Suonikohjut alapäässä...

  • Viestiketjun aloittaja nolo
  • Ensimmäinen viesti
nolo
Hirmuisen nolo vaiva... Raskaana ollaan ja hirveät suonikohjut ulommissa häpyhuulissa, siis näkyy jopa tiukkojen housujen läpi kun pullottavat. Viimeksi lääkärin ilme oli näkemisen arvoinen kun kurkkas haaroväliin, hyvä ettei silmät tippunu päästä...

Onko muilla kokemuksia? Vaikuttaako jotenkin esim. synnytykseen? Lääkäri sano että voivat pahimmassa tapauksessa räjähtää, tuli vaan mieleen kun synnytyksessä niihin kohdistuu niin kova paine... Jos kätilöitä paikalla niin kertokaa tekin kokemuksianne!
Onko miten äkkiä synnytyksen jälkeen kohjut hävinneet?
 
vieras
Mulla oli, hävis synnytyksen jälkeen, eikä synnytyksen aikana tapahtunut mitään ihmeellistä suonikohjulle.
Ja kyllä ne lääkärit on niitä ennenkin nähneet, varmasti vain kuvittelit lääkärin ilmeen?
 
myy
Mulla oli kanssa edellisen odotuksen aikana. Kokeile helpottaa painetta lepuuttamalla jalkoja hieman ylöspäin pitämällä jossain välissä päivää. Mulla ne hävis kyllä sit synnytyksen jälkeen jossain vaiheessa en vaan muista missä..
 
tyttöjen äiti
Mullakin oli. Loppuraskaudessa olivat jo väriltään siniset, kun ne oli niin turvoksissa. Siis ne tulivat ekan kerran kolmannessa raskaudessa ja tässä neljännessä palasivat jälleen. Synnytyksen jälkeen lähtivät kyllä pois. Tosin mulle oli tullut myös yksi pullistunut suoni siihen klitoriksen yläpuolelle. Se parani muuten, mut siihen jäi pieni nyppylä, kun verisuoni oli venyttänyt ihoa. Onneksi sitä ei esim.uimahallissa kukaan voi huomata, mutta itte kyllä sen huomaan.
 
OnhaN NE AIKA KIVULIAAT. Paljonko sulla on viikkoja nyt? Sen verran saattavat synnytyksessa olla haitaksi, jos ovat mahdollisen epparin paikalle, niin vuotavat kovemmin tai jos satut repeamaan niiden kohdalta. Palautuvat ennalleen synnytyksen jalkeen. Voit myos kokeilla kylmapakkausta kipuun, ei suoraan iholle mutta keittiopyyhkeen lapi.
 
Ammattilainen
Tuttu vaiva.. taitaa olla liiottelua tuo räjähtäminen, en oo ainakaan koskaan kuullu... :whistle: Ihanko tosissaan lääkäri sanoi sulle niin? Yksi mikä auttaa on kylmällä vedellä suihkuttelu useamman minuutin ajan.
 
ap
rv 33 menossa, toinen raskaus. Nyt eivät enää oo kovinkaan kipeet mutta monta kuukautta meni ettei pystyny kunnolla kävelemäänkään. Tuntuu että kasvavat vaan koko ajan lisää! Joo ja kasvavat juuri edellisen eppari arven paikalla...
 
Tiedetään
Sama vaiva tääläkin, ekassa raskaudessa ei ollut mutta nyt on toisella puolen
ulommassa häpyhuulessa. Oikein kun veri pakkautuu seistessä niin tuntee miten sielä
on kova viivamainen patti. Tuntuu sellaiselta paksulta "johdolta" häpyhuulesta takapuolta
kohti. Arveluttaa kans miten vielä käy kun nyt ollaan vasta puolivälissä menossa....
Kiva kuulla ettei ole ainut mutta tietysti ikävää että tällaisista kärsitään. En ole kehdannut vielä kysyä neuvolassakaan mitään asiasta enkä rakenneultrassakaan saanut suutani auki kun lääkäri oli vähän kökkö muutenkin.
 
ap
kyllä se lääkäri sano että voivat räjähtää, jos näin käy niin ambulanssi kyydilä sairaalaan ja äkkiä! Tukisukkahousuja käski pitää loppun asti vaikka ei niistä kyllä oo mitään apua...
 
