Spinaalipuudutus kaikkein paras!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.09.2006 klo 14:40 Jonttuli kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.09.2006 klo 13:46 mamma73 kirjoitti:
Se vie kivut ihan täysin kokonaan! Ei satu niin minkään vertaa mihinkään =)
Ehdottomasti paras puudutus, suosittelen lämpimästi kaikille!!!! =)
Oon kyllä siinä suhteessa samaa mieltä ettei ainakaan satu, mutta en myöskään tienny milloin ponnistaa ja miten.. Ja pitkitti ponnistusvaihetta ku ei tienny miten ponnistetaan (kesto 51min)
Emmäkään tienny missä vaiheessa piti ponnistaa, mutta yhdellä ponnistuksella(2min) tuo silti tuli maailmaan :whistle:
 
mamma kohtax5
:attn: Itselläni on 2 kertaa ollut epiduraali ja kerran spinaali.Spinaali laitettiin n.2 tuntia ennen ponnistusvaihetta.Auttoi niin että kaikki kivut meni mut kun alon ponnistaan hävis vaikutus kuin seinään.Maximissaan se auttaa sen 2 t.Sit joka paikka kutis huulia myöten että piti raapia kauheesti.Seuraavana päivänä alkoi JÄRKYTTÄVÄ päänsärky joka kesti 5 päivää.Kuulin jälkeenpäin eräältä ystävältä että anestesialääkäri oi laittaa samaan paikkaan jonkun veripaikan niin päänsärkyä ei pitäisi silloin tulla. Eipä puhunu kätilötkään semmosesta vaihtoehdosta,mut tiedoks vaan et mulla se spinaali jäi viimeseks!!!EPIDURAALILLA aion pärjätä tän seuraavan kun sitä voi myös lisätä jos vaikutus loppuu ja synnytys kestää...
 
seija äiti
minä sain toista lastani synnyttäessäni spinaalipuudutuksen ja se todellakin vei kaikki kivut..auttoi myös ponnistusvaiheessa ja en kyllä tiennyt milloin ponnistaa mutta kuuntelin kätilöö milloin sai ponnistaa ja vauva tuli maailmaan 9minuutin ponnistuksen jälkeen. =)
 
seija äiti
\
Alkuperäinen kirjoittaja 28.09.2006 klo 18:38 seija äiti kirjoitti:
minä sain toista lastani synnyttäessäni spinaalipuudutuksen ja se todellakin vei kaikki kivut..auttoi myös ponnistusvaiheessa ja en kyllä tiennyt milloin ponnistaa mutta kuuntelin kätilöö milloin sai ponnistaa ja vauva tuli maailmaan 9minuutin ponnistuksen jälkeen. =)
lisään vielä että päänsärkyä ei ollut mutta kutisin kauttaaltani.
 
Sirius
Aivan ehdoton se spinaali. Minulla vei KAIKKI kivut ja rentoutti paikat niin, että synnytys eteni todella vauhdilla. 5 cm oli auki kun laitettiin puudutus ja puhkastiin kalvot. Tästä puoli tuntia ja lapsi oli jo syntynyt.

Jos vielä joskus raskaudun, pyydän aivan ehdottomasti spinaalin. Minulla kutisi vain hieman ja päänsärkyä ei tullut. Päänsärky taitaa riippua nukkumatin ammattitaidosta tai pikemmin sen puutteesta. Eli jos pistää puudutteen hiukan väärin, jää selkäydinneste vuotamaan -> järetön päänsärky. Tosiaan veripaikalla se päänsärky taittuu.

Spinaalista huolimatta osasin ponnistaa ja lapsi syntyikin 4 min ponnistuksen jälkeen.

Positiivista vielä, että toivuin erittäin nopeasti synnytyksestä, kun en väsynyt pitkästä ja kivuliaasta synnytyksestä.

Voin kyllä suositella spinaalia.
 
Sillä päänsäryllä ei kyllä ole mitään tekemistä pistäjän kanssa vaan se tulee kelle tulee, synnyttäjälle useammin kuin vaikka polventähystyspotilaalle. Tietty jos joutuu pistämään useammin, ja tulee useampi reikä niin tulee helpommin. Laihoille on helppo pistää, voi pistettäväkin miettiä vähän omaa anatomiaansa ennenkuin alkaa toisten ammattitaitoa arvostelemaan.
 
Kahdeksan synnytystä takana ja kolmesta viimesimmästä olen saanut spinaalipuudutuksen.Ekalta kun olin 5cm auki ja laitettiin puudute niin 17 minuuttia siitä niin poika oli maailmassa ja ponnistusvaihe kesti 3 minsaa.Seuraavalta laitettiin kun 9cm auki ja kun lääkäri lähti salista niin sanoin kätilölle että ei auttanut yhtään ja samalla aloin ponnistamaan.Laitettiin liian myöhään,näin sanottiin ja ei yleensä tehoa enää tuossa vaiheessa.No viimesimmässä olin kans 5cm auki kun puudutus laitettiin ja 15minsaa siitä kun poika oli syntynyt ja ponnistusvaihe kesti 4minsaa.Jokaisen jälkeen on ollut pääkipeä,oli puudutusta tai ei ja kärsin sen päänsäryn mieluummin kun ne hirveät tuskat ilman puudutetta. =)
 
