Sokeriseuranta

Hei !

Viime viikolla käry kävi sokerirasituksessa viikkoja 24 nyt sitten mittailen arvoja kotona 4-6 päivä 2 kertaa viikossa. Paastot on ollu alle neljää ja aamupalan jälkeinen arvokin jäänyt alle viiteen ?

Jostain luin että huippu voisi tulla vaikka myöhemmin mikä olisi hyvä aika mitata ruokailun jälkeinen arvo nyt mittaan noin tunnin päästä ?

Kyseessä siis kolmas raskaus ja jokaisessa ongelmia sokereiden kanssa ruokavaliolla pysyneet kunnossa ja lapset voineet ihan hyvin ja olleet normaalli kokoisia.

minnarun&rinssi 24+5
 
Ohjeistuksessa sanotaan että sokerit on korkeimmillaan 1-1,5h syönnin jälkeen. Itse olen mittaillut myös noin tunnin jälkeen. Voithan kokeilla esim. tunti ja vartti syönnin jälkeen mitä arvot näyttää, minulla alkaa jo laskea silloin.
 
mymosa
Mäkin mittaan aina siitä kun olen lopettanut ruokailun.. Mulla meinaa saattaa virua noi ruokailut, kun syön vähän, sitten joku huutaa pyyhkimään tms ja sitten taas jatketaan :D
 
Minä mittaisin sinuna 1,5h ruokailun jälkeen. Tunti ei oikein kerro mitään. Itse mittaan 2h ruokailusta yleensä. Mutta minulla on insuliinit käytössä, kun on tuo diabetes ihan omasta takaa. Jos sulla on ruokavalio hoitoinen, niin se 1,5h on hyvä!
 
jännä miten näissäki eri ohjeet :eek: vaikka sama asia kyseessä...

Tosin mulla siinä syömisessä kestä 5min kauempaa, nii sillä 5min. tuskin edes mitää väliä on :D Sama asia mittaako tunnin lopettamisesta vai alottamisesta:D
 
Viimeksi muokattu:
mymosa
Mulla alkaa tuo mittaaminen olla niin tuskan takana, että en laittais pahaksi vaikka saisin lopettaa kotimittauksen ja mennä sitten vain rasitukseen. Tähän mennessä on ollut vain yksi arvo pikkasen kohollaan.. Joten selvästi sokerit alkaa tasoittua?

Nyt alan syödä siis mustikkaa, ruisleipää ja rasvaista kalaa, ne kun kuulema on hyväksi ihmiselle jolla on 2. diabetes :)
 
Nyt on muutama päivä takana ja yllättävän paljo olen kehoni käyttäytymisestä oppinut, aamupäivisin arvot on aivan loistavia ja voi syödä raskaampaakin mutta iltaa kohden sokeri nousee herkemmin ei yli rajojen mutta pysyy kauemmin ylhäällä toissa iltana piti ihan odotella milloin sokeri laskee että pääsee iltapalan syöntiin makaroni aiheutti sen joten se on pois ruokavaliostani. Kaurapuuro ei nosta voimakkaasti eikä peruna sen kanssa voi syödä vaikka ruskeaa kastiketta onhan tämä opettelua ja luulen että kalorimäärätkin toisinaan ylittyy mutta eiköhän ajastaan sopiva ateriarytmi löydy.

Mie mittailisin enemmänkin kuin mitä on määrätty kun olen niin kamalan kiinnostunut. Ja hyvää tässä on sekin että olen alkanut noudattamaan säntillisiä ruoka-aikoja ja en napostele laisinkaan kun tiedän et mitattava on. No seuraavassa neuvolassa nähdään kuinka homma on toiminut. Olisihan se oikein mukava että tuo painonnousu olisi tasaantunut, aika möhköfantti fiilis tässä alkaa olla.
 
mymosa
Mulla kohollaan taas ovat aamusokerit ja sen jälkeen ei ole ollut mitään hätää enää. Illalla oikeastaan kaikista matalimmat..
Mäkin alussa mittailin useimmin kuin piti, ihan mielenkiinnosta. Mutta nyt on iskenyt joku pakokauhu ja mittaus on yhtä tuskaa. Sinä päivänä kun mittailen koko päivän, enkä vain aamuarvoja niin kärsin migreenistä.. :(
Viikon päästä on neuvola ja mua ei yhtään kiinnosta mennä sinne. Mutta jos lähete diabeteslääkärille tulee niin toivottavasti siellä on vastassa sitten ihminen, joka ymmärtää paremmin arvot ja piikkikammoisen ihmisen.

Aijon myös pyytää sitä aikaa sinne ravitsemusterapeutille.
 
