SOKERIKLUBI

EKA KETJU NÄYTTÄÄ PÖLÄHTÄNEEN ELI MIKÄLI VIKA EI KORJAANNU JATKETAAN OTSIKOLLA SOKERIKLUBI II
TERVETULOA!

Tämä on erityisesti raskausdiabeetikkojen/diabeetikojen keskustelu ja painonhallintaryhmä, mutta klubille ovat tervetulleita myös muut sokerin kanssa taistelevat kanssasisaret.

Tämä sugarbabes-kettinki aloitti toimintansa kesällä 2005 ja on ikäisekseen varsin virkeä rupatteluryhmittymä.



:attn: sivulla 65 on ruokavalio-ohjeet myös 1200 kcal ja 1400 kcal, siis heille, jotka eivät ole raskautettuja tai imettäväisiä ;)

ALLA RUOKAVALIO, JOKA SOPII MYÖS YLLÄMAINITUILLE ;) :attn:

 
mie laitan tänne vielä neuvolasta saamani ruokavalio-ohjeet, kun iski virkaintoisuus, jos jotain kiinnostaa.

toi 1800 kcal käy siis tämmöiselle raskausdiabeetikolle, jolla on kiloja mitä pudottaa. lähtöpaino miulla oli 75kg ja pituutta 158 cm. tällä olen kuukaudessa saanut 7 kg pois. painoa siis nyt 77kg.

lautasmalli:
-puolet salaattia
- 1/4 lisuketta (mieluummin tummaa riisiä ja pastaa/kaksi perunaa)
- 1/4 lihaa/kalaa/kanaa

7,5 MJ: 1800 kcal >

>AAMUATERIA
>Puuro 2,5 dl
>Kasvis/hedelmä 50 g/100 g
>Leipä+margariini 2 viipaletta
>Leikkele 1 viipale
>Rasvaton maito 2 dl
>Kahvi/tee
>
>LOUNAS
>Liha/kala 80 g/100 g
>Kastike 0,75 dl
>Peruna/riisi, makaroni 120 g/1,5 dl
>Kasvislisäke 75 g
>Salaatti+salaatinkastike 2,5 dl
>Leipä+margariini 2 viipaletta
>Rasvaton maito/piimä 2 dl
>
>VÄLIPALA
>Kahvileipä 1 kpl
>Kahvi/tee
>
>PÄIVÄLLINEN
>Keitto, pata, risotto/laatikko 2,5 dl/250 g
>Leipä+margariini 2 dl
>Rasvaton maito/piimä 2 dl
>Jälkiruoka 1,5 dl
>
>ILTAPALA
>Hedelmä/marjat 100 g
>Kasvis 50 g
>Leipä+margariini 2 viipaletta
>Leikkele 1 viipale
>Tee


 
Voi himputti!! Millähän saisin itseäni niskasta kiinni?Täytyy varmaan odottaa ekaa lääkäriä,jos vaik pitäis mulle luennon..Kun tietää miten pitäis syödä niin miks se on niin vaikeeta.
Viikonloppunakin mässäilin kun viimestä päivää :headwall:
tosin ukolle sanoin että turpiin tulee jos kantaa kotiin suklaata,sitä en pysty vastustaa ja on varmaan pahimmasta päästä! :kieh:
 
meillä on sama ukaasi suklaan kanssa, vedin niitä ekassa raskaudessa aivan mielipuolisesti, siis oikeen hirveesti.

nytkin kyllä maistuis... yksi kikka voisi olla se, et ostat sokeritonta suklaata. SE ON PAHAA! pahinpaan himoon, kun sitä syö niin
a) on huono olo
b) huono omatunto - siinäkin onnettomassa (en muista merkkiä) minkä tässä yksi päivä silpaisin, on 400kcal.

ja siis se on niiiiin pahaa, ettei kyllä kannata ottaa siitä morkkista ja huonoa oloa. geishat on jonkin oln arvoisia, p--keleet.

