Sterilisaatiosta

Olen yli 30 kymppinen suurehkon perheen äiti, joka suunnittelee kyseisen toimenpiteen hankkimista ja olen jo operaatiojonossa. Olen alkanut ottaa aiheesta paremmin selvää vasta nyt kun sain tietää, että toimenpiteeseen pian pääsen. Huh, huh kun alkoi pelottaa lukemani asiat: alavatsakipua, itse operaation kivullisuus, menetelmän pettäminen. Mietinkin, että kannattaako sellaista edes mennä tekemään itselleen? Ensin kärsii leikkauskivusta, sen jälkeen siitä kun klipsit tuntuvat ja painavat ja koskevat alavatsalla ja lopulta menetelmä voi pettää ja olen alistunut leikattavaksi 'turhaan'. Kertokaahan nyt hyvät ihmiset, ovatko pelkoni aivan tuulesta temmattuja. Niin, ja lapsia en tähän katraaseen enää lisää kaipaa, en pelkää katuvani lopullisuutta, pelkään kipua ym. Tavanomaiset ehkäisymenetelmät eivät minulle sovi. Kaikkea on kokeiltu ja kaikessa jotain vikaa. En tiedä mitä enää keksin...
 
kävin lokakuussa sterilisaatiossa.muuten ok mutta olin toista viikkoo kioee.toisekseen se haavakin tulehtui vielä :x alkuun oli ihme painon tunnetta munasarjojen kohalla mut nyt ei mitään.mulleka ei sopinu muut ehkäsyt joten tää oli ainoo vaihtoehto..hieman kyl kadutta nyt ku ero tuli miehen kaa..mut kyl noi 4 mukulaa mulle riittää =)
 
Mulle tehtiin myös lokakuussa, pari tuntia synnytyksen jälkeen. Pari päivää oli tosi kivuliasta ja lääkäri sanoi, et yleistä, kun tehdään heti synnytyksen jälkeen. Muuten ois ollu kivuttomampaa. Leikkauksessa pumpataan ilmaa mahaan ja koska sitä ei kaikkea saa poistettua, niin se aiheutti ainakin mulle kipua. Viikko toimenpiteen lälkeen kaikki oli jo ok. Mulla johtimet katkaistiin ja poltettiin, joten luulisin, et on aika varma ehkäisy. Nyt oikeastaan harmina on enää arpi, joka jostain syystä paksuni aikalailla ja kuroo tuota mun napaa jotenkin suppuun ja se hiukka kiristää. Lääkärin mukaan ajan myötä antaa sitten periks.
Kivun takia en ainakaan sinuna jättäis sterilisaatiota tekemättä. Ja mikään ehkäisy ei kuitenkaan ole satavarma.
 
Olisin halunnut tehtäväksi jo synnytyksen jälkeen, jolloin 'piuhat' olisi katkaistu, mutta eivät suostuneet tekemään, koska synnytin normaalisti. Se olisi silloin kivunkin takia tuntunut helpommalta, sillä synnytyksen jälkeenhän on muutenkin jo hellänä. On tämä vaikiaa... Minulla on paljon lapsia, 4, ja nuorin alle puoli vuotias. Tuntuu, ettei olisi varaa olla toipilaana hirviän pitkiä aikoja. Lisäksi kärsin ns. piikkikammosta eikä minua ole koskaan nukutettu. Tuntuu varmaan monesta hullulta, mutta tosiaan pelkään operaatiota todella paljon. Asiaa ei varmaankaan auta se, että eräs ystäväni oli kyseisen toimenpiteen jälkeen kipiänä viikko sotalla.
Mitenhän todennnäköistä on, että klipsut lähtevät irti tai fuskaavat? Kuulemma saattavat joskus lähteä/aueta jos oikein rehkii. Olen melko riuska ja tottunut kovasti tekemään ja nostelemaan ihan painaviakin. Ei olisi kiva joutua rajoittamaan elämäänsä tuollaisen takia tai joutua miettimään, että kas kaapin nostin, aukesikohan... Lisäksi on tuo ennenaikaisten vaihdevuosien vaara... Klipsut puristavat munanjohtimien lisäksi tietenkin myös verisuonia ja ainakin erään tutkimuksen mukaan vaikeuttavat siten munasarjojen ja kohdun toimintaa ja saattavat nopeuttaa vaihdevuosien alkamista. En minä sellaista vielä halua, sillä en ole vielä edes 35.
Olisivatpa tehneet silloin synnärillä niin se olisi jo ohi. Minulle tuli ihan yllätyksenä, että eivät enää teekään... Luvan saannissa ei ollut minulla mitään vaikeuksia sinänsä, muttä tämä muu kamaluus... Kyllä naisen pitää kärsiä; en voi muuta sanoa. Mies olisi sinänsä ihan valmis tekemään sen myös itselleen, mutta missä välissä ja millä vuosisadalla, kun asiasta on puhuttu jo pari vuotta. Aina on töitä ja matkoja ja ei muka ehdi...
 
