Sopivat vaunut Suomen sääoloihin?

Sellaiset jotka on suunniteltu ja valmistettu pohjoismaissa. Ei kannata ostaa mitään etelä-eurooppalaisia tms. jotka on suunniteltu toisenlaiseen ilmastoon tai kevyitä matkarattaita. Itsellä ollut emmaljungia ja voin lämpimästi suositella!!
 
parhaat
Osta Brio Duo- tai Kombi-malli, leveillä Race-ilmakumirenkailla, ovat aivan loistavat työntää! Mulla on Duo-malli, koska siinä on kaikista isoin koppa talvivauvalle mutta Kombi-on kolminkertainen testivoittaja ja ainoa vaunu joka on saanut täydet pisteet työnnettävyydestä. Mun pikkusiskolla on Kombit. Molemmat mun mielestä yhtä hyvät työntää. :)
Emmaljungatkin varmaan hyvä merkki mutta kuulemma tosi paljon vikoja ja huonosti toimiva takuu. (näin olen kuullut)
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2005 klo 01:38 parhaat kirjoitti:
Osta Brio Duo- tai Kombi-malli, leveillä Race-ilmakumirenkailla, ovat aivan loistavat työntää! Mulla on Duo-malli, koska siinä on kaikista isoin koppa talvivauvalle mutta Kombi-on kolminkertainen testivoittaja ja ainoa vaunu joka on saanut täydet pisteet työnnettävyydestä. Mun pikkusiskolla on Kombit. Molemmat mun mielestä yhtä hyvät työntää. :)
Emmaljungatkin varmaan hyvä merkki mutta kuulemma tosi paljon vikoja ja huonosti toimiva takuu. (näin olen kuullut)
Meidän emmaljungat toimineet aina ilman ongelmia! En niitä suosittelisi ja käyttäis ellen oli tyytyväinen! Samalla lailla ne Briotkin ovat olleet huolloissa, et miten sen sitten ottaa. Suosittelen kysyjälle kumpaakin merkkiä edellisillä peruteilla! Pitää hankkia ne jotka vastaa kyseisen perheen tarpeita! =) Eikö näin?!

 
mari 82
Miksi taas kerrotaan, että pohjoismaissa tehdyt vaunut ovat talvikäyttöön parhaita. Perusteluja !!! Onko tutkittu ??? Missä tuloksia ???

Vaunuissa käytetään aivan samoja vanuja ja kankaita, olivatpa ne sitten Saksasta tai Kiinassa tai Puolassa valmistettuja "ruotsalaisia".

:eek:
 
Minä kiinnittäisin myös huomiota kankaisiin. Juuri vaunuja tutkailemassa käyneenä voin kertoa, että toisissa merkeissä puuttuu kokonaan esim. kuomun vuoraus! Eli kuomu toimii vain aurinkosuojana, eikä varmasti suojaa pakkasella tai kovalla tuulella ollenkaan! Myöskin jalkapeitot olivat toiset aivan onnettomia, löysiä lärpyköitä vailla vuorikangasta. Sitä en osaa sanoa missä vaunuja tehdään, se nyt ei varmaan ole niin olennaista, kun ei niitä Suomessa tehdä kuitenkaan :/
 
kukkerikuu
Meillä nyt toisella lapsella käytössä Emmaljungat ilmapyörillä ja hyvin on pärjätty. Tukevarakenteiset ja kestäneet hyvin käyttöä. Meillä ollut vain kuomurattaat ja pojat nukkuneet aikoinaan päiväunet niissä aina siihen asti kun lähtivät n. vuoden ikäisinä hoitoon, jolloin siirtyivät sisäunille. Kannattaa hankkia todellakin pohjoismaiset rattaat. Niissä huomioitu paremmin olosuhteet.
 
Pasi
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2005 klo 07:34 mari 82 kirjoitti:
Miksi taas kerrotaan, että pohjoismaissa tehdyt vaunut ovat talvikäyttöön parhaita. Perusteluja !!! Onko tutkittu ??? Missä tuloksia ???