eilen söin sukujuhlien jämää, suklaakakkua. en vain voinut vastustaa. tuli kyllä todella surkee olo, oikein päässä humisi, että katua sai jälleen kerran.

saahan sitä sitäpaitsi joskus herkutella, menee muuten elämä mahottomaksi. pääasia on varmaan, et pysyy suurinpiirtein kaidalla tiellä.

painonputoaminen kannustaa eniten! tänään olen jopa kuullut kaksi kommenttia, että älä nyt liikaa laihduta, kun olet raskaana. en ole edes oikeesti "laiduttanut" palannut vaan annoskoossa tälle planeetalle.

ja aattele, miten upeita sit kohtapuoliin ollaan... mieti tuttujen ilmeitä.

;)

ps. mie voin vielä tarvittaessa pelotella diabeteksen/ylipainon vaaroilla, jos se kannustaa. emkä tarkoita, et kaikki diabeetikot olis pulleita, tunnen nääs vaan yhden ja hän on hyvin laiha. mutta siis kakkostyypin saa kuulemma ehkä helpommin, jos painoa on, niinkuin allekirjoittaneella.
 
No meil on ukolla 2 tyypin tauti..Ja painoa löytyy =)

mulla ei viime raskaudessa tullu kun 6kg painoa,ett kyllähän se ruokavalio auttaa ihan mielettömästi.Ekassa 25kg :LOL: :LOL:
olin kyllä aika possu!!

vedin tuossa äsken pelinaisia katsellessa pussillisen dietorellen toffee karkkeja,kyllä niillä makeen nälkä hetkeks taittuu..Mul on vaan niin alussa tämä raskaus ett hirvittää,saa nähdä missä vaiheessa pääsen/joudun piikille!!Mutta pääsempähän monta kertaa ultraan ;)

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.07.2005 klo 21:59 D-mamma kirjoitti:
No meil on ukolla 2 tyypin tauti..Ja painoa löytyy =)

mulla ei viime raskaudessa tullu kun 6kg painoa,ett kyllähän se ruokavalio auttaa ihan mielettömästi.Ekassa 25kg :LOL: :LOL:
olin kyllä aika possu!!

vedin tuossa äsken pelinaisia katsellessa pussillisen dietorellen toffee karkkeja,kyllä niillä makeen nälkä hetkeks taittuu..Mul on vaan niin alussa tämä raskaus ett hirvittää,saa nähdä missä vaiheessa pääsen/joudun piikille!!Mutta pääsempähän monta kertaa ultraan ;)
toi on positiivista ajattelua. miulla tuli ekassa raskaudessa 22kg ja tukalaahan se on. ei lapsi mahtunut tulemaan alakautta ja nyt vähän jännittää tää seuraavan synnytys. mut kai ne synnytystapa-arviossa aikaistaa tai tekee leikkuspäätöksen, jos siltä vaikutaa.

montako viikkoa kasassa? miul siis 33.

pitää varmaan kokeilla noita toffeita, jos ne ei tosiaan lihota. hassua, et ei meinais oikein uskaltaa syödä edes sokerittomia nameja, vaikka niissä ei edes ole mitään. vai onko niissä kilokaloreita minkä verran? voi tsekata itsekin huomenna kaupassa.

sihän voitkin sit pestata miehesi tän palstan erikoisasiantuntijaksi. :LOL: varmaan kovasti innostuu. eikun oikeesti, diabeetikoiden kokemus olis varmasti meillekin tervetullutta.
 
