Sijaissynnytys pitäisi sallia suomessa!

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
eikä syynä sallimattomuuteen voi olla se että sitten ei pääse lakijutuista sopuun, jos lapsella on sairaus kenen se sitten on tai jos synnyttäjä ei haluakkaan luopua lapsesta. kyllä muuallakin maailmassa on sopimukset saatu kuntoon niin varmasti täälläkin jos yhtään van viitsittäisi.
 
Munkin mielestä pitäis sallia, itselle raskaudet on olleet todella helppoja ja synnytykset käy melkein sormia napsauttamalla, niin voisin ihan hyvin toimia sijaissynnyttäjänä jollekkin. Tosin vaatisin et taustalla on joku terveysperäinen syy eikä mikään ulkonäkökeskeinen syy.
 
  • Tykkää
Reactions: Aqela ja Elena777
Mä en ole ikinä edes miettinyt tuota ja olen ollut siinä luulossa, että se olis Suomessa sallittua?
Mutta kyllä mun mielestä sellasen vois sallia, vaikka samaa mieltä olen myös tuosta adoptio asiasta...itse joskus mietin adoptiota kanssa, mutta se projekti olis Suomessa todella pitkä.
 
Jos koko juttua alkaa miettiä, niin onhan se aika monitahoinen ja ongelmallinen juttu.
Jos minä kantaisin joidenkin muiden ihmisten aikaansaamaa alkiota koko raskausajan ja synnytyksen jälkeen kokisin, etten voi luovuttaa lasta, niin mitä sitten?
Kuka on lapsen äiti? Voidaanko jollakin lakipykälällä viedä minun oikeuteni äidiksi lapselle, jota kannoin vatsassani ja joka ei olisi saanut alkuaan ilman minua? Kuka turvaa niiden ihmisten taustan, joiden alkio istutettiin minun kohtuuni? Mikä viimekädessä määrittelee äidin? Mitä jos minä vaarantaisin sikiön terveyden raskausaikana? Mitä jos lapsi olisikin vammainen? jne. jne.

Ajatus sinällään on kovin ihana ja sympaattinen, mutta tuo tilanne on käytännössä sellainen, että siinä ei voida mitenkään turvata jokaisen osapuolen oikeuksia.
 
  • Tykkää
Reactions: ..... ja Elena777
vierailija
Jos koko juttua alkaa miettiä, niin onhan se aika monitahoinen ja ongelmallinen juttu.
Jos minä kantaisin joidenkin muiden ihmisten aikaansaamaa alkiota koko raskausajan ja synnytyksen jälkeen kokisin, etten voi luovuttaa lasta, niin mitä sitten?
Kuka on lapsen äiti? Voidaanko jollakin lakipykälällä viedä minun oikeuteni äidiksi lapselle, jota kannoin vatsassani ja joka ei olisi saanut alkuaan ilman minua? Kuka turvaa niiden ihmisten taustan, joiden alkio istutettiin minun kohtuuni? Mikä viimekädessä määrittelee äidin? Mitä jos minä vaarantaisin sikiön terveyden raskausaikana? Mitä jos lapsi olisikin vammainen? jne. jne.

Ajatus sinällään on kovin ihana ja sympaattinen, mutta tuo tilanne on käytännössä sellainen, että siinä ei voida mitenkään turvata jokaisen osapuolen oikeuksia.
Samaa mieltä, koko juttu ON täynnä eettisiä/moraalisia/laillisia ongelmia joita ei ikinä saataisi kaikkia kuntoon.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama
vierailija
Eutanasia on ihmisen oma valinta? Mitä moraalitonta siinä on?
On sijaissynnytyskin ihmisen omavalinta. Jos haluaa auttaa ja lapsettomalle lapsen tehdä niin mitä väärää siinä on.

Tarkoitin sitä avustettua itsemurhaa joka on sallittu oliko Itävallassa..
Se liian varhaisessa vaiheessa on väärin ja moraalitonta. Sitten kun makaa sairaalasängyssä ja kärsii kivuista eikä siitä ole enää nousemista niin sitten se on oikein. Luovuttaminen liian aikaisin vaikka vielä voisi elää suht hyvää elämää on väärin.
 
On sijaissynnytyskin ihmisen omavalinta. Jos haluaa auttaa ja lapsettomalle lapsen tehdä niin mitä väärää siinä on.

Tarkoitin sitä avustettua itsemurhaa joka on sallittu oliko Itävallassa..
Se liian varhaisessa vaiheessa on väärin ja moraalitonta. Sitten kun makaa sairaalasängyssä ja kärsii kivuista eikä siitä ole enää nousemista niin sitten se on oikein. Luovuttaminen liian aikaisin vaikka vielä voisi elää suht hyvää elämää on väärin.
Sijaissynnytykseen liittyy aika monta ihmistä ja eritoten yksi, joka on kyvytön päättämään yhtään mistään yhtään mitään. Näiden kaikkien osapuolien oikeuksien turvaaminen ei ole aivan yksiselitteistä.

