Siivoaminen vauvan kanssa. Vinkkejä miten onnistuisi.

  • Viestiketjun aloittaja "Fiia"
  • Ensimmäinen viesti
"Fiia"
Vauva kohta 5 kk eikä oikein viihdy lattialla kovinmintaa minuuttia itsekseen. Rintarepussa saattaa viihtyä noi 10-15 min hyvällä tuurilla eli on tyytyväinen sylissä tai jos hänen kanssaan puuhaa lattialla. Katselee kyllä viltillä jos ripustan pyykkejä tai tiskaan eli nämä saan hoidettua nopeasti. Mutta tavaroiden paikoilleen vieminen (mies jättää kaiken sinne minne sattuu jäämään astiat, roskat, kirjat, vaatteet jne. eli järjestettävää on paljon), pölyjen pyyhkiminen, inurointi ja lattioiden pesu ei onnistu vauvan kanssa. Lisäksi ärsyttää jos tänään ehdin raivata tavarat paikoilleen niin huomenna en voi jatkaa pölyjen pyyhkimisellä kun täällä on jo samanlainen kaaos. Vauva nukkuu aika lyhyitä päiväunia noin 30 min kerrallaan ellemme ole ulkona ja vaunut liikkeessä niin tuntuu etten ehdi tuossa puolessa tunnissa kuin aloittaa jos esim. Syön ensin. Lisäksi toinen korvani on kuuro eli en kuule vauvan itkua imurin äänen läpi jos sattuu heräämään.

Kaikki aina sanovat, että siivoavat vauva rintarepussa mutta miten esim. Pölyjen pyyhintä alimmilta hyllyiltä, mattojen nostelu tai imurointi sohvien alta sujuu? Siis silloin kun pitäisi mennä lattialke kyykkyyn tai makaamaan? Hyviä vinkkejä kaipaisin koska ärsyttä tämä likainen koti ja aina kun sloitan siivoamaan tuntuu, että en ehdi kuin aloittaa.
 
"mama82"
Pitäiskö sun sanoa miehellesi että siivoaa omat jäljet!!! Muuta en osaa sanoa kun meidän neiti 6kk nukkuu monen tunnin päikkärit niin kerkiän kyllä koko kämpän siivoomaan.
 
"Fiia"
Viimeksi kun sanoin sain vastaukseksi vain "just mitäköhän vielä" siihen sävyyn, että on maailman järjettömin idea. Kyllä vaunuissa nukkuu pidempään kos olemme kaupassa tai lenkillä mutta sisällä todella harvoin yli 30 min. nukkuu.
 
"Vieras"
Sopikaa, että mies hoitaa imuroinnin ja sinä teet muut esimerkiksi. Ja onko pakko joka kerta imuroida sohvan alta? Ja pyyhkiä pölyt joka päivä?

Miten, jos alat heti siivoamaan, kun vauva nukkuu ja syöt sitten vauvan kanssa. Meillä ainakin samanikäinen tykkää olla lattialla ja katsoa, kun joku syö (syön tämän takia usein olohuoneen pöydän ääressä) :)

Minä järjestän paikat, siivoan keittiön, astiat, pyykit jne ja jätän imuroinnin ja moppaamisen miehelle tai teen sen illalla miehen ollessa kotona. Mieheni imuroi monesti vauva rintarepussa.
 
"asd"
Meillä ipana istuskeli sitterissä kun siivosin, tykkäsi katsella ja ilmeisesti imurin ääni on mieluinen, kun vieläkin lähemmäs vuoden ikäisenä katselee hiljaa. Mutta ei se vauva siitä rikki mene jos kerkeää osoittaa mieltään ettei lattialla viihdy, jos olet jotain järjestämässä.

Miten musiikki, kuuntelisiko vauva sellaista mielellään? Lempijytät soimaan.
 