Mä liityn tänne kanssa vaikka en ole käynytkään vielä sokerinrasituksessa! Mulla nousi esikoisesta paino 30kg ja nyt sitä sitten on jäänyt runsaasti. Tätä kakkosta odottaessa tavoite ettei nousis kun korkeintaan 5-6kg niin lähtee pois kaikki, eli tavallaan kuulunkin tänne joukkoon! Neuvolasta mulle kanssa antoivat ohjeita syömiseen. Mulla ei ole muuta ongelmaa kun se et olen ihan hirveä sokeriholisti! En tajua miten siitä pääsisi eroon!
On tämä lähtenyt aika hyvin sujumaan nyt ja painoakaan ei ole juurikaan tullut (1,3kg lähtöpainosta) ja vikkoja nyt 21+1! Kokeilempa minäkin tota tarkkaa listaa mikä tossa oli aiemmin laitettu ja ktsotaan mitä tapahtuu :) Vauvankin kannalta parasta kun tulee syötyä kunnolla ja terveellisesti!
 
Kiitos linnea75 noista ohjeista. Mä en ole mistään saanut noin tarkkoja.
Mä sorruin eilen pingviini tuuttiin ja 75g sipsipussiin. Vähän on huono omatunto. Niin ja kahtena viime yötä edeltäneenä yönä olen käynyt syömässä hunajavehnämuroja oikeen isot kupilliset. Nyt täytyy skarpata.

sipsejä en muuten syönyt kaikkia =)
 
masunen

Moikka!
Plörinäksi meni minunkin viikonloppu syömisten kannalta ja vielä eilinenkin kun käytiin siskon synttäreillä. Huono omatunto soimaa kyllä mutta jotenkin semmoinen älytön ajatus on taka-alalla, että kun sitä sokerirasitusta ei vielä ole tehty tässä raskaudessa, niin saan muka mässytellä. Lääkäri kyllä sanoi että max 10 kg saisi tulla tässä raskaudessa, edellisissä on tullut n 15 kg molemmissa, joten tsemppaamista tarvitaan.
Mutta nyt unohdetaan mennyt viikonloppu ja otetaan päivä kerrallaan: lupaan täten julkisesti, että tänään syön terveellisesti! Ja jos huomenna itken täällä taas retkahtaneena niin sanokaa hyvät ihmiset sitten jo lujasti \|O
En todellakaan lupaa pysyä nollalinjalla herkkujen suhteen koko loppuraskautta, mutta jos näitä terveellisiä päiviä olisi valtaosa ja painonnousu pysyisi kohtuudessa niin olisin tyytyväinen.
Kiitoksia Linnea, Kipinätär ja muut aktivistit tämän ryhmän perustamisesta :hug:
 
kiva, et mukavia tyyppejä tullut tänne!

ja hei sortuahan saa, eikä ihmekkään jos ei ole saanut mitään tarkkoja ohjeita, sillä jostainhan se elimistö sitä enrgiaa huutaa. mutta tuolla ylläolevalla listalla ainkin meikeläinen laihtuu, vaikka välillä niitä sortumisia tulee ihan päivittäin.

miulla on nyt toinen sokerinmittauspäivä menossa (mittaan 2 vkio:n välein) ja se kyllä auttaa pysymään kurissa ja sairaalna nuhteessa. heti kärähtää, jos sortuu. meinaan raskauden jälkeen ostaa mittarin kotiinkin, on siitä saanut niin paljon osviittaa. tietääpähän ainakin miksi on huono olo.

ennen meinaan, jos olis makea jälkeen tullut huono olo, olisin "tasapainottanut" sitä syömällä jotain oikeaa/suolaista ruokaa. nyt kun päässä pörrää ja sokerimittari huutaa, niin tietää ainakin teoriassa, että lenkille (siis kävelemään riittää miulle) pitäis lähteä. ainahan sitä ei saa lähdettyä, syitähän löytyy.

tänään tulee vieraita, ja pöydässä herkkuja. pitäkää nyt peukut ja varpaat pystyssä, etten riehaannu.

ostin muuten niitä dietorell toffeita ja sit jotain diggestive ruiskeksejä heikon hetken varalla. veikkaan, et se hetki tulee huomenna, kun ei tarvise mitailla... :whistle:

nyt on pakko jatkaa siivousta, vaikka olis viel paljon juttua... :wave:
 
Minäkin hilasin ison mahani ja leveän p*rseeni tälle puolelle! :LOL:

Viikonloppuna oli siskon miehen synttärijuhlat ja tarjoilu pelas... Silti seuraavan päivän sokerimittaukset olivat ihan ok. Tänään pääsin eka kerran paastoarvossa alle sen vaaditun 5:n! Jeeee!!! Ehkäpä tää tiukka ruokavalio ja liikunta auttaa?