Se, että joku aikuinen, täysissä mielen voimissaan haluaa kuolla, ei kuulu kenellekkään muulle. Meillä kaikilla on vapaus päättää päivämme halutessamme. Avustettu itsemurha tekee siitä vain siistimpää ja hyväksyttävämpää läheisille sekä itsemurhaan päätyneelle itselleen.
 
Miksei voi vain adoptoida?
Ei ole ihan niin helppoa, kun monet tuntuvat kuvittelevan. On aikaa vievää, epävarmaa ja melkoisen kallista.
Tosin tuskin kukaan sijaissynnyttäjäksikään ilmaiseksi alkaisi, ellei lähiomainen.

Ja mielestäni nuo läheisten sijaissynnytykset tulisikin sallia, mutta ei muita. Jos joku haluaa esim. siskolleen synnyttää lapsen, niin ok. Mutta monesti etäisempien ihmisten ollessa kyseessä, tulee juuri noita ap:n kirjoittamia ongelmia, eli ei halutakaan luopua lapsesta. Samoin köyhien "hyväksikäyttö" on yksi kysymys, mikä väistämättä nousee esiim. yms..
 
vierailija
Minäkin joskus mietin, että voisin toimia sijaissynnyttäjönä. Nyt minulla on jo 2 omaa lasta, ja jos kantaisin kohdussani kolmannen, vaikka ihan muiden sukusoluista tehdyn ihmisen, en luopuisi lapsesta. En vain luopuisi, se olisi minun! No, en siis tietenkään toimisi sijaissynnyttäjönä. Mutta pointti onkin, mitä jos se henkilö, joka toimii, tulisi raskauden aikana samoihin aatoksiin kuin minä... Ei lasta voi synnyttäneeltä äidiltä viedä jos äiti ei haluakaan luopua.
 
vierailija
Minäkin joskus mietin, että voisin toimia sijaissynnyttäjönä. Nyt minulla on jo 2 omaa lasta, ja jos kantaisin kohdussani kolmannen, vaikka ihan muiden sukusoluista tehdyn ihmisen, en luopuisi lapsesta. En vain luopuisi, se olisi minun! No, en siis tietenkään toimisi sijaissynnyttäjönä. Mutta pointti onkin, mitä jos se henkilö, joka toimii, tulisi raskauden aikana samoihin aatoksiin kuin minä... Ei lasta voi synnyttäneeltä äidiltä viedä jos äiti ei haluakaan luopua.
Voi viedä kun se ei ole sen synnyttäneen lapsi. Lakiin pitää tehdä tälle asialle pykälä miten toimitaan ja sitten Asiasta tehdään paperit jotka allekirjoitetaan ja jos ei suostu luopumaan lapsesta niin sitten poliisit hakee sen.
 
Maailma täynnä orpoja lapsia. Ja pian hylättyjä jos aborttikielto leviää
Silti se on eri asia. En mä sitä sano etteikö adoptointi olisi hyvä asia mutta on se silti eri kuin "omista siemenistä" tehty. Tuolla adoptointi perusteella myös lapsettomuushoidot pitäisi korvata adoptiolla.

Mutta en mä tuota sijaissynnyttämistä ongelmattomana näe, siinä todellakin on riskinsä mm. köyhien hyväksikäyttöön, ja siihen mitä jos jotain sattuu vaikka vielä syntymättömälle lapselle sijaissynnyttäjän toimien vuoksi+ ties mitä muita.
 
Viimeksi muokattu:
Minäkin joskus mietin, että voisin toimia sijaissynnyttäjönä. Nyt minulla on jo 2 omaa lasta, ja jos kantaisin kohdussani kolmannen, vaikka ihan muiden sukusoluista tehdyn ihmisen, en luopuisi lapsesta. En vain luopuisi, se olisi minun! No, en siis tietenkään toimisi sijaissynnyttäjönä. Mutta pointti onkin, mitä jos se henkilö, joka toimii, tulisi raskauden aikana samoihin aatoksiin kuin minä... Ei lasta voi synnyttäneeltä äidiltä viedä jos äiti ei haluakaan luopua.
Viedäänhän niitä jo nyt. Esim.narkkareilta yms.
 