Vaunuissa käytetään aivan samoja vanuja ja kankaita, olivatpa ne sitten Saksasta tai Kiinassa tai Puolassa valmistettuja "ruotsalaisia".

:eek:
Pohjoismainen laadunvalvonta on tiukempi kuin muualla maailmalla. Lisäksi etelässä vaunukankaat on usein puuvillaisia, täällä tehdään meidän oloihin paremmin sopivia likaa ja kosteutta hylkiviä kankaita. "Halpatuotantona" tehdyis vaunuissa on paljon halpoja muoviosia (rikkoutuu helpommin) kun taas pohjoismaissa käytetään enemmän alumiinia, metallia, jne. Nää tulis mulle mieleen.
Meillä on myös Brio Duo, meil on ollut myös Emmaljungat mutta ei tuu toista kertaa.
 
Norrsu
Emmaljunga EHDOTTOMASTI! Kavereilla juuri näitä brioja sun muita höpönpöppöjä ja aina valittavat miksi eivät ostanee samoja kuin me :)

Meillä emmaljunga smart duo yhdistelmät! :) Mutta on niitä emmaljungan parempiakin vielä :)

 
Meillä on käytössä 1996 ostetut, siistit, brio-yhdistelmävaunut. Meillä poika syntyi marraskuussa, joten pienenä ja talviaikaan käytössä oli kova kantokoppa, jolloin koppa oli varmasti lämmin. Kesäkäytössä pojan kasvaessa pois kantokopasta vaunut ovat olleet tilavat ja jo näissä vanhoissa vaunuissa jalkapeitto ja kuomu on topattu. Pyörät on isot ja ilmaa ei tarvi pumppailla. Olen ollut tyytyväinen. Vieläpä sellainen hienous näissäkin on että ratasosan voi laskea alemmas, joka tekee rattaista tukevammat. Olen ollut näihin tyytyväinen, ja parasta näissä on väri (iloisenväriset) ja vauvalla oli kuomuosassa paljon katseltavaa. Viihtyi hyvin hereilläkin.
 
mari 82
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2005 klo 09:03 Pasi kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 31.08.2005 klo 07:34 mari 82 kirjoitti:
Miksi taas kerrotaan, että pohjoismaissa tehdyt vaunut ovat talvikäyttöön parhaita. Perusteluja !!! Onko tutkittu ??? Missä tuloksia ???

Vaunuissa käytetään aivan samoja vanuja ja kankaita, olivatpa ne sitten Saksasta tai Kiinassa tai Puolassa valmistettuja "ruotsalaisia".

:eek:
Pohjoismainen laadunvalvonta on tiukempi kuin muualla maailmalla. Lisäksi etelässä vaunukankaat on usein puuvillaisia, täällä tehdään meidän oloihin paremmin sopivia likaa ja kosteutta hylkiviä kankaita. "Halpatuotantona" tehdyis vaunuissa on paljon halpoja muoviosia (rikkoutuu helpommin) kun taas pohjoismaissa käytetään enemmän alumiinia, metallia, jne. Nää tulis mulle mieleen.
Meillä on myös Brio Duo, meil on ollut myös Emmaljungat mutta ei tuu toista kertaa.
Miten pohjoismainen laadunvalvonta on parempaa??? Mutuako ??? Ei ole tutkimustuloksia kukaan pystynyt esittämään.
ORAT ja Briot tehdään Kiinassa, Emmaljungat Puolassa, siis halpamaissa. Eihän niiden laadunvalvontaa siis tehdä pohjoismaissa.
Samat muoviosat ovat liki kaikissa vaunuissa ja jos lasketaan ihan oikeasti niin Emmaljungassa niitä on eniten. Juuri niitä muovinippeleitä. Varsinkin nuo "muovikankaat", jotka eivät hengitä, ovat talviolosuhteissa kaikkein huonoimpia. Niihin kondensoituu kosteutta ja ne ovat kylmiä. Pyörät ovat kaikilla samanlaisia ilma- tai kennorenkaita. Mistä ihmeestä löydätte ne erot. Tuotteet Keski-Euroopassa viranomaisten taholta ennakkotarkastetaan ja pohjoismaissa jälkitarkastetaan, jos tarkastetaan. Samat määräykset koskevat kaikkia myytäviä vaunuja Euroopassa. Sen juuri luin Kuluttajalehdestä. Omiaan saa kehua, mutta pitäisi myös pystyä perustelemaan. Varsinkin, jos kokemusta on vain yhdestä mallista.
 
