Suunniteltu sektio-komplikaatiot?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mulle tulossa suunniteltu sektio. Aika kovat pelottelut lääkäri piti vaikka vaihtoehtoja ei sektiolle ole (vauva jalat edellä syntymässä).

Miten sun suunniteltu sektio on mennyt?
 
vierailija
Ei niissä suunnitelluissa kauheasti riskejä ole. Myös mua yritettiin painostaa synnyttämään ensimmäinen lapsi alakautta, vaikka oli perätilassa. Kaikki meni hyvin, 8 tuntia sektion jälkeen kävelin itse kahvioon ja pari päivää söin Buranaa. Oli vaikea varoa haavaa (nosteluja ym.), kun kipuja ei juuri ollut kotiinpääsyn jälkeen. Ainoa haitta oli se, että maito ei noussut kuten piti.
 
vierailija
Mulle piti saarnan kivuista, tulehduksista, lapsen sopeutumisen vaikeudesta ulkomaailmaan, seuraavien raskauksien ongelmista (tää on kolmas ja viimeinen raskaus)...

Silti en tiedä ketään kenellä suunniteltu sektio ois mennyt huonosti...

-ap-
 
vierailija
Mulle tulossa suunniteltu sektio. Aika kovat pelottelut lääkäri piti vaikka vaihtoehtoja ei sektiolle ole (vauva jalat edellä syntymässä).

Miten sun suunniteltu sektio on mennyt?

ei mitään ongelmia ollut.
lapsi vain päätti vähän aikaistaa tuloaan. meni lapsivesi päivällä ja sen jälkeen odoteltiin sairaalassa iltaan, koska olin juuri syönyt ja eivät halunneet tehdä sektiota ruuan jälkeen

en ole paljoa ollut elämäni aikana lääkärissä, niin ei ole tehty verikokeita suurempia toimenpiteitä, joten se kanyylin laitto pelotti ja katetri oli ikävä. Ne laitettiin ja sen jälkeen saliin, jossa puudutus ja sen jälkeen meni omalla painollaan ja kohta näin vauvan.

sektion jälkeen oli olo aika hutera. lapsi syntyi ja siitä osastolle mentiin lapsen kanssa.
seuraavana aamuna ylösnousu sattui hiukan, mutta onneksi oli kipupumppu.
oli vähän vaivaloisempi olo kuin huonekaverilla, joka oli alateitse synnyttänyt ja imetys ei lähtenyt käyntiin :(

muuten meni hyvin ja lapsi syntyi terveenä ja hyvinvoipasena. se oli se tärkein :)
lapsella ei ollut hätää, syntyi hienosti ja terveenä

tuota imetystä surin kauan. mutta mentiin sitten imetyksen yrityksillä ja lapsi sai sen lisäksi sairaalassa äidinmaitoa.
kotona sitten imetin ja korvikkeita

mutta muuten kaikki ok.
nostamista piti varoa ja olla rauhallisemmin, mutta kyllä siitä toipui nopeasti ja lapsen kanssa ei edes muistanut mitään kolotuksia.
 
Mulle tulossa suunniteltu sektio. Aika kovat pelottelut lääkäri piti vaikka vaihtoehtoja ei sektiolle ole (vauva jalat edellä syntymässä).

Miten sun suunniteltu sektio on mennyt?
Ei omakohtaista kokemusta, mutta hyvin nuo yleensä sujuvat. Tilastojen mukaan valtaosa sujuu ongelmitta.

Lääkäreillä(kin) on monesti vanhakantaiset asenteet/oletukset keisarinleikkausten suhteen, joten pelottelevat enemmän kun tarpeen.
 
vierailija
Mulle tehty kaks sektioo suunniteltuna ja molemmat meni hyvin. Eka tehtiin perätilan takia ja ihan lääkärikin sitä puolsi ja toka olikin pelkosektio.. Kävin juttelee kätilön kans joka ymmärsi mun tilanteen ja kerto että hyvin harvoin suunnitellussa sektiossa tulee komplikaatioita, samaa sano lääkäri, vaikka tietysti painotti että enempi riskejä siihen kuitenki liittyy ku alatiesynnytykseen. Toiseen sektioon mennessäni sitten kävi eri lääkäri vielä juttusilla ja maalas kauheet uhkakuvat seinille ku on jo toinen leikkaus, kiinnikkeitä varmasti on jne.. Mut hienosti meni ja toivuin nopeemmin ku ekasta. Omasta mielestäni parempi se on tehdä suunniteltuna ku hätäsektiona..
 