4.8. mulla on sit aika äitiyspolille. Katotaan mitä ne tohtorit mulle tekee ja sanoo. Olo on edelleen motivoitunut ja hyvä. Pari kiloakin on varmaan tippunut. Ja kylläpä tuolla synttäreillä siskoiltanikin tuli kommenttia että oot jotenkin hoikistunut... :) Jipii! :)

Tällä hetkellä painoa on siis noin 87 ja pituutta huimat 166... Lähtöpaino oli jotain 76 luokkaa. Esikoisesta kiloja tuli 15, joista 12 lähti ihan itekseen pois. Oon laittanu tavoitteen, että jos ens vuoden juhannuksena painaisin alle 70, mielellään 65. Bikinimalliksi mä en koskaan oo aikonutkaan, kunhan vain näyttäisin edes jonkin verran hyvältä, ja ennen kaikkea säilyttäisin terveyteni!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.07.2005 klo 12:46 Seltsu kirjoitti:
Minäkin hilasin ison mahani ja leveän p*rseeni tälle puolelle! :LOL:

Viikonloppuna oli siskon miehen synttärijuhlat ja tarjoilu pelas... Silti seuraavan päivän sokerimittaukset olivat ihan ok. Tänään pääsin eka kerran paastoarvossa alle sen vaaditun 5:n! Jeeee!!! Ehkäpä tää tiukka ruokavalio ja liikunta auttaa?

4.8. mulla on sit aika äitiyspolille. Katotaan mitä ne tohtorit mulle tekee ja sanoo. Olo on edelleen motivoitunut ja hyvä. Pari kiloakin on varmaan tippunut. Ja kylläpä tuolla synttäreillä siskoiltanikin tuli kommenttia että oot jotenkin hoikistunut... :) Jipii! :)

Tällä hetkellä painoa on siis noin 87 ja pituutta huimat 166... Lähtöpaino oli jotain 76 luokkaa. Esikoisesta kiloja tuli 15, joista 12 lähti ihan itekseen pois. Oon laittanu tavoitteen, että jos ens vuoden juhannuksena painaisin alle 70, mielellään 65. Bikinimalliksi mä en koskaan oo aikonutkaan, kunhan vain näyttäisin edes jonkin verran hyvältä, ja ennen kaikkea säilyttäisin terveyteni!
terve, mainittakoon viel edelliliseen viestiini, et ehdin jo vähän sortu, vaikka ei vieraita edes viel näy, ei kuulu ja sokerimittari tuijottaa syyttävästi.

miulla seuraava välietappi on 70, sitten 60. olen nääs vain 158 pitkä. varmaan joku 58 olis ihanne, mut muistan viel hämärästi ne ajat,kun painon 60kg ja kovasti oli hehkeä olo silloin. miull lähtöpaino oli 75, et ihan solakka tyttähän sie olet ollut meikeläisseen verrattuna. mutta taplataan kohti sitä parempaa elämlaatua.

ps. ostin myös sokerittomia sisuja. tälleen sitä aiheutetaan toisille kummallisia mielihaluja. ei oikeesti ollut varmaan fiksua ostaa niitä, kuntuleehan sitä turvotusta sitten. no, tämmöstä sattuu.
 
Elisa
Liityn mukaan.. Mulla oli ekan raskauden aikana sokerirasituksessa, kun oli sokeria pissassa, paastoarvo 4,8 ja niinhän se raskausdiabetes todettiin.. Olin loppu raskauden ruokavaliolla ja kaikki meni hyvin.

