Sisäelinten paikka raskauden edetessä

Mietittiin tänään ystäväni kanssa että mihin siirtyvät sisäelimet raskauden edetessä? Kun ne eivät ns.normaaleilla paikoilla pysty varmastikaan olemaan loppuraskautta. Asia mietityttää kovasti enkä löytänyt vastausta asiaan, joten auttakaa minua pohdinnassani.
 
Lukion biologiasta muistelen sen verran, että ainakin keuhkot nousevat vähän ylemmäs ja menevät tavallaan vähän "läjään", tästä kai osittain johtuu se että loppuraskaudesta hengästyy helpommin, tietysti painon kertyminen vaikuttaa siihen myös. Sydän kallistuu hieman, jolloin se todellakin on vähän enemmän vasemmalla, normaalisti se on aika lailla keskellä. Muista sisäelimistä en nyt kyllä muista mitään, eipä ne varmaan paljon joudu paikkaa vaihtamaan kun se maha kasvaa aika paljon myös ulospäin. Saa korjata jos muistin ihan puutaheinää :)
 
Virtsarakko painuu kasaan, ruuansulatuselimistö siirtyy ylöspäin (esim. ohutsuoli) ja samalla mahalaukku joutuu pienempään tilaan. Keuhkot tosiaan menevät "läjään" hieman. Ylipäätänsä koko vatsakalvonontelo ja sen elimet ovat ylempänä.

Kyllä raskaus vaikuttaa elimien sijaintiin paljonkin, mutta siihen on naisen kroppa evoluution myötä tottunutkin. Tämä on kyllä kiinnostava keskustelu! Itse olen pienikokoinen ja odotan kaksosia. Olisi kieltämättä kiva nähdä röntgenkuvaa ennen raskautta ja raskauden aikana, säteilystä johtuen ei kyllä voi toteuttaa. :D
 

Yhteistyössä