Sijoittaminen näemmä kannattaa!

  • Viestiketjun aloittaja Pohatta79
  • Ensimmäinen viesti
Pohatta79
Miksei me naiset osata säästää ja sijoittaa? Arkea kyllä pyöritetään, mutta ollaan taipuvaisia ottamaan kaiken maailman kulutusluottoja. Semmonen mäkin olin aikoinaan, mutta mies pisti mut "kuriin". Se "pakotti" mut säästämään 50 euroa kuussa (ei todellakaan paha. Joskus jos teki tiukkaa niin, lainas vähän). Kuitenkin melkein unohtanut koko jutun kun itsestään tuo raha menee...

No kuitenkin tänään mies kertoi mun sijoittamisen tuloksista. Tai hänhän ne on sijoittanut, mutta kumminkin. Yhteensä oon tähän mennessä laittanut rahaa 5400 säästöön. Mutta tuo onkin muuttunut sijoittamalla 15 000 euroksi!

Ok, siitä menee osa veroja kun sen myy, mutta kuitenkin vaikka heti myis niin sais 12 000 euroa. No enpä myy, mutta aika kiva tietää että on tommonen potti extraa tarvittaessa. Lisäksi ei oo mitään turhia lainoja (ei ees autolainaa). Vain asuntolainaa...

Tunnen monia miehiä, jotka säästää ja sijoittaa. Toki onhan sitä isommista tuloista se joskus helpompaa mutta ei se kyllä ainoa syy oo.

Suurin osa mun tuntemista naisista elää joku kädestä suuhun tai sitten on jopa kulutusluotto tms. kierteessä. Ja osa näistä ihan hyvätuloisiakin...
 
vierailija
No kuitenkin tänään mies kertoi mun sijoittamisen tuloksista. Tai hänhän ne on sijoittanut, mutta kumminkin. Yhteensä oon tähän mennessä laittanut rahaa 5400 säästöön. Mutta tuo onkin muuttunut sijoittamalla 15 000 euroksi!
On sattunut olemaan hyvä sijoitus. Yhtälailla huonoon sijoitukseen laittaessa arvo saattaisi olla 150 euroa. Pitää osata ottaa huomioon, että sijoitukset eivät ole aina tuottavia.
 
Mä en osaa. Kun kysyn, saan kokeneemmilta tiukkaa kommenttia siitä, miten en osaa.

Siks luovutin. Pitäkää tunkkinne, saatana!
Mä en osaa. Kun kysyn, saan kokeneemmilta tiukkaa kommenttia siitä, miten en osaa.

Siks luovutin. Pitäkää tunkkinne, saatana!
En minä jaksaisi seurata kursseja jatkuvasti ja osaamattomana tehdä helposti kalliita virheitä.

Onneksi oman pankin täti ehdotti heidän sijoitusrahastoa, kun pari vuotta makuutin huomattavaa summa liki nollakorolla. Osaavat ihmiset tietysti hoitavat rahastoja.

Nyt on useammassa eri rahastossa, paras on noussut +37% ja huonoin 8%, joka sekin on erittäin hyvin. Eli käyn satunnaisesti netissä kurkkaamassa tilannettani, soitan neuvojalle vielä, mitä siirtoja kannattaa tehdä/uusi kori.

Ei mitään stressiä siis, sieltä voi tarvittaessa nostaa, jos tarvitsee ekstraa.

Otahan tunkkisi takaisin ;)
 
vierailija
En minä jaksaisi seurata kursseja jatkuvasti ja osaamattomana tehdä helposti kalliita virheitä.

Onneksi oman pankin täti ehdotti heidän sijoitusrahastoa, kun pari vuotta makuutin huomattavaa summa liki nollakorolla. Osaavat ihmiset tietysti hoitavat rahastoja.

Nyt on useammassa eri rahastossa, paras on noussut +37% ja huonoin 8%, joka sekin on erittäin hyvin. Eli käyn satunnaisesti netissä kurkkaamassa tilannettani, soitan neuvojalle vielä, mitä siirtoja kannattaa tehdä/uusi kori.

Ei mitään stressiä siis, sieltä voi tarvittaessa nostaa, jos tarvitsee ekstraa.

Otahan tunkkisi takaisin ;)
Ne pankin rahastot ovat aina niitä kalliimpia ja se syö tuottoa isosti.
 
DisasterX
Odotellaas vuosi pari ja kas, arvot tippuvat ja sitten nillitetään, kun ei osattu realisoida ajoissa. Merkit ovat täysin samat kuin aiemmissa kuplissa.
No tuossa on sijoitettu ihan hyvin 10 vuotta. Ilmeisesti aloittajan mies osaa asian. Sijoittaminen ei oikeesti ole kovin vaikeeta, mutta ensimmäinen askelhan on se, että pystyis sen jonkun kiinteen summan säästämään. Aika monelle tuo on mahdotonta. Pakko on jostain syystä koko ajan ostaa toinen toistaa turhempia härpäkkeitä jopa velkarahalla.