Nyt olin 26.rv:n sokerissa ja taas oli paastoarvo 4,9. Nyt mittaillut kotona sokeria 6 pv:n aja ja arvot heittelee aivan miten sattuu! Olen yrittänyt pitää ruokavaliota. Toi yritys ei niinkään johdu makean himosta, vaan siitä, että eka lapsi on allerginen erinäisille ruoille ja syömme esimerkiksi aamuisin riisihiutalepuuroa. En tosiaan jaksaisi keitellä kahta lajia ruokia! Muutenkin tulee lasta syöttäessä tungettua omaan suuhun pakostakin jotain.. Tuntuu ruokavalion pitäminen olevan todella vaikeempaa nyt, kuin ekassa raskaudessa!
 
kiitos kaiffarit infoilusta!

olen niin innoissani välillä siitä ruokavaliosta, et mies sanoi miun ihan hörähtäneen siihen. pistin oman äitinikin samalla ruokavaliolle, vaikka sillä mitään kiloja edes ole. miestäkin laihduttaisin mieluusti, mut se on entuudestaan jo laiha. ja kaikki vieraat joutuu syömään kuulemma "vuoden annoksen ruisleipää" meillä käydessään. :whistle:

miulla on onnistunut aika hyvin tyuo ruokavaliossa pysyminen vaikka esikoinen helmassa roikkuukin. joskus on kyl niin heikko olo jo meille ruokaa laittaessa, että pitää ruisleipää vetää etukäteen. se kyllä nostaa sokereita nopsaan. nyt se esikoine haluaa koneelle.... :wave:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.07.2005 klo 13:41 Elisa kirjoitti:
Liityn mukaan.. Mulla oli ekan raskauden aikana sokerirasituksessa, kun oli sokeria pissassa, paastoarvo 4,8 ja niinhän se raskausdiabetes todettiin.. Olin loppu raskauden ruokavaliolla ja kaikki meni hyvin.

Nyt olin 26.rv:n sokerissa ja taas oli paastoarvo 4,9. Nyt mittaillut kotona sokeria 6 pv:n aja ja arvot heittelee aivan miten sattuu! Olen yrittänyt pitää ruokavaliota. Toi yritys ei niinkään johdu makean himosta, vaan siitä, että eka lapsi on allerginen erinäisille ruoille ja syömme esimerkiksi aamuisin riisihiutalepuuroa. En tosiaan jaksaisi keitellä kahta lajia ruokia! Muutenkin tulee lasta syöttäessä tungettua omaan suuhun pakostakin jotain.. Tuntuu ruokavalion pitäminen olevan todella vaikeempaa nyt, kuin ekassa raskaudessa!
hei, meilläkin ollaan tosi allergisia! voidaan jutskata myöhemmin lisää..
 
Skunksi
Heissan sokerihiiret! :p

Löysin vihdoinkin pinon, johon tunnen syvästi kuuluvani...

Elikäs täällä 27-vuotias kaksinkertainen raskausdiabeetikko. Ensimmäisessä odotuksessa (poika synt. 03/05) mulla oli paha insuliinihoitoinen raskausdiabetes, insuliiniä joka aterialla sekä vielä iltaisin pitkävaikutteinen. Hoito & ruokavalio tepsi kohtalaisesti- poika syntyi (käynnistettynä verenpaineen tähden) 38+2 painolla 3610 ja 52-senttisenä. Joutui sitten lastenosastolle verensokeritarkkailuun ja viipyi siellä 8 pvää (ei sokereitten takia, sokerit ok seuraavana pvänä).

Synnytystä seuraavana päivänä sokerit olivat jo normaalit. Onneksi, sillä sokerit kävi jo usein ruoan jälkeen jo 12-13 välillä...Insuliinista huolimatta. :\|

Niin, nyt on raskaus edennyt 11+0 vkolle ja sokerirasituksessa olin jo, arvot olivat 5.1,10.1 ja 7.1. Taas joudun Taysiin sokeripolille 6.9 ja sama rumba alkanee taas.