Jos vaunut on suunniteltu pohjoismaissa, niissä on tukevammat osat ym. Jos vaunut on vaikka marokossa tehty, ne on suunniteltu käytettäväksi ilman lunta, sohjoa ym.
Vaikka emmaljungat tehtäisi marokossa, tuskin niitä niihin sää olo suhteisiin on suunniteltu.
 
No eihän ne sitä puolalaisuutta mainosta. TV:n ajankohtaisohjelmassakin todettiin, etttä pohjoismaissa ei enää valmisteta lastenvaunuja. Juttu liittyi ORAN viimeisimpään konkurssiin ja kiina-ilmiöön. Toisaalta eihä nykyään valmistusmaata tarvitse ilmoittaa. Riittää kun valmistuttaja on mainittu ja sen kotimaa. Meilläkin on ukon mukaan espanjassa tehty saksalainen auto.
 
Juupa
Niin se taitaa olla, että kaikki ne vaunut tehdään nykyään halpatuotantomaissa. Eipä sillä nyt ole niin suuresti väliä missä ne tehdään, vaan se, missä ne on suunniteltu. Jos vaunut on suunniteltu Espanjassa, niin ei niitä suunnitellessa varmaan ole pohjoisen oloja ajateltu. Kiinassa tehdään ainakin Gracot ja muut Lastentarvikkeen myymät tuotteet. Emmaljungista myyjä sanoi, että niissä on joku kasausvaihe Ruotsissa, mutta kaikki osat (kankaat ym.) tulevat muista maista (mistä, en tiedä).
 
Pasi
\Miten pohjoismainen laadunvalvonta on parempaa??? Mutuako ??? Ei ole tutkimustuloksia kukaan pystynyt esittämään.
ORAT ja Briot tehdään Kiinassa, Emmaljungat Puolassa, siis halpamaissa. Eihän niiden laadunvalvontaa siis tehdä pohjoismaissa.
Samat muoviosat ovat liki kaikissa vaunuissa ja jos lasketaan ihan oikeasti niin Emmaljungassa niitä on eniten. Juuri niitä muovinippeleitä. Varsinkin nuo "muovikankaat", jotka eivät hengitä, ovat talviolosuhteissa kaikkein huonoimpia. Niihin kondensoituu kosteutta ja ne ovat kylmiä. Pyörät ovat kaikilla samanlaisia ilma- tai kennorenkaita. Mistä ihmeestä löydätte ne erot. Tuotteet Keski-Euroopassa viranomaisten taholta ennakkotarkastetaan ja pohjoismaissa jälkitarkastetaan, jos tarkastetaan. Samat määräykset koskevat kaikkia myytäviä vaunuja Euroopassa. Sen juuri luin Kuluttajalehdestä. Omiaan saa kehua, mutta pitäisi myös pystyä perustelemaan. Varsinkin, jos kokemusta on vain yhdestä mallista.

[/quote]

Pohjoismaissa vaan sattuu olemaan tiukemmat laatustandardit kuin muualla maailmassa, mm. lastentarvikkeiden kohdalla. Ei se ole mikään mielipide mikä pitää perustella, täällä vain on tiukemmat kriteerit mitkä pitää täyttää. Keski-Euroopassa myytävistä vaunuista osa olisi pohjoismaiden normien mukaan vaarallisia. Mä olen muuallakin kuin Suomessa ja kyllä on tullut nähtyä monenmoista tuotetta!
Mari sulla on muutama aika paha asiavirhe, Briot valmistetaan Ruotsissa. Olen myös vieraillut Brion tehtaalla.
Oikeassa olet siinä, että Emmaljungat valmistetaan osittain Puolassa mutta Emmaljungatkin kuuluvat Ruotsin laadunvalvonnan piiriin!
 
mari 82
No onpa tuota muutakin tietoa tullut Brioa myyvistä liikkeistä.
Manasivat aikanaan vaunuja osteskellessamme tuota Brion huonontunutta laatua sen jälkeen, kun tuotanto siirtyi Kiinaan pari vuotta sitten.