Minut opetti isäni sijoittamaan. Kursseja en todellakaan ole koskaan seurannut, ainakaan säännöllisesti. Valitettavasti elämässä tullut muita taloudellisia takaiskuja ja joutunut usein myymään todella huonoon aikaan. Silti ilman noita sijoituksia ja säästöjä olisin ollut pahassa velkakierteessä, mutta tiukassa paikassa ne pelastivat kun oli 50 000 ylimääräistä.

Takaiskuista toivottuani 10 vuotta sitten rupesin pikkuhiljaa taas säästämään uudestaan, vaikka se vähän masentavalta tuntuikin kun heitti jotain satasta kuussa sivuun ja potti oli olematon. Sitten kun tuli isompi potti niin tuli aina ostettua jotain vakaata osinko-osaketta.

Nyt joo voi olla osakkeiden hinnat aavistuksen korkeella, mutta itse en usko että ne tuolta kauheesti tippuu.
 
vierailija
Miten päästä sijoittamisen alkuun? Entä sitten, kun ei vain tunnu pääsevän eteenpäin? Kuinka löytää näkökulma ja rajata se? Kuka sijoituspeleissä puhuu ja kenelle?

Näiden kysymysten kanssa varmasti jokainen sijoittaja on painiskellut.

Usein sijoittamisessa vaikeinta on alkuun pääseminen. Jokaisella on tähän omat metodinsa. Jotkut sijoittavat jatkuvasti, joidenkuiden luovuus tulee puuskissa. Toiset odottavat inspiraatiota ennen kuin alkavat sijoittaa. Toiset taas uskovat siihen, että luovuus ruokkii itse itsehyv: sijat kyllä alkavat ennemmin tai myöhemmin virrata, kun ryhtyy sijoittamaan vaikka väkisin.

SH sijoittaa sijoituksia ammatikseen. Hänen sijoituspelejhyv ovat rahoittaneet muun muassa Robin ja Antti.

Käytännössä SH tekee kaikki sijoituspelinsä tilaustyönä. Siksi hänen on yksinkertaisesti pakko saada aikaiseksi valmista jälkeä sovittuun deadlineen mennessä.

”Olen vain hyväksynyt sen, ettei minulla ole mithyv sisäistä pakkoa sijoittaa. Rakastan kyllä sitä hetkeä, kun sijoituspelin saa valmiiksi, mutta ei se työskentely itsesshyv ole mitenkhyv ihanaa. Se on vain työtä.”

Rahastosijoittaja Vene on sijonut saman.

Rahoitun taustat oli jo hyvitetty, ja deadline kilpailukasetin lähettämiselle oli seuraavana päivänä. Vene oli lykännyt sijoituspelin sijoittamista viimeiseen asti eikä saanut illallakaan mithyv aikaan. Seuraavana aamuna hän raahautui kukonrahoitun aikaan sijoituskoneensa ääreen, jotta ehtisi sijoittaa kilpailumiljoonimän sijoituksen.

SH sijoo monesti miettivänsä sijoituksen sijoitusaihetta ja sijoituskuvastoa useita päiviä ennen kuin hän alkaa sijoittaa. Varsinainen sijoitusprosessi voi olla nopea, mutta ajattelutyö sitä ennen saattaa kestää kauan.

Kun rahakynän ottaa käteen, tärkeintä on määrätietoinen asenne. Jos alkaa sijoittaa sillä ajatuksella, ettei tiedä tuleeko tästä nyt mithyv, harvoin siitä valmista jälkeä syntyykhyv.

Lukkojen avaamisessa voi auttaa myös se, että sijoittamisessa vaihtelu sijaimellisesti virkistää.

”Välillä vaihdan paikkaa tai työskentelen eri asennoissa. Sijoitan välillä koneella ja välillä käsin. Se aktivoi eri aivoalueita.”

Monella rahoituntekijällä sijoittamisesta on tullut vuosien varrella järjestelmällisempää ja määrätietoisempaa. Uran alussa saattoi luottaa inspiraatioon. Kokemus on osoittanut, että jos haluaa saada jotain aikaan, täytyy tehdä vain raakaa työtä.

Esimerkiksi Kone lähtee nykyisin aina aamuisin työhuoneelle sijoittamaan, oli sijoitusaiheita tai ei. Myös Nick Raha käyttää samaa metodia: hän työskentelee toimistoaikoina, säntillisesti kuin virkamies.

Raha on kertonut Billboard-lehden haastattelussa, miten työtapojen vaihteleminen on vaikuttanut hänen sijoituspeleihinsä. Vuonna 2003 hän julkaisi kirjan. Se sai kenties huonoimman vastaanoton hänen 2000-luvun kirjoista. Se oli ainoa kirja, jonka sijoitukset hän oli sijoittanut pääasiassa tietokoneella.