Minä myös synnytin normaalisti ja lääkäri jopa suositteli sterilisaation tekemistä heti. En halunnu nukutusta, joten toimenpide tehtiin spinaalissa kera esilääkityksen. Rohkeesti vaan toimenpiteeseen. Kivut on niin yksilöllisiä. Voithan vielä lääkäriltä kysyä sitä johtimien katkaisua. On sekin kuulema lääkärikohtasta miten tekeevät sen.
 
kysytty jo on. Klipsut vaan laittavat. Kyllä täälläkin järki sanoo, että minä en välttämättä ole kipeä vaikka joku muu olisikin ollut, mutta sitten ääni pääni sisällä alkaa kelailla kauhujuttuja ja kuiskailla, että entäs jos saat klipsuista elinikäiset kivut ja joudutaan sen takia uudestaan leikkaamaan, että niitä ei saakaan niin helposti pois kuin kierukan, joka ei myöskään aikoinaan minulle sopinut, mutta joka lähti pois vain langoista vetämällä.
 
ja olen ollut jokaisen jälkeen ainakin joitakin päiviä kipeänä. Siksipä juuri olisinkin halunnut sterilisaation suoritettavaksi heti synnytyksen jälkeen mutta siitä kieltäydyttiin vedoten mitä ihmeellisimpiin asioihin, joiden olen jälkeenpäin kuullut olevan puppua. Olisi ollut mukava toipua synnytyksestä ja steril samaan aikaan kun muutenkin oli toipumassa.
 
mutta tarkoitin että synnytyksen jälkeen eivät heti suostuneet tekemään koska voi muka epäonnistua, johtimet kasvaa takaisin ym. helpommin jos tehdään heti synnytyksen jälkeen ja muka vaikeampi tehdäkin. Olen kuullut että se on juuri päinvastoin: helpompi tehdä heti synnytyksen jälkeen ku kudokset turvoksissa. Olen kuitenkin jo päättänyt olla menemättä toimenpiteeseen. En ole valmis olemaan taas, kun juuri ja juuri olen synnytyksestä parantunut, toipilaana useita viikkoja. Nyt loppu seksi meidän perheessä!
 
Kukaan ei näytä tietävän, että suurin osa klipseistä syöpyy munajohtimien läpi ja jää seikkailemaan vatsaonteloon. Ja muistakaa pyytää vain yhdet ja vain yhdet klipsit jos alkaa kaduttamaan. Joskus sinne saa tupla varustuksen klipsejä ihan pyytämättä ja tämä voi tuoda tupla määrän ongelmia. Lääkärit haluavat näin varmistaa ettei vahinkoja satu.
 
Mulla johtimet katkaistiin ja poltettiin. Sairaaloissa eri käytännöt ja lääkäreilläkin, mutta toiveita varmaan kannattaa ja voi esittää. Toipilaana ei tarvitse montaa päivää olla. Itsekkin luin muiden kokemuksista ennen toimenpidettä ja joukosta löytyi myös niitä, joilla toipilasaika oli tosi pitkä. Ne kuitenkin varmaan vähemmistönä. Helpomminhan sitä kirjoittaa jos kaikki ei mene odotusten mukaan, eikä silloin kun kaikki menee ok.
 
tehtiin ihan hereillä ollessa, 2 * burana ja 2*panadol kipulääkeitten voimalla. eli otettiin kahta tuntia ennen toimenpidettä.
kohtu täytetään keittosuolaliuoksella, jotta lääkäri näkee kameran kautta munajohtimet. tuuppasee minimaaliset implantit munanjohtimeen kumpaakin, ja tämä impalntti kasvattaa arpikudosta siihen jotta tulee semmoin tulppa,joka sitten estää munasolun pääsyn kohtuun.
toimenpide ei ole kivulias, ei tosin mikään kauhean mukavakaan, mutta helppo.

ei haavoja,ei toipilasaikaa. toimenpiteeseen meni kokonaisuudessaan 20min.

vähän oli menkkamaisia kipuja toimenpiteen jälkeen,mutta buranan avulla meni ohi.

jälkivuoto kesti mulla 2 päivää, ja senkin selvisin ihan pikkuhoususuojien avulla.

=)

http://www.essure.ch/finnish/consumer_landing.html
 
IhanaValo
Eikö kannattais pyytää miestä käymään tuossa steriloinnissa? Kuulemma paljon helpompi toimenpide miehille kuin naisille..
Muistan kun anoppi oli käynyt, ja miten kipeenä se sit oli jälkeenpäin:( Meillä sitten joskus(kun ikä riittää) mies saa käydä.
 
Kumpa se olisikin noin yksinkertaista, mutta kuten tuossa jo aikaisemminkin sanoin, mies sisänsä olisi valmis, mutta mutta... ei muka koskaan ehdi, muista ym. Ehkä häntäkin pelottaa.. mene ja tiedä. Asiat eivät useinkaan mene niin, että nyt vaan tehdään näin tai näin. Kun ei aikuista ihmistä voi pakottaa. Ja seksiä ei meillä ole nyt ollut...
Alkuperäinen kirjoittaja Mumpsi:
Eikö kannattais pyytää miestä käymään tuossa steriloinnissa? Kuulemma paljon helpompi toimenpide miehille kuin naisille..
Muistan kun anoppi oli käynyt, ja miten kipeenä se sit oli jälkeenpäin:( Meillä sitten joskus(kun ikä riittää) mies saa käydä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mumpsi:
Eikö kannattais pyytää miestä käymään tuossa steriloinnissa? Kuulemma paljon helpompi toimenpide miehille kuin naisille..
Muistan kun anoppi oli käynyt, ja miten kipeenä se sit oli jälkeenpäin:( Meillä sitten joskus(kun ikä riittää) mies saa käydä.
tuo mainostamani essure-menetelmä paljon helpompi menetelmä,kuin tavallinen sterilisaatio =)

ei viiltoja, ei nukutusta
 

Yhteistyössä