Sikiön rytmihäiriö

Minkälaisesta rytmihäiriöstä mahtaa olla kyse? Ja millaisilla raskausviikoilla mennään? Itse kun tietoa aiemmin hain (lähinnä netistä ) , tuli vastaan monenlaisia mahdollisia sikiön rytmihäiriöitä (mm. hidas- ja nopealyöntisyyttä, lisälyöntisyyttä jne.). Ja noilla raskausviikoillakin taisi olla jotain merkitystä (alku- vai loppuraskaus..?), etenkin sillä, että onko sydämen rakenteet jo tutkittu?

Tällä minun masuasukilla epäiltiin yllättäen rytmihäiriötä rv 37. Tuota ennen syke oli ollut aina hyvä ja tasainen. Rakenneultraäänessä ym. kaikki oli ollut kunnossa. Neuvolakäynnillä tuolloin rv 37 syke kuulosti hurjan epätasaiselta. Ikään kuin lyöntejä olisi puuttunut sieltä ja täältä ja sykkeen perustasosta oli vaikea saada selkoa. Äitiyspoliklinikalla tutkittiin tarkemmin ja sydämen rakenteista ei vikaa löydetty. Kyse oli lopulta ilmeisesti lisälyöntisyydestä, joka useinmiten vaaratonta. Vauvan sydämen johtoradat (tms.) saattavat olla vielä sen verran kehittymättömät että noita lisälyöntejä esiintyy.. Tämä sykkeen epätasaisuus jatkui myös rv 38, 39 ja 40. Nyt rv 41 ja viimeksi syke oli melko tasainen. Äitiyspoliklinikalla ollaan seurattu kuitenkin viikottain, vaikka kovin huolissaan nuo lääkärit eivät tilanteesta alunperinkään olleet.

Ja lisäyksenä vielä, että minulle kerrottiin tällaisten rytmihäiriöiden olevan tavallisia etenkin raskauden keskivaiheilla. Johtuvat usein juuri tuosta sydämen kehittymättömyydestä (jos rakenteissa ei vikaa tms.). Yleensä raskauden loppua kohden häviävät itsekseen ja joskus jatkuvat ihan synnytykseen saakka ja esiintyvät vauvalla vielä syntymän jälkeenkin. Lastenlääkäri silloin tutkii tarkemmin.
 
Olen viikolla 31, rytmihäiriö löydettiin sattumalta viikolla 29.

Mistään väliaikaisesta rytmihäiriöstä ei ole kyse, sitä on seurattu jo tovin eikä kyseessä ole kehittymättömästä sydämmestä. Siitä väliaikaisesta jutusta lääkärit sanoivat heti alussa, mutta kun syke ei alkanut parantumaan ja tuli muita oireita niin se mahdollisuus suljeettiin pois.

Hienompi nimi tässä oli Takykardinen lisälyöntisyys, vauvan syke oli viimeksi kun menin sairaalaan siinä 300. Ja vauva vatsaontelossa oli kertynyt nestettä. Neste kyllä lähti pian lääkityksen jälkeen pois.

Syön tällä hetkellä sydänlääkkeitä ja vauva sai vatsanläpi suoraan pistoksella kaksi kertaa lääkettä.

Lääkärit meinasivat että sairastami virus tauti olisi mennyt sydämmeen. Itse en ole sulkenut pois myöskään sikapiikin tuomia vaikutuksia :( Mutta sitä ei kukaan tule myöntämään.........

Oletko sinä ottanut piikin raskausaikana? itse sain viikolla 4 piikin.
 
Teillä siis todellakin tuollainen varsinainen rytmihäiriö, kun omalla kohdalla tämä rytmihäiriö osoittautui "vain" vaarattomaksi lisälyöntisyydeksi (ainakin toistaiseksi ei viitteitä muusta).

Juuri noin kuin kerroitkin, olen ymmärtänyt, että sikiön rytmihäiriötä yritetään hoitaa äidin eli istukan kautta lääkkeillä ensin. Onneksi sinullakin jo viikkoja noinkin paljon, jos vauva täytyy saada maailmaan tavallista aikaisemmin tuon rytmihäiriön takia. Ymmärtääkseni kuitenkin pyrkivät täysiaikaiseen raskauteen noiden rytmihäiriöiden kanssa, jos vain rytmi lääkkeillä pysyy hallinnassa ja äidin sekä vauvan vointi muuten hyvänä. Olen ymmärtänyt myös, että tuollainen rytmihäiriö voi jatkua vielä syntymän jälkeenkin vauvalla ja vaatia siten sydänlääkityksen vauvalle, kunnes rytmi korjaantuu. Ei tietystikään aina tilanne mene tuohon saakka... Mielenkiintoista olisi kuulla enemmänkin siitä millaista "ennustetta" lääkärit ovat teille antaneet? Minulla mielikuva siitä, että ennuste kuitenkin hyvä, jos mitään rakenteellista vikaa ei ole ja lääkityskin jo päällä.

Itse sain/otin tuon pandemiarokotteen rv 14. Raskausajan olen ollut terveenä ja mitään tauteja en ole sairastanut (alkuun juuri tuon mahdollisen virustaudin sairastamisesta lääkärit kovasti kanssa kyselivät).

