Sikiöiden painoerosta, onko kyse fetofetaalitransfuusiosta

  • Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
Hei finapiksi!

Miten ultra meni? Kiva tietää että on muitakin, jotka murehtivat samoja asioita! Tai no, olisihan se kivempi jos tällaisia ei tarvitsisi kenenkään miettiä. Ainut positiivinen asia monokoriaalisessa raskaudessa on se, että identtiset on ainakin tulossa. Se tuo piristystä. :)

Mulla kuunneltiin sydänäänet tällä viikolla neuvolassa ja ensi viikolla taas ultra. Jännittää taas onko kokoeroa tullut lisää, vaikka viime ultra oli viime viikolla. Milloin tää huoli oikein loppuu? Mä oon yrittänyt kokoajan asettaa "turvaviikko"-rajoja, mutta eihän niitä oikeasti ole. TTTS voi ilmestyä loppuraskaudessakin. Joskin silloin eloonjäämismahdollisuudet paljon korkeammat. Mä oon joka aamu kiitollinen että taas tuli päivä lisää ja pian tytöt on niin isoja, että selviäisi ulkomaailmassakin. Välillä tuntuu että murehdin turhaan, mutta ei tätä voi unohtaakaan!
 
jsl
Hei!
Pakko kysyä, että millä viikoilla ultraäänessä näkee onko kaksosilla yhteinen istukka vai eri istukat?
Meille tulossa yllätyskaksoset. Viikolle 7+1 kävin alkuraskauden ultrassa, jossa kyseinen uutinen kerrottiin. Todennäköisesti ovat identtiset, koska olemme lapsettomuushoidoissa käyneet ja yksi kypsä munasolu ennen inseminaatiota nähtiin. Ultran tehnyt lääkäri ei osannut ultran perusteella sanoa ovatko identtiset vai eivät. Vissiin omissa vesipusseissaan olisivat, mutta kehotti äitiyspoliklinikalla näyttää otettuja ultrakuvia, että onko väliseinä riittävä. Meillä on ensimmäinen neuvolakin vasta puolentoista viikon päästä rv 10. Huolettaa kovasti asia.
 
Jsl, onnea kaksosista!

Mulla näkyi np-ultrassa rv 12+0, että yhteinen istukka siellä on. Ohut kalvo siis sikiöiden välissä että ainakin omissa vesipusseissa ovat, mutta tuo toinen ulompi kalvo (suonikalvo?) on yhteinen => yhteinen istukka. Ikävää jos yhtä pitkälle joudut odottamaan. Tsemppiä!
 
Heippa !

Rakenneultra meni hienosti ja kaksi identtistä poikaa siis tulossa :)

Olivat edelleen täysin saman kokoisia ja lapsivettä symmetrisesti, joten edelleenkään ei viitteitä TTTS:stä !! :)

Nyt meneillään rv. 20+5 ja täytyy sanoa, että kovasti rasittanut tuo pelko TTTS:stä mutta nyt tosissaan alkaa helpottamaan kun viikkoja tulee.

Jsl:lle sen verran, että älä liikaa murehdi vaikka kaksosesi olisivatkin identtisiä sillä valtaosa raskauksista menee hyvin, eikä vakavia komplikaatiota kuten TTTS ( sama kuin fetofetaali-transfuusio-oireyhtymä) esiinny kuin 10-15 % raskauksissa ja vakavia TTTS- oireyhtymiä vieläkin vähemmän!

Mullakin selvisi NT- ultrassa, muistaakseni 12 vkolla,että odotin kaksosia ja silloin nähtiin vain 1 istukka, jolloin todettiin , että minulla oli ns. monokoriaalinen-diamniaalinen geminiraskaus.
( yhteinen suonikalvo, omat vesipussit)

Mikäli Jsl, sinulla todetaan myös mono-di-raskaus pääset käymään usein kontrolleissa ja tällä varmistetaan se, että huomataan ajoissa jos viitteitä TTTS:n on. TTTS:n on nimittäin olemassa onneksi jonkun verran hoitojakin tarjolla.

Onnea odotukseen!
 
Finapiksi, tosi hieno homma! Ihanaa, identtiset pojat :heart:

Mä kävin eilen ultrassa (23+1) ja painoero kadonnut kokonaan! Molemmat tytöt 528 grammaa! Oon kyllä niin iloinen ja huojentunut. Eiköhän tämä hyvin mene loppuunkin asti. :)
 