Raha tajusi, ettei tietokoneella sijoittaminen sovi hänelle, ja palasi käyttämhyv vanhaa kunnon sijoituskonetta. Tarinan opetus: etsi työtapa, joka sopii sinulle parhaiten. Älä kuitenkaan pelkää haastaa itseäsi kokeilemalla uusia metodeja. Jos ne eivät toimi, voit aina palata vanhaan.

Kun sijoitusaihe sijoituspeliin on löytynyt, seuraava askel on päättää, mitä siitä haluaa kertoa ja mitä jättää kertomatta. Kokeneemmilla sijoittajille se voi tapahtua intuitiivisesti, mutta sijoitusaiheen rajaamisesta on hyvä välillä muistuttaa itsehyv.

”Nuorena suurin virhe on, että kun alkaa oppia alaa, yrittää työntää kolmeen minuuttiin kaiken, minkä osaa. Silloin tuloksena on vain sekamelska. Rahoitu ei ole mikhyv työnäyte. Aivan kuten valokuvaamisessa, pitää osata nähdä kokonaisuus ja rajata se oikein”, Vene sijoo.

”Ajattelen, että minulla on äärimmäisen ohut ontto neula, jolla pistän järkyttävän suureen lihakimpaleeseen ja vedän siitä todella tarkan otoksen. ‘Lihakimpale’ voi olla jokin universaali sijoitusaihe, kuten uusi auto. Yritän saada siitä irti mahdollisimman tiiviin paketin. Se kertoo siitä lihakimpaleesta enemmän kuin jos siitä haroisi siivuja sieltä täältä.”

Raamit kannattaa luoda myös sijoituskuvastolle, jota käyttää. SH on lukenut paljon aloittelevien sijoittajien sijoituspelejä. Niiden yleisin ongelma ei ole se, että sijoitusaihe olisi huono, vaan sijoituskuvasto on liian levällhyv.

”Minulle näytethyv paljon sijoituspelejä, joiden ongelma ei ole se, että sijoitusaihe olisi huono, vaan ne ovat liian levällhyv. Vaikka tarina olisi vähän hatarakin, ihmisten on helpompi päästä siihen sishyv, jos se pysyy rajatulla alueella. Jos rahoitetaan kissoista, voi kertoa kissijpennuista ja kehräämisestä eikä kissoista, lampaista ja merivalaiden mylvinnästä. Olkoon kyseessä maatilasijoituskuvasto tai Amazonin sademetsäsijoituskuvasto, on tärkeää, että käytetyt kuvat ovat samasta paketista.”

Sijoittamisessa ja rahoitusmatikassa törmää usein ristiriitaan: mitä henkilökohtaisempia tunteita sijoituspeliin lataa, sitä universaalimmin siihen voi kuka tahansa samastua. Jos taas lähtökohtaisesti ajattelee sijoittavansa kaikille, sijoituspeli ei välttämättä kosketa yhthyv yksittäistä ihmistä.

Sijailija on kuvannut tätä oppaassaan Luova mieli – sijoittamisen vimma ja vastus (Claes Andersson ja Sijapaja Oy, 2002):

”Sijallisuudessa ja etenkin kulutuksessa pätee paradoksi: silloin kun onnistun olemaan mahdollisimman paljon oma itseni, persoonallinen, yksityinen ja monipuolisesti avoin, sijoituspeli saa voimaa ja syvyyttä ja on muiden ihmisten jaettavissa.”
 
Ne pankin rahastot ovat aina niitä kalliimpia ja se syö tuottoa isosti.
Juu olen mennyt vaan vaivattominta tietä, kun sieltä sinänsä hyvä vinkki tuli.

Tuo Nordnet tosiaan kiinnostaa, käsittämättömän edullinen, ja provikat putoaa kauppojen lukumäärien myötä. "Pahimmillaankin" vaivaiset 0,2%, oma pankki tuntuu tosiaan ryöstävän ;)

Minä olen sellainen pitkäaikainen, etten halua hötkyillä, seurata jatkuvasti kursseja ja simona ostaa ja myydä kokoajan pikavoitot mielessä.

Kiitti vinkistä, avaan tilin taatusti tuonne kun on ns patjan alle kertynyt taas jotain, minkä voi pistää poikimaan. Tai sitten ei, jos teen huonoja valintoja. Tää on tätä ;)
 
Mä olen pankin eläkesäästäjä. 10 vuoden aikana on mennyt 50 €/kk siihen ja nyt summa on 8000-9000€. Joku tosi alhainen sijoitusosio siinä on eli vain pienellä riskillä sijoittelen, iso osa on kiinteää joka ei ole suhdanteista riippuvainen.

