa jo aikaisin illalla. Mulla väsymys tulee vieläkin kaksi tuntia lääkkeen oton jälkeen. Älä ihmettele, jos muutaman päivän olo on tokkurainen ja ensimmäinen yö voi olla levoton. Itse säikähdin vähän ekaa ja tokaa yötä, koska unenlaatu muuttuu ja ainakin minä näin erikoisia unia ja havahduin usein. Alkoi unet tasoittua muutaman yön jälkeen. Nykyisin nukun läpi yön heräämättä, ellei lapset valvota tai ole jotain erikoista muuten. Kipu ei ainakaan valvota tällä hetkellä. Toivon sinulle levollisia unia ja kivuttomampaa tulevaisuutta! Tiedän todella, mitä se kärvistely on. Jos viitsit kertoa, millainen sinun kokemuksesi lääkkeestä on, jos/kun sen aloitat, niin olisin kiinnostunut kuulemaan.
 
  • Tykkää
Reactions: neitoperhonen
Olisi kyllä ihanaa, jos kivut hellittäisivät. Tuo väsymys vähän pelottaa, kun sitä on todella muutenkin. Ja jos lääke pitäisi ottaa illalla jo kuudelta :O
Haavelin kyllä että mentäisiin saunaan tänä iltana. Eli pitää ilmeisesti siirtää aloitus lauantaille. Niin, kun pitäisi vielä lauantai aamuna jaksaa koululaukku yms. ostoksille.
(vai olisiko ilmassa "selittelyn makua" ;) )
Kirjoittelen tuntemuksia lääkkeestä...
 
Minä otan lääkkeen puolikasilta illalla ja olen valmis nukkumaan kymmenen maissa. Mun ei tosin tarvii herätä töihin, kun olen lasten kanssa vielä kotona. Mutta ihan hyvin pääsen ylös sängystä seitsemältä aamulla. Ei kannata pelätä väsymystä. Ei se ylivoimaista ole. Itse olen nyt paremmin nukuttujen öiden jälkeen huomattavasti energisempi kuin vuosiin. Lääke ei siis enää aiheuta väsymystä, eikä se aluksikaan toiminta kykyä vie. Luulen, että lauantaiostoksetkin sujuisivat ihan hyvin. Tsemppiä!
 
Väliaikatietoja; olen pian viikon verran mennyt annoksella 10 mg/pv.
Todella pientä helpotusta kipuihin tullut... Mutta parin päivän päästä aion nostaa kahteen tablettiin. Mutta yöt on tullut nukuttua huonosti; heräilen monta kertaa yössä. Ja varmasti sen takia aamulla väsyttää.|O
Onko meme72 sinulla tuo maksimi annos 20 mg?
ja sinulla Mikmik 25mg?

Ajattelin kyllä että lääkärini määräämä annos 50 mg tuntuu kyllä aika hurjalta!? :eek:

Miten jatko; onko lääkärissä käyntejä sovittu etukäteen vai onko teillä tarkoitus vain varata aikaa, kun on tarvetta.:wave:
 
Mulla riittää tällä hetkellä kipuihin tuo 20 mg ja nyt olen mennyt reilun kuukauden kokeilumielessä 10 mg:lla. Huomaan, ettei ihan pidä kipuja pois, mutta nukkua saan suht hyvin. Mulle määrättiin tuo 10-20 mg ja resepti on jatkuva. Uusin sen siis säännöllisesti. On sovittu, että jos lääke sopii, sitä voi käyttää jatkossa koko ajan. Ehkä jossain vaiheessa kysyn lääkäriltä tilannearvioita tai jos tilani muuttuu pahemmaksi ja tarvitsen tuhdimpaa annosta. Mulla ei tuolla 10 mg:lla ole mitään sivuoireita ollut. Olen ymmärtänyt, että tuo 50 mg on maksimiannos mitä kipuun kokeiluluonteisesti annetaan tätä lääkettä. Jos se ei silläkään annoksella toimi, niin sitten ei ole toimiakseen. Se on hyvä merkki, jos sulla alkanut jo tuo 10 mg tuntumaan. Mullakin meni myös jokunen viikko siihen, että unet tasoittuivat, Näin tosiaan outuoja unia ja havahduin vähän ajan päästä. Silloin ajattelin, ettei tää nukkumiseen auta yhtään...mutta pitkässä juoksussa on mulla ainakin auttanut. Toivotaan, että saat lääkkeestä helpotusta. Kysyä saa, jos jotenkin voin apua antaa. Kerrohan taas lisää, miten alkaa tepsimään.
 