Hei!
Mäkin haluan kertoa meidän tarinan.
Sain viime kesäkuussa kuulla odottavani kaksosia. (Se oli todellin yllätys ja aluksi shokki). Np-ultrassa nähtiin vain yksi istukka ja lääkäri epäili kyseessä olevan monokoriaalinen diamniaalinen geminiraskaus (vai miten se meni :) ). Rv 16 todettiin varmasti että vauvoilla yhteinen istukka yhteinen suonikalvo ja omat vesipussit --> ultraus 2vkon välein.
Joka kerta ennen ultraa pelkäsin niin maan pirusti enkä saanut edellisinä öinä nukuttua. Mutta aina vain tytöt kasvoivat samaa vauhtia ja vettä kummallakin hyvin. Päästiin viikolle 26 ja kun edelleen kaikki oli hyvin alkoi oma huoli helpottaa. Ultrausta jatkettiin 2vkon välein raskauden loppuun asti.
Rv 38+4 synnytys käynnistyi spontaanisti supistuksilla. Kello oli n. 7 aamulla. Klo 11.40 oltiin sairaalassa ja 5cm auki, päästiin saliin. Puhkaistiin kalvot, epiduraalia laitettiin melkein tunti kun ei meinannut onnistua. No heti kun puudutus saatiin olinkin jo kokonaan auki. Sain alkaa ponnistaa a-vauvaa klo 13.55 (toinen kätilö piti b-vauvasta kiinni mahan päältä ettei pääse pyörähtämään) ja klo 14.00 syntyi ihana 9 pisteen tyttö 48cm ja 2850g. Heti perään aloin ponnistaa b-vauvaa ja klo 14.11 syntyi toinen ihana 9 pisteen tyttö 48.5cm ja 2975g. <3
A-vauva oli tosi kalpea mutta muuten pirtsakka ja B-vauva tosi punakka mutta muuten ok. A:lla oli hemoglobiini alhainen ja B:llä korkea. Lääkäri epäili että ihan loppuvaiheessa oli tapahtunut tätä varastamista. Kumpikin pääsi heti mun kanssa osastolle, A nukkui ekan yön lämpöpatjalla. Hb:tä ja verensokeria mittailtiin eka vrk. 3 päivää oltiin sairaalassa jonka jälkeen päästiin kotiin.
Nyt tuolla sängyissä tuhisee 2 aivan mahtavan ihanaa tyttöä!! A eli Aada on kasvanut siskonsa eli Iinan ohi painossa mutta melkein samankokoisia ovat. Kohta tulee 5kk mittariin. :) 4kk-neuvolassa Aada 62cm ja 7085g ja Iina 63.5 ja 6945g. Hyvin maistuu tytöille ruoka ja ovat erittäin tomeria pikku-emäntiä. :)
Tsemppiä teille kaikille idnttisiä odottaville, toivottavasti kaikki menee hyvin!! :) Tsemmpiä tietysti myös muille monikko-odottajille!
 
Bobolille onnittelut hyvistä ja varmasti jälleen huojentavista ultrakuulumisista! :)

Onnittelut myös Nemi-:lle ihanista tyttösistä ja mahtava kuulla että, raskautesi meni hyvin kaikesta jännittämisestä huolimatta. Antaa toivoa meille muille, jotka jännitävät vielä toistaiseksi samojen asioiden kanssa, että kyllä suurin osa mono-di raskauksista menee loppupeleissä hyvin.

finapiksi 21+0
 
Tänään 19+6, identtiset kaksoset.

Tänään myös todettiin, että toisen vesimäärä on huolestuttavan vähäinen, muuten rakenteet on kunnossa. Ensi viikolla uusi kontrolli ja tämän alan asiantuntija ja se Suomen ainoa, tietenkin kesälomalla. Kylläpä ahdistaa :( Fetofetaalitransfuusiota siis epäillään. Ei kovin juhlavat tunnelmat.
 
Hei Pinvi! Näkyikö virtsarakko kyseisellä vauvalla? Oliko kokoeroa? Voimahaleja, koita kestää! Varmasti hirveä olo sulla. Laitapa tänne infoa heti kun saat tietää lisää!

Mun vauvoilla todettiin yllättävän paljon painoeroa viime viikolla ja parin päivän päästä taas kontrolliultra. Eli täälläkään ei paljon juhlita, kun toisen kasvu selkeästi hidastunut. Onneksi ollaan viikolla 29+5, joten elävänä saan tytöt toivottavasti syliini.
 
Boboli: TTTS varmistui eilen. Toisella lapsivettä alle 1cm, toisella 8,7cm. Seurantalinjalla mennään, viikon välein ultra. Tänään viikkoja 20+6. Lasten tilanne ainakin toistaiseksi hyvä, molemmat ovat kohtuu tasakokoisia, rakenteet kunnossa, virtsarakot näkyy. Eli se on hyvä uutinen että voivat ainakin vielä hyvin. Nyt vaan toivotaan että lapsiveden määrä ei lisääntyisi kovin paljoa saajayksilöllä. Istukkani on etuseinässä, joten laserointiin ei voida ryhtyä, lapsiveden poisto on ainoa vaihtoehto. Viikolle 26 on vielä kohtuullisen pitkä matka..
 