"äippäx5"
(edes osan) Kai vauvelisi nukkuu vielä ainaki parit päikkäirt?
Pidätkö vauvaa viltillä vai matolla lattialla? siis lähinnä miten kova alusta.. meillä yks tenavista ei tykännä olla millää lattialla jos ei ollut tarpeeksi pehmoista alla.
Ton ikäisen voi laittaa sitteriin vähän pystympään kahtelemaan maailmaa,, leluja käteen..
Joko on hampaita?
 
"Fiia"
Onko noihin perhetyöntekijöihin jotain kriteereitä vai saako kuka vaan? Neuvolassa varmaan osaavat neuvoa. Olen miettinyt kyllä jotain hoitajaa esim. MML kautta joka pitäisi vauvalle seuraa kun siivoan mutta miehen mielestä turha idea ja tästäkin saatiin riita. Hän kuulemma voi olla vaivan kanssa, että saan siivottua mutta sitten ei kuitenkaan ole kuin ehkä 10 min ja sen jälkeen haluaa tehdä jotain omia juttuja.
 
"vieras"
Kyllä miehen pitäisi sen verran jaksaa, että siivoaa omat jälkensä. Meillä 4-vuotiaskin osaa viedä käyttämänsä tavarat paikoilleen viimeistään kun asiasta huomauttaa.

Sinänsä tuo tavaroiden paikoilleen vieminen on helppoa kun aina liikkuessa nappaa jotain mukaansa (tuo tullessas, vie..). imuroinnin ajan vauva on mulla ollut sitterissä tai lattialla, mutta on toisaalta aina viihtynyt muutenkin hyvin hetken yksinäänkin, on myös äärimmäisen kiinnostunut imurin äänestä. Lattioiden pesu on kannattaa yrittää hoitaa vaikka vauvan päikkäriaikaan. Jos imurointi ei onnistu muutoin niin tee se illalla, kun mies hoitaa vauvaa tai passita mies imuroimaan.

Ei kannata yrittääkään hoitaa isoa urakkaa kerrallaan vaan pienissä pätkissä - näin vauvan herääminen kesken imuroinninkaan ei ole katastrofi jos käyt välillä kuulostelemassa.

kun vauva vähän kasvaa niin tilanne varmasti helpottuu. Ei kannata liikaa stressata kotitöistä!!
 
"Fiia"
Niin siis sekin riittäisi jos vaikka kerran viikossa saisin siivottua. Meillä kissoja eli niistä lähtee karvaa ja nyt kun edellisedtä imuroimisesta on reilu viikko tuntuu, että karvaa ja pölyä on kaikki paikat pullollaan. Eli mielestäni en edes ole mitenkään hysteerikko siivoamisessa, että paikkojen pitäisi olla tiptop mutta ärsyttää kun tuota karvaa kerääntyy jokapaikkaan.
 
"..."
Siivoa/siivoatte sitten kun miehesi on tullut töistä. Me tehtiin niin, jolloin siivoaminen hoitui nopeammin kun oli kaksi siivoamassa tai sitten toinen oli vauvan kanssa. Jossain vaiheessa rupesin imuroimaan vauva kantorepussa. Ja koska meillä mies on viikonloput kotona niin viikonloppuisin oli hyvää aikaa tehdä isommat siivoukset. Nykyään 1,5v. lapsi siivoaa mun mukana oikein mielellään; jos taitoa olisi niin varmaan siivoaisi itsekseen koko kämpän.
 
"huoh"
Teillä varmaan on joku kaksio jonka siivoaminen on nyt aivan ylitsepääsemättömän vaikeaa.
Mies kerätköön omat sotkunsa.
Opetat vauvan viihtymään omissa oloissaankin. Ei se siitä säry.
Jos vauva nukkuu kahdetkin puolen tunnin päikkärit niin luulis tunnissa sinun ehtivän siivota. Ja tuskin joka päivä tarvii luututa.
Voi taivat tuota uusavuttomuutta.Yksi ainokainen lapsi ja sen kanssa ei perusasioista selvitä.
 