Kovin ikävä tilanne! En voi muuta toivottaa kuin jaksamista ja paljon onnea matkan varrelle! Toivottavasti tilanne kääntyy vielä parhain päin!

:hug:
 
Moikka!

Sattumalta huomasin kirjoituksesi ja pakko vastailla kun aikanaan tuntui olevan vaikea saada tietoa vauvan rytmihäiriöistä... Taitaa hieman eri vaivasta nyt olla sinulla kyse, mutta kerronpa kumminkin kokemuksia :)
Meillä vauvalla todettiin takykardia välittömästi synnytyksen jälkeen. Sykkeet samaa luokkaa kuin sinunkin vauvallasi. Odotusaikana ei huomattu mitään. Meidän lapsella taustalla on oikorata sydämessä, joka aiheutti svt(supravertikulaarinen takykardia)- kohtauksia. Eka kuukausi menikin sitten pääosin sairaalassa oikeaa lääkitystä hakien. Välillä päästiin kotiin ja sieltä sitten päivystyksen kautta takaisin sairaalaan, kun ei tuntunut millään löytyvän lääkettä joka rytmärit olisi pitänyt poissa. Aika rankkaa aikaa... :( Vihdoin sitten löytyi sopiva lääke jolla mentiin vuoden päivät. Vain kerran meni väärään rytmiin kun ei ollu lääkeannostus pysynyt painonnousun perässä... Sairaalassa opetettiin stetoskoopin käyttö ja sillä kotona kuunneltiin säännöllisesti sydäntä.

Nyt loppu hyvin kaikki hyvin, poika on nyt 1,5v. Lääkitys jäänyt pois 1-vuotiaana ja hyvin on mennyt!

Tsemppiä valtavasti ja jaksamista vauva-aikaan! Jos haluat tarkemmin jutella niin laita vaikka yv:tä... :)
 

Vihdoin löytyi joku jolla on jotain vastaavaa kokemusta, kiitos sinulle että laitoit viestin.

Selvisikö tämä koskaan mistä moinen johtui lapsellasi? Entä olisiko tuo vaiva voinut näkyä ultarassa jo aikaisemmin? Itse olen ravannut ultrassa varmaan jo kymmeniä kertoja eikä siellä näy mitään syytä.....

Sairastitko odotusaikana jonku vahvemman viruksen? Koska minulla epäillään että sairastamani virus on mennyt istukan läpi vauvan sydämmeen.
 
Ultrassa tämä meidän lapsen vaiva ei olisi näkynyt. Kyseessä on lihassäie eteisen ja kammion välillä, jota pitkin hermoimpulssi pääse kulkemaan ns. "oikorataa" pitkin, kun normaalisti siis impulssi kulkee siis hermorataa pitkin. Tavallaan impulssi jää kiertämään joka taas aiheuttaa sen että sydän tykyttää tuhatta ja sataa. EKG:ssä siis selvisi mistä johtuu, sydänkäyrässä näkyy tietyt muutokset. Onhan se toki saattanut mahassakin jo tykytellä mutta ei ainakaan jäänyt kiinni neuvolassa kun on luonteeltaan sellaista kohtauksittaista. Pitkään jatkuessaanhan tykyttely sitten olisikin jo kerännyt nestettä ja saattanut aiheuttaa vajaatoimintaa, mutta sellaista ei meidän lapsella näkynyt. Onneksi teilläkin on saatu kuriin nesteen kertyminen!

Minä en sairastanut odotusaikana mitään, joten tämä on ilmesesti vaan jokin pieni häiriö sydämen kehityksessä. Epäilen kyllä että voisi olla osittain perinnöllistä kun pojan suvussa on muutamakin tapaus ollut...

Onkos sinulle jo kerrottu miten lasta hoidetaan syntymän jälkeen ja minne menet synnyttämään? Meidän poika syntyi aluesairaalassa, mutta sitten käytiin pariin otteeseen lastenklinikalla sydänosastolla ja taas takaisin aluesairaalaan kun oli ruuhkaa sydänosastolla. Nyt on sitten ollut lastenklinikan sydänaseman seurannassa...
 
Onko teillä siis kyseessä Wolff-Parkinson-Whiten oireyhtymän? Olen vain lukenut siitä jonkun verran nyt tämän asian tiimoilta.

Menen synnyttämään keskussairaalaan ja vauva joutuu sinne tehohoitoon ainakin 48tunniksi tai sitten jopa kauemmaksi aikaa.......selviää sitten kun rytmihäiriön syy selviää.
Nyt on rytmit olleet tasaista menoa, mutta minä syön kahta eri sydänlääkettä ja joudun syömään niitä raskauden loppuun asti.
Sairaalassa on tapausta hoidettu mielestäni tosi hyvin, kokenut lääkäri tekee jatkuvasti ultraa itse. Mukana on ollut lastensydänerikoislääkäri, keskolanlääkäri ym. mutta mitään opiskelijoita ei ole mukaan otettu.

Nyt alkoi jännittämään kun kerroit, ettei tuo vaiva näkynyt ultrassa kun olen jotenkin kuvitellut, että kyllä kaikki ongelmat näkyy nykypäivänä ultrassa jos jotain on tai ainakin lapsivesipunktiossa. Mutta näin se ei taida sitten ollakkaan....

 

Yhteistyössä