Voi Pinvi, teillä on todella ikävä tilanne. Rukoilen puolestanne. Meidän pojille tehtiin laserointi, vaikka minullakin oli istukka etuseinämässä. kolme neljä lääkäriä oli paikan päällä tekemässä mittauksia, että mahtuuko laserointityökalu sisään mistään kulmasta. Lääkärit ehtivät jo kommentoida meille, että laserointi ei taida onnistua. Lopulta kuitenkin löytyi kulma, josta käsin laserointi oli mahdollinen ja se sujui kaiken lisäksi yllättävän hyvin, vaikkakaan koko istukkaani ei pystytty käsittelemään. Käsittelemättömään osaan ei mitä ilmeisimmin jäänyt enää yhdysverisuonia, sillä toinen lapsemme selviytyi elävänä ja terveenä, veljen menehtymisestä huolimatta. Jos yhdysverisuonia olisi jäänyt, myös toinen lapsi olisi voinut menehtyä kuolleesta veljestä irtoavien kemikaalien vuoksi. Osa selviytyy terveenä siitäkin huolimatta, että yhdyssuonia olisi jäänyt. Onko Aydin Tekay vielä kesälomalla? Milloin hän palaa töihin?
 
Älä muuten epäröi mennä äitipolin päivystykseen, jos oma olosi muuttuu tai koet muutoin, että lapsilla olosuhteet heikkenevät. Jos lapsivesi kasvaa rajusti saajasikiöllä, se voi käynnistää synnytyksen.
 
Hei,

Löysin tämän ketjun ja piti sitten rekisteröityä, että pääsen kirjoittamaan. Otan osaa kaikille menetyksen kokeneille, itketti lukea tarinoitanne.

Meille on tulossa mono-di tytöt ja viime viikolla diagnosoitiin feto-fetaalitransfuusio. Se ei ole kovin vakava, joten tilannetta seurataan viikottaisin ultraäänitutkimuksin. Raskausviikkoja on nyt 26+4. Kävin ensimmäisessä ultrassa viikolla 14, jolloin kuulimme kaksosuutisen. Siitä alkoi seuranta kahden viikon välein. Viikolla 23 siirryimme Jorvista Naistenklinikan äitipolille seurantaan viikon välein. Painoeroa on ollut koko ajan ja tällä viikolla sitä oli jo arviolta yli 300 g (A 679g ja B 1015g). Vettä on molemmilla ollut, tosin B:llä enemmän ja virtsarakot näkyneet. Lääkäri piti sikiövesien erilaista "väriä" merkkinä transfuusiosta. B:llä on kirkas, normaali vesi ja A:lla samea johtuen virtsan konsentroitumisesta vedessä. Kun vain nyt pysyisi tilanne sellaisena, että vauvat voivat mahdollisimman pitkään kypsyä kohdussa.

Tiedän, että riskit ovat isot, mutta en silti ole vielä ollut hirmuisen huolestunut (en tiedä miksi, taidan olla ihan kieltäymyksen tilassa). Muutama uneton yö minulla on ollut, mutta muutoin olen todella toiveikas. Olen nauttinut ajasta esikoisen kanssa ja odottanut ja valmistellut vauvojen tuloa. Tämä taitaa liittyä loppuraskauteen tämä tunne, muistan kuinka onnellinen olin esikoisen odotuksen viimeisinä kuukausina.

Voimia teille kaikille, joiden elämää transfuusio koskee!
 
Hei! Tänne aiemmin kirjoittelin odotusaikana. 7 viikkoa sitten syntyivät identtiset neidit kiireellisellä sektiolla viikolla 39+0 ja painoivat 3005 ja 3040 grammaa. Painoero tasoittui näköjään loppua kohti. Istukka oli valtava ja molemmat tytöt saivat 10 pistettä.

Välillä sitä kiittää korkeampia voimia että kävi näin hyvin ja useimmiten nämä mono-di -raskaudet sujuukin ilman ongelmia. Odotusaikana oli jatkuva huoli ja vaikka kuinka yritti unohtaa riskin niin kyllä sitä päivittäin murehti. Tsemppiä kauheasti teille kaikille, jota asia koskee! Odottajille voimia ja kaksoset menettäneille vielä enemmän! Äitejä olette tekin <3
 
Boboli onnea sydänkäpysistä :heart:

hiiriperhe teille onnea matkaan, toivottavasti kaikki sujuu hienosti!

On pitänyt tänne joskus kirjoittaakin mutta on jäänyt, meillä siis mono-di-pojat. Herrat ovat nyt vähän päälle 2v. Painoeroa oli raskauden aikana vaihtelevasti ja syntyessä 600g. Missään vaiheessa ei kukaan puhunut fetofetaalitransfuusiosta, joten ihan satavarma en ole että juuri tästä oli kyse mutta painoa mitattiin koko raskauden ajan muutaman viikon välein, lopussa useammin. Jokatapauksessa, pienempi oli syntyessään hyvin kalpea ja isompi huomattavasti punaisempi. Kaikki meni meillä hyvin, pojat olivat terveitä ja jänteviä syntyessään rv 38+2 ja suhteellisen hyvänkokoisiakin kaksosiksi. Sen kummemmin jaarittelematta, tässä ketjussa on monia surullisia tarinoita mutta myös sellaisia jotka ovat päättyneet onnellisesti :)

Voimia jokaiselle omat pienensä menettäneelle :hug:
 

Yhteistyössä