Näissä alan lehtien artikkeileissahan on jo nomeen kertaan todettu, että Euroopasssa on yhteinäiset standardit lastsnvaunuille ja rattaille.
Luepa joku lastanvauntuesti. Katsoinpa omien vaunujemme käyttöohjeesta tuon standardin EN-1888. Se on sama Saksassa, Italiassa ja Ruotsissa. Tuota mainittua Marokkoa se ei taida koskea, muttta enpä ole marokkolaisia rattaita kaupoissa tavannutkaan.

Peruskysymykseen pohjoismaisen suunnittelun ja saksalaisen suunnittelun tai tuotteiden sopivuuden osalta eri olosuhteisiin mielipiteesi ei anna mitään valaistusta, muuta kuin inttämisen.
Saksassa ja alppmaissa on talvi siinä kuin meilläkin.
 
Pasi
Mari on tainnut nyt sotkea asiat. Brion maahantuoma ABC tehdään Kiinassa, samoin kuin Lastentarvikkeen Emma, Bora, jne.
Varsinaiset BRIO-vaunut tehdään Ruotsissa ja Emmaljungat osittain Puolassa. Molemmat kuuluvat Ruotsin laadunvalvonnan piiriin.
 
Meillä on Bertinin (?) vaunut, eli ilmeisesti näitä parjattuja halpavaunuja, mutta en kyllä löydä niistä hintaan nähden juurikaan valittamista. Olivat tarjouksessa joku "erikoiserä", hintaa taisi olla n. 300 euroa jos en ihan väärin muista.

Pieniä huoltohommia on ollut. Jalkapeitteestä irtosi nepparit, mutta liike, josta vaunut ostettiin laittoi uudet paikoilleen. Toisen puolen kuomun kiinnitysruuvia on pitänyt myös kahdesti kiristää.

En tiedä, oisko muut vaunut ketterämpiä käännellä, kun en ole muita käyttänyt. Jos jossakin vaunuissa on kääntyvät etupyörät, voisin harkita sellaisiin vaihtoa. Lämpimyydestä/kylmyydestä on vaikea sanoa, kun ei itse köllöttele vaunuissa, mutta hyvin on poju niissä nukkunut.

Itsekseni olen mietiskellyt, että kuinkahan paljon näissä eri vaunuissa on RATKAISEVIA eroja ja kuinka paljon vaan narutetaan hyväuskoisia vanhempia, jotka haluavat lapsilleen parasta. Joskus tuntui kun vaunuja katseli, että niistä puuttuu vain kodin viihdekeskus videoineen ja 5-kanavaäänentoistoineen... Kauheasti toimintoja ja "lisälaitteita" joita en tiennyt tarvitsevani.
 
Me kävimme taannoin vaunuliikkeissä asiasta kyselemässä ja saimme vastauksiksi seuraavaa:
- Orat kasataan Suomessa ,osat tulevat muualta (mistä, ei tietoa)
- sama juttu Emmaljungien kanssa, osat Puolasta ja Kiinasta
- Brio, kiinalaista laatua
- ABC, Haberkorn, Emma, Graco, Simo, Bora jne tehdään kokonaan Kiinassa

Eipä noissa niin olennaisia eroja ollut. Kokonaan Kiinassa tehdyt olivat todella halpoja, mutta myös näyttivät ja tuntuivat siltä. Enemmän tuttavien kokemuksiin nojaten päädyttiin sitten ihan toisenmerkkisiin rattaisiin.
 