xcv
Itselläni ei verenvuoto tyrehtynyt suunnitellun sektion jälkeen, vaan sisäisen verenvuodon vuoksi jouduttiin leikkaamaan uudelleen. Oli hengenlähtökin ilmeisesti aika lähellä. Kaverini taas sai suolilaman, ja toiselta kaverilta leikkaava lääkäri tunaroi virtsarakon puhki (mikä sektioiden yhteydessä tapahtuu helposti). Lisäksi yksi tuttu makasi pitkään teholla kun munuaiset petti sektion jälkeen, mutta luullakseni se liittyi enemmän raskausmyrkytykseen kuin itse sektioon. Nämä kaikki kuitenkin suunniteltuja sektioita. En halua pelotella, mutta valitettavasti mun tuttavapiirissä on osunut niin että useimmilla on jotain mennyt pieleen, kuin että kaikki olisi mennyt hyvin. Mutta varmaan useimmiten silti kaikki menee hyvin.
 
xcv
Tuosta imetyksestä piti sanoa - mulle on tehty kaksi sektiota, ja molemmilla kerroilla maito on noussut kolmantena päivänä sektiosta. En tiedä onko se vaan mun oma juttuni, vai onko yleistä sektion jälkeen että lähtee hitaammin herumaan. Mutta hankalan alun jälkeen imetys sujui sitten ihan hyvin.
 
xcv
Lisään vielä sen verran, että tosiaan ei sitä sektiota stressata kannata, kaikki menee luultavasti ihan hyvin ja jos vaihtoehtoja ei ole, niin ei ole. Ei mullakaan ollut. Mutta mun mielestä on silti hyvä ymmärtää että riskejä on, ja varautua siihen että kyseessä on iso leikkaus ja saatat olla ihan romuna muutaman viikon sen jälkeen, varsinkin jos tulee komplikaatioita. Suomessa onneksi nuo komplikaatiotkin osataan hyvin hoitaa, mutta henkisesti kannattaa varautua siihen ettet ole ihan vaunulenkkikunnossa hetkeen sektion jälkeen, ja saatat tarvita apua vauvan hoidossa. Mä en olisi ilman miestä selvinnyt mitenkään yksin parista ekasta viikosta.
 
vierailija
minulla eka kiireinen sektio ja toka lapsi suunniteltu sektio. Tosiaan maito nousi vasta 4päovänä, vauva nyt 3vk vanha ja tissistä imeminen vielläkin vaikeeta. Itse päätin suunnittellun jälkeen että en jää makaamaan aloin liikkua heti kun annettiin lupa,suoli meinas mennä mulla tukkoon mut onneks lähti ummetuslääkkeillä. Itse leikkauksen aikana puudutuksen anto epäonnistu ekan kerran myös lääke sai verenpaineen niin alas että taju meni ja oksentelin. Kiireisessä sektiossa olin pitkää kipeä ja jäin makaamaan myös sain pahan kohtutulehduksen. Tällä kertaa asiat menneet paremmin paitsi nyt tullut haava-alueelle komplikaatio jota nyt seurataan onko tulehdusta vai ei. Hyvin pääsen jo liikkumaankin. Imetykseen sen verta että esikoinen meni loppuen lopuks korvikkeilla kuopuksen kanssa toivoisin ritaruokintaa mutta saa nähdä kuinka tässä käy. Kaikenkaikkiaan leikkaus oli pelottava ja ikävä kokemus mutta kaikki onneks meni ihan hyvin
 
vierailija
En ollut varautunut sektioon vaikka osastolla olin kun niin nopeasti leikkaus tuli eteen. (37+0) Itse leikkaus meni hyvin mutta vuodinkin leikkauksen jälkeen liikaa jolloin uusi leikkaus ja verensiirto. Kipupumppu oli muistakseni pari pv ja liikkeelle pääsin vasta kolmantena päivänä. Ole huoleti, hyvin se menee ja kaikkea hyvää
 
vierailija
Mulle tehtiin kiireellinen sektio eli vähän eri asia ja haavaa kursiessa lääkäri osui jonnekin ja se aiheutti vuodon. Papereista selviää, että vuotoja oli kaksi. Minut nukutettiin, ettei jää mitään traumoja.
No lopputulos on se, että nykyään pelkään alatiesynnytyksen lisäksi myös sektiota.
 

Yhteistyössä