Peuhu
No mulla oli kans sellaiset "pikku kivekset" tuolla jalkojenvälissä ja kävin niistä lääkärissä kun seisoma työtä teen ja kipeät olivat mutta ei koskaan lääkäri sanonut että voivat räjähtää vaikka itse kysyin asiaa kun käväsi mielessä että jos PONNISTAMIS VAIHEESSA voisi räjähtää( niin pahat olivat ) . En usko että oikeesti voi räjähtää kotona ollessa niin että ambulanssi pitäisi kutsua !!!
 
tintti
mulla tuli vasempaan häpyhuuleen tosi pahat suonikohjut raskausaikana. Eivät räjähtäneet ponnistaessa, en onneksi sellaista osannut pelätäkään. Nyt synnytyksestä on viikko ja ovat kyllä osin hävinneet, mutta ei kokonaan ja ulomman häpyhuulen imusolmukkeet on turvonneet ja kipeät. Onko kellään muulla imusolmukkeet turvonneet kohjujen yhteydesssä? Toivottavasti pian helpottais..varmaan kokonaan ei ennalleen palaudu, mut onneksi alapäätä ei tarvii kovin usein kellekään näytellä :)
 
näinpä
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
kyllä se lääkäri sano että voivat räjähtää, jos näin käy niin ambulanssi kyydilä sairaalaan ja äkkiä! Tukisukkahousuja käski pitää loppun asti vaikka ei niistä kyllä oo mitään apua...
mulla oli vaan yks pieni, jota en ollut edes huomannut. ja oli katkennut ja verta tuli kiitettävästi (viimeisellä kolmanneksella). Eikä heti ensin löydetty syytä vaan epäiltiin ongelmaa raskaudessa, jota tietenkin itsekin pelästyin, kun haaroista alkoi tulla kamalasti verta. ambulanssi meni pillit ulvoen sairaalaan välillä jalkakäytäviäkin pitkin ja leikkausvalmiudessa lääkäreitä ja henkilökuntaa vastaanottamassa.
 
kotiäiti75
Hei, kenelläkään jäänyt nuo suonikohjut synnytyksen jälkeen? Kauankin.. mietin tässä kun itselläni jos kaksi kk synnytyksestä ja aläpäässä, emättimessä sellanen pökäle..
 
"Mie vaan"
minullakin on suonikohjuja molemmissa häpyhuulissa. Toinen raskus menossa ja viikkoja 25. mukava kuulla etten ole ainut ketä on kärsinyt näistä vaivoista. Ja todella ihana kuulla että ne lähtevät synnytyksen jälkeen.
 
"vieras"
Mulla on ollut aika pahat, en ole kuullut räjähtämisvaarasta..
Kipeät ja arat ovat olleet, hävinneet aina synnyksen jälkeen, mutta lievää paineentunnetta ehkä pari viikkoa synnytksen jälkeen tuntunut.
Niin ja neljässä raskaudessa ollut nuo, kahdessa ekassa ei ollut.
 
Mernad
Sain ensimmäisen kerran suonikohjun ja jonkun möhkäleen häpyhuuleen vasta 64 vuotiaana ilman mitään ponnisteluja, jos ei sitten yskimistä oteta huomioon. Oli aluksi kovin kipeä ja osittain vaikeutti virtsaamista, mutta kolme kuukautta myöhemmin siitä ei näytä olevan vaivaa. Gynegologi sanoi että se jää siihen pysyvästi. Ihana kuulla että en ole ainoa. Kauhistuin alussa valtavasti.
 
vierailija
Hei!

Vastaan, jos jollakin vielä asia mietityttää. Kaikissa kolmessa raskaudessa on suonikohjut alapäähän ilmestyneet. OIkea häpyhuuli on erityisen turvoksissa ja kipu on seistessä valtavaa. Tässä kolmannessa raskaudessa tämä vaiva on kaikista pahin ja vielä on raskausviikkoja reippaasti jäljellä. Edellisessä käynnistetyssä synnytyksessä minulla juurikin puhkesi ponnistusvaiheessa oikean puoleinen suonikohju ja menetin verta sen vuoksi normaalin 500ml:n sijasta 900ml. Lääkäri oli mukana ponnistusvaiheen lopussa ja paikkasi ponnistamisen jälkeen minut. Suonikohjut ja niiden aiheuttama kipu on aina poistunut kumminkin synnytyksen jälkeen melkein heti.
Nyt vaan pelottaa jo valmiiksi mitä tulee synnytys olemaan, kun nämä ovat jo nyt isommat kuin koskaan ja alapää todella turvoksissa.. On ihan oikeasta käynyt mielessä se, että joku kerta kohjut vielä "räjähtää" kotioloissa :eek::mad:
 
vierailija
Hei!