Hei,neitoperhonen!

Aivan pakko vastata sinulle. Oireesi kuulostavat aika samanlaisilta kuin minulla. Kipu alueet vaihtelee, ja aamu jäykkyys on jotain aivan uskomatonta, mutta helpottaa vähän päivän edetessä.

Minulla lääkäri diagnosoi fibromyalgian helmikuussa 2012, silloin oli jo lääkäri kirjoittanut triptyllista resemptin, suoraan 25mg.. Sitä käytin jonkusen kuukauden ja seuraavan kerran kun menin lääkäriin, samoista syistä, lääkäri kirjoitti kyseisestä lääkkeestä 50mg. Enkä mä nostanu sitä annosta pikkuhiljaa mitenkään, eikä kyllä mua niin neuvottukaan. Myöskin väsymys vaivaa mua, mutta toisaalta olen kiitollinen tuolle lääkkeelle koska se auttaa mua nukkumaan paljon paremmin kun mitä ennen. Ja pääsen yölläkin helposti uneen uuestaan. Ja pelastus tuo lääke on silloin kun poika on isällään, koska silloin nukkumisesta ei tulisi mitään.

Joten näin fibromyalgia potilaana kehoitan sua jatkamaan lääkettä ja ne sivuvaikutukset aika varmasti menee ohi jonkun ajan päästä. Kestiköhän mulla peräti jonku 4-5kk. Varsinki ylösnoustessa huippasi, mutta nyt se on ja parempaan päin. en halua peloitella :) Kerroin vain minkälainen kokemus mulla lääkkeestä on.

Nyt mielenkiinnolla odotan lähipäiviä kun mulla ei lääkettä ole, eikä rahaa sitä käyä ostamassa, että miten käy.

voimia ja jaksuja sulle kipujen kanssa!
 
Mulla ollut annoksena tosiaan 25 mg mutta lääkäri sanoi että aivan hyvin voin kovempien kipujen aikana tilapäisesti ottaa enemmänkin (jopa 50 tai 75 mg, olen joskus ottanut 50...). 50 mg lihaskipuihin on kyllä hurja annos, kun yleensä 10 tai 20 mg... mutta toisaalta ei se ole lähelläkään niitä annoksia mitä otetaan jos ko. lääkettä käytetään masennuslääkkeenä - silloin voi olla 150 mg päivässäkin. Eli jos ei auta vähempi niin siitä vaan, missään "vaarallisissa määrissä" ei kuitenkaan liikuta. Huomaa kuitenkin, että kipuihin pitää ko. lääkettä yleensä kai ottaa n. 2 viikkoa ennen kuin voi päätellä auttaako.
 
Pitkästä aikaa täällä...
Olen käyttänyt pidemmän aikaa 30mg päivässä. En uskalla nostaa, sivuvaikutusten takia, nimittäin saa juosta vessassa useasti päivän aikana ja isommalla hädällä tuskin lainkaan :ashamed: ja päänsärkyä usein.
Mutta on lääke auttanutkin, kivut eivät ole niin pahoja, eli näin pärjää!:heart:
Paremmin on saanut nukuttua, mutta ei kuitenkaan millään aamulla jaksaisi herätä.
Vaikka nukkuu 8 tuntia..

Yhtenä viikonloppuna jätin lääkket väliin (oli juhlat); ai että oli paikat kipeänä! Oikeata käsivartta repi niin, että itku tuli silmään. Ja selkä ihan jumissa ja se aamukankeus...

Onko kenelläkään muulla kylmän arkuutta? Esim. kun käyn ruokakaupassa, käsiin sattuu aivan kamalasti! Sormet jotenkin jäykistyvät. Lääkkeellä tuokin helpottanut.
Onko teillä lääke helpottanut aamukankeuteen?