Mulla kohollaan taas ovat aamusokerit ja sen jälkeen ei ole ollut mitään hätää enää. Illalla oikeastaan kaikista matalimmat..
Mäkin alussa mittailin useimmin kuin piti, ihan mielenkiinnosta. Mutta nyt on iskenyt joku pakokauhu ja mittaus on yhtä tuskaa. Sinä päivänä kun mittailen koko päivän, enkä vain aamuarvoja niin kärsin migreenistä.. :(
Viikon päästä on neuvola ja mua ei yhtään kiinnosta mennä sinne. Mutta jos lähete diabeteslääkärille tulee niin toivottavasti siellä on vastassa sitten ihminen, joka ymmärtää paremmin arvot ja piikkikammoisen ihmisen.

Aijon myös pyytää sitä aikaa sinne ravitsemusterapeutille.
Pelottaako sinua se verensokerin mittaaminen vai mahdolliset insuliinit? Jos saat lähetteen sisätautilääkärille, saat varmasti hyviä neuvoja ja apuja ymmärtämään noita sokereita.
 
mymosa
Mulla on ihan järjetön piikkikammo. Saatan itku silmässä istua vartinkin pöydän ääressä ennen kuin uskallan painaa. Toki pelottaa myös se inkun pistäminen, kun terkkari oli asiassa niin ehdoton, eikä meillä kemiat kohtaa muutenkaan, ei tunnu kyllä tietävänkään asiasta mitään, ei neuvoja ei mitään.
Ressaan siis aivan älyttömästi. Vaikka tiedän, että kaikki on vain hyväksi pienelle ja mulle.

Toki mua helpottaa tieto, että myös metuja on jatkettu toisilla koko raskauden.. mutta onko täällä päin lääkärit millä kannalla sen suhteen, en tiedä. Aijon kyllä mainita asiasta.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Mulla on ihan järjetön piikkikammo. Saatan itku silmässä istua vartinkin pöydän ääressä ennen kuin uskallan painaa. Toki pelottaa myös se inkun pistäminen, kun terkkari oli asiassa niin ehdoton, eikä meillä kemiat kohtaa muutenkaan, ei tunnu kyllä tietävänkään asiasta mitään, ei neuvoja ei mitään.
Ressaan siis aivan älyttömästi. Vaikka tiedän, että kaikki on vain hyväksi pienelle ja mulle.
Harmi, että sulle on osunut kurja terkka. Jos sen lähetteen saat, pääset kyllä varmaan myös diabeteshoitajalle, jotka varmasti osaa suhtautua ihan eri tavalla asiaan. Jos se lohduttaisi, että se insuliinin pistäminen ei oikeasti tunnu missään. Ne kohdat mihin pistetään, ovat sellaista aluetta, jossa ei juuri tuntohermoja ole. Toisin kuin sormenpäät. Jos sinua ahdistaa ole päivä mittaamatta, ei ne sokerit siitä mihinkään karkaa päivässä.:hug:
 
mymosa
Toivon todella, että jos lähetettä tulee (kuten varmasti tulee) niin siellä on inhimillisiä ihmisiä vastassa, eikä tuollaista kuten on nyt terkkarina.
kun olen lukenut, että toiset saa mittailla kotona 10:nenkin viikkoa rauhassa ja katsoa mihin sokerit heilahtaa, niin mä sain 3vkon mittauksen jälkeen (6päivää) hädin tuskin tän 2vkon lisäajan.

Laitanpa tähän nyt parin päivän mittaukset..
Lounas 5.4/5.0 päivällinen 5.0/5.0
aamu ?/6.4 päivällinen 4.6/5.3
aamu 5.5/6.0 lounas 5.6/? päivällinen 5.8/5.8 (näistä arvoista en tiiä, kun meni mittailu vähän pieleen, en saanut kerralla tarpeeks verta irti)
Ja tänä aamuna 5.5

Tiedän, että noilla arvoilla tulee sanomista..
 
En oikein muista tarkkaan mitkä on rd:n rajat? Itselläni rajat ovat raskausaikana aamupaasto alle 5,5, ennen ruokaa 4-6 ja ruuan jälkeen alle 7.Omaan korvaan nuo sinun arvosi kuulostavat aivan täydellisiltä, eikä noilla ainakaan insuliineja vielä aloiteta.
 
mymosa
Ennen ateriaa raja on 5.5 ja 1h aterian jälkeen 7.8.

Viime kerralla terkkari ympyröi myös nuo 5.5 arvot ja nekin oli kuulema korkeat, joten insuliini olisi aivan ehdoton aloittaa. Ei tullut kovin luottavainen olo terkkarin tiedoista rd:n suhteen.
 
no ei varmasti tarvitse aloittaa vielä insuliinia! 5,5 on hyvä aamupaasto. Ei taida teidän terkalla olla kauheasti tietoa...
Voihan se olla, että loppuraskaudesta joudut jonkun verran pistämään, koska mitä pitemmälle raskaus etenee, sitä huonommin "sietää" sokeria. Mutta nyt huoli pois! Hyvät sokerit sulla on, ja toivon todella että saat sen lähetteen ja saat kuulla saman asian ammattilaisen suusta.
 
