Sokerirasituksesta kysymys

Moikka!

Ajattelin kysäistä täältä, kun seuraavaan neuvolaan on vielä puolitoista viikkoa.
Taustana kerrottakoon, että raskauspahoinvointini on ollut jotain aivan kamalaa ja hallitsematonta, söi tai teki mitä tahansa. Oksentelin aina rv 5/6 alkaen viikolle 21 asti, aluksi viikkotolkulla jopa 10+ kertaa päivässä, vähitellen selvisin vain muutamalla päivässä ja loppuviikoista enää vain joinain päivinä oksentamalla.

Jokusen viikon olo oli hyvä, mutta nyt rv 26+0 ja viimeisen viikon parin aikana on pahoinvointia palannut aamupainotteisena, ilmaantuen herkästi, jos ei siihen reagoi syömällä jotain. Muutaman kerran olen taas oksentanutkin, jos olen esim. hieman pidempään nukkunut, ja/tai jos en ole syönyt heti herättyäni. Ruualla ja kylmällä juomalla pysyy kuitenkin aisoissa, toisin kuin aiemmin.

Minulla olisi muutaman päivän päästä sokerirasitustesti varattuna, mutta nyt on se tilanne, että en todellakaan kykene vaadittavaan paastoon oksentamatta viimeistään tutkimuksen alussa (ellen jo herätessä). Soittelin neuvolaan, he tietävät pahoinvointitaustani ja heidän mukaansa voin siirtää testiä vielä joitain viikkoja eteenpäin, jos en pysty tällä hetkellä menemään. Kuulemma ko. rasitusta ei kuitenkaan voi tehdä mitenkään ilman paastoa.

Tämän puhelun jälkeen olen miettinyt, onko mitään muuta mahdollisuutta seurata vauvan kasvua ja tilannetta, jos rasitukseen ei todellakaan kykene? Onko teillä kenelläkään mitään kokemusta aiheesta? Saako jotain poikkeusseurantaa, kasvun seurantaa tms ilman rasitustestiä? Käsittääkseni koko rasitus menee pieleen, jos siinä oksentaa, joten turha sinne mennä tietäen mokaavansa...
 
Mikäli et rasitukseen (vielä) kykene, ehkä voisit neuvolassa jutella siitä jos alkaisit ilman radi-diagnoosia seuraamaan sokeriarvojasi (neuvolasta saa tarvittaessa mittarin lainaan) ja noudattamaan radi-ruokavaliota, jos siis sinulla on riskitekijöitä. Siitähän ei ole terveelle ihmiselle mitään haittaa vaikkei sinulla radia olisikaan. Sellaisen verensokerimittarin saa apteekistakin jollain kympillä tai kahdella, jos sinua arvot huolettaa.

En usko että mitään erityisseurantaa muutoin saisit, koska se seurantahan yleensä lähinnä on tuossa vaiheessa kai lähinnä sokeriarvojesi seurantaa, ehkä lähempänä loppuraskautta vauvan koon seurantaa tiheämmin. Vauvan kasvuahan seurataan kyllä ilman radi-diagnoosiakin, ja mikäli jotain poikkeavaa havaitaan, seurataan tiheämpään ymmärtääkseni.
 

Yhteistyössä