Spinaalipuudutus!

Mitä eroa on epiduraalin ja spinaali puudutuksen laitossa?
Eikös molemmat laita anestesia lääkäri selkään?

(olen kuullut ett joillekkin voidaan laittaa spiaali, muttei epiduraalia. Mistä tämä johtuu?)
 
olisko se niin etku uudelleensynnyttäjillä epid ei pakosti ehdi vaikuttaa tai vaikuttaa liian kauan? siis ku synnytys etenee nopeampaa ku ensikertalaisilla... että siksi konkareille suositellaan spinaalia joka on kait nopeempi ja lyhytaikaisempi.. oonkohan mä yhtää oikeilla jäljillä?

ittellä vasta yksi synnytys ja epiduraali takana joten ei kokemusta muusta.
 
Mulle on yritetty ekassa ja kolmannessa synnytyksessä laittaa epiduraali, en ois kyllä edes halunnut. Ei se neula vaan mene vaikka kuinka runnovat ja survovat ja vaikka mä oisin kuinka hyvin selkä kumarassa. Spinaalin saivat 2 sekunnissa laitettua.
Luulis että ne laitetaan samaan paikkaan, mutta sen verran mitä siitä hetkestä muistan, niin spinaalia ei laiteta niin syvälle ja oisko tullut eri paikkaankin... En kylläkään muista kovin tarkkaan.
 
Selkärangassa on sekä spinaali että epiduraali tilat.
Epiduraalipuudutuksella saadaan aikaiseksi pidempi aikainen puudute, sillä epiduraalitilaan jätetään katetri ja lääkettä voidaan lisätä synnytyksen edetessä ilman uusia pistoksia. Ensisynnyttäjillä yleensä aina käytetään noista vaihtoehdoista epiduraalia koska ei oleodotettavissa niin nopea synnytys.
Nopeassa synnytyksessä epiduraalista voisi olla se haitta että äiti ei tunne ponnistusvaihetta ja lapsi on puristuksissa syvemmällä lantiossa suotta.

Spinaalia käytetään kun odotettavissa on nopeampi synnýtys ja se laitetaan injeltiona kertaluontoisesti spinaalitilaan.

ks: "MIHIN JA MITEN PUUDUTUSTA KÄYTETÄÄN " http://www.porinlaakaritalo.fi/default.asp?id=142445&artikkeli=642345&Method=Artikkeli&Hakusana=
 
Olen kuullut epiduraalille ja spinaalille olevan myös sellainenkin puudutusvaihtoehto, joka laitetaan tuolta "alakautta"? Mikäs se tällainen mahtaa olla? Kerran epäonnistuneen epiduraalin kokeneena en tahdo kyllä mitään neuloja selkääni!!
 
...eli meillä tyttö syntyi suunnitellulla sektiolla ja spinaalipuudute laitettiin spinaalitilaan. Neula oli tosi ohut ja ei pahasti sattunut, tuntui kyllä! Hiukka hankala ison masun kanssa saada selkä pyöreäksi, jotta puudutteen sai laitetuksi! Puudutus oli tehokas ja kainaloista alaspäin tunto täysin pois! Eikös se ole jo iso ero tuohon epiduraaliin? Ja myös, että epiduraalissa voidaan puuduteainetta lisätä synnytyksen kestäessä? Spinaalipuudutus on kestoltaan lyhyt, noin pari tuntia kaikkiaan meni, jotta pääsin osastolle tytön syntymän jälkeen! Eli alkoi siis tunto palaamaan jalkoihinkin. Kaikki meni hyvin! Meidän neiti jo 3v! :heart: :wave:
 
eli sillä mihin nikamaväliin spinaalipuudutus laitetaan (usin ln4-4 synnytyksessä) on vaikutus siihen mikä alue puutuu. Laittamalla puudute ko. nikamaväliin saadaan puudute toimimaan voimakkaimmin juuri alaselän ja lantion alueella. Erona täytyy myös muistaa että epiduraalin kanssa voi liikkua, mutta spinaali vie jalat.
 
niin paitsi että myös epiduraali voi viedä jaloista voimat.näin kävi mulla.tuloksena se että en päässyt liikkeelle epiduraalin kanssa vaik olisin halunnut.

spinaali on tosiaan kertaluonteinen puudutus ja epiduraalia voidaan lisätä.
 
Spinaali alatiesynnytyksessä on eri asia kuin spinaali leikkauksessa! Synnytyksen yhteydessä laitetaan ns. "pikku-spinaali", joka ei vie jalkoja alta (joskus niin voi tietysti käydä, kuten epiduraalissakin).

Spinaali on tehokas ja erittäin nopeavaikutteinen, mutta sitä ei voi lisätä. Tämän takia epiduraalia suositellaan ensisynnyttäjille; kun synnytys saattaa venyä voidaan lisätä puudutetta.
 
mitenkäs kun mun viime synnytys kesti 6 tuntia,käynnistettiin ja laskettiin heti tipanlaitosta. seuraava synnytys on varmasti ainakin yhtä nopee. mun varmasti kannattaa tota spinaalia pyytää? jos käy niin että sen teho kuitenkin loppuu ja on vaan 7cm auki,saako parakervikaalin siihen vielä? auttaakohan se edes mitään..
 

Yhteistyössä