Voi viedä kun se ei ole sen synnyttäneen lapsi. Lakiin pitää tehdä tälle asialle pykälä miten toimitaan ja sitten Asiasta tehdään paperit jotka allekirjoitetaan ja jos ei suostu luopumaan lapsesta niin sitten poliisit hakee sen.
Ei pidä. Seuraukset voivat olla katastrofaalisia. Se, että äidiltä viedään lapsi pakolla, voidaan tehdä vain siksi, että se on lapsen etu. Eli käytännössä äidin pitää olla todellisen kyvytön huolehtimaan lapsestaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Elena777
vierailija
Varmasti saataisiin. Moraalittomampaa on sallia eutanasia ja tappaa vielä suht kunnossa olevia sen vuoksi että vuoden-parin päästä sairaus (esim. Als) pahenee eikä parannusta ole.
Saataisiinkohahan ihan näin aikuisten oikeasti muka?
Voin sanoa että ei.

Mietitääs vähän asian (ja tässä ei ole lueteltuna edes kaikkea, koska juttu on NIIN monitahoinen) eettiä/moraalisia/laillisia ongelmia.

Ajatellaas vaikka sijaissynnyttäjän asemasta.
Kuinka voidaan varmistaa, että sijaissynnyttäjä lähtee hommaan vapaaehtoisesti?

Toki lain kirjaan voidaan merkitä, että nainen joutuu ennen hommaan lähtöä käymään psykiatrilla tms haasttatteluissa.

Mutta se ei takaa, että totuus esim henkisestä väkivallasta/painostuksesta tulisi ilmi.

Ja hyvin usein voisin kuvitella, että esim lapsettomuudesta kärsivän naisen siskoa satettaisiin painostaa ankarasti (pahimmassa tapauksessa jopa isovanhempien tms toimesta) "auttamaan" lapsetonta pariskuntaa.

Tälläinen toiminta on pahimmanlaatuista henkistä väkivaltaa jota ulkopuolisen voi olla vaikea havaita.

Ja miten varmistetaan ettei huono-osainen nainen joudu (pakosta, sillä hyvä osainen ei ymmärrä mitä köyhyys on) synnyttämään lapsia vieraille ihmisille?

Voin hyvin kuvitella köyhiä yh äitejä jotka joutuvat näin radikaaleihin ratkaisuihin vain rahan takia.

Ja entäs sitten kun sijaissynnyttäjä on raskaana.
Ja entäs jos hän muuttaa mieltään ja tekee vaikka abortin?

Tätä ei voida kieltää, sillä suomen lain mukaan naisella ON oikeus päättää kehostaan.

Tai mitä jos sijaissynnyttäjä kuolee synnytykseen?
Kuka korvaa ihmishengen?

Ja entä jos kuolleella sijaissynnyttäjällä on lapsia ennestään?
Lapsen tilannyt pariskuntako elää onnellisena syyllisyyden kanssa?

Tai entä jos sijaissynnyttäjä on ensisynnyttäjä joka vammautuu jollain tavoin synnytyksessä niin, ettei voi saada enää lapsia?

Kuka korvaa asian ja miten?
Voiko sitä edes korvata?

Tai mitä jos sijaissynnyttäjä päättää pitää lapsen?
Käsittääkseni lasta ei suomen lain mukaan voi antaa adoptioon ennen sen syntymää.

Voidaanko mielestäsi tosissaan suomen lakiin kirjata kohta, jossa sijaissynnyttäjä luopuu oikeuksistaan lapseen ennen synnytystä?

Ymmärrätkö mikä hormonimyräkkä naisessa tapahtuu raskauden/synnytyksen aikana ja sen jälkeen?

Kukaan ei voi sanoa, että nainen ei muuttaisi mieltään sen kaiken jälkeen.

Naisella (synnyttäjällä) pitää mielestäni siksi olla oikeus päättää itse kuitenkin.

Kaikki muu on epäinhimmillistä ja voi aiheuttaa hitonmoiset henkiset traumat.

Ja entä mahdolliset oikeusjutut puolin ja toisin?
Esim korvaukset kärsimyksistä, huoltajuuskiistat (synnyttäjän/biologisten vanhempien välillä) jne jne.

Tilanteet ovat niin yksilöllisiä, että luuletko että suomen lakiin saataisiin oikeasti kirjattua kaikkiin tilanteisiin sopivat ohjeet?

Ja entä jos lapsi on esim vammainen ja biovanhemmat eivät tahdo sitä?
Tai jos tulee kaksoset tms ja haluavat vain yhden?

Miten kaikki tämä ratkaistaan?
Ja entä jos sijaissynnyttäjä kertoo myöhemmin joutuneensa juuri esim painostetuksi hommaan?

Olankohautuksellako tämä ohitetaan?
Ei, tuohon hommaan liittyy NIIN paljon oikeasti vaikeita juttuja ettei niitä saada ikinä ratkottua.

Olen pahoillani, jos kärsit lapsettomuudesta(?).
Mutta sinun täytyy ymmärtää, että sijaissynnytyksen laillistus toisi liikaa eettisiä/moraalisia/laillisia ongelmia joita ei ikinä pystytä ratkomaan.
 
  • Tykkää
Reactions: AivanSama

Yhteistyössä