MInulla nyt ensimmäistä kertaa kanssa suonikohjuja alapäässä ja todella kivuliaat. Minulla nyt 4 raskaus menossa. En ole edes koskaan kuullut asiasta. Asun ulkomailla joten kayn taalla synnytyslaakarin luona kerran kuukaudessa. Laakarini maarasi minulle naisille tarkoitettua saipppuaa, jolla itseni pesen aamuin illoin. Sitten sain myös sellaista voidetta mika helpottaa kipuun ja puuduttaa paikan. Olen myös ottanut 6 paivaa sellaisia emätinpuikkoja jotka hieman laskivat toisen puolen turvotusta, mutta ei niita poista. Pelkaan vaan synnytykseen menoa, vaikka ei kuulemma ole vaarallinen asia ja poistuu todellakin synnytyksen jalkeen. Minulla on viela n.3 kk raskautta jaljella ja mietin miten parjaan siihen asti, silla ei ole kivan tuntuiset kivut ja paikat arkana ja turvoksissa varsinkin tuolta takaa. :(
Maarataako suomessa mitaan laakkeita kyseiseen vaivaan? milla olette helpottanut oloanne?
 
vierailija
Hei!

MInulla nyt ensimmäistä kertaa kanssa suonikohjuja alapäässä ja todella kivuliaat. Minulla nyt 4 raskaus menossa. En ole edes koskaan kuullut asiasta. Asun ulkomailla joten kayn taalla synnytyslaakarin luona kerran kuukaudessa. Laakarini maarasi minulle naisille tarkoitettua saipppuaa, jolla itseni pesen aamuin illoin. Sitten sain myös sellaista voidetta mika helpottaa kipuun ja puuduttaa paikan. Olen myös ottanut 6 paivaa sellaisia emätinpuikkoja jotka hieman laskivat toisen puolen turvotusta, mutta ei niita poista. Pelkaan vaan synnytykseen menoa, vaikka ei kuulemma ole vaarallinen asia ja poistuu todellakin synnytyksen jalkeen. Minulla on viela n.3 kk raskautta jaljella ja mietin miten parjaan siihen asti, silla ei ole kivan tuntuiset kivut ja paikat arkana ja turvoksissa varsinkin tuolta takaa. :(
Maarataako suomessa mitaan laakkeita kyseiseen vaivaan? milla olette helpottanut oloanne?
 
vierailija
Hirudoidia olen käyttänyt ja siitä on hiukan apua ollut. Kuulin kyllä äskettäin, että jossain hesalaisessa kauneusklinikassa ihan keskustassa olis lääkäri, joka saattaisi voida antaa vaivaan jotain ruiskutushoitoa jolla ne häipyy kokonaan poisa. Mutta hoito annetaan sitte vaan jos ne ei tosiaan jotain vuoden päästä ole lähtenyt pois synnytyksen jälkeen.. En ihan varma ole missä.
 
vierailija
Pitääpä selvitellä, että missä hoitoa saa.. todennäköisesti samanlaista "vaahtohoitoa", kun muutenkin suonikohjuihin. Itselläni pahat kohjut olleet toisessa ja kolmannessa raskaudessa. Itse turvotus on laskenut synnytysten jälkeen, mutta kutina on jäänyt. Toisen synnytyksen jälkeen muistan käyneeni lääkärissä kutinan takia, mutta mitään syytä asiaan ei löytynyt - ei näkynyt peräpukamia tms. Nyt kolmannenkin raskauden jälkeen kävin myös lääkärissä kutinan takia, mutta taas sama homma. Kortisonikuuri on hetkellisesti auttanut, mutta sitten kutina on palannut. Nyt luulen, että se johtuu noista raskaudenaikaisista kohjuista, vaikka niitä ei selvästi enää näekään, muuta selitystä en keksi. Kutina on vuoden jälkeen synnytyksestä aika ajoin "jäätävä" ja hyvin ärsyttävä. Pitää varmaan suunnata yksityiselle asian kanssa, kun ei julkisella puolella syytä ole löytynyt. Tämä tiedoksi muillekin, jos kutina jää vaivaamaan, voi olla seurausta siis niistä kohjuista!
 
vierailija
Kyllä ne katoaa aina synnyksen jälkeen, yleinen vaiva varsinkin vanhemmilla naisilla ketkä raskaana...
Itsellä kuusi raskautta takana ja ei ole täysin hävinneet synnytyksen jälkeen enää. Pahin Turvotus ja jomotus hävisi, mutta oikea häpyhuuli on edelleen isompi kuin vasen ja näkyy tiukkojen housujen läpi. Myös patit jäivät eli oikea häpyhuuli on muhkurainen. Kävin teettämässä viime raskaudessa sellaiset kompressiohousut, jotka oli todellinen helpotus. Ne jalassa jomotus ei tunnu. Tampereen keskustassa Lymed Oy. Suosittelen! Lisäksi kävin synnytyksen jälkeen operaatiossa, jossa mentiin nivusesta sisään ja tukittiin vuotavan läpän johdosta laajentunut suoni.
 

Yhteistyössä