Siis mitä? Mihin teillä spinaalipuudutus on laitettu?? Minulle tehtiin sektio spinaalipuudutuksessa. Koko alavartalo meni tunnotomaksi. Jalkoja ei voinut edes liikuttaa vaan olin ihan halvaantunut. Eihän semmosessa lääkityksessä voi synnyttää?? Onko spinaalipuudutuksia erinlaisia? Voitteko vähän selventää.
 
hente85
Suosittelen lämpimästi, vie todellakin kivut kokonaan mutta valitettavasti ponnistaminen on todella hankalaa kun ei tunne ponnistamisen tarvetta. Mulla myös aiheutti samantien hurjan verenpaineen laskun joka aiheutti pahan olon mutta siihenkin sain lääkken. Ja spinaalin vaikutus ehti juuri sopivasti loppua ponnistusvaiheeseen. Aluksi en tuntenut minkäänlaista ponnistamisen tarvetta mutta asentoa vaihtamalla alkoi ponnistuttaan todela kovaa..en tiä mistä johtui, asennosta vai puudutteen häviämisestä. Ottaisin uudelleen jos vielä synnytän ;)
 
spinal tap
Selkäydinnesteeseen se tuikataan, aika lailla samalla tavalla kuin epiduraalipuudutuskin.

Ns. pikkuspinaalin kesto on aika lyhyt. Sitä ei voi avautumisvaiheen lopussa antaa, koska vie ponnistustarpeen.
 
Rosemin
Kyllä mulle ainakin annettiin just avautumisvaiheen lopussa. Olivat sitä mieltä, että voi olla jo myöhäistä, mutta ajoitus oli aivan loistava. Kaikki kivut hävisivät tyystin.
Kätilö kertoi milloin ponnistaa, koska ponnistamisen tarvetta ei ollut. Heti synnytyksen jälkeen kävin suihkussa, joten kyllä ne jalat kantoi ihan hyvin. Kai niitäkin sitten on erilaisia. Mulle ei tullut edes mitään jälkivaikutuksia. Suosittelen todella lämpimästi!
 
Puudutus tilanteen
mukaan

Raajojen liikkuvuus ja tunto riippuvat lääkkeen määrästä joka on tietysti suurempi sektiossa, kuin alatiesynnytyksessä, jossa tunnon ei toivotakaan samanlailla häviävän juuri ponnistamisvaiheen vuoksi. On myös syytä muistaa, että eri puudutukset sopivat eri ihmisille ja osa paremmin ensi- /tai uudelleensynnyttäjille joilla synnytyksen kulku erilainen. Kannattaa kysyä neuvolasta / sairaalassa tutustumiskäynnillä millaisessa tilanteessa mikin puudutus on otollinen käyttää!
 
mulla meni ilmeisesti epiduraali päin peetä,koska supistukset tuntui alaselässä ja suoraan sanottuna #&%?$!*ä ja mikään ei auttanu!!!!!!!!VOI TUSKA AHDISTUS SITÄ KIPUA...ens kerralla spinaali
 
Aina ei auta se veripaikkakaan niihin päänsärkyihin, ja sitten laitetaan se toiseen kertaan, eikä auta vieläkään.. eli en enään koskaan ota spinaalia!!!
epiduraalista taas ei ollut mitään apua.. :/
 
jep
Ehdottomasti myös spinaalin puolesta puhuja. Kipeiden käynnistys polttojen jälkeen vei kaikki kivut 2 tunniksi ja sain näin kerättyä voimia ponnistukseen =)
Ei mitään negatiivista!
 
Minulle laitettiin kolmannessa synnytyksessä, vaikkei kivut olleet pahat ja synnytys oli lempeämpi kuin kaksi edellistä, mutten halunnut, että joudun kärsimään edellisen synnytyksen lailla loppuavautumisvaiheessa jatkuvissa supistuskivuissa ilman tajua tästä maailmasta. Pyysin siis spinaalia (tuskin olisi tultu taaskaan henkilökunnan puolesta tarjoamaan!) ja sain sen ollessa 8cm auki ja synnytyksen alusta oli kulunut kaksi tuntia. Menin täysin kivuttomaksi, istuskelin sängynlaidalla nopeuttaakseni synnytystä ja kalvotkin puhkaistiin ilman hyökyaaltomaista supistusta. Reilun tunnin kuluttua alkoi ponnistusvaihe, jonka tunnistin selvästi ja se kesti 11min. Vauvan ulostullessa tuntui kipua lähes edellisten synnytysten malliin, mutta se ei ollut enää mitään, kun olin saanut avautumisvaiheen lopun pahimmat kivut pois. Mitään haittavaikutuksia ei tullut minulle, pystyin toimimaan normaalisti (en luen haitaksi lievää kasvojen kutinaa ja alkuvaiheen jalkojen tikkuilua).

Ponnistin kyykkyasennossa sängyllä, jota myös suosittelen kaikille (aiemmin jakkaralla ponnistaneena).=)
 

Yhteistyössä