"kii"
[QUOTE="huoh";28998992]Teillä varmaan on joku kaksio jonka siivoaminen on nyt aivan ylitsepääsemättömän vaikeaa.
Mies kerätköön omat sotkunsa.
Opetat vauvan viihtymään omissa oloissaankin. Ei se siitä säry.
Jos vauva nukkuu kahdetkin puolen tunnin päikkärit niin luulis tunnissa sinun ehtivän siivota. Ja tuskin joka päivä tarvii luututa.
Voi taivat tuota uusavuttomuutta.Yksi ainokainen lapsi ja sen kanssa ei perusasioista selvitä.[/QUOTE]

Hei itse täydellisyys. Eri ihmisille on erilaiset asiat hankalia. Oma vauvani oli kanssa pätkänukkuja ja en todellakaan käyttänyt sitä 15 min vapaahetkeäni siivoamiseen.

Itse sanoisin, että äijä siivoamaan tai sitten menee vauvan kanssa lenkille, jolloin sinulla on aikaa siivota. Saa valita!
 
"kupla"
Meillä oli myös lapsi, joka nukkui 30 min. päikkäreitä ja ne ajat minä käytin vessassa/suihkussa käyntiin ja ruokailuun & rentoutumiseen en siivoamiseen. Minä siivosi iltaisin. Kun mies tuli töistä, lykkäsin vauvan hänelle ja vietin laatuaikaa, kun sain tehdä kotitöitä kaikessa rauhassa:) Siivota voi myös viikonloppuisin. Se, että sinun miehesi ei suostu hoitamaan lastaan tai siivoamaan ei taida olla kovin pätevä syy perhetyöntekijän saamiseksi. Siihen tarkoitukseen voi varata jonkun muun hoitajan (esim. MLL), mutta onhan tuo järjetön tilanne, kyllä tuon verran pitäisi pystyä tekemään yhteistyötä perheen hyvinvoinnin eteen!
 
akava
jos siivoan yksin niin pyyhin pölyt aamulla kun vauva vielä nukkuu ja imuroin sitten kun nukkuu vaunuissa ulkona. lattiat pestään tällä hetkellä aika harvakseltaan enkä siitä stressaa...
ja minulla on kyllä niin innokkaita vauvan "ulkoiluttajia" lähipiirissä että ihan alussa sain siivota rauhassa :) ja saan nytkin jos haluan. ja tasan kerran vkossa imuroin, riittää minulle. luojan kiitos ei ole elukoita!!
 
"vieras"
Rintareppu on vauvalle huono, siinä asento on sellainen että vauva "roikkuu" haaroistaan, ja siinä oleminen saattaa tehdä kipeää tai olla vähintään epämukavaa. Suosittelen kantoreppua (esim. manduca) tai kantoliinaa. Esikoinen viihtyi rintarepussakin, mis käytti sitä mutta mä en voinut kun hartioihin alkoi sattua heti, toka alkaa huutaa siinä heti kun ollaan joskus kokeiltu. Viihtyy liinassa (jota itsekin tykkään käyttää) tai manducassa (miehen suosikki). Vauva liinassa olen kyllä pystynyt kyykkimäänkin, tosin se on jaloille vähän raskasta (pitää kyykistyä jaloilla alas, ei kumartaa selällä, että asento on vauvalle hyvä) ja toisella kädellä vielä tuen vauvaa, saa ainakin hyvää treeniä itselle :D Se on vähän hidasta, mutta tarvittaessa onnistuu.

Sohvan ja muiden huonekalujen alta puhdistukseen olen todennut parhaaksi siivousvälineeksi kumilastan, jolla kuivataan esim. kylppärin lattiaa. Se vetää tehokkaasti pölyn, hiukset ja lelun mukanaan. Lattiat pesen samanlaiseen varteen kiinnitettävällä levymopilla (en ole varma onko oikea nimi), siis sellainen litteä pää jossa on tarrat, ja tarroihin lätkäistään kiinni "rätti". Ei tarvitse kontata, ja vauvaa voi kantaa vaikka sylissä. Tavaroiden kerääminenkin onnistunee vauvaa kantaen?