Ihanaa, että täällä kokoontuu kohtalotovereita! Vertaistukea...

Mutta ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin! Minuun tepsi ruokavalio niin hyvin, että synnytyksen jälkeen muutama viikko olin jo -15 kg lähtöpainoon...Eli ei niin huono odotus ollenkaan! :p

Tuossa oli puurosta puhetta teillä aiemmin- mulle ei puuro sopinut lainkaan aamupalaksi, siitä pomppasi sokerit pilviin, eikä sitä missään nimessä suositeltu Taysissa diabeetikon ruoaksi. On hiilarit sellaisessa muodossa, että nostaa helposti sokerit.

Kuulumisiin ja tsemppiä! (söin juuri pizzaa..)

t.Sanni ja poika kohta 5 kk ja toukka 11+0
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.07.2005 klo 12:07 linnea75 kirjoitti:
kiva, et mukavia tyyppejä tullut tänne!

ja hei sortuahan saa, eikä ihmekkään jos ei ole saanut mitään tarkkoja ohjeita, sillä jostainhan se elimistö sitä enrgiaa huutaa. mutta tuolla ylläolevalla listalla ainkin meikeläinen laihtuu, vaikka välillä niitä sortumisia tulee ihan päivittäin.

miulla on nyt toinen sokerinmittauspäivä menossa (mittaan 2 vkio:n välein) ja se kyllä auttaa pysymään kurissa ja sairaalna nuhteessa. heti kärähtää, jos sortuu. meinaan raskauden jälkeen ostaa mittarin kotiinkin, on siitä saanut niin paljon osviittaa. tietääpähän ainakin miksi on huono olo.

ennen meinaan, jos olis makea jälkeen tullut huono olo, olisin "tasapainottanut" sitä syömällä jotain oikeaa/suolaista ruokaa. nyt kun päässä pörrää ja sokerimittari huutaa, niin tietää ainakin teoriassa, että lenkille (siis kävelemään riittää miulle) pitäis lähteä. ainahan sitä ei saa lähdettyä, syitähän löytyy.

tänään tulee vieraita, ja pöydässä herkkuja. pitäkää nyt peukut ja varpaat pystyssä, etten riehaannu.

ostin muuten niitä dietorell toffeita ja sit jotain diggestive ruiskeksejä heikon hetken varalla. veikkaan, et se hetki tulee huomenna, kun ei tarvise mitailla... :whistle:

nyt on pakko jatkaa siivousta, vaikka olis viel paljon juttua... :wave:
Diggestivet on ihania mutta kato se kalori määrä :eek:
 
*Sen verran vielä että mun mielestä saa olla viikossa yksi päivä jolloin saa syödä jotain hyvää... Vaikka perjantai kebapin... Tosin meidän viereisessä rulla on niin iso että syön vaan yks- kolmas- osan.
Mutta siis idea on se että jos saa luvan kanssa sortua kerran viikossa ei tule huono omatunto mikä taas johtaa uuteen syömiseen masennuspuuskassa...
 
masunen

Huomenta!
Eilen kävelin kaupassa herkkuhyllyjen ohi askel vain hieman hidastuen, mutta kädet tiukasti kärrynkahvassa kiinni. Ja se oli kyllä pitkälti teidän ansiota: ajattelin, että en kehtaa enää tänne kirjoittaa jos heti sorrun kun eilen hehkutin. Jos nää arkipäivät tässä sais pysyttyä kaidalla tiellä, niin lauantaina sitten vois vaikka vähän palkita itseään... mutta vähän vaan.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 10:02 masunen kirjoitti:
Huomenta!
Eilen kävelin kaupassa herkkuhyllyjen ohi askel vain hieman hidastuen, mutta kädet tiukasti kärrynkahvassa kiinni. Ja se oli kyllä pitkälti teidän ansiota: ajattelin, että en kehtaa enää tänne kirjoittaa jos heti sorrun kun eilen hehkutin. Jos nää arkipäivät tässä sais pysyttyä kaidalla tiellä, niin lauantaina sitten vois vaikka vähän palkita itseään... mutta vähän vaan.
Hienoa masunen! Mä vähän repsahtelin eilen, söin 2 palaa kääretorttua (DanCaken, jossa oli rasvaa vain 1,3 % ...) ja palasen Tobleronea. Ja ruisleipääkin illalla vähän turhan paljon. Oli "nälkä", mutta oikeastaan vain joku tympi ja oli vähän mieli maassa. Tyhmää, että sitä purkaa oloaan heti syömiseen...
 