Olisi kiva kuulla teidän kaikkien kuulumisia muutenkin :wave:
 
Mukavaa kuulla, että sulla alkaa lääkitys tuottaa tulosta. Mulla tuo 10 mg riittää yöunen parantamiseen, mutta kipujen siedettävinä pysymiseen vaaditaan tuo 20 mg. Nyt olen taas muutaman viikon ottanut sen 20 mg ja tuntuu olo huomattavasti paremmalta! Ajattelin pysytellä tällä annoksella niin kauan kuin se toimii.

Mulla on myös kylmän arkuuttaa, olen helposti paleleva. Vetoisuus on pahinta.Tämä syksyn kosteus ei ole mulle sopivaa. Lihaskivut pahenevat aina säänvaihdellessa. Toisaalta myöskään sauna ei tee minulle hyvää. Seuraavana päivänä niskat on ihan jumissa.

Mulla pääoireina on siis lihaskivut enimmäkseen niska-hartia-alueella ja joskus lonkissa ja pohkeissa. Unet ovat katkonaisia. Nukahdan hyvin, mutta aamuyöllä heräilen tunnin välein. Olen aamukankea. Yleensä iltaisin voin kaikkein parhaiten. Lisäksi mulla on suolisto-oireita ollut lapsuudesta saakka. Siis ummetus ja ripuli vuorottelevat. Lääkitys on vienyt ripulivaiheet melkein kokonaan pois ja vaikka olenkin nyt enimmäkseen kovalla, niin muuten vatsaoireet on rauhallisemmat. Tällaisia oireita mulla.
Kävin noiden pitkään jatkuvien lihaskipujen takia lääkärillä vuosi sitten ja hän totesi tutkimusten ja verikokeiden perusteella, että mulla olisi fibromyalgia. Vaatihan siihen ajatteluun tottuminen jonkin aikaa. Nykyisin lähinnä ajattelen, että mulla on keskimääräistä herkempi hermosto ja kivuunsietokykyni on häiriintynyt. Huomaan myös sen, että aistini ovat tosi herkät. Meluisa ympäristö ärsyttää nopeasti ja hajuaistini on yliherkkä. Uskon tämän vaivan ainakin kohdallani olevan synnynnäinen. Lapsuudesta asti olen kokenut uniongelmia, lihaskipuja ja vatsaoireita sekä aistiyliherkkyyttä. Ensin vastustin lääkitystä, mutta nyt kun huomaan oman vointini huomattavasti siitä kohentuneen, olen iloinen, että tähän vaivaan on olemassa helpotustakin.

Onneksi tämä ominaisuus on hyvänlaatuinen, ettei se johda itsessään mihinkään vakavampaan tilaan. Parasta olisi vaan säilyttää positiivinen elämänasenne ja myönteinen suhtautuminen tähänkin ominaisuuteen, niin jaksaisi paremmin.

Tässäpä minun kokemuksiani fibrosta. Tiedän, että vielä vähän aikaa sitten fibroa pidettiin "luulosairautena", mutta onneksi nykyisin lääketiede sen jo osaa oikeaksi oireyhtymäksi diagnosoida.
Olen itse ollut siinä onnellisessa asemassa, että kotipaikkakunnallani asiaan on suhtauduttu alusta asti kannustavasti ja tukien. Kävin tosiaankin vain kerran lääkärissä ja silloin asia selvisi. Jotkut ovat ikäväkyllä joutuneet juoksemaan lääkäriltä toiselle vuosikaudet ja heille vain on suurinpiirtein naurettu, että mitäs nyt taas tulet tänne valittamaan olemattomia vaivojasi... Mutta tsemppiä sinulle ja muillekin tätä palstaa lukeville. Ollaan yhteydessä. Olisi kivaa jatkossakin kuulla teidän kuulumisianne.
 
Minullakin on ollut oireita jo ihan nuoruudessa. Syksyisin ,jos ei ollut hanskoja käsissä, sormet paisuivat ja olivat kipeät! :(
Ja aivan kuten sinulla aistiherkkyys, varsinkin ylikorostunut hajuaisti. Ja koen melun todella rasittavana. Hälinän jälkeen kaipaan suorastaan hiljaisuutta.
Mikä onkaan ihanampaa, kuin kävelylenkki luonnossa koiran kanssa.
Nuorena minulla oli jaloissa kovia kasvukipuja. Voisiko ne liittyä myös tähän?