Meillä tuon ikäinen on viihtynyt välillä sellaisella leikkimatolla, missä on lelukaari ja mielenkiintoisia leluja kiinni. Tai sitterissä olevaa vauvaa olen koittanut viihdyttä juttelemalla ja laulamalla, höpöttämällä kaikkea tyhmää ja esimerkiksi esittelemällä vauvalle tavaroita joita lattialta nostelen.

Miehen pitää alkaa keräämään tavaransa, ettei sotkemisellaan tee siivoamista sulle mahdollisimman hankalaksi. Mä en aina jaksa siivota päivän aikana kovin hyvin, jos tenavat tekee hommasta liian hankalaa, niin teen vain pakolliset (tiskit, pyykit, ruokapöydän alta kaatuneet maidot ym.) ja illalla mies joko siivoaa tai on lasten kanssa, jotta minä saan siivota loppuun.

Älä käytä vauvan päiväunia siivoamiseen, vaan lepää silloin itse.

Äläkä välitä noista jotka huutelee avuttomuudestaan ja pätevät suunnilleen sillä että siivosivat 600-neliöisen lukaalin silloin kun oli 8 pientä lasta ja itse olivat pyörätuolissa :D Aluksi voi olla hankalaa päästä sopivaan rytmiin ja keksiä uusia keinoja toimia vauvan kanssa, mutta kyllä se siitä. Sun tärkein tehtävä on nyt olla vauvan kanssa, ja jos et saa kaikkea siivottua, mies voi auttaa kun tulee töistä. Ja omia siisteyskriteereitä kannattaa vähän löysätä, ei joka paikan tarvitse kiiltää puhtauttaa.
 
"juu"
Nyt on tehty kärpäsestä härkänen. Eli kun mies tulee kotiin niin joko hän hoitaa vauvaa tai siivoo. Annat vaan nämä vaihtoehdot ja valitkoon kumpaa haluaa tehdä. Jos kissankarvat häiritsee, anna kissa pois. Kyllä yhden kanssa siivous Pitäs onnistua, meille kun tulikin kolmoset kerralla... Ja silti on pystytty siivoamaan. Eikä kaikki kolme edes nuku yhtäaikaa...
 
  • Tykkää
Reactions: astrolabe
"Fiia"
Tuo miehen oleminen vauvan kanssa tuntuu vaan niin kurjalta vaihtoehdolta kun ensin tulee kamala riita kun mies ei haluaisi olla vauvan kanssa eli saa suurinoiirtein pakottaa siihen. Mielummin kumminkin valitsee vauvan kanssa olemisen kuin siivoamisen (nämä vaihtoehdot olen antanut monta kertaa) mutta sitten on tietokoneella tai lukee eikä välitä vaikka vauva huutaisi kuinka kovaa vieressä. Minulle tulee jotenkin sääli vauvaa kun ei saa mieheltä mitään huomiota itkuunsa. Sitten taas mies suuttuu jos menen lohduttamaan vauvaa koska minun pitäisi siivota. Tuntuu tosiaan tätä kirjoittaessa kuinka älytön tämä ongelma on mutta silti tämä tilanne vaivaa minua jatkuvasti.
 
"vieras"
[QUOTE="juu";28999126]Pitäs onnistua, meille kun tulikin kolmoset kerralla... Ja silti on pystytty siivoamaan. Eikä kaikki kolme edes nuku yhtäaikaa...[/QUOTE]

Sen sijaan että vihjaisit, että ap on jotenkin avuton, kun kokee yhden kanssa siivoamisen hankalaksi, voisit vaikka antaa jotain käytännön vinkkejä? Sulla niitä luulisi olevan, kun olet kolmen vauvan kanssa saanout hommat luistamaan :)

Mun mielestä on ihan normaalia, että kokee aluksi tällaisia käytännön juttuja hankalaksi, jos vauva ei tahdo viihtyä lattialla/sitterissä/kantovälineissä, kun harva äiti varmaan mielellään antaa vauvan huutaa jotta saisi pyyhittyöä pölyjä.