Ajattelin laittaa tämän ketjun yhteyteen nyt pienen gallupin! Eli kertokaa - olen tosi utelias - tiivistetysti raskausdiabeteksen "luonteenne" eli vaikka tähän tyyliin:

- paino ennen raskautta / nyt (ja pituutenne jos haluatte)
- raskausviikot
- monesko odotus
- onko aiemmin ollut rd:tä
- onko suvussa diabetestä
- kuinka rd todettiin (sokerirasitus / sokeria virtsassa tms.)
- kuinka usein mittaatte sokerit
- millaisia arvoja yleensä saatte
- mikä arvo koholla helpoiten / useimmiten
- onko lääkitystä rd:een

- ja vielä jotain muuta jos keksitte!

Omat tietoni olis tällaiset:

- 76 kg / 87 kg (166 cm)
- 29+2
- toinen odotus
- esikoista odottaessa tehtiin sokerirasitus, arvot hyvät
- suvussa ei diabetestä
- todettiin sokerirasitustestissä, johon jouduin korkean painoindeksin takia
- neuvolassa käskettiin mitata sokerit 2-3 krt/vko, mittaan hieman useammin; paastoarvo, aamiaisen jälkeen ja aterian jälkeen (joko lounas tai päivällinen)
- yleensä paastoarvo melko lailla 5 kieppeillä, ja aterioiden jälkeen lähes poikkeuksetta alle 6
- paastoarvo pyrkii liian usein himpun verran yli 5:n
- ei lääkitystä (ainakaan vielä *kop kop*)


:wave:
 
nappinenä harmaana
Terve pitkästä aikaa!!!!!
On vähän morkkis ku tuli tota suklaata syötyä... :ashamed: onneks vaan kaks palasta!!!!

Meikäläisen taustatiedot:
- 70 / 75,6 (168 cm) tosin huomenna on neuvola joten paino voi olla sitten taas eri
- rv 34+2
- toinen odotus
- ekassa odotuksessa ei mitään ongelmia, lähtöpainokin oli 12 kg pienempi
- minun mummullani on kakkostyypin diabetes ja poikani kantaa ykköstyypin diabetes geeniä, siitä ollaan mukana tutkimuksessa
- jouduin sokerirasitustestiin painoindeksin takia, jäin kiinni paastoarvosta, mittailin 6 päivää kotona sokereita neljästi päivässä (ennen aamupalaa, tunti sen jälkeen, ennen päivän pääruokaa ja tunti sen jälkeen). niissä ei ollut mitään poikkeavaa, pikemminkin olivat erinomaiset
- en joudu mittailemaan sokereita, mutta joudun noudattamaan dieettiä raskauden loppuun asti

Kun tämä vaavi on ulos putkahtanut, tavoitteena olis saada nää liikakilot pois, ku on tua suvussa tota kakkostyypin diabetestä...


 
Seltsu harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 15:27 nappinenä harmaana kirjoitti:
Terve pitkästä aikaa!!!!!
On vähän morkkis ku tuli tota suklaata syötyä... :ashamed: onneks vaan kaks palasta!!!!