mari 82
Hyvä Piipa ! Pasi taitaakin olla Brio-myyjä, kun noin inttää.
SAmat vastaukset saimme liikkeissä kuin Piipakin. Ei ne myyjät omaa merkkiänsä (Briokin) halventaisi, elleivät joutuisi rehellisesti tuon valmistusmaan ilmoittamaan. Eläköön rehelliset myyjät, jotka ilmoittavat oikein valmistusmaan kysyttäessa. Eihän sillä paljon muuta merkitystä ole, kuin se että ihmiset tietäisivät mistä maksaa.
Tuo valmistusmaa kun kuitenkin vaikuttaa ihmisten hintakäsitykseen ja haluun maksaa. Jos sitten "huijataan" kiinassa tehty tuote ruotsalaiseksi ja samalla luodaan ruotsalaisista tuotteista kuva erityisen turvallisina, se ei ole rehellistä.

Muuten nyt muistankin. Kun ostimme rattaita myyjä ilmoitti Jovi mallien olevan kiinalaisia ja Orat koottavan Suomessa ulkomaisista osista. Mitä sitten tarkoittaakin ja mikä lienee totuus. Pasi ainkain on aika "metsässä". Taitaa vielä ajaakin Hollannissa tehdyllä ruotsalaisella Volvolla, heitti ukko tuolta sivusta.
 
Pasi
Marilta hyvä huomio. Olen siis Brio-myyjä, joka ei kuitenkaan mielestäsi tiedä vaunujen valmistusmaata. Jopa oli hieno aasinsilta.
Jokatapauksessa, mä olen vieraillut Brion tehtailla. Minkä liene merkkisiä vaunuja siellä silloin tekivät..... Ikävä rikkoa Marin mielikuva vaunuja työkseen myyvästä miehestä ;) mutta mä teen töitä ihan alumiiniputkien parissa.
Mut mä aion Mari tarkistaa, levitätkö väärää tietoa. Se olen kuullu, että Emmaljungat valmistetaan Puolassa ja Orat osittan Kiinassa mutta mä en ole koskaan kuullut et Briot tehtäis kokonaisuudessaan Kiinassa ja mä olen ottanut asioista paljon selvää. Ja viitatakseni vielä tohon sun kommenttiin huonontuneesta laadusta parin vuoden ajalta, siitä ei ole kahta vuotta aikaa kun tehtaalla käytiin.
 
Layla
Kun nyt nähtävästi Mari82 olet niin panautunut näiden vaunujen tuotantoon niin perusteellisesti niin kerroppa minulle ja meille muille että ketkä (ja minkä maalaiset) ja missä maassa he niitä vaunuja suunnitelee? Yrität niin kovasti väittää että vaunuissa ei ole mitään eroja vaan kaikki vaunut suunnitelutöineen ja niiden osat ovat samasta paikasta lähtöisin! Oikeesti, oletko nyt ihan tosissasi? Jos kysyjälle on täällä suositeltu merkistä riippumatta vaunuja joiden suunnitelu työ on tehty pohjoismaissa, minkä ihmeen takia sinä olet tuo neuvoa vastaan? Se on totta että pohjoismaissa suunnitellaan ja valmistetaan vaunuja! Se on fakta jonka me kaikki vaunuliikkeissä ja vaunulehtiä tutkineina tiedämme! Vaikka vaunujen osat olisivat valmistettu muualla niin täältä pohjolasta suunnitelijoilta ovat tulleet ne suunnitelmat ja laskelmat niille tehtaille, joiden mukaan ne osat valmistetaan! Jos tietopohjasi perustuu noin huonolle pohjalla niin on turha väenvängällä vääntää jotain muuta! Esim. suomessa suunniteltu tuote vaikka se oliskin tehty muualla (vaikka siellä Kiinassa) on suunniteltu käytettä suomessa! Itse en missän nimessä ostaisi lapsilleni vaunuja käytettäväksi suomeen jos suunnittelija on suunnitellut niitä käytettävän esim. italiassa. Heidä ilmasto on vain yksinkertaisesti erillainen! Toivottavasti kysyjän kysymys ei ole hukkunut tänne tappeluviidakkoon vaan hän on saanut vastauksia kysymyksiinsä!
 

Yhteistyössä