Ja se miehen osallistuminen on toki tässä tilanteessa varmaan tärkein juttu.
 
"vieras"
[QUOTE="Fiia";28999207]Tuo miehen oleminen vauvan kanssa tuntuu vaan niin kurjalta vaihtoehdolta kun ensin tulee kamala riita kun mies ei haluaisi olla vauvan kanssa eli saa suurinoiirtein pakottaa siihen. Mielummin kumminkin valitsee vauvan kanssa olemisen kuin siivoamisen (nämä vaihtoehdot olen antanut monta kertaa) mutta sitten on tietokoneella tai lukee eikä välitä vaikka vauva huutaisi kuinka kovaa vieressä. Minulle tulee jotenkin sääli vauvaa kun ei saa mieheltä mitään huomiota itkuunsa.[/QUOTE]

Mä tuossa vaiheessa ärjäisisin miehelle aika rumasti, että vauvan kanssa oleminen tarkoittaa sitä että tekee sen kanssa jotain eikä jätä toista yksin huutamaan. Käske kasvaa aikuiseksi ja ottaa osansa vastuusta, jonka on itselleen ottanut.
 
kafe
[QUOTE="Fiia";28999207]Tuo miehen oleminen vauvan kanssa tuntuu vaan niin kurjalta vaihtoehdolta kun ensin tulee kamala riita kun mies ei haluaisi olla vauvan kanssa eli saa suurinoiirtein pakottaa siihen. Mielummin kumminkin valitsee vauvan kanssa olemisen kuin siivoamisen (nämä vaihtoehdot olen antanut monta kertaa) mutta sitten on tietokoneella tai lukee eikä välitä vaikka vauva huutaisi kuinka kovaa vieressä. Minulle tulee jotenkin sääli vauvaa kun ei saa mieheltä mitään huomiota itkuunsa. Sitten taas mies suuttuu jos menen lohduttamaan vauvaa koska minun pitäisi siivota. Tuntuu tosiaan tätä kirjoittaessa kuinka älytön tämä ongelma on mutta silti tämä tilanne vaivaa minua jatkuvasti.[/QUOTE]

no oliskohan tämän tarinan lapsen ja vanhempien suurimmat ongelmat kuitenkin jossain muualla kuin siivousjärjestelyissä?
ja ehkä ratkaisut sitä kautta myös?
 
"vieras"
Annappa iltasella miehelle vauva pariksi tunniksi ja sano, että jos tämän kerran hoitaa siivoukset niin sä voit sitten hoitaa ne jatkossa. Käyt vaikka lenkillä sillä aikaa. Mies ei taida ymmärtää miten paljon vaikeuttaa sun ja vauvan arkea sotkuillaan.
 
"muu"
Höllää siivouksen tasoa. Meillä ei tosiaan mitään pölyjä pyyhiskellä, päivittäin imuroidaan varsi-imurilla ja kerran viikossa kunnolla. Lisäksi wc- ja kylppäri pesu kerta viikkoon. Ja pilko ne eri päiville, ei yhtä siivouspäivää, vaan joka päivä joku juttu. Esim. 1 päivä pölyjen pyyhintä, toinen vessan jynssäys etc.
 
"vieras"
AP..

Minusta tässä sinun tilanteessa vaikuttaa siltä, että perimmäinen ongelma ei ole se siivoaminen vaan teidän parisuhde, kommunikointi ja töiden jakaminen. Ne kun saat puolisosi kanssa kuntoon niin siivoaminen ei ole enää ongelma.
 

Yhteistyössä