En aluksi tiennyt että suolioireet liittyvät fibroon :eek: Ihmettelin vain, miksi joskus aamuisin syömisen jälkeen, kaikki tulee pois... Ensin vatsaan sattuu, mutta vessassa käynnin jälkeen kaikki on ok. Lääkkeet tuntuvat auttavan myös tähän :)

Minulla tämä kylmänarkuus ei ole ollut kauaa. Olen ollut todella hyvä tarkenemaan.
Mutta ne ajat ovat muuttuneet. Mieskin sanoi, että mulla olis nykyään aina kylmä.

Olet tosi hyvässä tilanteessa meme72 kun olet saanut hyvän lääkärin.
Olen hypännyt toista vuotta lääkärillä. Vatsaoireista, rintalastakivuista ja monta kertaa selästä ja niskakivuista.. Eikä lääkäri ole niitä yhdistellyt mielessään, eikä ole edes kysynyt "onko muita oireita".. Monta kertaa olen varannut ajan nivelkipujen ja särkyjen takia, mutta perunut ne sitten, kun niissä ei kuitenkaan turvotusta. Epäilin monia vuosia sitten sairastavani reumaa.
Lääkäri aluksi mietti selkärankareumaa, mutta olen siihen jo liian vanha, en sovi ikähaarukkaan 20-30. Olen kyllä HLAB27+. Eli selkärankareumalle altis..

Mutta ihanaa, että sairaus on saanut nimen. Ja ihan virallinen. Joskin uskon että kaikki lääkärit eivät sitä kuitenkaan ymmärrä. Ja positiivista ettei tämä sairaus kuitenkaan ole niitä kaikkein pahimpia. Ja positiivinen asenne tosiaan auttaa :heart:

Pitääpä pikkuhiljaa varata aika lääkärille, ja jutella asioista. Josko saisi itselleen diagnoosin tähän oireiluun. Se kuitenkin helpottaisi. Todella...
 
Viimeksi muokattu:
Neitoperho: tuo sinin oireistosi kuulostaa niin samnlaiselta kuin mullakin. Varsinkin aamulla tuntuu, ettei vatsa tyhjene, vaan saatan käydä kaksi, kolmeki kertaa "kakalla" ja sen jälkeen helpottaa. Jos on joku stressitilanne, niin silloin vatsa menee helposti totaalisen sekaisin ilman muuta syytä. Mulla myös lääke on auttanut vatsaoireisiin selvästi. Onpas kivaa, että täältä on löytynyt, joku jonka kanssa jakaa tätä asiaa. Kun on joku, jolla on samanlaiset oireet, ei tunne olevansa niin yksin. Jatketaanhan yhteyden pitoa!

Mulla on myös noita rintarankakipuja ajoittain. Varsinkin yöllä alkaa pistää ja on pakko nousta venyttelemään. Jalat ja muutkin lihakset mulla myös väsyy helposti, menee "maitohapoille". Itselläni ei ole kipuja nivelissä, vaan just lihaksistossa. Lapsena oli myös kasvukipuja jaloissa.. ihan samanlaista kuin sullakin! Onko sulla ollut mieliala muutoksia? Siis oletko huomannut kipujen vaikuttavan laskevasti mielialaan tai toiminta kykyysi? Itse olen tietysti huomannut sen, että kun ei ole nukkunut kunnolla ja koko ajan särkee, se saa mielenkin epätoivoisemmaksi. Kun kivut on hallinnassa, on helpompaa nauttia elämästäkin välillä!

Toivottavasti löytäisit jonkun hyvän lääkärin. Varmaan joku nuoremman polven lääkäri ymmärtäisi paremmin tämän vaivan päälle! Onko sulta otettu verikokeita? Multa otettiin kaikki perusverenkuvat, jotain suolatasapainojuttuja, tulehdus- ja reumatestit, kilpparikoe... missään ei näkynyt mitään poikkeavaa. Lääkäri kokeili jotain eri pisteitä keholla, jotka kipuilevat ja ovat merkki fibrosta, jos aristavat tietyllä tavalla. Näiden perusteella ja tietty oireiluni perusteella sain tosiaan heti fibromyalgia diagnoosin. Onhan se helpottavaa, kun saa vaivalleen nimen ja tietää, ettei siihen kuole eikä kyse ole vaan omasta luulotaudistani, vaan ihan todellisesta oireyhtymästä.

