Siskollenni syntyi eilen vammainen lapsi. Nyt kyselisin teiltä apuja..

  • Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti
"vammaisen lapsen äiti"
KAMALAA!!!! Jos joku olis laittanut onnittelukorttiin jotain lapsen vammaisuudesta. Tuo runokin oli aivan hirvee! ei sitä vammaisuutta tarvitse missään erikseen mainita, sen asian kanssa kyllä tulee todellisuus vastaan. Ei se auta et vammaisesta lapsesta tehdään jottenkin erityinen, KAIKKI LAPSET OVAT SITÄ.
 
Mamma italiana
Alkuperäinen kirjoittaja Åde:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
todella ei tarvitse laittaa painoa onko lapsi down vai ei. ps. meidàn tytòn tanssikoululssa on myòs yksi downtyttò
No sehän on oleellinen tieto koska..?

Vai että downlapsetkin tanssii? Oho.
downihmiset tekevàt yllàttàvàn paljon samoja iasioita kuin mekin, joitakin jopa paremmin kuin me
 
huhhei
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Alkuperäinen kirjoittaja Åde:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
todella ei tarvitse laittaa painoa onko lapsi down vai ei. ps. meidàn tytòn tanssikoululssa on myòs yksi downtyttò
No sehän on oleellinen tieto koska..?

Vai että downlapsetkin tanssii? Oho.
downihmiset tekevàt yllàttàvàn paljon samoja iasioita kuin mekin, joitakin jopa paremmin kuin me
"Mekin"? Eli on olemassa ihmisiä ja down-ihmisiä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja huhhei:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Alkuperäinen kirjoittaja Åde:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
todella ei tarvitse laittaa painoa onko lapsi down vai ei. ps. meidàn tytòn tanssikoululssa on myòs yksi downtyttò
No sehän on oleellinen tieto koska..?

Vai että downlapsetkin tanssii? Oho.
downihmiset tekevàt yllàttàvàn paljon samoja iasioita kuin mekin, joitakin jopa paremmin kuin me
"Mekin"? Eli on olemassa ihmisiä ja down-ihmisiä?
Nimenomaan ihmettelin tätä, että mitä kummaa siinä nyt on jos downlapsi on tanssikoulussa ja tekee samoja asioita kun "me". Mun kommentti oli lähinnä piikkikysymys.

 
Mamma italiana
Alkuperäinen kirjoittaja huhhei:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
Alkuperäinen kirjoittaja Åde:
Alkuperäinen kirjoittaja Mamma italiana:
todella ei tarvitse laittaa painoa onko lapsi down vai ei. ps. meidàn tytòn tanssikoululssa on myòs yksi downtyttò
No sehän on oleellinen tieto koska..?

Vai että downlapsetkin tanssii? Oho.
downihmiset tekevàt yllàttàvàn paljon samoja iasioita kuin mekin, joitakin jopa paremmin kuin me
"Mekin"? Eli on olemassa ihmisiä ja down-ihmisiä?
ei vaan on olemassa, ihmisià joilla on downsyndroma ja joilla sità ei ole. tarkoitin ettei sille asialle tarvitse aina laittaa suurta painoa. toivottavasti tuli nyt ymmàrretyksi
 
Mä tosiaankin suuttuisin tuosta kaameasta runosta. Musta sitä vammaisuutta ei tartte millään lailla korostaa. Olin joskus kehitysvammaisten tuki ry:n koulutuksessa ja kansion kannessa lukee näin:

Tärkeintä silloin, kun syntyy vammainen lapsi,
on että LAPSI on syntynyt.
Ja tärkeintä silloin kun aikuisista tulee vammaisen lapsen vanhempia,
on että heistä on tullut VANHEMPIA.

Kun mun hyvän ystäväni siskolle syntyi vammainen lapsi, minä onnittelin kauniista lapsesta. Hän sanoi, että olin ensimmäinen, joka niin oli tehnyt. Ja lapsi oli 3kk:n vanha. :(
 
joo
Voi, voi ...
Siis miksi ihmeessä vammaisuus pitää saada kortissa esiin?
Tarkoitushan on onnitella vauvasta, eikä vauvan erilaisuudesta.
Varmasti olisi hienoa näyttää tällä tavalla, että hyväksyy lapsen vammoineen päivineen, mutta tuoreella äidillä on varmasti viellä paljon mietittävää, ennenkuin hän hyväksyy oman lapsensa vamman. jokainen vanhempi kuitenkin toivoo ensisijaisesti tervettä lasta, jolla on elämässä täydet mahdollisuudet.
 
Mielestäni tuo on kaunis runo. En tosin osaisi antaa sitä lapsen syntymän yhteydessä, vaan mahdollisesti myöhemmin, jos tuntuisi sopivalta.
Veljelläni on monivammainen lapsi ja annoin kerran juuri tuon runon heille ja he pitivät siitä valtavasti...heidän poika oli silloin jo jotain 6-vuotias, että jotenkin sen osasi antaa, kun tunsi jo tämän pojankin. En tiedä ymmärtääkö kukaan, mitä meinaan, mut jossain tilanteessa tuokin runo on erittäin sopiva. :heart:
 
pitiåpöää
Huh mikä runo.. jos mun sisko tois mulle tommosen runon onnitellakseen lapsesta niin kyllä se lentäisi roskiin.. runo ja sisko.. eikä tarvisi kyllä sen jälkeen pitää yhteyttä..hoh..
 
Tuo Heklan laittama runo on mun mielestä ihan nätti, koskettavakin. Mutta ei sovi vauvarunoksi. Siis en ikimaailmassa laittas sitä mihinkään vauvaonnittelukorttiin.

Ihan tavallinen onnitteluruno/onnentoivotus vastasyntyneestä ihanasta, pienestä ja erityisestä vauvasta! Ei mitään viittaamista vammaisuuten. Miksi vammaisuus muuten pitäisi tuoda esille onnentoivotuksessa ylipäätään?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pitiåpöää:
Huh mikä runo.. jos mun sisko tois mulle tommosen runon onnitellakseen lapsesta niin kyllä se lentäisi roskiin.. runo ja sisko.. eikä tarvisi kyllä sen jälkeen pitää yhteyttä..hoh..
Oletpas armoton ja julma.
 
Argh mikä runo. :$ Ei tulisi mieleenkään korostaa vammaisuutta missään tapauksessa.. vaikka lapsi olisi miten vaikeastikin vammainen. Lapsi se on jokainen ihmisestä syntynyt kuitenkin. Tuollainen säälittelevä runo ei paljoa vanhempia lohduta.
 

Yhteistyössä