Siis mitä kouluja oli ennen nykyistä peruskoulua?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";22925739]Keskikoulu ja oppikoulu ovat yks ja sama.[/QUOTE]

Ei ihan. Kansakoulusta jatkettiin kaupungeissa oppikouluun noin 10 vuotiaana ja sen päätteksi pääsi ylioppilaaksi. Keskikoulu vastasi lähinnä nykyistä yläkoulua, jos halusi ylioppilaaksi piti lisäksi käydä lukio. Kansakoulu + keskikoulu vastasi nykyistä peruskoulua.

Moni kävi vain ennen vanhaan vain kansakoulun.
 
"a p"
[QUOTE="vieras";22925739]Keskikoulu ja oppikoulu ovat yks ja sama.[/QUOTE]

Ok. Miks niillä sit erinimet. Isääni tuossa jututin ja kirjotin ylös just noita kouluja ym mitä on käynyt ja tosiaan puhui sekaisin keski- ja oppikoulusta.
 
tr
Itse kävin neljä vuotta kansakoulua, jonka jälkeen menin oppikouluun. Oppikoulu jakaantui keskikouluun ja lukioon. Keskikoulua käytiin viisi vuotta ja sitten 3-vuotinen lukio. Kansakoulu ja keskikoulu kestivät yhteensä siis yhdeksäsn vuotta, niin kuin peruskoulu. Olin oppikoulun toisella luokalla, kun koulu muuttui peruskouluksi, mutta silti mulla on keskikoulun päättötodistus. Jos ei halunnut tai päässyt oppikouluun, niin kansakoulusta jatkettiin kansalaiskouluun. Oppikouluun piti pyrkiä ja siellä oli lukukausimaksut ja maksullinen ruokakin.
 
"a p"
Ei ihan. Kansakoulusta jatkettiin kaupungeissa oppikouluun noin 10 vuotiaana ja sen päätteksi pääsi ylioppilaaksi. Keskikoulu vastasi lähinnä nykyistä yläkoulua, jos halusi ylioppilaaksi piti lisäksi käydä lukio. Kansakoulu + keskikoulu vastasi nykyistä peruskoulua.

Moni kävi vain ennen vanhaan vain kansakoulun.
Ok. Tämä auttoi. Isä kävi siis tuon kansa ja keskikoulun. En tiedä miks puhui sit oppikoulustakin välillä.
 
"a p"
Itse kävin neljä vuotta kansakoulua, jonka jälkeen menin oppikouluun. Oppikoulu jakaantui keskikouluun ja lukioon. Keskikoulua käytiin viisi vuotta ja sitten 3-vuotinen lukio. Kansakoulu ja keskikoulu kestivät yhteensä siis yhdeksäsn vuotta, niin kuin peruskoulu. Olin oppikoulun toisella luokalla, kun koulu muuttui peruskouluksi, mutta silti mulla on keskikoulun päättötodistus. Jos ei halunnut tai päässyt oppikouluun, niin kansakoulusta jatkettiin kansalaiskouluun. Oppikouluun piti pyrkiä ja siellä oli lukukausimaksut ja maksullinen ruokakin.
Tämä kuulostaa tutulle. Eli isä sanoi et kävi kansa ja keskikoulun oppimateriaalin mutta sai peruskoulun päästötodistuksen kun viimeisenä vuonna vaihtui tuo. Ja sano et tuon 9 vuotta kävi koulua.
 
"vieras"
Ei ihan. Kansakoulusta jatkettiin kaupungeissa oppikouluun noin 10 vuotiaana ja sen päätteksi pääsi ylioppilaaksi. Keskikoulu vastasi lähinnä nykyistä yläkoulua, jos halusi ylioppilaaksi piti lisäksi käydä lukio. Kansakoulu + keskikoulu vastasi nykyistä peruskoulua.

Moni kävi vain ennen vanhaan vain kansakoulun.
Ihan samoja kouluja ne keski- ja oppikoulut olivat.
 
"vieras"
[QUOTE="a p";22925817]Ok. Tämä auttoi. Isä kävi siis tuon kansa ja keskikoulun. En tiedä miks puhui sit oppikoulustakin välillä.[/QUOTE]

Keskikoulu oli osa oppikoulua. Joten jos isäsi ei käynyt lukiota, hän kävi keskikoulun verran oppikoulua, muttei oppikoulua kokonaan.
 
"suski"
[QUOTE="a p";22925817]Ok. Tämä auttoi. Isä kävi siis tuon kansa ja keskikoulun. En tiedä miks puhui sit oppikoulustakin välillä.[/QUOTE]

Koska keskikoulu on oppikoulua.

Kansakoulua käytiin 4-6 luokkaa ja jos ei jatkanut siitä oppikouluun, niin mentiin kansalaiskouluun.
 
juuh
Ei ihan. Kansakoulusta jatkettiin kaupungeissa oppikouluun noin 10 vuotiaana ja sen päätteksi pääsi ylioppilaaksi. Keskikoulu vastasi lähinnä nykyistä yläkoulua, jos halusi ylioppilaaksi piti lisäksi käydä lukio. Kansakoulu + keskikoulu vastasi nykyistä peruskoulua.

Moni kävi vain ennen vanhaan vain kansakoulun.
Ei tämäkään pidä paikkansa.

Ensin oli kansakoulu (6v). Kansakoulun neljänneltä (tai viidenneltä tai kuudennelta) luokalta pyrittiin oppikouluun, joka oli viisivuotinen ja oppikoulusta pystyi hakemaan lukioon. Tai itseasiassa oppikoulu oli kahdeksanvuotinen, josta viisi ensimmäistä vuotta olivat keskikoulua ja kolme viimeistä lukiota). Jos ei hakenut oppikouluun, piti käydä kansakoulua kuusi vuotta ja sen perään kaksi vuotta ns. jatkoluokkia eli kansalaiskoulua.
 
[QUOTE="vieras";22925844]Ihan samoja kouluja ne keski- ja oppikoulut olivat.[/QUOTE]

Ei ollu. Esim. silloin kun mun isä kävi kouluja niin sielläpäin oli vain kansakoulu ja keskikoulu. Lukio löytyi naapuripitäjästä ja lähin oppikoulu oli 150 km päässä kaupungissa.
 
Ei tämäkään pidä paikkansa.

Ensin oli kansakoulu (6v). Kansakoulun neljänneltä (tai viidenneltä tai kuudennelta) luokalta pyrittiin oppikouluun, joka oli viisivuotinen ja oppikoulusta pystyi hakemaan lukioon. Tai itseasiassa oppikoulu oli kahdeksanvuotinen, josta viisi ensimmäistä vuotta olivat keskikoulua ja kolme viimeistä lukiota). Jos ei hakenut oppikouluun, piti käydä kansakoulua kuusi vuotta ja sen perään kaksi vuotta ns. jatkoluokkia eli kansalaiskoulua.
Kansakoulu oli 4 vuotta ja sen päälle käytiin 2v jatkokoulua. Tämä oli minimi 50 luvulla.
 

Yhteistyössä