Mua diagnoosi helpotti, vaikka aluksi mulla olikin vastarintamieliala tätä kohtaan. Nyt kun olen tutustunut aiheeseen paremmin, huomaan oloni helpottuneen. Lääke on auttanut kohdallani hyvin. Joka päivä edelleen tunnen jos en kipua, niin ainakin epämiellyttävää oloa lihaksissa, mutta se on siedettävää. Panadol riittää särkylääkkeeksi. Lääkäri sanoi, että se on paras kipulääke tähän vaivaan. Tulehduskipulääkkeet eivät auta ja sen olen itsekin todennut jo aiemmin.

Tsemppiä sulle lääkärin etsintään ja kerrohan taas kuulumisia, kun ehdit!
 
Minultakin otettiin verikokeet, mutta tulokset olivat ihan normaalit. Ei tulehdusarvoa

Ihanaa, että olen sinut täältä löytänyt :)
On joku, jolle tuntojansa purkaa.
Vielä kun oireemme ovat aivan samanlaisia.

Olisi kiva kuulla tuon vatsalääkkeen nimi? Josko sitä sais kokeiltavaksi.
Ihan samat oireet, kiire ja stressi eivät alkuunkaan sovi meikäläisellekään.

Olen ärtyisämpi, enkä kestä vasstoinkäymisiä kun on kovat kivut, tai käsiä särkee.
Koko käsivartta esimerkiksi. Saatan ärähtää lapsillekin syyttä..

Palaillaan ja pidetään yhteyttä!
 
Tosi kiva, että koet samoin. Mukavaa on, että voidaan yhdessä tätä vaivaa ihmetellä!

Mulla on ihan sama, että kivut laskevat ärsytyskynnystä. Helpommin ärisee ja suuttuu lapsille ihan mitättömistä asioista ja sitten tietty potee siitä huonoa omaatuntoa...

Mulla ei siis ole mitään erillistä lääkettä vatsaoireisiin, vaan tuntuu, että tuo Triptyl rauhoittaa myös vatsaa ainakin jonkin verran. :)

Tuo, kun mainitsit, että kiire ja stressi eivät sovi sulle, niin voin omalla kohdallani täysin allekirjoittaa. Itse olen vielä luonteeltani tosi itsekriittinen ja pedantti joissain itseäni koskevissa asioissa, joten sekään ei helpota asiaa. Useinhan sanotaan, että fibro on just täsmällisten ja pedanttien luonteiden vaiva...tosin sitä itsekriittisyyttä ei yhtään helpota se, että jos särkee ja on väsy, ei jaksa tehdä niin hyvin ja niin paljon kuin haluaisi!

Nyt pitää mennä tekemään. Palataan ja valoisampaa aikaa sulle, vaikka syksyillat pimenevätkin!
 
Huhuu Neitoperho, miten menee? Vaikuttaako syksyn kosteus olossa? Mulla on ollut nyt huomattavasti parempaa aikaa kuin aikoihin. Tosin tiedän luissa ja ytimissä, milloin sää vaihtuu! Olen yrittänyt liikkua enemmän ja se auttaa lihaskipuun ja jäykkyyteen ja varmaan virkistääkin.

Oletko päässyt lääkäriin ja saanut diagnoosin? Miten Triptyl puree, paljonko otat sitä tällä hetkellä?

Oletko huomannut koskaan ihon kosketusarkuutta? Mulla on sekin helpottanut lääkkeen myötä. Aiemmin ihon sivelykin tuntui epämiellyttävältä ja iho kutisi myös helposti.
Sellaista olisin kysynyt, että aiheuttaako Triptyl sinulle makeanhimoa? Minä olen aina ollut makealle perso, mutta tuntuu, että nyt saa tosissaan toppuutella herkkujen kanssa. Entä vaikuttaako seksihaluihin? Siihen minä en osaa vastata, koska pienet lapset taitavat omalla kohdallani olla enemmän sekstailun esteenä kuin halut.
Vessassa käyn kyllä harvemmin, mikä ei liene huono asia. Mulla on aina ollut vilkas aineenvaihdunta. Tosin nykyisin pitää muistaa syödä riittävästi kuituja, ettei ihan lopahda vessassa käynti. :)

Olisi tosiaan kivaa kuulla kuulumisiasi ja miten lääke sinuun vaikuttaa! Mukavaa syksyä!
 
