Sterilisaatio

Lapsiluku täysi ja olen ajatellut että sterilisaatio voisi nyt olla paikallaan. Onko kellään tehty, kokemuksia miten vaikuttaa menkkoihin jne. Onko siitä tullut muita huomattavia sivuvaikutuksia esim. hormooni toimintaan ja mielialaan.


B)
 
Nostan, itsellä ajankohtaista EHKÄ jossakin vaiheessa ja kiva kuulla muiden mielipiteitä. Omalle äidille tosin tehty muutama vuosi sitten, ja voin sanoa että mielialojen vaihteluun ei ainakaan ole vaikuttanut parantavasti (sukuvika) :p
 
Wiia
Mun ystävä teki sterilisaation 24 vuotiaana ja siitä on nyt 4vuotta. Silloin se tuntu110% oikealta mutta katumus on kova. Monet itkut on itketty asian vuoksi. Ystävä sanoi että silloin ei voinut ikinä edes kuvitellä että lisää haluaisi lapsia!!!! Kannattaa harkita oikein toden teolla asiaa. Tällä mun ystävällä on nyt paperit vetämässä keinohedelmöitykseen!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.01.2005 klo 14:17 Wiia kirjoitti:
Mun ystävä teki sterilisaation 24 vuotiaana ja siitä on nyt 4vuotta. Silloin se tuntu110% oikealta mutta katumus on kova. Monet itkut on itketty asian vuoksi. Ystävä sanoi että silloin ei voinut ikinä edes kuvitellä että lisää haluaisi lapsia!!!! Kannattaa harkita oikein toden teolla asiaa. Tällä mun ystävällä on nyt paperit vetämässä keinohedelmöitykseen!
Olet oikeassa, täytyy olla varma asiasta. Nuorella iällä en lähtisi moiseen. Nyt kuitenkin ikää jo 40 ja kolme ihanaa muksua saatu. Vauvakuume ehkä ei hellitä koskaan, mutta nyt on otettava jo" järki käteen".
 
Keinohedelmöitys (koeputkihedelmöitys) ei ole mikään itsestään selvä ratkaisu jos sterilisaatio kaduttaa.
A) Ei takeita onnistumisesta vaikka olisikin aiemmin saanut helposti lapsia
B) Maksaa "hunajaa" sillä Kela ei korvaa sterilisaation jälkeisistä hedelmöityshoidoista mitään
Sama koskee miehen sterilisaation purkua.

Jotkut lapsellisesti ajattelevat että voihan sitä sitten saada lapsen hedelmöityshoidoilla jos alkaa kaduttamaan. En tarkoita tällä nyt aiemmin kirjoittaneen ystävää vaan omia tuttaviani. Samoin luullaan että miehen spermaa voi pakastaa johonkin odottelemaan. No way!
 

Yhteistyössä