Meikäläisen taustatiedot:
- 70 / 75,6 (168 cm) tosin huomenna on neuvola joten paino voi olla sitten taas eri
- rv 34+2
- toinen odotus
- ekassa odotuksessa ei mitään ongelmia, lähtöpainokin oli 12 kg pienempi
- minun mummullani on kakkostyypin diabetes ja poikani kantaa ykköstyypin diabetes geeniä, siitä ollaan mukana tutkimuksessa
- jouduin sokerirasitustestiin painoindeksin takia, jäin kiinni paastoarvosta, mittailin 6 päivää kotona sokereita neljästi päivässä (ennen aamupalaa, tunti sen jälkeen, ennen päivän pääruokaa ja tunti sen jälkeen). niissä ei ollut mitään poikkeavaa, pikemminkin olivat erinomaiset
- en joudu mittailemaan sokereita, mutta joudun noudattamaan dieettiä raskauden loppuun asti

Kun tämä vaavi on ulos putkahtanut, tavoitteena olis saada nää liikakilot pois, ku on tua suvussa tota kakkostyypin diabetestä...
Sähän olet vielä suhteellisen sutjakka tyttö! :) Verrattuna meikäläiseen... :ashamed: Jos vaan pari palaa on mennyt suklaata niin älä turhaan ota morkkista. Parempihan se on pari palaa kuin koko levy, eikös? ;) Mäkin ostin kauppareissulla Kingiksen sokerittoman jätskipuikon, olisin kyllä pärjännyt ilmankin mut jotenkin se tarttui ostoskoriin... hmm... :ashamed:
 
terve kaikki ihanat ihmiset!

mie vastaa tuohon kyselyyn vähän myöhemmin, nyt silmät seisoo päässä vielä yhden tikerikakun siivun+kevytjäden (100kal) takia. morkkistaa...

oli niitä vieraita ja kuljin polkua kaitaa, kun piti niitä sokereita mitata: söin tosin yhden palan mustikkapiirakkaa,mut silti oli nyt parhaat arvot kahdelta päivältä miun rd-historiassa. alkaa ruokavalio vaikuttaa.

oli puhetta niistä puuron hiilareista. miulle puuro käy (äkkäsin muuten, et ruispuurokin keksitty, en ole viel syönyt), mutta...

illalla söin (sika minä) niitä diotorell hedelmä namuja mittausten jälkeen, ei sokeria, ei rasvaa, ja sokerit hyppäsi kummasti kattoon. en enää merkannut niitä sairaalan lomakkeeseen, kun olin niin epärehellisellä tuulella. kun oli niitä vieraita......... :ashamed:

täällä oli fiksu ehdotus pyrkiä yhteen herkkupäivään viikossa, pitää yrittää, nyt noita sortumisia on tapahtunut liian usein.

mie palaan vielä tänää katsomaan,mitä teille kuuluu, mut nyt adios amigas!

 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.07.2005 klo 17:18 linnea75 kirjoitti:
oli niitä vieraita ja kuljin polkua kaitaa, kun piti niitä sokereita mitata: söin tosin yhden palan mustikkapiirakkaa,mut silti oli nyt parhaat arvot kahdelta päivältä miun rd-historiassa. alkaa ruokavalio vaikuttaa.

oli puhetta niistä puuron hiilareista. miulle puuro käy
Valaiskaa mua tyhmää, mutta siis onko tosiaan niin, että kun ruokavaliota noudattaa säännöllisesti ja liikkuu ja muutenkin siis elää terveellisesti, niin nuo arvot pysyy parempina helpommin? Mä en saa nyt millään ajatustani selkeästi tähän näytölle kirjotettua, äh... Siis esim. kun mulla on paastoarvo lähes joka mittauksessa ollu himpun verran yli sen sallitun 5:n, niin kun tässä nyt sitkeästi olen dieetillä, niin sen saan laskettua alle 5:n? Äh, en mä tiedä tajusitteko... :D

Puuro muuten käy myös mulle. Ei oo ainakaan aamiaispuuron jälkeen ollu kertaakaan mitään pomppausta liian korkeelle.
 

Yhteistyössä