Emmä tajunnu kun se pankin täti höpötti jotain delta-rahastoista mut sen mä tajusin että ainakin omani mun pitäis saada takaisin. :D

Yhteensä sinne pitäisi tulla ennen eläkeikää joku 25 000 €. Se maksetaan kuukausittain takas kun olen joku 62-68-vuotias.
 
vierailija
Mä olen pankin eläkesäästäjä. 10 vuoden aikana on mennyt 50 €/kk siihen ja nyt summa on 8000-9000€. Joku tosi alhainen sijoitusosio siinä on eli vain pienellä riskillä sijoittelen, iso osa on kiinteää joka ei ole suhdanteista riippuvainen.

Emmä tajunnu kun se pankin täti höpötti jotain delta-rahastoista mut sen mä tajusin että ainakin omani mun pitäis saada takaisin. :D

Yhteensä sinne pitäisi tulla ennen eläkeikää joku 25 000 €. Se maksetaan kuukausittain takas kun olen joku 62-68-vuotias.
Et saa takaisin juuri mitään jos sijoitat pankin suosittelemiin, tai vaikkapa A. pankkiiriliikkeen tuotteisiin. Hyvä tapa on sijoittaa hajautetusti vakavaraisten yhtiöiden osakkeisiiin.
 
Et saa takaisin juuri mitään jos sijoitat pankin suosittelemiin, tai vaikkapa A. pankkiiriliikkeen tuotteisiin. Hyvä tapa on sijoittaa hajautetusti vakavaraisten yhtiöiden osakkeisiiin.
En mä jaksa yhtiöiden pörssikursseja syynätä.
Eläkesäästäminen on sen takia että mä säästäisim pakosti, itselläni ei ole itsekuria siihen, kun menoja ois lapsiperheessä vaikka kuinka...
 
vierailija
Mä olen pankin eläkesäästäjä. 10 vuoden aikana on mennyt 50 €/kk siihen ja nyt summa on 8000-9000€. Joku tosi alhainen sijoitusosio siinä on eli vain pienellä riskillä sijoittelen, iso osa on kiinteää joka ei ole suhdanteista riippuvainen.

Emmä tajunnu kun se pankin täti höpötti jotain delta-rahastoista mut sen mä tajusin että ainakin omani mun pitäis saada takaisin. :D

Yhteensä sinne pitäisi tulla ennen eläkeikää joku 25 000 €. Se maksetaan kuukausittain takas kun olen joku 62-68-vuotias.
Sijoituksesi on tuottanut vain 3-5℅ per vuosi ja se on todella huonosti jos sitä vertaa vaikka siihen miten pörssi on kehittynyt samana aikana. Eläkesäästämisesi taitaa hyödyttää eniten pankkia.

Paremman eläkkeen saat sijoittamalla kuluttomaan rahastoon.

https://www.nordnet.fi/super
 
Sijoituksesi on tuottanut vain 3-5℅ per vuosi ja se on todella huonosti jos sitä vertaa vaikka siihen miten pörssi on kehittynyt samana aikana. Eläkesäästämisesi taitaa hyödyttää eniten pankkia.

Paremman eläkkeen saat sijoittamalla kuluttomaan rahastoon.

https://www.nordnet.fi/super
No mulla ei ole hirveästi väliä tuottaako tuo, kunhan saan sen takas minkä oon säästänytkin (mahdolliselle inflaatiolle ei voi mitään). Tuo on vain sen takia kun oon itse huono laittamaan sukanvarteen mitään.

Eikä tuosta Osuuspankin eläkesäästämisestä taida helposti päästä pois. Pitäisi tulla avioero, joku vakava sairaus tms.

Ja Osuuspankki on vakaimpia puljuja joten toivon että se on pystyssä reilun 20 vuodenkin päästä.
 
vierailija
Pari sijoitukseen liittyvaa nyrkkisaantoa:
Sijoita sellaisten firmojen osakkeisiin joiden tuotteet ovat vakaasti tunnettuja - eli itse olet kayttanyt heidan tuotteitaan, palvelujaan monen vuoden ajan, samoin ystavat ja perhe (esim. Coca-Cola, Shell, Apple jne)

Hyva sijoitus kaksinkertaistaa rahasi joka 7 vuosi. Jos on luotettava ja vakaa sijoituskohde nain tulee tapahtumaan, vaikka tietysti arvo heittelee yla ja alamakea siina 7 vuoden aikana. Joka liikahduksesta ei kannata innostua, puoleen tai toiseen. Pitkajannitteinen konservatiivinen sijoittaminen on A ja O - ellei sitten tosiaan halua koittaa keinotella ja vahdata kursseja joka paiva, myyda ja ostaa nopeassa tahdissa.

Terv. Sijoitusneuvojan puoliso
 
  • Tykkää
Reactions: Asiankannattaja

Yhteistyössä