Maanataina kävin lääkärillä, mutta hänen kommenttinsa oli seuraava; hyvin todennäköisesti sinulla on fibromyalgia, mutta en uskalla sitä diagnosoida, koska voi tulla myöhemmin jotain uutta. Koska on tuo HLAB27+.
Sanoi että minun on tyytyminen diagnoosiin: kroonisia kiputiloja.

Olen tiputtanut annoksen 20 mg. Jaksan paremmin nousta aamulla ylös. Jotenkin sillä kyllä pärjää, mutta 30 auttaa paremmin kipuihin. Ajattelinkin hakea apteekista sen 25 mg. Nytkin sattuu sormiin ja niska- hartiaseutua kolottaa...
Vai olisiko sadetta tulossa?

Lääkärin mielestä olin pirteämmän näköinen, joten hän oli iloinen että lääke auttaa tuohon nukkumiseen ;)

Minullakin on ollut tuota kosketusarkuutta, mutta vaihtelevasti. Välillä todella kosketus sattui. Tuokin ilmeisesti jäänyt pois, sillä en muista viimeaikoina moisia tuntemuksia.

Minulla on muutenkin makeanhimo suuri. Suklaata ja karkkeja menee. Eli en osaa sanoa onko vaikuttanut. Eikä oikein seksihaluihinkin, samanlaisena pysynyt.
Olen myös alkanut tekemään kävelylenkkejä, se kyllä virkistää.

Olen myös miettinyt kuitujen lisäämistä, vessassa tulee todella käytyä harvemmin.

Lääkäri muuten mainitsi sen ettei nykyään Triptylia määrätä mielialalääkkeeksi ollenkaan, vaan juuri kroonisiin kiputiloihin.

Ollaan yhteyksissä ja nautitaan aurikoisista syyssäistä!
 
Olen itse syönyt Triptyliä vuosikaudet ja ollut siihen tyytyväinen. Otan lääkkeen vain iltaisin: se väsyttää melkoisesti. Mutta sittenpä nukahdan hyvin. Se on alun perin masennuslääke, jolla on kipukynnystä nostava vaikutus. Siksi sitä käytetään usein kipupotilailla menestyksekkäästi. Osalle sopii, osalle ei ja vain kokeilemalla tiedät, onko se sinulle hyvä. Joten testaa pari viikkoa ja mieti sitten. Pitkäaikaisesta käytöstä ei ole haittaa - ainakaan minun lääkärini mukaan.

Itse syön tuota Fibromyalgiaani, joka tuo mukanaan monenlaista kipuilua. Myös selkä on usein kipeä ja raskauden loppuvaiheessa selkäkipu oli infernaalista. Silloin ei diagnoosia vielä ollut. Juuri tälläkin hetkellä selkä vähän kipuilee, mutta ilman tuota "taikanappia" kipu olisi suurempi.

Ja jos Fibrosta haluat tietoa, niin käverin blogista saa vähän vinkkiä: Ikuista nuoruutta etsimässä...: Fibromyalgia - kanssani loppuun asti
 
Neitoperhonen: Eikö lääkäri ottanut esille selkärankareumaa, sinullahan on tuo hla-b27-jutsku. + alasekäkipua, vatsavaivoja, väsymystä, kipuja myös muissa nivelissä, aamujäykkyys joka helpotta päivän aikana...kaikkin natsais selkärankareumaan. Millä lääkärillä kävit?
 
Hei Keisarinna.
Kävin myös erikoislääkärillä, ei kuitenkaan virall. reumatologi.
Sen mielestä olen selkärankareumaan liian vanha, yli 40v.
Vaikka yritin hänelle kertoa, että vaiva on ollut jo vuosia. Ei kuunnellut minua lainkaan. Niin ja röntgenkuvissa si-nivelet avoimet?
Hiljattain kävin työterveyslääkärillä, hänen mielestään kaikki oireet sopivat fibroon. Hän tutkikin kipupisteet ja antoi diagnoosin.
 

Yhteistyössä