  • Tykkää
Reactions: Elsa Maria
Teollisuuskypärä: miulla ainenkin on ohje et kahtena päivänä tehostetusti 4-6 kertaa mut mie oon mittaillu enemmänkin ihan vaan mielenkiinnosta miten eri ruoat käyttäytyy ja varsinkin ilta-arvoja oon tarkemmin seurannu. Mie sain kyllä pinon papereita mukaan missä ohjeet oli myös. Mittailu iloa :)
 
mymosa
Mulle tuli ohje mitata 2kertaa viikossa vähintään 6 arvoa per päivä. Joo en ole todellakaan nyt mitannut, ei vaan pysty niin ei pysty.
Hirvittää jo ensi viikolla kun alkaa työt ja pitäis pistää. Työpäivä on sellanen, ettei sieltä irroteta 20min yhteen mittaukseen. Jää siis viikonlopulle ja iltaan noi mittailut.
 
Voi mymosa tuota piikkikammoa, oon huomannu itsessäni välillä semmoista tapaa et meinaan vetää sormenpään alta pois ?!? ja hieman pelottaa vaikka varsin hyvin tiedän ettei se satu...onneks se kone tekee sen napin apinalluksesta ettei ite tartte neulaa painaa.
 
mymosa
Mulla on sellanen kynä (vähän kuin mustekynän päässä oleva mistä terä esiin/piiloon), jossa saa sitä nappia painaa alas aika kauan ennenkuin naksauttaa ja kerkeen siinä jo monta kertaa perua ja taas ja perua ja taas..
Helpoin varmasti olisi sellanen nappi vaan josta painais ja sit pistäis, ilman naksauksia tms.

Sit oon huomannut, että keskisormesta ei saa enää 2mm tulee verta ja en uskalla isommalla pistää, joten nyt otan verta sitten vain nimettömästä. Pikkurille ja etusormi on ihan ehdoton ei.
 
Voi harmi tuota piikkikammoa. Olisiko mahdollista vaihtaa verensokerimittaria ja sitä "kynää"? Niitäkin on tosi monenlaisia. Oletko muuten mittaillut vaan toisesta kädestä? Jos sulla on vielä toisen käden keskisormi käyttämättä, niin siihen olisi varmaan helpoin pistää? Itsellä tuo nimetön on aika arka, ja pistän mieluiten etusormeen (vasempaan, koska oikea etusormi ei kestä pistämistä, kun se on hiirisormi) ja keskisormiin. Muistathan pistää tarpeeksi sivuun, ei ihan siihen sormenpäähän, niin sekin pienentää sitä nipistystä.

Oletko muuten vaihtanut neulaa ahkerasti? Jos sitä käyttää monta kertaa, se tylstyy ja pistot vaikeutuu ja kipeytyy.
 
mymosa
Mä en pysty pistämään kuin oikean käden keskisormeen ja nimettömään, terkkari onnistui pelotella tuosta etusormeen pistämisestä niin, etten ole siihen uskaltanut.
Olen siis vasenkätinen ja oikealla kädellä pistäminen on ihan kamalaa.

Neulan vaihdan joka pistopäivälle. Tuo 2mm nimettömään pisto ei satu, mutta se ite pistäminen on se kauhein homma, vaikka tietää, ettei se satu :D ja siitä sitten irtoo paremmin veretkin. Kun taas keskisormesta ei ja en uskalla 2,5mm isommalla pistää, koska testasin kerran 3mm ja se vasta sattu!
 
Kuinka usein joutuu pistämään riippuu aika paljon paikkakunnasta. Esim. Tampereella ja Taysissa on ohjeena 6 peräkkäistä päivää 4 arvoa päivässä (aamupala + pääruokailu). Jos kotiseurannassa yli 3 (vai oliko se yli 2) poikkeavaa arvoa niin sitten saa lähetteen Taysin äitipolille. 5,5 ON jo ylittävä arvo, eli ne pitää olla ALLE 5,5 siis paasto / ennen ruokailuja.

Pistämisestä onko mahdollista hankkia sellaista kynää josta saa säätää neulan syvyyttä? Itse sellaisen olen aikoinani hommannut ja sillä ei satu läheskään niin paljon kuin kertakäyttöneuloilla :attn: Ja se on nopeammin ohitse kun laukeaa niin helposti nappia painamalla.

Mulla aloitettiin metformiinit rv 15 kun aamupaastot oli 5,5-5,7 luokkaa 2 päivänä viikossa. Sillä saatiin tippumaan paastoarvot niin että 1 arvo viikossa vain 5,5-5,8ja muut hyviä. Rv 33 aloitettiin sitten insuliinit lisäksi kun paastoarvot alkoi taas nousemaan 2-3 x viikossa 5,5-5,8 tasolle. Annos ollut koko ajan pienimmällä eli 8 yksikköä iltaisin pistän. Nyt ollut taas muutamia ylityksiä aamupaastoissa, mutta onneksi ei ole enää kauaa raskautta jäljellä (nyt 38+4), kun la:n tietämissä käynnistellään viimeistään.
 

Yhteistyössä